Håller med och bilar som inte stannar av sig själva i vägkanten utan bara stänger av systemet ska automatiskt få 0 stjärnor i euroncap.
Volkswagen har det och jag gissar att alla i VAG koncernen har samma funktion det finns en demo på Volkswagens websida
Jag har provat det i min ID.BUZZ på flygrakan utanför Sjöbo först från 40 km/h och när det kändes tryggt så tog jag upp det till 80 km/h det är skrämmande att totalt släppa kontrollen men det fungerar tryggt och bra om än lite ryckigt i vissa moment men det ska tydligen vara så
Låter bra . Inte på min Cupra , men det får man väl säga är självförvållat , då jag inte valde till teknik paketet . Men den funktionen borde kunna finnas ändå kanske? . Åtminstone att gumman kan göra någonting, som någon bil jag läste om som när man håller inne varnings blinkers knappen i tre sekunder , att bilen nödstannar då . Kommer dock inte ihåg vilken bil det var Porsche kanske ? .
Aldrig hört talas om. Och spontant låter det nästan som en farlig funktion. ![]()
Nä där hade jag fel , när det gäller nödbroms med parkerings broms knappen . Hittade en intervju i tidningen Bilsport, där Marcus Thomasfolk förklarar att på deras bilar är det först när bilen står still som dom elektroniska oken aktiveras . I första hand är det en parkeringsbroms , nödbromsen kan man dra i om föraren inte är kontaktbar . Om parkeringsbromsen aktiveras under färd är det i stället i färdbromsen som hårt bromsar bilen utan att låsa hjulen . Funktionen använder sig av samma hydrauliska system som färdbromsen berättar han . Synd att inte det framgick i instruktionsboken kan jag tycka . Men nu har Gumman fått nya instruktioner om att använda denna funktion utan att tveka , om Gubben tuppar av . Inte många som ens läser instruktionsboken till sina bilar gissar jag dock . Där var det allt bättre förr med en i pappers bok form .
Sorry för att återuppväcka gammal tråd.
För egen del är nog adaptiv farthållare och backkamera det som jag räknar som måste ha.
360 kamera vet jag inte har aldrig haft men misstänker den är bra, lite synd bara att det oftast bara finns i de största paketen (så frågan är om det är värt det för tex MEB bilarna?).
Livar upp den här tråden igen och kommer komma med förslag på en standardbil som används i jämförelsepriser.
Just nu är jag inne på att två varianter – en “förstabil” och en “andrabil”. Förstabilens krav som jag klurar på är följande:
- Metallic lack,
- Styrassistans,
- Panoramatak,
- elektronisk baklucka, CarPlay eller adekvat appsystem,
- parkeringssensorer fram & bak,
- keyless,
- elektroniskt justerbara säten fram,
- sätesvärme,
- Induktionsladdare,
- dragkrok,
- rattvärme
Notera nu att det inte nödvändigtvis är just panoramatak eller styrassistans som är krav just “dig” men det får symbolisera två krav som tar upp priset lite.
Konstigt att biltillverkarna envisas med panoramaglastak när det är så få som vill ha det? Borde vara tillval i alla bilar.
Bra lista men… ![]()
Förstabil
kan tas bort: dragkrok, panoramatak
läggas in: backkamera, manuell förklimatisering batteri, värmepump, apple carplay/AA
Kommer aldrig hända ![]()
Ja verkligen – tänkte att det alltid fanns. Skall vi slänga in 360-kamera som krav till och med?
Fattig kulturarbetare!?!?
Kan personligen tycka att en typ fullutrustad bil inte är en standardbil men standard är ju olika för alla
Att ha en så högt utrustad “standardbil” gör det också svårt i de lägre segmenten som saknar t.ex. elektrisk baklucka eller elstolar förutom på toppversionen.
- Adaptiv farthållare
- Värmepump
- Backkamera
- Sensorer fram & bak
- Metallic lack
- Rattvärme
Är mitt bidrag till diskussionen ![]()
Menade mer som ISO-standard-standardisering men ja dåligt formulerat. En standardbil är ju en tråkig standardbil annars!
Jag önskar mig på alla bilar . Strålkastare rengöring gärna både torkare och spolning , Riktigt reservhjul och domkraft , stänkskydd både fram och bak , minst tre rejäla lastöglor på varje sida om det är en kombi , och gärna ett rejält lastgaller ovan ryggstöd, bakljusen får gärna vara tända på dagen utan åtgärd också . Audi e-tron verkar komma med reservhjul
Android Auto/CarPlay är ett måste men helst Android Automotive
IQ Lights är också omöjligt att leva utan efter två Volkswagen med det
Min i5:a har 360-kamera och jag tror aldrig att jag hade kunnat köra utan det faktiskt. Bilen är så lång! Som att vara ute och ratta en båt. ![]()
Var tog HUD vägen!
Har aldrig haft, men trååååånar efter det i alla bilar!
Dragkrok viktigt
Annars tycker jag @cgullin listan är klockren för alla bilar oavsett om man vill ha dom som första, andra, tredje på det fjärde smäller det bilar! ![]()
Mina dealbreakers
- 360 kamera
- Adaptiv farthållare/förarassistentsystem
- HUD
- Keyless entry
- Värmepaket - pump, rattvärme, sätesvärme, förvärme
- Väl fungerande App och CarPlay
- OPD vill jag nog inte vara utan hädanefter
- Elinställda säten
- Bra ljudsystem
- Tonade rutor
Det skulle bli en lång lista för mig… ![]()
Adaptiv farthållare och bra ljudsystem