Första elbilserfarenheten?

Jag följer nog inte normen på forumet när det gäller första intryck av elbil. 2019-2020 började vi prata bilbyte hemma och diskutera att lämna fossilbilsträsket men då var det ett krav att ha solceller på huset, tanka gratis och miljövänligt, åtminstone på sommaren, lät bra. Plötsligt kuggade kamkedjan över och det blev kritiskt att hitta ny bil. Behöver bara en mindre bil och har begränsat intresse av att inteckna huset till taknocken så vi funderade på en Zoe eller en e-up/citigo/Mi. Det kassa baksätet i Zoe fällde avgörandet eftersom vi har 2 barn så vi provkörde en Skoda Citigo i en kvart och bestämde oss. Efter 3 års leasing var vi nöjda med den men att köpa loss den var dyrt så vi köpte en Kia Soul EV istället. Har kört Polestar 2, Tesla mod 3 och Y vilket är fina bilar men i en annan prisklass.

4 gillningar

Går det att lösa med Wi-Fi? Finns väl såna bilrouters man kopplar in i 12-voltsuttag etc.

Grejen med tesla är att såfort man byter växel så kopplar den av wifi.

Är du säker på det? När min Model 3 hade problem med uppkopplingen, så körde jag via wifi istället. Startade alltid wifi innan jag körde som kopplade upp sig till min telefon och sedan var det igång under hela resan.

1 gillning

Min första kontakt med BEV var 2013 med Leaf och lite senare med Mercedes B Electric Drive som senare hette B250e. Då jobbade jag som bilsäljare och hade möjlighet att testa, köra och sälja. Detta var ju en annorlunda och kul upplevelse på den tiden. Mina kollegor tyckte BEV var nåt som katten släpat in, inget intresse av någon i huset när jag pillade med appen Carwings som Nissan Leaf hade för uppkopplade tjänster.
Helt klart var det något som lockade med den unika upplevelsen. Detta toppades med Kia Niro EV 2018 när jag åkte till Strömstad för testa snabbladdning på Ionity som var den första etableringen om jag minns rätt. På den tiden var man ensam på ionity och en session hade fast pris på 80kr. Nostalgi på riktigt även om det är ganska i närtid.
Någonstans där gick det överstyr och jag började gå i tankar att erbjuda snabbladdning i egen regi…

6 gillningar

Alla teslor jag haft har varit så. Testade nyss även bra på vår modellX.

Någon som vet någon hemlig inställning någonstans?

Bingo! Verkar vara en inställning:

“You can also use a mobile hotspot or your phone’s Internet connection via Wi-Fi tethering (subject to fees and restrictions of your mobile carrier) to access the internet. To remain connected to Wi-Fi when shifting into Drive or Reverse, choose the connection from the Wi-Fi settings screen, then touch Remain connected in Drive.”

2 gillningar

grym!!..lär testa när jag kommer hem.

Året var 1902… inte direkt, men vore teoretiskt möjligt att någon haft en farfar som körde elbil då.

Min första erfarenhet var dokumentärfilmen “who killed the electric car” 2007. Men det dröjde flera år till 2015 när jag såg min första elbil, en Tesla parkerad i sthlm, var tvungen att fråga vad det där T stod för. En googling senare var min framtid omställd för gott.

Det som fångade mig som datanörd var den stora skärmen i mitten av konsolen. Jag förstod direkt att detta var något helt nytt och annorlunda från hela traditionella bilbranschen. Att bilen gick på el var inte det stora enligt mig utan våghalsigheten i designen och focus på mjukvara och IT underhållningen i bilen.

1 gillning

Min nuvarande bil Tesla Model Y RWD, för mitt behov, lastutrymme, just nu så hade ingen annan bil funkat bättre.

Funkar hur smidigt som helst med laddning och ingen räckviddsångest här inte. Enda gången jag var lite orolig var när jag skulle dra ett släp från Göteborg till växjö.

1 gillning

Testade nu… Funka klockrent (modelY)

Kan du fixa så den inte plingar varjegång man slår på å av autopiloten? :slight_smile:

1 gillning

Härligt! Nej, tyvärr kan jag inte tysta det plinget. Hade jag kunnat det hade jag varit den första som gjort det! :slight_smile: :slight_smile: (Även om jag inbillar mig att funktionen Joe Mode dämpar det?)

1 gillning

Augusti 2021 beställde jag en Skoda Superb plugin hybrid.
Mars 2022 säger säljaren “jag vet inte” på frågan när jag får min bil. Då hade jag varit och frågat 1ggr månaden under lång tid.

Men då i slutet på mars så stod det en Skoda Enyaq i “showroom”.

• Jag köper den sa jag till säljaren.
  • Den är inte till salu, sa säljaren. Den är bara till för marketing.
  • (på skoj) Jag dödar dig om jag inte får köpa den sa jag.

