Kul tråd!
Min första kontakt (hehe) med en elbil som väckte habegär var i Bergen i Norge när jag såg en Tesla Model S första gången runt 2012-13. Det var den snyggaste bil jag sett tyckte jag!
Sen samma år så var jag på besök hos en kund, och får då se samma modell i Kungälv, kunden berättade att han och kollegan köpt de första som släpptes i landet och om jag minns rätt var det P85 de hade. Efter en provåkning var det kört, drömbilen var född!
Nu hoppar vi fram till 2018, min chef som visste om min dröm bestämde sig för att skapa ett avancerat Excelark där han petade in en massa parametrar och efter en hel del räknande så berättade han för mig att vi nog skulle kunna räkna hem en Tesla som förmånsbil eftersom hans kalkyler gav för handen att totalkostnaden för både företaget och mig skulle bli ungefär samma som för Passaten jag hade innan. En mycket glad anställd tackade självklart ja!
Hur var beräkningen möjlig att få ihop då?
Förenklat handlade det om att jag för det första alltid kör mycket privat, det sista året pendlade dieselräkningarna på allt mellan 4-7000 i månaden (inkl. tjänstemilen som då gav 6,50 per mil tillbaka från företaget).
Genom att göra ett nettolöneavdrag för att kompensera inköpspriset som var precis över miljonen för min Tesla Model S75D, och det faktum att jag nu fick 9,50 per tjänstemil, i kombination med gratis laddning som denna bil hade så visade det sig när jag kört färdigt 3,5 år, och 18.600 mil senare vara en vinstaffär för mig. Totalkostnaden blev klart lägre än med Passaten, fast ungefär tusen gånger roligare! Räntan var extremt låg, 0,25% fast ränta vilket också hjälpte till. Förmånsvärdet var högre än Passaten, men ändå acceptabelt med tanke på bilens kostnad, det låg på precis över 7.000 kr.
Vi hade en diskussion innan leverans hur vi skulle agera ifall bilens inköpspris skulle ”sticka i ögonon” hos våra kunder och kom då fram till att avstrajpar vi den.
Resultatet blev tvärt om! Vart jag än kom så blev våra teknikintresserade kunder intresserade och ville veta mer, och gärna provköra vilket de så klart fick.
Bilens beryktade kvalitetsstämpel stämde till viss del, den fick besöka verkstad många gånger för diverse småfel, men den stannade aldrig och drivlinan var felfri.
Tesla ställer inga krav på service, och nån sådan fick den heller aldrig utöver reparationerna.
När bilen till sist skulle säljas via KVD så skrev deras besiktningsman så här om bromsarna (fritt citerat ur minnet) -Bromsar är i mycket gott skick, mer än 80%.
Detta var alltså originalbromsarna!
Jämför gärna Teslas framhjul med andra bilmärken, inget bromsdamm alls på dessa eftersom regenereringen gör nästan hela jobbet.
När KVD:s auktion var slut var resultatet över förväntat, mer än hundratusen bättre betalt än vår ursprungliga kalkyl gav för handen! Det var bra när det var dags för nästa Tesla!
Nu kör jag en Model Y Long Range som är en bättre bil i precis allt, byggkvalitet, noll fel, bättre räckvidd och mycket snabbare laddning, lägre pris, högre körställning mm.
Enda som är sämre är utseendet och avsaknaden av fri laddning. Hittills har den rullat 9.300 mil, och den kommer behållas 1,5 år till innan det är dags för nästa Tesla.
Jag kan avsluta med att jag försökt ha ett öppet sinne, och ta in tänkbara kandidater i mitt medvetande, men hur jag än försöker så blir Teslas helhet alltid bäst, även om den definitivt inte är bäst på allt. Det blir som sagt Tesla även nästa gång!