Hjul, fälg och däck

Det tråkiga med däck är att det finns så jäkla många olika dimensioner och det är vanligt att däckhandlaren säger, dina däck har en ovanlig dimension, det är därför dom är så dyra :woozy_face:

Stämmer det verkligen?

Kan inte ens tänka mig vilka det är som gör så. Känns ju extremt nischat. Är ju väldigt ovanligt i Sverige med andrahandsfälgar osv t.ex. som något annat än billigare alternativ till originalfälgar.

Just Porsche är nästan lite specialfall då de verkligen går ut för att göra skitfula basfälgar, men det gäller ju inte de flesta tillverkare.

Jag tror det är produktdesigners som inte fattar vad det är vad folk vill ha.

Nja, insvängningen kan bli lite snabbare men överlag kör folk som kör time attack osv inte alls på stora fälgar, ofta är det 18 tum som gäller (även på GT4or som kommer med 20-tumsfälgar från fabrik osv). En högre vikt är så pass mycket sämre.

Problemet är att allt för små fälgar gör att bromsoken inte får plats. Sen är utbudet av bra däck sämre när man kommer ner i 17” och nedåt, speciellt om man vill ha däck som också får/kan köras i trafiken.

Stora fälgar är sämre på i princip alla sätt.

1 gillning

Då missade du min mening Det jag menade var att kunder kryssar i OEM 21” om det finns 19” och 18” också att välja på

Nu får det bli original hjulen sista sommaren med leasingbilen , lite ska jag väl slita på dom däcken också innan jag lämnar tillbaka den . Så nu blir det åka på 19 tum istället .

Varför köper jag vinterdäck mitt i sommaren ? . Jo för att det var billigt just nu . 2700 kr st hos Euromaster nät handel . 2313 kr styck hos däck 365 . Och 1997 kr styck hos Svenska Gummihuset . Det blir en rejäl besparing på 4 däck , jämfört med att bara åka till sin bil återförsäljare som oftast är betydligt dyrare . Något annat än topp tre test vinnare , när det gäller så viktiga saker som däck är otänkbart för mig .

1 gillning

Ja skitviktigt !

1 gillning

101 är belastnings index , i detta fallet 825 kg per däck och tål en bil med en totalvikt på totalt 3300 kg . XL att det är extra förstärkt . T är hastighets index och i detta fallet 190 kmh . Vanlig begränsning vid dubbdäck men det finns högre . Inte så svårt att kolla dessa krav , men dom flesta däckfirmorna på nätet rekommenderar att man anger registreringsnummer vid beställning , och garanterar därmed att däcken är godkända för bilen om man väljer det dom rekommenderar.

Är däcken så dyra off season?

Jag brukar beställa däck hos lokala verkstaden, brukar beställa Kumho för Denise jag sålt en gång eller GoodYear när det är erbjudande men jag nog aldrig gett mer än 6500 för 4 däck oavsett säsong.

Har 16” vinter och 17” sommar.

Vetefan om jag skulle köpa en bil med så dyra däck ens.

Kumho är betydligt billigare , ca 1500 kr däcket för min dimension hos däck bythjul.com vill jag minnas nu när jag jämförde . Men dom har blivit dyrare på sistone. Förra sommaren köpte jag sommardäck hos Finnveden i Värnamo . Dom gick på över 3000 kr styck då . Men jag hade bråttom att byta inför Tysklands resan , så det fick bli så .

Däck har gått upp ca 25 % i pris senaste åren pga Rysslands idioti.

1 gillning

Visst steg däckpriserna ca 25 %, men att skylla det enbart på ‘Rysslands idioti’ är förenklat. Kriget + västs sanktioner skapade energikris, råvarubrist och inflationschock som drabbade oss alla. Det är inte en enda idiots fel – det är geopolitisk idioti från flera håll.

Visst, men det var Putte som drog igång hela karusellen.

Putin startade invasionen, det är sant. Men att skylla hela prisexplosionen och energikrisen på ‘Putte’ är ren västpropaganda. Vissa EU-politiker verkar dessutom tro på riktigt att vi i Europa skulle kunna ‘vinna’ ett krig mot Ryssland – det är inte bara naivt, det är farligt och kostar oss vanliga européer dyrt varje dag

Att lägga ned kärnkraft och köpa gas, olja o kol från Ryssland skapade energikrisen och beroende som Putin utnyttjade.
Vi har bara oss själva att skylla.

Ja kriget kostar oss alla massa slantar, men ser du inte att Ukraina nu med begränsat stöd håller Ryssen stången?

Hade det varit stake i Europa hade vi sagt 2009, ”ge fan i att kriga! Vi alla i EU kommer slå tillbaka.”
Då hade Krim 2014 aldrig hänt. Ej heller Ukrainska invasionen.
Putin utnyttjar vår politiska svaghet.

Rysslands ekonomi är som Italiens, de är skanslösa mot Europa - men BARA om vi är eniga i ”no more war”

2 gillningar

Jag tror att det snarare handlar om att man vill ha paket x och att detta per automatik ger större fälgar.

1 gillning