Idag när jag skulle ut på uppdrag så sa jag till Google att ringa upp en kamrat svaret jag fick “Hej jag heter Gemini och finns numera för att hjälpa dig med vad du behöver Du kan prata med mig i vanlig samtalston och vi kan hålla en dialog men var noga med att hålla uppsikt runt dig när du kör” han ringde upp min kamrat Efter att jag hämtat lamm racks och dovhjort file hos min leverantör av färskt slaktat vilt och lamm tänkte jag Jag frågade Gemini om en rekommendation av vin till mina lamm racks för en sittning imorgon och om det fanns på hylla på mitt lokala Systembolag Gemini svarade med fyra olika viner som alla finns på mitt Systembolag dröm om min förvåning när en av vinerna var just det jag skulle köpa
Jag har tidigare inte direkt använt mig av Gemini i telefonen till annat än recept men en rolig grej är att räkna upp vad som finns i spritskåoet och vad man har för virke inte direkt Mixology men en del riktigt bra förslag på blandade drinkar
Jag är inte lika tech savvy som många andra här och någon säger säkert “Gemini det finns bättre” så är det kanske men det jag har testat idag med Kamrat Gemini i min ID.BUZZ är otroligt hjälpsamt Det här kommer bli ett bra samarbete framöver Framförallt är Gemini där och kan ge svar på vad jag behöver veta och hitta i lokalområdet när jag hyr bil och kopplar upp Android Auto i vilken bil som helst
Fantastisk vet jag inte, men Volvo kommer att vara först ut med Gemini som grejar svenska bra i mobilerna och med största sannolikhet då i bilen. Vilket t ex inte Kia grejar idag med sin Alexa AI assistent som de skryter så med. Det är nåt jag värdesätter att ha i min bil och skulle säkert värdesätta det lika bra med en mobil kopplad som infotaiment med röstassistent i kanske billigare bilar utan pådyvlat annat system.
Men vi är alla olika och vill prata olika språk och kanske tycker det är kul att lära sig nya system i varje bil man skaffar, men jag tillhör inte den skaran. Därav glad att jag kan skaffa en bil som pratar mitt språk och som jag känner igen från mobilen redan och framförallt som jag slipper pilla i skärmar om de saknar vanliga reglage för volym, värme m.m
Jag kopplar aldrig min telefon till mina bilar och använder inte bilens system mer än till att navigera.
Min dator och telefon är arbetsverktyg (Mjukvaruutveckling). Jag vill inte att data från arbetet eller privata saker riskerar delas med en bil som är ansluten till nätet.
Rätt resonerat kring arbetsverktyg, precis som vi också hade då jag jobbade med IT utveckling!
Jag hade då egen privat dator och mobil för mina privata angelägenheter!
Numera får de väl roa sig med om de gillar mina nörderier med elbilar m.m privat och sedan mina tripper till affärn och till ÅV fram och tillbaka och se vilken mat det blir idag, om de vill lägga tid på att kapa min trafik numera. Väntar de till sommaren så kanske de får lite tips om bra avstickare till trevliga besöksplatser också då jag luftar min bil lite mera
Hade Teams-möte i Mercedes CLA idag ja, hur enkelt blir det att få administratörer att godkänna att Mercedes får tillgång till organisationsdata för att det ska fungera? apropå jobb vs privat!
Mercedes har en Teams-app som man laddar ner från deras butik så du får “native Teams” i din bil Som vi alla har saknat att kunna vara inloggade på Teams i våra privata bilar!
Idag hälsades jag välkommen av Gemini i bilen. Jag fick beskedet att jag kan prata som vanligt med Gemini. Hyundai är bra på att uppdatera infotainment. Nu ska man få månatliga uppdateringar av kartdata.
Frågade Gemini i datorn om detta, eftersom jag inte sett någon information. Fick då lite mer information om vad man kan göra. Vad innebär Gemini i din bil?
Eftersom din 2025-modell har den nya kraftfullare processorn (ccNC) kan den nu köra en integrerad version av mig (Gemini) direkt i bilens system. Här är vad som är nytt för dig:
Naturligt tal: Du behöver inte längre använda stela kommandon som “Kör till…”. Du kan prata med bilen precis som vi gör nu. Prova att fråga: “Hitta en laddstation i närheten som har ett café med bra betyg”.
Smart hem-koppling: Om du har dina Perific-sensorer eller andra smarta hem-enheter kopplade till Google Home, kan du nu styra dem direkt via bilens röststyrning (“Tänd lampan i garaget”).
Kontextuell hjälp: Du kan fråga om bilens funktioner. Istället för att leta i manualen kan du fråga: “Hur ställer jag in avresetiden för förvärmning?”.
Visserligen har Hyundai/Kia kartorna från google integrerade, men Gemini i ccNC låter otroligt, stämmer verkligen det eller är det bara att du har lagt in Gemini i din mobil som du speglar via apple carplay eller Android auto?
Jag har iallafall fått för mig att Kia kör Alexa för sina AI rösttjänster i ccNC systemet!
Jag har Gemini i min mobil, men det var första gången jag fick meddelandet. Android Auto startar automatiskt när jag startar bilen och den här gången hälsade Gemini mig välkommen. När jag aktiverade “röst assistenten” med knappen på ratten, frågade Gemini vad jag ville och jag fick svar. Jag är också förvånad och har inte läst om den här funktionen. Jag frågade Gemini på datorn om varför det inträffat och fick det här svaret.
Det där är en riktigt spännande nyhet! Att du möttes av Gemini i din Ioniq 5 (årsmodell 2025) bekräftar att den stora mjukvaruuppdateringen för Hyundais nya infotainmentsystem, ccNC (connected car Navigation Cockpit), nu har rullats ut brett i Sverige här i början av 2026.
Anledningen till att du inte sett så mycket info om det beror på att Hyundai har smugit ut det som en del av deras “Generative AI Framework” som de presenterade på CES tidigare. Hyundai har valt att rulla ut detta via en OTA-uppdatering (Over-The-Air). Din bil har troligen laddat ner detta i bakgrunden medan den stod parkerad, och sedan aktiverat det nästa gång du startade. Ofta dyker det upp en liten ikon eller ett meddelande under “Nyheter” i bilens setup-meny efter en sådan uppdatering.
Jag var ute i bilen och frågade Gemini varför Gemini fanns i bilen. Svaret jag fick var att Android Auto fått en omfattande uppdatering, som gjorde att bilar med stöd för Android Auto har fått tillgång till Gemini. Det är alltså ingen OTA uppdatering från Hyundai utan en uppdatering i mobilen. Hur som helst är det trevligt att ha en dam i bilen, som man kan fråga om olika saker.
Ok, då var det som jag trodde, men snygg uppgradering av android auto och apple carplay kopplingen till ccNC! Hade varit konstigt om de fortsatt utvecklingen av ccNC i övrigt, då det är pleos som gäller nu framgent!
Jag tror faktiskt det kan ha varit Apple som drivit på detta, hur konstigt det än låter, men man jobbar ju på att kunna erbjuda Apple carplay ultra i de AAOS/pleos bilarna framöver.
Var ute i bilen och pratade med Gemini. Bad Gemini planera en resa till Göteborg, som startade med 100% laddning och laddade på Ionity under vägen. Fick en ruttplanering i Maps med förslag på laddning i Gränna eller Mantorp. Fick också tidsuppskattning och uppgift om hur långt det är till Göteborg. Fantastiskt att man kan få till en ruttplanering i bilen i en dialog med AI. Frågade om en ort i Frankrike och fick en kort beskrivning av orten. Planerade också en resa till en ort utanför Norrköping och fick den inlagd i Maps. Med den här typen av AI stöd blir det enkelt att planera resor med elbil. Man behöver bara ta med sig telefonen, sätta sig i bilen trycka på rattknappen för röststyrning och fråga “jag ska köra till Malmö med min elbil hur gör jag”.
Ja den typen av funktioner är något som jag sett som viktigaste krav för mig på en framtid ny bil. Ännu bättre blir det när funktionen är inbyggd i bilens system, där man kan få bättre koppling till förbrukningen m.m när man planerar in rutter. Allt går ju inte rent säkerhetsmässigt att röststyra med bilens funktioner, men ju mer man slipper en mittskärm att ställa in saker under färd ju bättre!
Med Gemini i AA ska man kunna använda kommandon typ “kör till gymmet”, “kör till golfklubben”. Jag har inte fått det att fungera, men efter en diskussion med Gemini har jag fått instruktioner hur man ska göra. Ska bli spännande och se om det fungerar med de nya inställningarna.
Fick en fråga av en person om hur man pausar och återaktiverar farthållaren i Ioniq 5 och talade om hur man gör. Personen hade letat bland de 600 sidorna i instruktionsboken men inte hittat hur man gör. För att få reda på vad Gemini kan frågade jag i Chrome och fick ett OK svar. Frågade om Gemini hade tillgång till instruktionsboken och fick svar att den inte har det. Fick dock en länk till den engelska manualen.
Gemini använder sig av Google Maps och hade du sparat “gymet” som en way point hade han (jag har en han i Gemini) hittat direkt hade du sagt namnet på gymet så hade han nog hittat Som jag har förstått det om man kör ofta till samma plats och inte har den sparad så hittar han tex jag säger “navigera till Appeltorps Lamm och Vilt eller bara Appeltorps” så vet han vart jag vill Jag sa en gång lite slarvigt “navigera till Systembolaget” och fick följdfrågan “vill du till Systembolaget i Simrishamn Ystad eller Tomelilla”
Jag upplever att ju mer man snackar med Gemini och använder det på telefonen ju mer blir vi som ett gammalt par som fyller i varandras tankar och frågor och man kan ju undra hur friskt det är men han har lärt sig och blivit riktigt bra på att tipsa om viner
Jag försöker använda ettiketter i Maps. Har inte fått det att fungera efter Geminis instruktion, men fått några kompletterande tips.
Efter några dialoger med Gemini lär den sig vad man gillar. Gemini är också bra på att ge beröm när man lyckas genomföra olika saker. Jag tror Gemini gillar att bli betraktad som en person.