I början av april 2022 fick jag bilen drygt 2v efter jag “hotat” mig till den.
Att skaffa plåtar och Reg bevis, leasing kontrakt och försäkring på 2v är nog nytt polskt rekord i snabbhet! (bilen är Polsk). Normalt tar det 1-2 månader säger de som kan.

Jungfrufärden från Katowice till Świnoujście på ca 70mil var med följebil med min kära fru.
Förutom att jag kladdade till det vid en laddning efter halva vägen som gjorde att bilen trodde att den var kvar vid laddstationen resten av resan var jag nöjd.
Vid nästa laddning så hittade bilen tillbaka och visste var den var.

Jag är supernöjd med min Enyaq. Laddar som snabbast 150kW, bilen är skön att köra, den är absolut den snyggaste bil jag ägt. Bland den snyggaste elbilen som finns i mitt tycke.

Känner inte alls igen mig i klagolåten om hur mycket fel det är på Enyaq. Har nu kört snart 11 000mil med endast mindre garantiåtgörder och kommer att köra den över 20 000 mil iom mitt leasingkontrakt.

4 gillningar

Har du kört 11000 mil sedan april 2022?.. Och jag tyckte jag körde många mil med 4-5000 mil om året.

1 gillning

Jag har långpendlat från Katowice till Ängelholm (via färja)varannan vecka i 1 år. Samt affärsresor i Sverige.

Fast nuförtiden åker jag till Polen mer sällan. Men har ökat resandet i Sverige.

Så ser du en svart Enyaq med gröna skyltar (alla elbilar i Polen har gröna skyltar) är det jag. :grin:

2 gillningar

Var tvungen att googla. Var längre än jag trodde :+1:

Hur är laddnätverket i Polen?

Längsmed motorvägarna och i städerna är det ok med möjligheter att ladda.

Greenway har flest stationer och har suverän support på engelska. Deras stationer har oftast 150kW. Greenway har även roaming i andra länder som tex Sverige.
Många av deras stationer ligger ihop med BP så toalett, fika mm finns oftast på plats.
Använder Greenways egen app eller Chargefinder och har den inställd så jag även får med 50kW stationer.

Orlen (den största statligt ägda bensinstationen) är tvåa men är helt värdelös på support om du inte pratar Polska. Av just den anledningen undviker jag dem av principella skäl. Men de har stabila laddare oftast på 150kW.

I övrigt är det gratis laddning vid många Kaufland affärer men använd Plugshare. Polackerna är kinkiga med att använda den slaviskt och ställer sig i kö hemifrån i appen och kommer 1min innan föregående laddat färdigt och hävdar att de köat ex 30min, fast hemifrån då. Inte köat på plats.

1 gillning

Måste börja med lite back story Har sen 80talet jobbat i fordonsbranchen först på Nissan Design Center i So Cal till slutet på 90talet flyttade hem till Sverige och hamnade mitt i IT-Bubblan när den sprack återgick jag till fordonsbranchen den här gånger Italienska Motorcyklar Dom senaste 10åren har jag varit service chef på en Peugeot handlare i Mellansverige 2018 drog jag mig tillbaka på Österlen

Under mina 10år med Peugeot köpte jag ofta 3 år gamla privatleasing bilar och körde 12-18 månader innan jag flippade dom många Mercedes Prius och andra Toyota hybrider till slut tog jag beslutet och beställde en Tesla 3 en av dom första i Sverige jag ägde (leasade) den i 96dagar varav 64 spenderade den hos Tesla tillslut tvingade leasingbolaget dom att ta tillbaka den och jag fick ett brev från Tesla som förklarade att jag var “banned for 3 years from buying a new Tesla” men det är en annan story…
Inför flytten köpte jag en BMW i3 som gått privatleasing 24månader jag älskade den bilen carbon fiber vem älskar inte det ja lite kort räckvidd men vad gör det med den körglädjen och inredningen!!! Tyvärr visade det sig att den var 1 nummer för liten för oss så för 3 år sedan gjorde vi ett superdeal på en VW ID.3 1 Edition hos lokala VW handlaren den har rullat snart 4000mil helt utan strul servicecenter har fixat dom recall 12volts batteri mjukvaruuppdateringar och 2års service helt fantastiskt alltid haft en fulladdad ID.3 eller ID.4 väntande och en eller ett par dagar senare levererat min ID.3 fixad och nytvättad Jag är så nöjd med min ÅF att det fanns ingen tvekan om var nästa bil kommer ifrån när den ska tillbaka efter årsskiftet det blev en vit ID.BUZZ som levereras i mars

Måste väl förklara att jag är en gammal Hot Rod räv med bensin i ådrorna så för mig är elbilen som vilket kylskåp som helst den gör det den ska och så ska den ju se lite snygg ut också I garaget står en 1968 Ford Mustang en 1989 VW Golf Cabriolet och jag sålde nyligen min Fiat Abarth I containern står en Ducati en Royal Enfield och ett antal Vespor från 60talet

Det är min story :call_me_hand:

3 gillningar

Av alla bilar jag haft så saknar jag i3:an… Och VW Pheaton W12:a