Första elbilserfarenheten?

Detta kanske är ett lite dumt ämne men skulle ändå vara kul att höra allas första elbils erfarenhet.

Min första elbils erfarenhet var i en Nissan Leaf…Året var 2011 och elbilar var något man inte riktigt hade hört talas om.
Jag bodde då i Amsterdam men jobbade i Luxemburg så behövde en “pendlar” bil. Jag fick köpa leafen och säljaren lovade mig 3 månaders retur rätt om jag inte trivdes.

Det var 42mil till Luxemburg. Mycket googlade och efterforskning så hittade jag 4st laddare längs vägen… grejen är den att första leaf kom man strax över 10mil med så krävdes lite planering.
Iväg körde jag och kom till första laddstoppet som var strax söder om Utrecht. En ABB 50kW laddare som senare skulle bli fastned.
Kom dit sent en söndag kväll och fattade noll. Kopplade in Chademo kontakten och inget hände. Stog å plickade på skärmen och fattade efter en stund att jag måste ha något kort för att starta laddningen. Glider in på macken som var bredvid och de hade ingen aning om vad jag skulle ha… men de visste det fanns ett telefon nummer. Ringde det nummret och förklarade och de slog snällt igång laddningen. Jag signade då också upp mig på att betala 10euro i månaden för att få ladda(ingen kWh kostnad).

Resten av resan ringde jag samma nummer och de slog på åt mig. Slutade med att jag kom till flygplatsen i luxenburg med 1% kvar och drog en skarvslad genom ett fönster.

Jag var helt såld på elbil efter det och har sedan dess alltid haft elbil.

8 gillningar

Min första elbil var en Audi Etron – så när som att jag inte förstod att “Frisläpp laddstople” i Audi-appen var lika med “starta laddning” så gick allt smärtfritt. Jag förstod inte vad alla gnällde om med långsam laddning och allt vad det kunde vara – den erfarenhet fick jag först när jag började testa andra elbilar :slight_smile:

3 gillningar

hahaha du började på den bättre sidan kan man säga :slight_smile:

1 gillning

Också en Nissan Leaf för mig, men den nyare versionen. En kompis som köpte runt 2019. Vilken usel affär tänkte jag, min V40 D3 R-design var ju bättre på alla sätt och vis, dessutom var den fortfarande skattefri eftersom den räknades som miljöbil så såg inte alls fördelen och var inte alls såld på skräpet. Beställde mig en Volvo XC40 T3 istället eftersom bensin alltid är bättre än diesel (låter och luktar illa) som jag glatt puttrade runt i istället.

Började sen jobba i Stockholm runt 2021 och det blev väldigt dyrt med bensinen. Föreningen jag bodde i hade satt upp elstolpar så det gjorde att man kollade åt det hållet. Mycket googlade och inte jättemycket svar, därav att guidenomelbil.se startades, för att svara på frågor jag själv hade :slight_smile: Till slut blev det dock en elbil, en Volvo såklart. Resten finns dokumenterat på YouTube :smiley:

3 gillningar

Jag hade precis betalt av min bensinare i en Peugeot 107 automatic från 2011, beg när jag köpte den med 7 000 mil. Betald som sagt med 19 000 mil på mätaren i juni 2021 så nu är det ju bara till att fortsätta köra och se glad ut.

Med alla de milen jag kör dagligen så kostade bränslet mycket. Kollade upp elbil och hittade en VW e-up 2020 med 300 mil på mätaren för 199 000 kr. Trots avbetalning i många år så gick jag 500 kr plus varje månad jämfört med den betalda Peugeoten.

Numera med ränteläget kostar den samma i drift som Peugeoten men jag har en större bil än innan (jo den är större!), lägre servicekostnader och laddar hemma på husknuten. Kan inte tänka mig något scenario då jag skulle köra något annat än på el.

Nästa bil blir garanterat en annan elbil men jag känner inte något behov av att byta då min e-up är perfekt för mig som singel och räckvidden är tillräcklig för min körning för att klara mig med laddning hemma. Snart 8 000 mil och jag märker inte av någon kortare räckvidd även om det naturligtvis är en viss degradering i batteriet.

Jag har kvittot på leveransen på kylskåpet. Jag fick bilen levererad från 45 mil bort utan extra kostnad den 11 juli 2021. En granne körde mig till Toyotas parkering i Höör som var en lämplig plats för ett stort lastbilsekipage. Så där kom långtradaren med bilar och min längst bak. Chauffören backade ut bilen och sen var jag en lycklig elbilsägare och körde mina första 6 km hem.

