Läste just att Ford och Geely nu går ihop i jätteallians, så Ford framförallt lägger ut mycket nu på den Europeiska marknaden. Tidigare har de ju sagt att de lägger ut en del på Renault.
Vi är nog bara i början av större samarbeten och allianser mellan bilföretagen i hopp om att kunna möta den kinesiska konkurrensen och kunna behålla sina varumärken och fabriker.
Vad trevligt nu fick jag reda på hur många MER stationer det finns. Med Eviny stationerna som är 114st så har de totalt 389 st stationer då efter sammanslagningen.
Tittar man på indexet så borde ju OK/Q8 kunna falla många i smaken då, men hur ligger de till prismässigt om man nu ska välja endast en av de största på topp 10 placerade, dvs OK/Q8, Milepost och MER?
Största antalet stationer i listan har ju ChargeNode, men sämre index siffra i rankingen, så antalet stationer är inte alltid bäst om det t ex är många driftstörningar och annat som rankar ner dom.
Har ju hört en del klagomål på Ionity stationer också, bl a ett ställe som @cgullin alltid hittar laddstationer som är ur bruk. Trots det så ligger de ju bra i rankingindexet, så det kanske är det svarta fåret i Ionity’s nätverk månne?!
Närmare 13% som misslyckas med laddningar, det borde operatörerna göra något åt. Så fort man pratar med dem så är det “kundens fel oftast” vilket säkert stämmer men folk kommer inte komma tillbaka till Ionity med den förklaringen. Vi har tillgänglighet, bra med er upptid och så men fixa användarvänligheten, det är ett måste för fler kunder!
Jag tycker staten borde göra någon special grej för elbils laddare och då framförallt dc laddning.
Man borde där se till att man inte drabbas av effekt avgifter utan de blir något slags fastpris beroende på max effekten man kan ta ut. Ja kanske delvis så de fungerar idag men de behöver helt enkelt vara en rimlig kostnad som funkar och sedan är de mängden energi (kWh) istället som påverkar mest.
Ja kanske en subvention men tror elbils laddning är väldigt ojämnt effekt behov och de behöver hanteras.
Ja det ser tufft ut för närvarande att driva laddstation så som det ser ut just nu. Jag tror att det framöver kommer att bli en hel del uppköp av mindre stationer från de stora operatörerna. Tänker t.ex på din station på Nissastigen i Smålandsstenar som ser ut att ligga väl placerad och vara intressant för de stora att få in i sina kedjor med laddstationer.
Måste väl ändå vara fördelaktigt för de stora att kunna få in en befintliga moderna stationer med bra lägen genom uppköp.
Jag har förstått sista halvåret att det är saker på gång i branschen flera stora som hör av sig, men tror inte det är nåt för elmacken. Istället har vi smygstartat 600A i Smålandsstenar, teknik, funktion och nöjda kunder är det roligaste i detta.
Nu lev varje uttag 240kW @400V, 480kW@ 800V och 560kW @ 930V, dock har vi bara uttag 2 och 6 som klarar den värme en längre stund. Tanken är att uppgradera alla med bättre CCS kablage när pengar finns.
Skall testa hårt idag med en Zeekr 7X som är helt tom, återkommer på den.
Bra hoppas flera mindre tänker som dig, för blir det bara några få stora som konkurrerar så är risken för kartellbildningar stora. Det syns tydligt på bensinmackar och livsmedelsbutiker lokalt.
Jag betalar hellre några kronor mera åt lokala entreprenörer som ger andra mervärden än de stora leverantörerna
Det är otroligt att det fortfarande finns folk som hävdar att vätgas är vägen framåt. Det kan vara ett alternativ för energilagring i framtiden, men det går nog åt för mycket energi i framställningen för att det skall bli lönsamt, i synnerhet efter hand som batterier bara blir billigare och billigare.
Läste någonstans att det går åt ca 50kWh el för att framställa 1 kg vätgas som i sin tur innehåller motsvarande strax norr om 30kWh energi. Det är ju en enorm förlust!!! Knappt bättre än verkningsgraden på en ICE-bil.
Dom mackarna i inslaget är tänkta till tunga lastbilar . Har du koll på vilka behov och förutsättningar alla olika transport upplägg innebär för Åkerierna ? . Olika lösningar för olika behov och önskemål tycker jag allt är mer rimligt . Att det går åt mer El till en Vätgas lastbil spelar mindre roll , om alternativet är något sämre tycker jag nog . Särskilt i ett land som över-producerar El . Om sen Åkarna får ihop ekonomin med en sån lösning har jag ingen aning om , men jag har inte det minsta svårt att utifrån egen erfarenhet och andras , förstå att inte alla transport upplägg medger tid till ladd stopp . Många gånger rullar bilarna dygnet runt med skift gång på chaufförer, där rasterna måste tas under lossning / lastning av annan personal där inga laddare finns för att dygnets timmar ska räcka till
Som det var för 25år sedan menar du?
