Hjälp mig köpa elbil för max 400.000:-

Ok internet. Hjälp mig.

Leasingen på vår ID.4 går ut sista September. Har leasat 3 bilar i 9 år och känner att det är nu dags för att köpa en elbil istället.

Det kommer bli en begagnad elbil som ska ägas i minst 5 år.

Vi som ska åka i bilen är jag själv, min fru och våra tre barn på 9, 12 och 14 år. 9 åringen sitter på kudde fortfarande.

Kriterierna är följande:

• Budget: 400.000:- ligger på ett konto och väntar på att spenderas. Inte ett öre mer. Helst mindre.
  • Hög komfort
  • Tyst
  • Bra baksäte där barnen får plats på långresa
  • Bra kvalitetskänsla
  • Max 3 år gammal bil
  • Max 8000 mil på mätaren
  • WLTP minst 45 mil. (Vill kunna köra minst 25 mil vintertid för att laddstoppen till Bruksvallarna inte ska bli mer än två.)
  • Rimlig värdeminskning.

Övriga ”nice to have” grejer som snabbladdning, och amnam kringutrustning som dragkrok, 4-hjulsdrift är såklart bonus osv men ej krav.

Jag har scoutat bil i oändligt antal timmar på Youtube och andra ställen, provkört flera olika modeller och har en god kunskap om hur marknaden ser ut och självklart har jag några favoriter.

Är nu nyfiken på om internet håller med mig, eller om ni drar till med helt andra modeller och tänker därför inte avslöja vilka modeller som är topp 3 förrän jag fått in några förslag.

Ni behöver inte motivera varför om ni inte orkar.

Men vore väldigt tacksam om ni kunde ta er tid att skriva några förslag på modeller och märken så får vi se om great minds think alike eller om jag är skvatt galen.

(Har ni även erfarenhet av att äga bilen ni föreslår får ni gärna berätta om era upplevelser)

Tack på förhand.

Hit me​:face_with_peeking_eye::grinning_face:

Välkommen till forumet.
Eftersom du ställde frågan som riktat till internet, så kunde jag inte låta bli att fråga AI då :smiley:

Sedan vill du såklart fråga erfarna elbilsanvändare och de som har god egna erfarenheter för att få mera kött på benen i dina tankar, så ta AI rekommendationerna för vad det är.
Men jag tänkte faktiskt Skoda Enyaq först då jag läste dina krav, med den lilla erfarenhet jag har. En bra familjebil som många är nöjda med.

Det bästa valet för er familj är Skoda Enyaq iV 80. Den prickar in samtliga av era krav, erbjuder marknadens bästa baksäteskomfort för pengarna och rymmer tre barn (inklusive bälteskudde) utan problem tack vare ett brett och plant golv. [1, 2]

Här är en genomgång av varför denna modell – samt ett starkt alternativ – uppfyller er checklista perfekt för er budget på max 400 000 kr. [1]

1. Huvudspåret: Skoda Enyaq iV 80 (Årsmodell 2023–2024)

Skoda Enyaq är byggd för långväga familjeresor och hyllas ofta i tester för sin tysta kupé och höga kvalitetskänsla. [1, 2]

• Baksätet & Komforten: Bilen är bred. Att placera en 14-åring, en 12-åring och en 9-åring på bälteskudde går utmärkt eftersom mittplatsen är förhållandevis mjuk och golvet helt plant. Komforten och ljusisoleringen är i toppklass för långresor. [1, 2, 3]
  • Vinterräckvidd & Bruksvallarna: Med det stora batteriet (82 kWh brutto / 77 kWh netto) har bilen en officiell WLTP-räckvidd på runt 52–54 mil. På vintern i svenskt klimat presterar den i regel 30–33 mil på en laddning, vilket innebär att ni klarar målet på 25 mil med god marginal. [1]
  • Marknadspris (Begagnat): En 2–3 år gammal Enyaq iV 80 som gått mellan 3 000 och 6 000 mil ligger idag stabilt mellan 360 000 kr och 395 000 kr. [1, 2]
  • Värdeminskning: Den värsta smällen har redan tagits av första ägaren (nypris var en bit över 600 000 kr). Eftersom det är en av Sveriges mest populära familjeelbilar är efterfrågan på begagnatmarknaden mycket hög, vilket ger en förutsägbar och rimlig värdeminskning över de kommande 5 åren. [1, 2]

2. Alternativet: Volkswagen ID.4 Pro (Årsmodell 2023–2024)

ID.4 delar exakt samma plattform och batteri som Skoda Enyaq, men har en något mer avskalad och digital förarmiljö. [1]

