Gemini nu i Android Auto vi

Idag när jag skulle ut på uppdrag så sa jag till Google att ringa upp en kamrat svaret jag fick “Hej jag heter Gemini och finns numera för att hjälpa dig med vad du behöver Du kan prata med mig i vanlig samtalston och vi kan hålla en dialog men var noga med att hålla uppsikt runt dig när du kör” han ringde upp min kamrat Efter att jag hämtat lamm racks och dovhjort file hos min leverantör av färskt slaktat vilt och lamm tänkte jag Jag frågade Gemini om en rekommendation av vin till mina lamm racks för en sittning imorgon och om det fanns på hylla på mitt lokala Systembolag Gemini svarade med fyra olika viner som alla finns på mitt Systembolag dröm om min förvåning när en av vinerna var just det jag skulle köpa

Jag har tidigare inte direkt använt mig av Gemini i telefonen till annat än recept men en rolig grej är att räkna upp vad som finns i spritskåoet och vad man har för virke inte direkt Mixology men en del riktigt bra förslag på blandade drinkar

Jag är inte lika tech savvy som många andra här och någon säger säkert “Gemini det finns bättre” så är det kanske men det jag har testat idag med Kamrat Gemini i min ID.BUZZ är otroligt hjälpsamt Det här kommer bli ett bra samarbete framöver Framförallt är Gemini där och kan ge svar på vad jag behöver veta och hitta i lokalområdet när jag hyr bil och kopplar upp Android Auto i vilken bil som helst

1 gillning

Grattis, det är den typen av upptäkter som förgyller livet! :+1:

Volvo blir först ut med Gemini inbyggt. Gissa vilken bil som ligger högst upp på min vill-ha-lista :slight_smile:

1 gillning

AI stöd finns redan i alla telefoner och kommer snart till alla bilar så varför skulle just Volvo som redan idag har bra Google, bli så fantastisk?

Då gick plötsligt alla bilar med Google builtin bort för mig… räcker med allt annat AI, villninte ha det inbyggt i bilen.

Fantastisk vet jag inte, men Volvo kommer att vara först ut med Gemini som grejar svenska bra i mobilerna och med största sannolikhet då i bilen. Vilket t ex inte Kia grejar idag med sin Alexa AI assistent som de skryter så med. Det är nåt jag värdesätter att ha i min bil och skulle säkert värdesätta det lika bra med en mobil kopplad som infotaiment med röstassistent i kanske billigare bilar utan pådyvlat annat system.
Men vi är alla olika och vill prata olika språk och kanske tycker det är kul att lära sig nya system i varje bil man skaffar, men jag tillhör inte den skaran. Därav glad att jag kan skaffa en bil som pratar mitt språk och som jag känner igen från mobilen redan och framförallt som jag slipper pilla i skärmar om de saknar vanliga reglage för volym, värme m.m :slight_smile:

Jag kopplar aldrig min telefon till mina bilar och använder inte bilens system mer än till att navigera.
Min dator och telefon är arbetsverktyg (Mjukvaruutveckling). Jag vill inte att data från arbetet eller privata saker riskerar delas med en bil som är ansluten till nätet.

Rätt resonerat kring arbetsverktyg, precis som vi också hade då jag jobbade med IT utveckling!

Jag hade då egen privat dator och mobil för mina privata angelägenheter!
Numera får de väl roa sig med om de gillar mina nörderier med elbilar m.m privat och sedan mina tripper till affärn och till ÅV fram och tillbaka och se vilken mat det blir idag, om de vill lägga tid på att kapa min trafik numera. Väntar de till sommaren så kanske de får lite tips om bra avstickare till trevliga besöksplatser också då jag luftar min bil lite mera :slight_smile:

Hade Teams-möte i Mercedes CLA idag ja, hur enkelt blir det att få administratörer att godkänna att Mercedes får tillgång till organisationsdata för att det ska fungera? :wink: apropå jobb vs privat!

1 gillning

Streamar du inte från din telefon?
Vår policy är att arbete från dator endast sker med telefon som delar internet, utanför kontoret.

Mercedes har en Teams-app som man laddar ner från deras butik så du får “native Teams” i din bil :smiley: Som vi alla har saknat att kunna vara inloggade på Teams i våra privata bilar!

1 gillning