Ja en Phaeton W12 har också stått i mitt garage Skulle hämta en Audi A8 Lang hos en handlarkollega i Tyskland och i en hörna stog en mörksilver med mörkblå klädsel för samma pris som Audin så valet var lätt tyvärr sålde jag den (med duktig vinst) nästa omedelbart och det ångrar jag På gott och ont har deras andrahandsvärde gått i bottenoch man får en miljon bil för tusenlappar men vilken bil
jag hade min Pheaton i ett år och sålde den till en nybilven VD som ville ha en statusbil på engång…så fick några tusen mer € än jag gav ![]()
För några år sedan fanns en tjänst där man kunde hyra en Zoe per minut. Ungäfär som el-spark-cyklar. Testade en under en kvart eller så, men det tog inte rikgit den gången.
När min gamla Mazda började få allt mer fel, så tipsade en kompis om elektriskt. Jag var skeptiskt, men provkörde en Leaf 62KWh, och fastnade förstås. Tänkte att en leasing på ett år spelar inte så stor roll. Det ger mig chansen att testa och trivs jag inte, får jag gå vidare.
Leafen har ju sina problem, och den absolut största skillnaden är nog att köra en bil av årets modell mot en som var 16 år gammal.
Jag älskar Leafen efter två månader, även om det är relativt sätt gammal teknik, med primärt Chademo-problematiken som gör den besvärlig på längre turer.
Gillar Leaf men Chademo känns stenåldern idag då man enats om CCS. Inte för att Chademo nödvändigtvis är sämre (se tex Apple och flash kontra USB C) men att ha egen standard är lite korkat. Jag laddar 90% hemma så det skulle inte vara hela världen men skulle stressa mig totalt då jag väl behövde ladda ute.
Håller med dig. En stor del av förvirringen kring laddning ute beror på Chademo. De är ofta svåra att hitta, nästan undangömda, inte alltid lätta att få igång, trasiga eller upptagna (eftersom det oftast bara finns en eller två).
Tänk om man kunde konverterat den till CCS och sålt den ett par år till? Borde kunnat bli till ett bra pris och en kassa-ko för NIssan?
För mig var det tidigt 2020. Efter att ha velat köpa elbil i flera år så bytte vi äntligen ut vår gamla Skoda mot en Renault Zoe 22kwh. Det blev den mest för att priset var så bra och det kändes som en bra första väg in i elbilar.
Tanken var att ha den som andrabil bredvid V70 men det blev snabbt vår förstabil för familjen. Förutom alla resor runt där vi bor har vi också haft tålamod och även kört lite längre med långsam laddning och mycket fika och lekplats med barnen.
Fram till i våras när vi bytte V70 mot en Kia e-Niro 2020 så har vi legat på ca 1750 mil per år med Zoe, men nu går den som andrabil.
Zoe är en plastig bil på många sätt och idag finns bättre alternativ, men den gör sitt jobb och är billig på service på lokala verkstaden. Får se hur många mil man kan kräma ut ur den ![]()
Välkommen till forumet Daniel! Himla trevligt att ha dig här!
Jag har en grej för mindre bilar. jag gillade Zoe skarpt!.
Jag är verkligen fresh out of the box vad gäller elbil och detta blir även mitt första inlägg på detta forum men många känner säkert igen mig från Teknikbubblan ![]()
Har inte haft någon elbil tidigare, enbart provkört några. Hade en Lynk & Co 01 i ett halvår fram till för några veckor sedan då jag lämnade tillbaka lynken och bytte till en Mustang Mach-E LR RWD. Hittils en kärlekshistoria, som jag känner nu skulle jag absolut inte vilja gå tillbaka till ICE bil.
Kul du kom hit ![]()
Jag har tänkt lite på dig för jag minns hur du var så nöjd med din plugin hybrid och att du inte behöver helel. Vad gjorde att du ändrade dig?
