Tyvärr är helfordonsgodkännandet drygt, man måste vara försiktig för tillverkaren kan neka garantireparationer om man har andra hjul. Det enda undantaget från det är just vinterhjul för att spara på hjulupphängningar m.m.
Det är inte en ovanlig lista du har där. Något vi som gärna köper egna däck till bilar ofta har på våra listor förutom utseende är också säkerhet. Jag upplever att om man har förhöjt intresse för nya däck så har man också ett förhöjt intresse för vilken typ av däck man sätter på bilen.
Alla har såklart sina egna prioriteringar och jag säger inte att det ena är mer rätt än det andra men min upplevelse är att det är oftare man idiotförklarar dem som köpt egna däck och fälg och sen har man själv en lista likt din. Det är intressant tycker jag
Jag kör med andra uppsättningen av dessa som tycker är bra på alla mina önskemål. Riktigt bra komfort, går alltså tyst och är inte stötiga, lång livslängd och bra pris. Jag kommer att lägga på dessa nästa gång det är dags igen.
Goodyear EfficientGrip SUV 235/55 R18 100V
Jag körde tidigare på Continental ContiSportContact 5 som var vinnare i något stort test. Tyvärr var dom inte bra enligt mig. Stötiga, högt vägljud och slets ner snabbt.
Jag kollade på och provkörde en Kia EV3 GT Line som har 215/50-19. Den är typad med 215/60-17. Den enklaste versionen av EV3 har dessa hjulen. Så det går bra att lägga på sådana på EV3 GT också.
Oftast är dom flesta bilarna typade med mindre hjul än vad tillverkarna lägger på från fabriken, och alltid är det större hjul i paketen man lägger till.
Att köpa rätt däck till sin bil är inte som att köpa falukorv på ICA one size fits all och med elbilar så har man skruvat upp svårighetsgraden ett par steg till är man minsta osäker bör man kontakta någon av kedjorna Euromaster Vianor Däckia etc för att få vägledning och även garnterat “färska” däck som är minst lika viktigt som rätt storlek viktklassning mm jag vet dom som köpt däck på firmor som däckonline och fått däck från 2010talet det är inte OK däck är precis som falukorv färskvara
Att byta från en staggered fitment till samma storlek ska man nog se upp med finns det inte från tillverkaren så ska man inte ge sig in på det både ur garanti och säkerhetssynpunkt Vill man byta ut fälgarna är det så många parametrar man måste ta hänsyn till att man nog bör vända sig till ett proffs
Vinterdäckspaket finns färdiga till de flesta bilmodellerna från firmor som däck365 och andra där kan man ofta välja billigt eller dyrt och med däck och fälg får man ofta det man betalar för ska man ha vinterdäck och kör mycket på snö och is är Vi Bilägares däcktester något man bör läsa dom kan det Köper man en uppsättning med sin nya bil från ÅF får man som oftast bra grejer men dyrt
Däck är inte bara runda svarta det är idag en hel vetenskap
Ett tips: dom olika hjuldimensionerna bilen är typad med står på däcktrycksdekalen i karmen på förardörren
Jag anser att bara fenomenet och behovet av SUV eller EV-däck är problematiskt. Det ska inte behöva skilja mer än max nåt hundratal kilo mellan två likvärdiga bilar el eller diesel.
Jag har vanliga däck, inget speciellt alls. Brukar köra Kumho för det är en bra balans av pris och prestanda för vanliga bruksbilar och lokala macken hemma ger bra pris på dom. Har sålt dom själv en gång i tiden med så vet vad jag får.
Upplever inga bekymmer med livslängd eller så, men min bil är relativt lätt, väger i stort sett samma som en lika stor vanlig bil med förbränningsmotor.
Pallar inte att baxa på jättehjul heller när jag byter, man behöver inte göra det svårare för sig än det behöver vara
Två tankar .1 , stora hjul som fyller hjulhus måste ju inte innebära breda däck om man inte vill ha det . Det går ju för en biltillverkare att sätta på 22 tums fälgar med smalare däck också, om dom bara klarar övriga påfrestningar. Och då kommer vi till tanke 2 , EU godkända bilar innebär väl att däcken måste klara höga hastigheter under lång tid på Tyska vägnätet . Både stabilitet och hastighets index , även om bilen körs hela sitt liv i Sverige i max 120 kmh . Det kanske är lite därför dom utrustas med breda däck ? .
Det är stor skillnad på KIA GT Line och GT bilar GT Line är en sminkad version GT är en performance version med större motorer andra hjulupphängningar större bromsar och därför säkert större hjul också
Jag har köpt egna fälgar och däck till både sommarhjul och vinterhjul till alla fyra leasingbilar jag har haft dom senaste 10 åren . Jag väljer naturligtvis fälgar som jag tycker är fina på bilen , men är lite mer fokuserad på ekonomi . Nya fälgar som någon felköpt ibland med nya däck på Blocket , eller fina välbehållna begagnade är min fetisch, som ger mig stor glädje
Jo tack , tro det eller ej men jag kollar upp alla såna krav vid köp . ET mått / rullomkrets / bärighet på fälgar / hastighetsindex mm . Bärighet på däck brukar jag välja 96 eller 99 och många gånger XL dessutom även om bilen bara kräver 92 . Köpt däck och fälgar i 40 år , så lite koll har jag allt . Men för varje ny bil får man kolla upp vad som krävs för den bilen . Försöker köpa original anpassade fälgar med rätt centrumhål också så man slipper centrumringar . Men jag håller mig till original däckdimensioner , så då blir det lite enklare . Vad är det som får dig att tro att endast du besitter kunskaper om däck och fälgar ? , vi andra kan ju ha lite koll vi också . Kan väl lägga till att VW koncernen har hjulskruvar / bultar med rundat anslag eller vad det kallas mot fälg på många bilar , istället för konisk . Har koll på det också
Frågade AI och fick nedan svar som kanske delvis är sant.