• Baksätet & Komforten: Samma rymliga innerutrymmen och benutrymme som Skodan. Den rullar extremt tyst och mjukt på motorväg.
  • Räckvidd: WLTP ligger på ca 51–53 mil. Vintertid har du inga problem att nå 25–30 mil vid motorvägsfart och minusgrader.
  • Marknadspris (Begagnat): ID.4 är något billigare på begagnatmarknaden än Skodan. Du hittar fina exemplar som gått under 5 000 mil för runt 340 000 kr – 380 000 kr, vilket lämnar en bra bit kvar av er budget. [1, 2]

Jämförelsetabell för era krav

Kriterium Skoda Enyaq iV 80 Volkswagen ID.4 Pro Er målbild
Pris (Begagnad) ~360 000 – 395 000 kr ~340 000 – 380 000 kr Max 400 000 kr
Ålder & Mil 2–3 år / <6 000 mil 2–3 år / <6 000 mil Max 3 år / 8 000 mil
WLTP / Vinter ~53 mil / ~32 mil ~52 mil / ~30 mil Minst 45 mil / 25 mil
Baksätesbredd Mycket god (plant golv) Mycket god (plant golv) Plats för 3 barn (9, 12, 14 år)
Kupéljud Mycket tyst Mycket tyst Hög komfort, tyst

Obs: Tesla Model Y väljs bort i detta fall då dess baksäte har en hårdare/smalare mittplats samt att fjädringen upplevs som betydligt stötigare än Skodas och VW:s, vilket faller på ert krav om “hög komfort och tyst”. [1, 2]

Tips inför köpet och ert 5-åriga ägande

1. Batterigaranti: Både Skoda och VW har en batterigaranti på 8 år eller 16 000 mil (vilket som infaller först). Köper ni en bil från 2023/2024 har ni därmed kvarvarande fabriksgaranti på batteriet under hela eller absolut största delen av er 5-åriga ägandeperiod. [1]
  2. Värmepump: Säkerställ att bilen du tittar på är utrustad med värmepump (standard på svensksålda bilar, men kan saknas på privatimport). Detta är direkt avgörande för att klara de 25 milen i vinternoret upp till Bruksvallarna utan att kupévärmen äter upp för mycket räckvidd.
3 gillningar

Audi Q8 e-tron har rymligt baksäte och hög komfort.

1 gillning

Två modeller var superenkla: Hyundai Ioniq 5 och Nissan Ariya tycker jag båda modeller uppfyller dina krav :slight_smile: Den sista var svårare, det finns mycket att välja på men som ska uppfylla alla kravspec också.. bladdrade lite på Blocket och hittade en Cupra Tavascan som gått 4k mil för 394 000kr känns som man prissatt bilen fel eller så är det något lurt för den kändes sjukt prisvärd jämfört med allt annat för det priset. Tavascan är bra för även om den bygger på samma MEB-plattform som övriga så finns den endast med nya drivlinan, nya mjukvaran och batteriförvärmning. Det är alltså garanterat den nya versionen av MEB man får, den man vill ha!

Så min topplista blir:

1. Cupra Tavascan
  2. Hyundai Ioniq 5
  3. Nissan Ariya

Ser fram emot att se din lista sen :slight_smile:

2 gillningar

Nu har du ju redan en ID4 som är mitt tips, så du vet förmodligen redan vad du får. Och kanske vill du därför ha något annat?

Jag brukar alltid tipsa om ID4 eller Skoda Enyaq, det är toppenbilar som håller värdet väldigt bra. Dock skulle jag skjuta till några kronor över din budget och få en uppdaterad med nya drivlinan och infotainment, även om det medför att du får skrapa fram några kronor extra. Annars blir det ju bara samma bil igen för dig.

Annars är säkerligen cgullins tips ovan bra, även om de inte är några bilar för mig :slight_smile:

2 gillningar

Stort tack allihopa för er input!

Alla bilar som nämns här ovan (utom en men kommer till det snart) har funnits eller finns med på shortlist.

Dessa bilar är med på upploppet (utan inbördes ordning)

1. Skoda Enyaq 80 (eller annan MEB-bil.) -Har legat bra till hela tiden. Har dock inte uppskattat förarmiljön i ID.4an varför Enyaq går före. Audin kommer ofta med mindre utrustning så har aldrig kikat närmare på den.
  2. Hyundai Ioniq 5 (Även Kia EV6 men den känns inte lika ombonad som Ionoiq 5)
  3. Audi q8 - ett emotionellt val. Mycket komfort för pengarna men är orolig för försäkring och servicekostnader. Finns en bil på kvd som gått strax under 8k. Vill men vågar inte :see_no_evil_monkey:

Nissan Ariya har inte varit på min radar alls. Kikade på dina videos @cgullin och insåg att den ser ju vansinnigt välutrustad ut. Verkar vara bra kvalitet också. Ska definitivt kolla närmare på den och provköra. Tack för din input där!

Tavascanen har jag inte ens kikat på då den känts för dyr.

