Läser att Vattenfall InCharge köper upp Nima Energy och nu slår man ihop Eviny och MER.
Är det en trend vi kommer att få se mera av också på fordonsmarknaden månne nu framöver. Där man inom Europa börjar samarbeta och slå sig ihop mera för att överleva och växa?
Det är iallafall det jag lite efterlyst för att möta hoten utanför Europa på ett bättre sätt när det gäller elektrifieringen av fordonsparken.
nja mycket är väl inte skräp, då hade det inte behövts! De där CATL eller BYD batterierna hade ju inte varit fel om nåt Europeiskt konsortium köpt då företagen var billigare. Nu får väl de Europeiska leverantörerna försöka samarbeta med de stora batteritillverkna tills Europa byggt upp nåt bra själva
Det är en intressant utveckling i laddbranschen. Mycket “renodling” eller fokusering i verksamheterna, och även de konsolideringar vi nu ser pekar på att den långsiktiga lönsamheten måste upp.
Hur kommer det se ut med laddplatser/priser när eviny och MER slås ihop tro om nån har koll på hur vanligt det är med dessa laddplatser och hur prisnivån står sig i konkurransen m.m?
Råkade nämligen se en MER laddstation utanför, då jag kollade in en intressant lägenhet, men vet inte hur vanliga de är i konkurransen.
Finns nog ingen bransch jag kan komma på som är mer pressad än offentliga snabbladdare just nu. Men alla hoppas på att vagnparken växer ikapp snart. Här är paradoxen, operatören måste ha köer frekvent till stationen för att nå lönsamhet, förarna ratar köer och åker vidare. Så dyr är driften på snabbladdare 2026.
Antingen måste förutsättningarna för drift ändras eller så behöver man ta betalt för vad tjänsten kostar, det är 10-12kr/kWh som är marknadsmässigt pris eftersom 1kW effekt kostar 120kr ex moms i inköp varje månad. Kostnadsmassan är viktad på effekt men vi säljer energi till kund.
På sista tiden som är värsta semestertider har jag åkt fram och tillbaka Stockholm Skåne ett antal gånger och man undrar ju hur det går att få lönsamhet i mestadels tomma laddstationer längs E4
Jag upplever att Ionity laddare som ligger längs vägen för det mesta gapar tomma laddare runt Mc Donalds och MAX brukar vara halvfulla och på Circle K där jag laddar står en och ibland två bilar på sex kontakter jag har aldrig behövt vänta och aldrig sett någon vänta på plats
Kan det bero på ökad räckvidd på bilarna så man inte behöva ladda i samma utsträckning eller har elbilsförsäljningen avstannat så mycket att behovet är mättat eller vad gäller
Ja det funkar ju dåligt med omställningen och satningen på elbilar och billigare bensin hjälper ju föga det. De 3kr man subventionerade soppan med + tidigare sänkningar hade kunnat subventionera både laddoperatörer och elbilssatningar och även den mest kritiska fordonsparken som inte kunde gå runt med de höga bensinpriserna.
Nu är det köer på bensinmackarna istället i södra sverige när svenskar trängs med danskar m fl.
Samtidigt som det gapar tomt på eloperatörernas laddplatser.
Ytterligare uppköp. Cheep charge köper I2G emobility. Två för mig helt okända operatörer, men snart glufsar väl nån större operatör upp Cheep Charge om man väntar några dagar/veckor som det verkar numera. Fortsätter den trenden lär det väl finnas 2-3 stora operatörer som helt dominerar och helt kan styra marknaden.
Av dom alternativen , så måste väl förutsättningarna för drift vara det bästa att ändra ( bort med effektavgift ? ) . Så mycket elbilar i förhållande till laddplatser , så att det ska vara köer hela tiden vill väl ingen ha ? . Och höga priser på 12 kr KWT funkar ju inte om man vill att omställningen på tunga transporter ska komma igång ? . Köer till laddplatser har inte vi Lastbilschaufförer tid med iallafall .
Såg ett ett nyhetsinslag på Rapport i förrgår om vätgas mackar , där dom gjorde stor sak av att det inte varit någon som tankat där på hela dagen . Fånigt tyckte jag , för naturligtvis köper inga Åkare in Vätgas Lastbilar förrän det finns tankställen utmed tänkt rutt . Ett tiotal tankställen skulle dom visst få till i närtid . 5 minuter till att tanka låter ju lockande tycker jag , så såna får gärna Åkaren satsa på för min del som bara kör och inte betalar kalaset .
Det är alltid kostnadsökningar när teknik är nytt, men för elbilar och transportbilar minskar nu kostnaderna mycket varje år. Jobbigare för vätgas då precis som du säger infrastrukturen saknas. Sedan vet man inte hur marknaden ser ut i t ex USA nu där olje-lobbyisterna har bra hjälp av styret nu att stänga ute elbilar. Nu lägger GM ner sina elbilssatningar och Ford förlitar sig tydligen på Renault för sin Europamarknad, sedan hoppas de väl på att den lilla pickupen ändå ska sälja lite. Tesla överlever väl så länge bilarna utvecklas på ett eller annat sätt. Men kan ju bli rymdsatsningar i framtiden istället som finansieras från Tesla inkomsterna om Musk tycker det är intressantare. Går ju rykten om sammanslagningar av hans bolag.
Lustig är jag , för personbil kör jag hellre manuellt växlad ICE bil på biodrivmedel om jag ska vara klimatsmart . När jag hade båda ett år , så längtade jag så mycket efter att köra ICE bilen istället . Så jag ställde Elbilen en vecka då och då , trots avsevärd fördyring i bränslekostnad . Lastbil manuellt växlad Diesel däremot ger mig ingen glädje . Bara mer oväsen och besvärligare arbete
Exakt, men vätgas är en dödsdömd teknologi. Detta av fysikaliska och tekniska skäl. El är helt enkelt överlägset utifrån dessa aspekter.
Den logiskt förnuftiga lösningen vinner alltid om det även handlar om ekonomi.
El + batterier kommer slå ut alla typer av fossila bränslen för fordon över tid.