Det som fick mig att byta var att min BRF beslutade sig för att sätta upp laddboxar i garaget. Det är för mig en förutsättning för att det ska vara lönsamt och bekvämt med helel. Skulle dock vara klart till första januari, laddboxarna sitter på plats, men är fortfarande inte påslagna, så jag lär få hålla på och harva med snabbladdare ett tag till.
Men den andra delen i beslutet var att elbil nu kändes rätt i tiden. Jag var absolut nöjd med Lynken, hade egentligen inget att klaga på med den bilen. Men märkte hur trevligt det var att åka på el, dock eftersom PHEV har begränsad räckvidd blev det i slutändan jobbigt att ständigt leta efter publika laddare och då blev det att man åkte mycket på bensin. Så det känns ju helt klart bättre att åka helel ![]()
Sen var det ju en ekonomisk fråga, jag betalar idag lika mycket för Mustangen som jag betalade för lynken, men kommer när jag väl får ordning på laddboxen hemma kunna spara ca 15k/år i soppa. Dessutom är Mustangen extremt rolig att köra, riktigt kul med RWD, även om prestandan kanske inte är nånting att skriva hem om så är den fortfarande betydligt piggare än de allra flesta ICE bilar jag kört.
Vad kommer du betala för hemma laddning?
1,3kr per kWh i fast pris. Inga elabonnemangsavgifter eller nätavgifter eller något sånt, då föreningen står för allt sånt, så enbart faktisk förbrukning, annars tillkommer inga andra kostnader.
Nice. Ja då får du ner körkostnaden rejält :).
Har fått Mustangen som hyrbil några gånger och tycker den är riktigt härlig att köra… Men dörrhandtaget fick mig på närver ![]()
Haha, ja det kan vara lite frustrerande ibland. Jag gillar dock designen ur ett estetiskt perspektiv och har inte haft några större problem med dem. De verkar bättre än exempelvis Kia EV6 och Tesla handtagen som verkar få problem med att de fryser fast på vintern. (Aldrig provat dessa två själv, förutom en kort provtur i en M3P men det räknas knappt. Vad kör du för bil idag förresten?
Modell S/X handtaget har faktiskt inga större problem med kylen. Modell Y och 3 är nog en annan historia.
Jag kör bmw i4 och frun vägrar lämna sin EQS så det är det vi rullar
Både i4 och EQS verkar trevliga, hade gärna haft nån av dessa själv. Har mustangen på 18 månaders leasing nu, får se vad det blir efter det
En sak jag tycker är lite märklig med elbilar, även om vissa av dem har värre prestanda än supersportbilar, så är det sällan man ser elbilar som kör för fort, känner också lite så själv att det är en trevligare upplevelse för mig att bara låta bilen ställa in farthållaren på rådande hastighet och bara åka med, känner inget behov av att ligga 10-20km/h över hastighetsgränserna längre på samma sätt som jag gjorde i ICE bilarna. Man åker hellre med och njuter av tystnaden bara vilket har gjort att elbilsupplevelsen bidragit till ett lugnare och behagligare tempo i bilkörandet. ![]()
Haha Jo så är det nog. Sedan är väl de som köper elbil idag inte direkt ute efter att köra fort.
Första gången jag kom i kontakt med en elbil var faktiskt på en bilmässa i Malmö redan 2009. Där hade man nämligen en Tesla Roadster, och det ska erkännas att jag inte var speciellt lyrisk över just den bilen.
Mitt bilintresse började när jag inte ens var 10 år i slutet på 90-talet, och intresset för tyska bilar ledde ju i sin tur till att jag var helt övertygad om att vätgasdrift var framtiden. Både Mercedes och BMW pumpade ju in miljarder i just forskning kring vätgas, så jag tänkte nog att det är där framtiden ligger.
Vem vet, i framtiden kanske vätgas gör comeback för personbilar. Att släppa ut enbart vattenånga är ju inte fy skam heller.
(Förlåt för lite suddiga bilder. Jag var en uppenbart dålig fotograf under den här tiden.
)
Wow, var var mässan?