Hjul, fälg och däck

Det tråkiga med däck är att det finns så jäkla många olika dimensioner och det är vanligt att däckhandlaren säger, dina däck har en ovanlig dimension, det är därför dom är så dyra :woozy_face:

Stämmer det verkligen?

Kan inte ens tänka mig vilka det är som gör så. Känns ju extremt nischat. Är ju väldigt ovanligt i Sverige med andrahandsfälgar osv t.ex. som något annat än billigare alternativ till originalfälgar.

Just Porsche är nästan lite specialfall då de verkligen går ut för att göra skitfula basfälgar, men det gäller ju inte de flesta tillverkare.

Jag tror det är produktdesigners som inte fattar vad det är vad folk vill ha.

Nja, insvängningen kan bli lite snabbare men överlag kör folk som kör time attack osv inte alls på stora fälgar, ofta är det 18 tum som gäller (även på GT4or som kommer med 20-tumsfälgar från fabrik osv). En högre vikt är så pass mycket sämre.

Problemet är att allt för små fälgar gör att bromsoken inte får plats. Sen är utbudet av bra däck sämre när man kommer ner i 17” och nedåt, speciellt om man vill ha däck som också får/kan köras i trafiken.

Stora fälgar är sämre på i princip alla sätt.

1 gillning

Då missade du min mening Det jag menade var att kunder kryssar i OEM 21” om det finns 19” och 18” också att välja på

Nu får det bli original hjulen sista sommaren med leasingbilen , lite ska jag väl slita på dom däcken också innan jag lämnar tillbaka den . Så nu blir det åka på 19 tum istället .