Hjul, fälg och däck

Varför sätter tillverkarna på så stora hjul på elbilarna, och även olika dimensioner fram/bak?

Finns ju ingen fördel med stora hjul som jag ser det, förutom utseende i så fall.

Stora hjul förbrukar mer el, väsnas mer, kostar mycket mer. Sen olika dimensioner fram/bak så att man inte kan skifta för ett jämnt slitage.

WLTP som är så viktigt och alla jämför detta mellan olika bilar. Varför inte mindre hjul och få ett WLTP som är minst 5 - 10 % bättre?

Någon med bra svar?

1 gillning

Ja det är ett aber, men vissa tycker ju det är snyggare och snyggare säljer bättre, så att de kostar mera är väl tyvärr det man går på. Man ska nog köpa stora bussar, då kan man få både mindre och billigare däck och kan frakta mera folk eller annat billigare på vägarna :slight_smile:

För att kunderna kryssar i den rutan på beställningen vem vill rulla runt på 18” plåtfälgar när man kan välja 21” och jag är minst lika korkad som alla andra 20” 235-50 fram och 265-45 bak (Porsche Carrera dimensioner) och så måste jag ju byta ut orginalfälgarna mot aftermarket som är 1” bredare men Fan va bra det blev

Svårt med fälgar och däck genom mitt bilägandet tror inte jag haft orginalfälgar på något jag ägt genom åren…

Form before Function

Men hur är det. Är det inte så att man inte får använda andra dimensioner av däck än det som leverantörerna bestämmer?

Då är ju nästa fråga, varför byggs då bilar som ska gå snabbt, tyst och långt med så värdelösa däckdimensioner för ändamålet?

Utan att vara någon som helst expert på ämnet , så tror jag att stora men smala hjul som på en BMW I3 ( 155 / 70 R 19 ) är lättrullade . En föredömlig elbil i många avseenden, men det ser ju verkligen inte så roligt ut . Så det lockar väl inte . Vagnen jag släpar på efter Ellastbilen , har just större rullomkrets men smalare däck . Men det innebär också högre flak höjd och därmed mindre lastvolym . Jag antar att det är för att underlätta för räckvidden. Men vill man ha breda däck så är det ju inget fel med det , eget val . Men att bilarna ska vara grundutrustade så med lite möjlighet till avvikelse är ju lite dumt .

Det där är ju en bedömningsfråga när man kommer till besiktningen finns det ofta flera däckdimensioner listade (till bilar med helfordonstypgodkännande) men fälgar är fritt fram En sak att tänka på om man ska köpa eftermarknads fälgar till vinter eller sommar däck är att dom ska klara av fordonets totalvikt (vi vet ju att elbilar är tunga) Min leverantör fick söka runt en hel del för att hitta fälgar i rätt dimension (jag flyttade över orginaldäcken och orginalfälgarna fick vinterdäck) rätt bultmönster rätt offset och rätt viktklassning som också skulle passa mig och bilen

Tittar man på designskisser av bilar så är hjulen alltid helt enorma. Det är snyggt och hjälper till med proportionerna till bilen. I produktion sen är det ofta hjulen får ta stor plats och det fyller ut på ett bättre sätt och skapar bättre proportioner som fler ser som attraktivt.

Sen följer det ju trenden med bilar. Vi vill ha så stora bilar som det bara går och hjulen följer med. Batteriet gör att bilarna blir högre men det kan du gömma med lite snygg design som större hjul och svarta lister nere.

Sist så är det ju som du säger, större däck och fälg gör att tillverkaren kan ta mer betalt.

Kort och gott: För att det säljer

100% detta :smiley: Även de privatleasade bilar jag haft har fått egna fälgar, man vill ju inte ha samma som alla andra :stuck_out_tongue: Kommande bil här nu blir nog den första som jag låter vara.

1 gillning

BMW i3 har också staggered fitment 155-70-19 fram 175-60-19 bak eller 155-60-20 fram 175-55-20 bak och det är ett större problem när det kommer till däck stora breda däck finns det mängder att välja på från billig till dyrt till i3 finns det bara från några leverantörer och då blir det dyrt

Det där med fälgar gör ju så otroligt mycket (om man har minsta bilintresse) jag har genom åren monterat vinterdäck på orginalfälgar och försökt hitta något passande för sommardäcken dom sista Toyota bilar jag ägt har alla fått 17” Lexus orginalfälgar det blir något som inte riktigt stämmer men oftast förhöjer utseendet Min Phaeton fick Bentley fälgar det gav den ett riktigt lyft

Gissar att du får svårt med det

Har gjort så på tidigare bilar också. Min gamla Mustang Mach-E köpte jag 20” sommarhjul till och de 18” som följde med fick vinterdäck på sig istället :slight_smile: Anledningen till att jag (nog) inte kommer göra det denna gång är för att jag tycker de som följer med är rätt snygga och passar bra! Får se hur det ser ut på riktigt sen, jag kanske ångrar mig :stuck_out_tongue:

Låga upplagor ger dyra däck ja , men så hade det inte varit om fler hade haft dom som original . Men Lite väl smala även för min smak . Nu ger jag mig ut på djupt vatten, och tror att det är så att man får sätta på hur breda däck man vill om det ryms i hjulhusen och inte ändrar ET mått för mycket . Men att man inte får sätta så mycket smalare däck än vad bilen har vid registreringen. Det kan ju bli lite dumt om man vill välja smalare däck, men inte får det på en liten lätt bil . Lite smalare däck vid registrering, och att man sedan får välja hur breda man vill vore optimalt enligt mig . Att det blir lite kortare räckvidd är det ju bara man själv som lider av om man bryr sig om det . Och jodå jag har haft ett stort bilintresse hela mitt liv , utan att för den skull vara väldigt road av breda däck . Så man kan vara intresserad på olika sätt .

NU får du simma….

Moderna bilar som har helfordonstypgodkännande där har tillverkaren specificerat vilka dimensioner av däck som man får ha på bilen vill Bilprovningen vara petiga kan dom anmärka på det Jag hade en gen 2 Prius som har 15” och 16” hjul jag hade 17” Lexus fälgar på och fick nerslag var bara att åka och lägga på 15” vinterdäck och visa upp

Ok , jag simmar . 215 i bredd på Cupran så jag är nöjd med den original monteringen . 245 / 45 - 18 på Opeln tycker jag är onödigt brett , och verkar vara lite känsligare för sned slitning . Men vinterdäcken är ju 225 / 55 -17 så jag det är väl ett godkänt alternativ då . Jag kommer att köpa begagnade 17 tum fälgar till sommardäck framöver . Billigare däck och håller längre . Jag är mer bilintresserad vad gäller funktion och ekonomi än design på moderna bilar . Veteranbilar däremot design / känsla och ljudupplevelse , även dofter som kan få mig att resa tillbaka i tanken till forna dagar . Alla är vi olika .