Bo-electric for ever!

Ps: 9" skärmen är en Carpuride, googla vet ja.

4 gillningar

Benhård petrolhead, jobbat på bilskrot sedermera utbytt på industri med bättre ekonomi och längre pendling. Modernare dieselkärra köptes för att ersätta min (fortfarande saknade) Volvo 740 automat.
Soppapriset eskalerade och jag lyckades spara ihop pengar, mercan började närma sig 30k mil så tänkte att ska jag ha en ny bil ska det vara nu och det ska vara en elbil, bära eller brista med mina 4500-5000 mil per år.

Sagt och gjort, köpte en Opel Corsa E mitt under brinnande pandemi och lärde mig den hårda vägen och genom Teslabjörn på Youtube.

Då gick det knappt köra med så litet batteri mellan Kalmar och Stockholm, nu finns drt laddare överallt.

3 gillningar

Privatleasing av en Renault Zoe med start 2018. Vår andrabil som mer eller mindre endast användes för pendling till jobbet, köra barnen till aktiviteter, handla mat osv. Under våra tre år med bilen så laddade vi alltid på uppfarten med en helt vanlig kontakt…och det gick helt utan problem :slight_smile: . Jag tyckte själv att det var lite av den roligaste perioden med elbil för det kändes trots allt som att man gjort ett smart val och var lite före många andra med elbil. Jag tycker än idag att elbilen framförallt gör sig bra i litet format och för korta resor kombinerat med laddning hemma.

3 gillningar

Min första elbil är min nuvarande ID4. Jag har haft den i 6 mån och kört ca 3000mil.

Jag skulle aldrig byta till något annat. Smidigheten att alltid ha en “fulltankad” bil hemma när man ska iväg är fantastisk. Kör både kortare sträckor ToR till jobbet men även en hel det långresor men laddning på vägar och hotell. Planeringen är halva grejen, att fundera på vilken laddare som blir bäst. Har aldrig haft några större problem med laddning.

Sen att det rent ekonomiskt är som natt och dag är en fördel som inte är att bortse ifrån.

5 gillningar

Av ren nyfikenhet. När du säger att det är natt och dag ekonomiskt. Hur räknar du då? Jag förstår att laddning av el är billigare än bensin/diesel men jag kan själv inte komma runt att en ny ID4 trots allt kostar runt 600 tkr vilket måste vara klart mycket mer än en liknande bensinare. Som jag ser det så måste priserna ner rejält på själva bilen innan jag kan säga att det är någon ekonomiskt poäng att välja elbil. Med brasklappen att det beror på hur mycket man kör. Tankar och laddar man mer och kör längre så ökar ju fördelen med billigt drivmedel.

2 gillningar

@AMS722 det var lite otydligt av mig. För min del så har jag förmånsbil och sänkte mitt förmånsvärde från en V90 jag hade innan. Samt att jag sparar väldigt mkt då jag pendlar 15 mil varje dag till och från jobbet.

3 gillningar

Jag körde sthlm-kalmar-öland 2020. Tyckte ändå det fanns ganska gött om laddare.

Det var förövrigt den resan som jag ställde Teslan (minns inte var) och tog en hyrbil. För Tesla hade gjort något med supercharger så min bil ville inte starta laddningen. 2-3 timmars telefonkö till deras “kundtjänst” och fick en utskällning från dem att det är inget de kan göra… på riktigt så svor hon åt mig, kallade mig retard som inte får igång supercharger även fast felet låg på deras sida… got to love it.

1 gillning

Jag provkörde en Tesla Model S på ett event 2016 i fem minuter och insåg direkt att elbilar är framtiden. I samband med det startade jag https://alltomelbil.se/ eftersom jag ville lära mig mer och för att det inte fanns några vettiga svenska sajter som skrev om elbilar.

10 gillningar

Ååhh 85an😍. Det var min första Tesla jag hade P85.

Free supercharging är något tesla borde återinföra :slight_smile:

2 gillningar

KSS - Klubben för Särskilda Model S-bilar

1 gillning

Skåne humor…

(Utfyllnad)

1 gillning

Kul tråd!
Min första kontakt (hehe) med en elbil som väckte habegär var i Bergen i Norge när jag såg en Tesla Model S första gången runt 2012-13. Det var den snyggaste bil jag sett tyckte jag!
Sen samma år så var jag på besök hos en kund, och får då se samma modell i Kungälv, kunden berättade att han och kollegan köpt de första som släpptes i landet och om jag minns rätt var det P85 de hade. Efter en provåkning var det kört, drömbilen var född!

