Första elbilen, börjat leta men.....frågor

Hej. Läsare sedan längre tid och kände att det var dags att regga sig. Letar alltså efter första elbilen. Har sedan flera år en 2009 Volvo V70 2.5 som börjar ticka pengar i reparationer. Har sedan en tid behov av en bil med högre sittposition och insteg (artros i knä och höft). Var helt inne på att byta till en nyare bensindriven SUV/Crossover med tanke på hur bilen används - pendlar med buss till jobb, bilen står still under veckodagar förutom att åka och handla och kortare ärenden..under 1 mil totalt/gång. På helgerna kan det bli lite mer/längre körning. I mitt tycke är det helt galet att ha en fossilbil under de premisserna.Så nu har jag och frugan provat de första elbilarna överhuvudtaget för oss; Volvo EX40 2025, Volvo EX30 2025 samt VW ID4 Pro. VW var överlägsen i komfort och hantering. Men och det är ett stort men - vad bullriga de är.VW var minst bullrig. I kompisars elbilar som jag åkt med (Volvo EX40/Tesla) är det likadant. Vår gamla V70 är ju i en klass för sig när gäller vägljud - bättre än de elbilar jag åkt i. Bullret i elbilar kommer väl i första hand från däcken förmodar jag. Sitter ofta rejäla fälgar/däck (oftast lågprofil) på. Skulle gärna vilja ha er input på lämpliga elbilar med upplevt “lågt buller” att provköra. Storlek som ID4 med möjlighet att montera dragkrok är nästan “ett måste”. Räckvidd runt 40 mil. Privatleasing är inget för oss, inte än så länge, då jag tycker att priset på leasing gått upp ganska mycket. Skulle föredra att köpa begagnat. Budget upp till 400’. Bor i hus så laddning hemma är inga problem. Finns ens någon elbil med de önskemål jag har? Vet att buller är relativt och personlig åsikt men jag tror att ni är med på vad jag menar.

-Tack!

Jag har tyvärr inte kört någon av dessa så jag kan inte säga något om hur bullriga de är. Skoda Enyaq, som ju är aningen rymligare än ID.4, upplevde jag som ganska tyst. Jag tror att den hade dubbla sidorutor för akustikens skull. Blir kanske lite svårt att hitta en med akustikrutor för 400’.

Jag kan rekommendera en titt på Renault Scenic E-Tech. Jag upplever den som ganska tyst, men kan som sagt inte jämföra med ovanstående. Det går att montera dragkrok, men har måttlig tillåten dragvikt (1100 kg, tror jag). Den är kortare än ID.4 men utrymmet (inkl bagage) tror jag är ungefär lika bra (men djupare bagageutrymme, dvs en tröskel att lyfta över). Den är lite högre än en typisk sedan, men inte full SUV-höjd. Vet inte om den kan vara något, men den går att få för runt 400’: Nya och Begagnade bilar i lager - Hitta din nästa bil hos oss - Bilbolaget (undvik de största fälgarna på 20 tum).

Får man fresta med en BMW IX xDrive 40 som jag såg på Carla . Pris 457000 kr för en 2022 som gått 7000 mil . Lite över budget men den borde man färdas tyst i ? . Vore konstigt annars med ett nypris på nästan miljonen. 40 mil WLTP och elektrisk dragkrok . Förbrukning är nog ganska hög , men kör man så lite mil så blir ju det ingen stor kostnad.

Tack för tips. Skoda Enyaq tänkte jag provköra. BMW’n är i dyraste laget, lite för mycket för att låta den stå så mycket egentligen. Tack ändå!

Jag slår ett slag för Mercedes EQA. Har haft en sån i ett halvår och är tyst och skön att åka i. En nackdel är att utrymmet under golvet i bagaget är litet men man får iaf plats med laddkabeln.
Går att få tag på begagnad för under 400 000.
Vill man ha mer lastutrymme så kan man kolla på EQB. På de äldre EQA 250 så får man dra max 750 kg medan den nya 250+ får dra 1500. Går man för fyrhjulsdrift så är det 1800 kg.

Tack för ytterligare tips på bil. Ska absolut prova dessa Mercedes modellerna. Är inte så beroende av hög dragvikt. Räcker bra med runt 1000 kg för oss. Råkade hitta en Björn Nyland på Youtube bl.a som testar elbilar avseende prestanda samt ljudnivå. Lite vagt då han bara verkar mäta Db och inte frekvenser men intressant ändå.

Det är väldigt individuellt vad man tycker är irriterande och högt ljud. Spelar som för dig också stor roll vad man kommer ifrån och är van vid.
Så som du skriver, ut och provkör :grinning_face:

Har kört några olika EQA och EQB. Testa båda, jag o hustrun tyckte EQB är en klart mer mogen upplevelse. Mer “merca” kan man säga. EQA upplevs lite livligare.
Testa för att hitta den du föredrar. Hustrun ville ha mer effekt, det finns inte i dessa. Men en välutrustad EQB är riktigt fin!
Jag skulle valt 4wd då 2wd är framkrafs. Inget jag gillar. Bäst gillar jag 2wd bakkrafs!

Kan nog förutom däckbredd och profil bero på däckfabrikat också . Jag har nu kört två somrar med Michelin primasy 4 18 tum . Satte nu på original sommarhjul 19 tum och tänkte att nu blir det väl oväsen med låg profil på däcken . Men icke , blev förvånad över hur mycket tystare det blev med dom Continental däcken som bilen levererades med .

Jodå, visst har däckfabrikat betydelse. Även de stora däck- och fälgvarianterna som är högsta mode nuförtiden är ju bara sämre för komforten. Tycker även att vissa bilmodellerer groteska ut med 20” och ibland över det. Men generellt verkar jakten på energi/förbrukning gå ut över isolering och annat i bilarna, även de fossildrivna. Visst att vikten jagas hela tiden men några kilo extra isolering gör väl varken till eller från.

2 gillningar

ID.4’an stod på 255/45 20” och enligt säljaren skulle 18” passa. Det hade nog gjort en förbättring men ringde idag en VW återförsäljare och det var inte riktigt. 19” är minsta hjulstorlek, 18” kan man “försöka kränga på” men på egen risk enligt honom. Synd, gillade verkligen bilen. Ska även kika på Nissan Ariya, läst bra om den…..Mycket spring hos bilhandlare blir det.

Skit i säljaren titta i dörrkarmen på förarsidan där står vilka storlekar på däck & fälg bilen är typad och godkänd med att “försöka kränga på” något annat är hål i huvudet

Tur att det finns lite att välja på , efter tycke och smak .

1 gillning

Ok, blir att göra ett återbesök på ID.4’AN

Jag skulle nog snarast säga att elbilar har en annan bullerprofil än ICE-bilar, när förbränningsmotorn försvinner så framkommer andra ljudkällor tydligare. Det är mycket en vanesak, minns från tiden med laddhybrid att bilen upplevdes som tystare när förbränningsmotorn hoppade igång och det går ju emot all logik att en tillkommande ljudkälla ska sänka bullernivån.

1 gillning

Update - en tur för att prova olika bilar idag. Det blev en provtur med Kia E-Niro och Skoda Enyac 80. Kia’n var rent bedrövlig, något av det värsta jag kört avseende buller/vägljud. Skoda’n var mycket bättre än ID.4…..på hemvägen passade vi på att göra ett stopp vid en Nissan återförsäljare. En 2023 Nissan Ariya blev provkörd. Outstanding komfort och låg ljudnivå. Riktigt bra, helt enligt vårat önskemål. Blev kort om tid (30 min till stängning) för förhandlande om pris och extra utrustning. Fick i alla fall med en bra offert att ta ställning till över resten av helgen. Lutar starkt åt att det blir en Ariya.

2 gillningar

Kul! För rätt pris tror jag det där kan vara ett bra köp. Har för mig @Esse var imponerad av bilen trots sina små quirks.

UPDATE: Här är hans recension som jag såg för några år sedan: https://www.youtube.com/watch?v=xuyoh9BdpWU

Tack. Ska kolla på Esses video. Tror att man hittar små egenheter på alla bilar idag. Total upplevelse av Ariyan gällande komfort och minimalt väg och däckbuller jämfört med andra gör att vi endast är ett telefonsamtal bort från köp i detta nu.

Önskar er lycka till! Se gärna till att dubbelkolla alla detaljer. Jag missade t.ex. att rattvärme inte var standard i mitt senaste köp och det ångrar jag varje dag det är kallt ute.

Inom någon vecka står en 2023 Nissan Ariya Advanced edition på vår uppfart. Blev en provkörning till idag och det är tveklöst bilen vi letat efter. Tack för tips och råd.

11 gillningar