Då vi hade världens bästa elsystem med låga stabila elpriser, då INGEN diskuterade elpriser, nätkostnad och INGEN funderade på “finns det effekt” “när ska jag konsumera för att undvika hög kostad”…
Det är ingen ide’ att försöka fixa ett grundläggande fel, genom att införa ytterligare problem som tex effektavgifter.
De gör ofta mer skada, vilket vi sett.
Instället, fixa grundorsaken.
Kolla Spotpriser senaste 30 dagarna - visar grundproblemets konsekvenser tydligt.
Kraftigt volatila priser gör att elproducenter ofta går med förlust, och få vill investera i ny elproduktion
Prisosäkerhet leder till höga elpriser till konsumenter
Ja vi har överskott av effekt då det blåser. Men om det hade varit lönsamt att tillverka vätgas vid lågt elpris hade man gjort det.
Man har pratat om vätgas sedan 80-talet som framtidens drivmedel.
Vi har även subventionerat gas och gasfordon sedan 2002, tex skattelättnader på gas, klimatbonus på gasbilar, lägre förmånsbeskattning.
Blev ingen framgång. Vi brände bara en massa skattemedel. (tex Västrafiks storsatsning på ca150 gasbussar runt 2020 ersätts nu med elbussar med målet 100% elbussar 2030)
El+ snabbladdat batteri är framtiden även för lastbilar.
Snabbladdning är nyckeln till lönsamhet i kommersiell drift.
Skillnaden är att då hade vi få effektkrävande saker, de stora effekterna i industrier m.m som tork och masugnar eldades med olja eller Koks, värmepumpar var inte så utbrett, automationen var inte så omfattande och korta effekttoppar var inget man behövde förhålla sig till, 80-taltes elsystem hade inte haft en chans, det kundenleverwea mycket energi länge men effekttoppar är den lite för tröga att hantera.
Det är ganska solklart eftersom många ställen där man inte kan få effekt har matning från ”glansdagarna”.
Det är fortfarande skillnad på lokalt effektbehov och energiproduktionen.
Hur man än vänder är inte mer kärnkraft en lösning. Det är ett komplement till mindre kostsamma alternativ.
Japp typ så men de är ju lite för mycket dröm att komma tillbaka dit utan jag tänkte mer något riktat mot elbil/lastbil laddning för att främja detta. Elbilar handlar ju mycket om att få bort de fossila i vårt samhälle och de känns som de behövs underlätta för att driva detta frammåt. Där tror jag snabbladdning är en nyckel och att de även funkar på sportlovet och liknande.
Jag hör folk i min bekantskapskrets som undviker elbil i princip bara för att d ska kunna åka som vanligt på sportlovet och inte stå i laddkö.
Obs säger inte detta är varken rätt eller fel utan bara konstaterar att så funkar folk som bara ska ha en bil för transport.
Nu med bilar som har WLTP på 80-90 mil och billigare begagnade bilar med 60mil, faller det argumentet.
Och utvecklingen har bara börjat.
Elbilar tar över, bara tidsfråga.
Nu blandar du ihop biogas med vätgas låter det som . Lastbil som tankas med vätgas går på el med bränslecell . Visst finns det prov på diesel motorer som testas för att gå på vätgas , men dom finns inte att köpa i nutid . Låter lite här som Etanol Jesus 2.0 och med det menar jag att man inte ska vara allt för säker på enda lösningen. Många bra lösningar ger valfrihet . Etanol är fortfarande bra till att sänka koldioxidutsläpp i nutid , men inte för alla . Ingen lösning är bra för alla .
Nej, jag talar om gas som bränsle. Biogas, vätgas och oavsett hur gasen produceras (från mark eller tillverkas) och hur bränslet används (bränns upp eller bränslecell) - har samma grundproblem.
PS
Bränna saker ger utsläpp, det är kass oavsett vad man bränner. Även etanol
Otroligt glad att jag privat kommer att kunna köra precis vad jag vill resten av livet . Perfekt att köra på El på jobbet där någon annan betalar och står för riskerna med tekniken . Och något glädjefyllt privat . Vad man som enskild individ av 450 miljoner invånare i EU väljer är knappt mätbart . Där EU s totala utsläpp står för 6 procent av världens utsläpp , och där bilar är en mindre del av dessa