Vilken utrustning är krav i en ny bil för dig?

I Californien hade vi lammskinn på säten det gav en luftig och sval känsla helt oslagbart läder och vinyl brände man bara sönder bakdelen på

1 gillning

Du skämtar…

Ingen gör det…

Iallafall inte brunt efter 18.00…

Appropå rattmuff. Är det förbjudet att använda det nu med alla säkerhetsregler/funktioner som gäller i nya bilar?

Frågar åt en kompis.

Nu har jag inte styrassistent men inget som klagade när jag testade :man_shrugging::joy:

3 gillningar

Nice, då kanske jag säger “rattmuff på” till min kompis :nerd_face:

1 gillning

Borde vara förbjudet i alla fall. :smile:

Det är så otroligt härligt med bilhandskar. Väldigt tunt läder också, så man får otroligt bra grepp. Härligt också när man stannar för att ladda och går ut och sätter i laddaren. :sunglasses:

En gång när polisen stoppade mig vid Öresundsbron för gränskontroll, så sa han:

-Oj, du har hårdhandskarna på dig!

3 gillningar

Alltså om du tempererar hela bilen blir ju ratten varm också, varför ska just ratten i sig ha värme då?

Adaptiv farthållare är ju väldigt bekvämt och säkerhetshöjande . Men funkar inte för en gammal gubbe, med bristfälliga knän som mig . Krampar och värker i höger knä om jag drar tillbaka benet med brantare vinkel som följd . I Förra bilen hade jag benet till vänster om bromspedalen ! Funkade bra för knät , men kändes som det skulle kunna bli fel i synapserna vid en panik situation . Valde därför en Cupra utan teknikpaketet , med fartbegränsade i stället . Så nu kan jag ha gasen i botten och anpassa farten med rattknapparna i stället . Inte lika bekvämt för hjärnan, men väldigt bra för knäet . Men som tröst har jag en bil som i stort sett aldrig piper och varnar .

2 gillningar

För att det är så otroligt behagligt…

2 gillningar

Måste slå ett slag för HUD, det är en av de viktigaste sakerna jag vill ha i min bil.

Provkörde en Polestar 4 för ett par veckor sedan i Stockholm, den saknade pluspaketet vilket innebär ingen HUD. Inledningsvis kände jag mig helt vilsen när jag inte hade all den information jag är van vid att ha i mitt synfält rakt framåt. Jag var inte en särskilt säker förare när jag skulle försöka navigera runt i Stockholms innerstad samtidigt som jag skulle lära mig var jag hittade all info i Polestar 4:an.

Efter den provkörningen insåg jag hur mycket jag gillar att ha en HUD där jag har all den info jag behöver för att framföra mitt fordon på ett säkert sätt:

• Hastighet
  • Navigator, avstånd till nästa sväng. pilar och kartbild vid behov
  • Hastighet som farthållaren är inställd på och den hastighet jag ändrar till
  • Hastighetsskylt med kommande hastighet inför det blir ändrad hastighet på vägen
  • Nuvarande låt på Spotify och föregående/nästa låt
  • Rullist med alla radiokanaler när man vill byta station

Kort och gott, allt som ses i HUD:en styrs från ratten vilket gör att jag inte behöver kladda på skärmen särskilt ofta.

1 gillning

HUD fanns med på min egen topp3 lista, var förvånad att den hamnade så långt ner med bara 14% :slight_smile:

Förmodligen för att väldigt många aldrig kört en bil med en riktigt bra HUD. :face_with_peeking_eye::man_shrugging:

haha jag är lite beredd att hålla med dig. Alltid tyckt att HUD varit nice men inte ett krav… fram tills jag fick det i min egen bil. Varje bil jag kör nu som saknar HUD ger känslan av att det saknas något, man måste titta så långt ner för att se hastighetsmätaren :stuck_out_tongue: Så det blir nog svårt att skaffa en bil utan HUD i framtiden…

HUD är sjukt underskattat. Det gör mer för säkerheten än alla diverse ADAS-styrsystem tycker jag.

Tyvärr själv HUD är sjukt överskattat, har dock bara provat den i MEB-bilar på längre körningar men den sägs ju vara bra :man_shrugging:t3: inget jag saknar när jag byter tillbaka till min bil iaf.

Tycker den framförallt är jobbig i mörker, där vill jag ha så lite som lyser som möjligt.

1 gillning

Aldrig haft HUD, men alltid saknat en bättre hjälp än röstassistenten som alltid säger sväng höger eller vänster för sent i min navigator.
ar HUD behöver jag inte ens testa för att veta att jag behöver det i min nästa bil :heart_eyes:

Drakrok.
Köpte ny bil utan en gång, ångrade mig hela tiden. Den behöver inte ha speciellt hög dragvikt men men dragkrok är sååååå användbar.

100% ett krav.
Dock har jag slagit i mina smalben så många gånger i dragkrokar vid i- och urlastning att jag på nästa bil ska ha en halv-/helelektrisk.

Då jag börjar bli lite gammal , så skulle jag vilja ha en av dom bilarna som på ett säkert och bra sätt löser situationen om jag tuppar av . Få bilar som det funkar tillfredsställande på verkar det som . Bilen ska stanna lugnt och fint i vägkanten med varningsljus, och ringa räddningstjänsten . Jag vill ju inte ha ihjäl folk om jag skulle få en hjärtinfarkt . Tekniken finns ju , så det kanske till och med borde vara ett grundkrav på utrustning i alla bilar . Insulinchock mm kan ju drabba även unga människor.