Vilken utrustning är krav i en ny bil för dig?

Jag skulle vilja bredda frågaställningen kring utrustning lite att också kategorisera kraven kontra prisklass, när dessa listas framöver. Då ser man också tydligare skillnaden vad gäller utrustningsnivå/prisklass. En spoiler är väl att man kan få mycket utrusning i Kinabilar och en del småbilar i de lägre prisnivåerna, medan likvärdiga krav på utrustning i ex. Tyskbilar hamnar högre upp i prisklasserna.
Sedan kommer då den stora frågan i hur man ska värdera kvaliteten i de utrustade bilarna, men där får väl var och en ta den frågan vidare till sitt eget samvete och plånbok :slight_smile:

Exempel nya elbilar:

Prisklass 1: Maxpris 300 000kr
Prisklass 2: Maxpris 500 000kr
Prisklass 3: Maxpris 750 000kr
Prisklass 4: Maxpris 1 Mkr+

Otroligt hur olika vi människor värderar olika Personligen så tycker jag att det är värt enormt mycket med den bekvämligheten att kunna sätta mig i en varm bil , men tycker inte att det är det minsta jobbigt att lyfta och stänga en baklucka . Inget jag skulle betala många kronor för att slippa . Gräva i fickorna efter nyckel och trycka på rätt knapp , kan vara lite stressande ibland när jag har bråttom iväg till jobbet , men en petitess i jämförelse med en nerisad bil . Men för mig räcker det med att det funkar som på min Opel , att nyckeln ligger kvar i fickan och jag trycker till på knappen på det riktiga handtaget i samma rörelse när jag ska öppna . Men nog är vi lite lustiga vi människor, som först betalar för att slippa trycka på en nyckel / lyfta en baklucka eller röra ratten åt det hållet vi ska . För att sedan många av oss betala för att använda vår kropp på Gym eller annan betald aktivitet . Eller är vi bara väldigt lättlurade av dom som vill sälja alla dessa tjänster och bekvämligheter till oss , i bilar och på träningsanläggningar ? . Vi måste dessutom jobba ett antal timmar för att först slippa använda våra muskler , och sen för att använda dom :upside_down_face: .

Gymsnacket är ganska oväsentligt då du inte tränar något genom att öppna en baklucka lite då och då.
Det är nästan svårt att hitta en ny bil utan motoriserad baklucka. Det betyder nog att det är rätt billigt att stoppa in.
Glöm inte att motoriserade bakluckor är väldigt trevligt när du bär saker i båda händerna. Bäst utnyttjat med kicksensor men även utan så kan det hjälpa.

Visst har kraven förändrats i takt med nya bekvämligheter. För bara 5-6 år sen var mina absoluta krav i stort sett 360 kamera och automat. Helst keyless entry, tonade rutor och panoramaglastak som jag var väldigt förtjust i då.

HUD, OPD, AR, interiörbelysning etc och mycket av förarhjälpen är ju bara rent lull lull egentligen och innebär mer som kan strula. Men i dagens läge, med allt som finns i elbilar så har kraven helt klart utökats. Tror jag kommer ha svårt att välja bort nåt av mina nya krav när jag ska köpa nästa elbil.

Jodå , jag har haft betalt för det i paket på bil jag också. Och för korta människor kan det nog vara mycket befogat . Jag är 190 cm lång , och kände mig ibland lite fånig när jag tryckte på knappen istället för att bara stänga den . Men jag kan känna att vi betalar ofta för att slippa väldigt små ansträngningar många gånger . Att dörren glider upp själv när man närmar sig bilen , så man ska slippa öppna den bättre exempel kanske . På Cupran betalar jag för elstolar , för att kunna vinkla sittdynan och sitta bekvämt . Men varför ska det vara elmotorer, på gummans Volvo är det lika många inställnings möjligheter fast manuellt . Funkar lika bra tycker jag .

Men väldigt kostsamt den dagen den går sönder.

Behöver det inte vara det är ju det som ser ut som dämpare vid luckan som bara är motoriserade Man kan ju köpa sådana till vilken bil som helst som har en kombi/hatch back lucka och eftermontera för några 100lappar OEM delar kostar nog någon 1000lapp så inga jättekostnader

En släkting bytte ena dämparen på en VW för flera år sedan. Tror den kostade runt 5000:-?

Var den motoriserad så låter det ju inte hutlöst

Dyrt tycker jag . Då hade jag satt dit vanliga dämpare istället om det går ? .

Jag tänkte mer på Friskis och Svettis / rörelse inte pumpa muskler . Använda kroppen på ett skonsamt sätt är bra .

Fjärrstyrd baklucka är kanon med ett barn på armen och en väska i andra handen.
Eller då man bär något med bägge händerna som i regnväder (tänk lerigt på marken) inte tål att sättas ned på marken för att öppna bakluckan.
Något jag uppskattar varje gång liksom förklimatisering.

Då elbilar är så pass dyra ökar mina krav.
Jag har haft billiga bilar som saknar allt… servo centrallås ja, allt var manuellt och ingen AC heller.
Det är okej då det är just billiga.

Med en del saker brukar jag tänka hur många timmar måste jag jobba för det här . Välja till bekvämligheter när man privatleasar där varje tillval visas tydligt i antal hundralappar i månaden , avskräcker en del när man inser vad bekvämligheten kostar i arbetstimmar . Laga mat avskyr jag så i det fallet kör jag hellre lastbil en timma extra och köper en lunch ute . När säljaren vid beställning av Elbilen rekommenderade tillval teknikpaket , som innehöll Styrassistent / keyless entry / navigering och laddplatta för 500 kr i månaden extra vill jag minnas . Då blev det ett stort Nej , jag hade inte varit beredd att jobba en minut extra för dom tillvalen . Däremot jobbar jag gärna extra för elstolar med utdragbart lårstöd , så jag sitter bekvämt , och klädsel i typ Alcantara som är lite tåligare som jag valde till . Det tycker jag kan vara värt en del för mig . Nu för tiden tar jag gärna tjänstledigt någon dag i veckan när tillfälle ges , det är mer värt för mig än vissa bekvämligheter.

Det allra viktigaste i en MODERN elbil är ju faktiskt V2L. Skulle nog inte idag köpa en förutan.

3 gillningar

Det hade jag i två och ett halvt år på Laddhybriden, och tyckte det var mest till besvär på den bilen . När jag stod där och viftade med foten med två matkassar i varje hand , så funkade inte skiten . Men när jag stod hemma och tvättade bilen i bakändan , så tyckte bilen att det var dags att öppna bakluckan så det rann in vatten i bagaget . Och när jag en gång stod och pillade med något som låg längst bak i bagaget så kom den farandes i huvudet på mig . Var också livrädd vid varje automattvätt att den skulle öppna sig där inne , men det klarade jag mig ifrån . Jag räknade aldrig med den utan tog med mig matvagnen till bilen istället, som gav en liten nyttig promenad tillbaka med vagnen .

Olika bilmodeller är olika bra på sparkfunktionen. Hustruns C40 är känslig på spark på rätt ställe och hur man sparkar = blir flera försök innan det lyckas. Trots att vi haft bilen sedan julis början 2025 har vi inte lärt oss göra som bilen vill

EQS funkar nästan varje gång trots lite övning (fick den för några v sedan )