Första elbilserfarenheten?

Det var i gamla Malmömässan nära Turning Torso. Kommer ihåg mässan som väldigt trevlig!

Här hittade jag lite info om den.

Se där ja, gamla Saab-fabriken i Malmö. Numera jämnad med marken :slight_smile:

Sambon började gnälla över att vår SAAB 9-5 2,3t BioPower kombi började få “krämpor” efter 30 tusen mil och att hon ville ha en ny “pendlarbil”. Just då så hade Renault en annons i DN för Zoe (för att bli av med 2019 lagerbilar). Jag satte mig med Excel och testade runt. Efter många kontrollräkningar så visade det sig att hennes månadskostnad skulle vara densamma i 5 år genom att köpa en helt ny bil bara på resorna ToR jobbet och noll i restvärde. Det vart inte så, den övergick snabbt till att bli förstabil. Jag ToM väntade på att hon skulle komma hem från jobbet så att jag skulle kunna ta den istället för min XC70… Så nu har den rullat drygt 15 tusen mil på fyra år. Efter att ha tagit ett nytt konsultuppdrag 9 mil bort och använt XC70 i en dryg vecka så handlade jag mig en egen Zoe. Drygt två år senare så har den gått 13 tusen mil. Bränslebil kommer jag att behålla för att dra släpvagnar mm. Men aldrig mera som förstabil.
Redan 2014 körde jag en Tesla S 80, det gav mersmak. Så vi får se när det blir en model Y LR. För en sak är glasklar Renault har ingen som helst aning om hur man underhåller programvara eller de uppkopplade systemen…

2 gillningar

Det är egentligen märkligt att biltillverkarna inte vårdar sina märken bättre. Denna typ av beteende skapar ju inte direkt en lojalitet till märket…

1 gillning

Märkligt! Min Tesla MS från 2015 (MCU1) hade inga problem med att koppla sig till wifi mot min telefon som internetdelade. Det var innan jag lät uppgradera infotainmentdatorn MCU2 (4G) med alla andra fördelar/nya funktioner det medför. Kostade mig 16000kr, har inte ångrat denna uppgradering utan frågar mig snarare varför jag inte gjorde det tidigare.
https://www.tesla.com/sv_se/support/infotainment

Ah den teslan hade jag också. Hade aldrig behov av att använda wifi i den för hade 3G for life i den. Det var först när tesla slutade med “gratis” 3g i 75:an som jag böt till sedan. Det var många saker som jag minns jag märkte direkt när jag körde från tesla handlaren att: Oj, detta var ju inkluderat förut.
Minns första SuC stoppet jag gjorde i den och fick betala!!!.. Chocken man hade då. Ringde tesla handlaren som sa då att betala 2400usd så får du free SuC på den…vilket man självklart gjorde.