Lite förvånande att det stod Volvo EX30 och EX40 på 18 tum. Trodde den bara var typad för minsta 19 tum?
Att köpa egna däck och fälgar sparar man nog mycket pengar på, men som flera är inne på så ska man nog antingen ha bra kompetens själv, eller ta hjälp av däcksfirmor när man ska byta däck till sin bil. Jag skulle aldrig själv våga chansa och köpa däck på nätet, utan att ha rådfrågat nån expert på området.
AI-översikt
Det finns ingen enskild, universell lista som täcker
alla elbilar och deras absolut minsta fälgdimensioner, då detta ofta beror på bromsarnas storlek och utrustningsnivå. Däremot finns det tydliga mönster och data från däcksajter och forum som visar vilken minsta fälgstorlek (tum) som passar på de vanligaste elbilarna.
Här är en sammanställning baserad på typiska OE-dimensioner (originalutrustning) och vad som brukar passa som vinterhjul:
[image]Reddit +2
Minsta fälgstorlek på vanliga elbilsmodeller
15–16 tum: Renault Zoe, Fiat 500e, Seat Mii Electric / Skoda Citigo-e iV.
16–17 tum: Nissan Leaf, Hyundai Kona EV, Kia Niro EV.
18 tum: Tesla Model 3 (Standard & LR), Tesla Model Y (vissa), Volkswagen ID.3, VW ID.4, Skoda Enyaq, Volvo EX30, Volvo EX40.
19 tum: Polestar 2, Tesla Model 3/Y Performance (ofta krävs 19" eller 20" pga större bromsar), Porsche Taycan.
20 tum+: Större SUV:ar som Audi Q8 e-tron, Tesla Model X, Mercedes EQS SUV.
[image]Reddit +5
Viktiga saker att tänka på (Elbilar vs. Bensinbilar)
Bromsarnas storlek: Elbilar är tyngre och har ofta större bromsok än bensinbilar, vilket gör att man inte kan gå ner lika lågt i tumstorlek som man tror.
Räckvidd och komfort: Mindre fälgar (t.ex. 18") med högre däckprofil ger bättre räckvidd och högre komfort än stora fälgar (t.ex. 21").
Vikt: Elbilar kräver fälgar och däck med högre belastningskapacitet (Load Index), ofta markerat med HL (High Load) eller XL (Extra Load).
Inpressningsdjup (ET): Det är inte bara tumstorleken som avgör, utan även inpressningsdjupet och fälgbredden för att inte bromsarna ska ta emot.
[image]Recharged +6
Var hittar man den exakta informationen?
För att hitta den minsta tillåtna dimensionen för just din bil:
Däckomvandlare på däckfirmor: Sidor som Tyred, Megahjul eller liknande har “passningsgaranti” där du knappar in registreringsnumret och ser minsta fälgstorlek.
Hade jag varit road av breda däck och fälgar , så hade jag naturligtvis satt mig in i vad som gäller för det också . Jag har aldrig haft någon anledning bara . Det är ju inte svårt på batterikemi nivå direkt , där jag är helt novis .
Ja håller man sig till original däckdimension, så är ju inte däck köp svårare än så . Men uppmanar ingen till någonting naturligtvis. Alla gör efter eget ansvar . Men det finns säkert lite andra krav med punkterings säkra däck mm på höghastighets bilar , så att fråga sin återförsäljare är väl att rekommendera.
Jag har blivit föreslagen fälgar på upp till 10 mm fel ET mått hos både större / mindre däckfirmor och på däckfirmor på nätet . så kolla i registrerings bevis och hos återförsäljare är nog det bästa . En däckfirma ville sälja fälgar med för högt ET mått till mig , och påstod att det inte gjorde något för att det breddade mer utåt . Jag tackade nej och invände att lägre Et mått breddar mer utåt . Men det var lönlöst , han vägrade ge sig så det var bara att gå därifrån. Vi är ju inte kvar i skrå samhället längre , så vem som helst kan väl starta en däckfirma om man vill ? .
Jag fattar inte vad ni pratar om att hjulhusen ska fyllas ?!? Har man 16” fälgar så har man hög profil på däcken så hjulomkretsen är lika stor som 19” med låg profil annars kommer ju hastighetsmätaren att visa fel?! Och då fyller ju däcken hjulhusen lika mycket, eller hur, bara att det är mera däck (och luft och därigenom komfort)! Tycker extrem lågprofil ser extremt konstigt ut på stora SUVar, kommer ihåg grannens Cadillac Escalade med kromade fälgar och superlite gummi. Nu var hela bilen rätt extrem (grotesk i mina ögon)…