Nu hoppar vi fram till 2018, min chef som visste om min dröm bestämde sig för att skapa ett avancerat Excelark där han petade in en massa parametrar och efter en hel del räknande så berättade han för mig att vi nog skulle kunna räkna hem en Tesla som förmånsbil eftersom hans kalkyler gav för handen att totalkostnaden för både företaget och mig skulle bli ungefär samma som för Passaten jag hade innan. En mycket glad anställd tackade självklart ja!

Hur var beräkningen möjlig att få ihop då?
Förenklat handlade det om att jag för det första alltid kör mycket privat, det sista året pendlade dieselräkningarna på allt mellan 4-7000 i månaden (inkl. tjänstemilen som då gav 6,50 per mil tillbaka från företaget).

Genom att göra ett nettolöneavdrag för att kompensera inköpspriset som var precis över miljonen för min Tesla Model S75D, och det faktum att jag nu fick 9,50 per tjänstemil, i kombination med gratis laddning som denna bil hade så visade det sig när jag kört färdigt 3,5 år, och 18.600 mil senare vara en vinstaffär för mig. Totalkostnaden blev klart lägre än med Passaten, fast ungefär tusen gånger roligare! Räntan var extremt låg, 0,25% fast ränta vilket också hjälpte till. Förmånsvärdet var högre än Passaten, men ändå acceptabelt med tanke på bilens kostnad, det låg på precis över 7.000 kr.

Vi hade en diskussion innan leverans hur vi skulle agera ifall bilens inköpspris skulle ”sticka i ögonon” hos våra kunder och kom då fram till att avstrajpar vi den.
Resultatet blev tvärt om! Vart jag än kom så blev våra teknikintresserade kunder intresserade och ville veta mer, och gärna provköra vilket de så klart fick.

Bilens beryktade kvalitetsstämpel stämde till viss del, den fick besöka verkstad många gånger för diverse småfel, men den stannade aldrig och drivlinan var felfri.
Tesla ställer inga krav på service, och nån sådan fick den heller aldrig utöver reparationerna.

När bilen till sist skulle säljas via KVD så skrev deras besiktningsman så här om bromsarna (fritt citerat ur minnet) -Bromsar är i mycket gott skick, mer än 80%.
Detta var alltså originalbromsarna!
Jämför gärna Teslas framhjul med andra bilmärken, inget bromsdamm alls på dessa eftersom regenereringen gör nästan hela jobbet.

När KVD:s auktion var slut var resultatet över förväntat, mer än hundratusen bättre betalt än vår ursprungliga kalkyl gav för handen! Det var bra när det var dags för nästa Tesla!

Nu kör jag en Model Y Long Range som är en bättre bil i precis allt, byggkvalitet, noll fel, bättre räckvidd och mycket snabbare laddning, lägre pris, högre körställning mm.
Enda som är sämre är utseendet och avsaknaden av fri laddning. Hittills har den rullat 9.300 mil, och den kommer behållas 1,5 år till innan det är dags för nästa Tesla.

Jag kan avsluta med att jag försökt ha ett öppet sinne, och ta in tänkbara kandidater i mitt medvetande, men hur jag än försöker så blir Teslas helhet alltid bäst, även om den definitivt inte är bäst på allt. Det blir som sagt Tesla även nästa gång!

6 gillningar

Strax efter att jag provkört KSS707 blev den en traktor. Den blev stulen 2021.

Kul läsning! :slight_smile:
Jag var helt såld på Tesla länge och väl (2014->2020) också tills man började doppa tån i andra bilar och märkte att tex Audi, Merca, Polestar gör för jäkla bra bilar.

Nu kan jag inte sitta i en tesla utan att irritera mig på saker :slight_smile:

That said så har vi en ModelX som fortfarande har free supercharging… den kommer nog vara med oss tills den ramlar i två bitar. Den kommer också snart tappa 3g när det nätet stängs, så måste börja undersöka hur det kan lösas.

2 gillningar

Bilen lär ju funka utan nät med, ser det positiva, den kan ju inte hackas eller moddas i alla fall om Tesla skulle ändra sig om fri SC :wink:

1 gillning

hehehee, Gäller att se det positiva :slight_smile: