Gullin väljer bil

Konstigt att jag ska starta denna, det borde han väl själv kanske ha gjort. Men intressant avsnitt. Själv privatleasar jag ju en PS2 MY26 och blev förvånad att den var med i matchen så länge. Min försäkring går på 204/månad. Trodde kanske att PS4 skulle komma in i matchen men CLA blir nog bra.

1 gillning

Jag håller med om försäkringen på PS2. Hade en DM för några år sedan när jag var lika ung som Gullin och det var inte högre halvförsäkring än de andra elbilarna jag haft. Runt 500kr/månad har jag betalat för mina elbilar, och då bor jag dessutom i Stockholm.

Jag tror dock att Gullin hellre ville ha en CLA, han har ju pratat mycket gott om den.

Kul att du finner det intressant :slight_smile: Jag ville ju såklart göra en video om det såklart. Jag funderade länge på en Polestar 2 med paketen och B&W-systemet, skulme väl landa ungefär lika. Men jag gillar att CLA känns lite mer modern med 800V etc, kul att testa något nytt också :slight_smile: PS4an är fin men ligger ju runt 7000kr/mån i leasing nu. Ville helst hamna under 6000 men valde att gå över för vissa bilar, PS2 var en av dem och CLA var en annan :slight_smile:

Du hade samma kval som jag, PS2/4 eller Merca. Polestar är himla trevliga bilar med underbar infotainment och stolar. otroligt svårt val.

Roligt se Gulin resonera om bilköp och han hade verkligen samma tankegångar som jag hade för nån månad sen. Finns många vettiga elbilar men få som slår till i själen. I4, CLA och Polestar 2 slog mig starkast med. Landade själv i P2 leasing då deras egna försäkring var absolut billigast. Oerhört mycket bil, lyx och billig Volvoservice för pengarna. Att Polestar gör miljardförlust är ingen chock med dessa leasingpriser. För mig vägde P2:ans hatchback och enkla Android OS tyngre än 800V laddning och 100km mer räckvidd men det är preferenser. MEN hade i4 haft lägre försäkringspriser så hade den vart svårt filtrera bort…

Ang. diskussionen kring huruvida det är en bra modell att man får prenumerera eller välja till varenda utrustning så har jag personligen lite svårt för den modellen då jag gärna vill ha så mycket som möjligt.

Men…. är det inte lite att ta i att göra sidokrockkuddar till ett tillval på en så här dyra bilar? Nu tror jag väl inte (och hoppas) att det inte är en prenumerationstjänst utan något man måste välja när bilen byggs? För det är väl ändå något man alltid vill ha igång…

Kostnaden för sidokrockkuddar i CLA

Kostnaden i GLC

Man kan kanske vara lite cynisk och tänka att GLC är mer av en familjebil och därmed är förarna där lite mer måna om sina passagerare?

Grattis :partying_face:

Till en ny bil Christoffer

1 gillning

Finns ju för- och nackdelar med detta sätt att sälja bil på. Håller med om att Mercedes är riktigt snåla på vissa punkter, som t.ex. krockkuddar och Apple Carplay, sådant ska bara ingå när bilarna börjar kring 600 000 kronor.

Det som jag verkligen ville ha var HUD och Burmeister. Polestar 2 saknar HUD och sen kan jag inte släppa att den har bara en mugghållare.. det är så otroligt knasigt för mig, hur man väljer att bygga en av de största mittkonsolerna i en redan trång bil och snålar in på mugghållare. Senast idag hade jag två drickor (kaffe och en läsk). Det stör mig något så kopiöst :smiley: Sen är inte Mercedes felfria heller, att inte ha en “byta låt”-knapp på ratten får nästan ses som en dealbreaker även det…

Tack :slight_smile:

1 gillning

Det där är faktiskt helt obegripligt. Mina föräldrar hade en CLK i början av 2000-talet och den hade till och med det. Bakåtutveckling…

Det gillade jag med ID 4:an. Två mugghållare längst fram och sedan 3 nere under ”jalusin”. På måndag hämtar jag i5:an och då är det två mugghållare som gäller…

1 gillning

Bara detta borde vara olagligt, att man ens stöder mercedes… men nä Tesla är den dåliga här :laughing::joy:

Ljud är väldigt individuellt…
Jag som ljudnörd föredrar jag ljudet i Polestar 2 med plus och pilotpaket. B&W i P2 erbjuder mer detaljer, men sämre musikalitet och sämre tryck i basen. P4 har mer förvirrat ljud med låg musikalitet. Bra ljud men man tröttnar snabbt på musiken.
Burmester i CLA är bra men liksom Burmester i min EQS är båda är klart sämre än Burmester i min nu sålda E-klass. Riktigt bra musikalitet och tryck i basen. Har Merca snålat in på nyare modeller?

Solklart bästa ljudet jag hört i en bil är Audi A8 med Bang Olofsen från ca 2010! Löjligt bra.
Men detta är ju vad jag tycker :smiling_face_with_sunglasses:

Ja det där gillar jag med Mercedes som jag märkte då jag provbyggde en GLB utan att välja dessa stinna lull-lull paket där man inte vill ha allt som erbjuds.
Det är nog ganska få leverantörer man kan välja till HUD utan nåt annat som följer med, eller ännu värre att man ibland måste välja toppmodellen med allt för att få HUD. (host, host Kia m fl.).
Synd bara att man väljer glastak som standard på alla modeller som det verkar.

Tycker de flesta Harman Kardon-system är väldigt bastunga. Satt och lekte lite med EQ igår och tycker mig fick till ett rätt bra “rumlande” mer än hård slå, det gillade jag. Sen är det riktigt roligt att höra en låt som är gjorde med Dolby Atmos och spela den i ett system med stöd för det.

Kan inte svara för om systemen blivit sämre men jag skulle inte bli förvånad om man dragit ner även på ljud, både CLA och EQS är ju inte riktigt vad t.ex. en E-klass från förr är, som du ju vet.

1 gillning

Eller som S-klass, jäklar vilken fin bil det var 2014-2023 eller nåt :+1:
Äkta trä, äkta läder, plysch… och snygg som bara den

Me like!
Har JBL-högtalare hemma så fattar du vilken smak jag har. Bra tryck i basen, dynamik och livekänsla

W116 450SEL 6.9 “the six point nine” V8 hydropneumatic fjädring första bilen med ABS Becker stereo med cassettspelare den och VW Phaeton W12 är dom bilar jag sålt och saknar mest Köpte häromåret en Bentley Arnage och trodde det skulle vara bättre men tjii fick jag Tyskarna var överlägsna på allt

Ja, jag högaktar tyska ingenjörer och företag så är inte förvånad. Och nu har även VW äntligen hittar rätt riktning inom elbilar. Kul

2 gillningar

Jag åkte mycket Mercedes förr på den tiden det skiljde enormt på en MB och en VW t.e.x. . Den gräddvita 230 S - 66 , rak cylindrig motor automat med taklucka och servostyrning , hämtade jag på en loge utanför Borås . Där hade den stått sedan oljekrisen på 70 talet då mannen tyckte det blev för dyrt med bränslet . Första besiktningen på 25 år ojade sig besiktnings mannen om . Många bilar man i efterhand ångrar att man sålde . Några av MB bilar jag haft , några 123 kaross 300 dieslar bland annat också , lagom inkörda vid 30000 mil .

3 gillningar

Provade några BMW också bland annat en 728 och en 2002 . Med dom tyckte jag inte höll alls samma kvalitet på den tiden . Den mest kassaskåps byggda Mercedesen sägs vara S-klass W140 annars , en sån Elkonverterad för låga bränslekostnader vore något :ok_hand: . Riktig gammaldags bygg kvalitet med modern drivlina :smiley: . MB med en inredning som höll i 50 år . Dagens MB med blank svart plast och så många skärmar som möjligt , lockar yngre . Men inget som en gammal gubbe som mig vill betala dyrt för .

1 gillning

Ren kärlek, tack för bilderna :+1:

1 gillning