Men denna ska jag kolla upp på allvar. Orolig för komforten där. Men vill såklart ha den senaste MEB versionen.

Bubblare på denna lista har länge varit VW ID.7. Men den är fortfarande för dyr. Finns några under 400.000:- men dom har gått på tok för långt.

Stort tack också till @mattserl @tobias @Elektrikern för att ni tog er tiden. Uppskattas!

1 gillning

Kastar in en outsider..,

Mustang Mach E :smiling_face_with_sunglasses:

Finns 2023 med long range för typ 400k

Exempel röd RWD 5400 mil

3 gillningar

En till outsider kan vara en välutrustad BMW iX3 (den gamla), eftersom du listade komfort och inte laddning. De brukar ha gått rätt långt, men kanske finns en bra deal någonstans.

Se upp med helförsäkringen bara.

1 gillning

Hur är det baksätet? Fått för mig att det inte är så stort?

laddning måste inte vara på topp. Laddar hemma 99% av tiden.

Samma fråga här som med Mustangen. Får 3 ungar plats i baksätet?

Längdmässigt är det bra men det trista är nog transmissionstunneln https://www.youtube.com/watch?v=jeN6ar0rVJc de lyckades få bort den i iX1 och iX2 men inte i den här.

1 gillning

värd att provköras

Jag tänker mig att en Tesla MY LR (RWD?) är mer praktisk, för det priset och miltalet?

1 gillning

Satsa på en STOR bil, inte mindre än du har idag.
Tänk på att du har tre grabbar som kommer växa snabbt. Och baserat på egen erfarenhet, trängsel är starten till bråk i baksätet.
Vi köpte 7-sitsbilar under dessa åren, ett lyckodrag för familjetrivseln!

Överväg noga så du inte helt låser dig till specen avseende ålder o miltal.
Lås bara budget 400k.
Model Y och Toyota BZ4X är utmärkta alternativ. Även de rymliga.
Familjens trivsel är viktigare än några mil räckvidd enl mig.

iX han du få för 400k men får försaka åldern och kanske miltalet och WLTP. Det hade jag gjort!

1 gillning

Jag är helt inne på ditt spår. Tack för input.

Att ungarna skulle få plats var anledningen till att vi började leasa bil från början. Först en Touran och sen en Kodiaq. Nu är dom så pass stora att det räcker med ett bra baksäte. - Men det måste vara ett bra baksäte och bilen behöver ha en hög komfort för att det ska funka.

BMWn har funnits med tidigare, men har varit tveksam till räckvidden just på fjällturerna. Toyotan har jag kikat på men inte gillat plastigheten osv..

MEB bilarna har tillräckligt med utrymme. Så där av att Enyaq hela tiden legat bra till. Men det bär emot att köpa en äldre MEB när det finns finare modeller runt hörnet även om dom är utanför budget nu. Tavascan kan bli aktuell.

Ioniq 5 gillar jag, men där är jag tveksam till att jag får in hela familjen utan att det bli skav.

EV6an funkar. Men gillar kvalitets-känslan mer i MEB.

Nissan Ariya är jag genuint nyfiken på. Har aldrig varit i närheten av den bilen. Så behöver klämma och känna lite.

1 gillning

Ariya lär du nog gilla komforten på och du hade inte så stora krav på laddtider heller. Lite tråkig infotaimentsystem på de äldre, så kolla det om du är ok med det.

Nya Nissan Ariya modellår 2026 får ju liksom den nya 3:e generationen Leaf nu också nyare teknik och uppgraderad mjukvaran, så numera har man google built-in och V2L och en massa annat som lyfter trivseln i bilen, vilket är lite synd då att man inte får på de äldre!

1 gillning

Jag skulle hoppa dessa tre, koreanerna är mindre och Nissan är föråldrad som Matts även skrev.
Detsamma gäller VW, Skodan…främst pre-2024-modellerna.
Men iX är ett stort lyft på alla sätt.

Familjen kommer älska den. Gott om plats. Skitbra infotainment, förarstöd, 360 och laddplanering. Bra stereo. Tyst. Stabil och snabb vinterladdning.
I princip bara Alu i bilen. Rostar därför inte…viktigt för mig om bilen ska behållas länge.
Ett barn repar lacken med skidorna mm…

Testa om du vågar, ha plånboken redo :wink:

Ja en iX är nog ett toppenbra alternativ, snyggt inspel!

Ytterligare ett alternativ skulle kanske vara att faktiskt återigen leasa en bil, en Skoda Peaq. Den är ju bra rymlig och inte hiskeligt dyr på leasingen.

1 gillning

Jag testar! Har en polare med tre ungar som jag vet är supernöjd.

Det var räckvidden som satte stopp för mig..

men du har en själv?

Hur mycket drar den? Hur långt kommer du osv?

Kommer provköra Ariyan. Nyfiken helt klart.