I Europa blir batteriet något mindre, 141 kWh. Dörrhandtagen är inte riktigt som EX60 då de faktiskt kan vara mekaniska också. Vingen ska gå att ”dra ut” om elektroniken inte fungerar och det är kopplat till öppningen mekaniskt.
Och dom där X lysena vart tog dom klassiska Angel Eyes vägen gissar att det kommer diskuteras
Den har iallafall The Hofmeister Kink kvar
Här hade jag hoppats på att BMW skulle gått all-in på el med en ix5 och att dom jag känner som fortfarande kör X5 laddhybrid skulle ge upp och bli elbilsfrälsta. Nu när de helgarderar nya X5 med så många alternativ för drivmedel så tror jag att det finns en överhängande risk att man byter en hybrid mot en hybrid. Synd.
Dom vill väl överleva som företag , och då får man nog erbjuda alternativ som lockar olika människors smak också . Annars blir det nog att många kör vidare i det dom har istället tror jag .
Trodde samma. IX5 som har hela 40% större batteri men klarar bara av köra 5% längre. Och går med en vikt på nästan 3 ton….snacka om en ineffektiv elefant på vägarna. Ingen Neue Klasse magi här inte. Tycker inte det ska vara en bil som bör vara skattefritt köra, med tanke på dess ineffektivitet, vikt och storlek. Detta är liksom inte en hållbar konstruktion.
Detta är ju en helt annan diskussion som egentligen inte har med BMW X5 EV att göra men jag håller med det är dax att införa skatt per vikt på elbilar det börjar verkligen gå över styr börja med lägsta avgiften upp till 1500kilo och för varje 500 kilo över dubblera skatten det finns ingen som behöver en bil som väger 3 ton som inte är ett kommersiellt fordon I Storbritannien håller man på att titta på detta redan så något är på G förhoppningsvis
Som sagt en diskussion för en annan tråd
Även om vi bortser från skattefrågan är det ändå angeläget att lyfta iX5:ans ineffektivitet. Det är nog en besvikelse för många efter vad de åstadkom med iX3. Att släpa runt på ett 140kWh batteri med vikt nära 3 ton känns ju också smått fånigt och knappast något som gynnar bilens livslängd med ökad komponent- och däckslit.
Det är är kanske i tuffaste laget med 1500 kilo? Inte ens ID. Polo klarar det.
Någonstans måste ju en gräns dras Inför flera länder viktskatter på elbilar kanske hela EU vore optimalt så blir det tryck på tillverkarna att inte bara “trycka In” stora batterier tech och annat som bara ökar vikten och använda sig mer av lättare material en BMW i3 väger 12-1300 kilo för att BMW använde stora mängder Carbon Fiber I konstruktionen något som idag inte är helt omöjligt att använda sig av i bilar det går om det visar sig att vikten blir viktigt (fniss) för slutkunden och man börjar titta på kostnader versus räckvidd utrymme mm
På 80talet vägde genomsnittsbilen 1 ton idag väger medelelbilen 2 ton en ökning med 100% då säger någon som vet att idag är säkerhetskraven högre och säkerhet väger visst är det så När jag jobbade på Nissan och vi skulle designa en ny eller bara en faceliftad Nissan Sentra fanns alltid ett viktspann med i briefen
Jag har en kamrat som viktoptimerar en JCW Cooper-e för bandagar han har än sålänge bantat strax under 300kilo och lite mer finns att hämta Jag har här nyligen spenderat tre dagar i Alpine A290 GTS (mer om det i en annan tråd) den väger 1480 kilo om den tappade 200kilo vore det en riktig 100poängare
Nu flyttar vi denna diskussionen till en tråd om Vikten på elbilar så vi inte förstör BMW tråden
Absolut inte.
Dagens elbilar är på tok för tunga, höga, breda och långa.
Mer och mer resurskrävande att bygga och att köra med.
En helt vansinnig utveckling åt rakt fel håll.
Ni som varit i USA vet vartåt det barkar!
Superlåg skatt på skitstora elbilar och hybrider är totalt vansinnigt då det driver utvecklingen åt fel håll.
PS
Jag har köpt EQS mest för räckviddens skull (de dryga 50mil-stinterna är egentligen för lite), men även för komforten, då jag kör 3-4000 mil per år varav mestadels långa sträckor.
Lika underbar den är på motorväg, lika katastrofalt kass är den i städer, P-hus och p-platser.
Över 5,22 och bredden 2.14 med speglar (-15cm med infällda) är ofta skillnaden mellan att inte kunna parkera.
Rätt jobbigt faktiskt.
Nej, bilarna är varken för tunga eller för stora, vill man ha en mindre bil är det ju bara att köpa en mindre
Inte om man vill ha en liten lätt elbil som kommer långt på motorväg.
Drömmen vore en liten Neue Klasse i3 a la originalet på 1400kg, kolfiber och plastpaneler!
Med dubbla räckvidden dvs WLTP 54mil.
När får vi en eldriven BMW 2002 på den nya plattformen?
Det är det närmaste jag kommit att köpa en BMW och tycker den var ursnygg!
En lättviktare var det också. Vägde knappt 1000kg så den vore en utmaning att få till i nya plattformen, men då får interiören också ändras för att locka mig iallafall ![]()
Min i5 Touring är också jobbig med sina 5,06 m, tur att man i alla fall har 365-kamera. ![]()