Den här tråden fick en lite oväntad utveckling . Slutsatsen från flera inlägg kan ju inte bli annat än . Kör du ofta längre sträckor och bara har behov av en bil , och har normala inkomster. Så är det för tidigt med Elbil , och det funkar heller inte med en laddhybrid för den kommer att gå sönder med stora kostnader. Då kan ju inte valet bli annat än en ICE bil och köra på miljöbränsle om man vill värna klimat / miljö .
Bara så vi jämför rätt, dagens elbilar når 20-40mil, finns inga i närheten av 50-60-70 förutom på WLTP skalan.
Tror det är fel slutsats av tråden.
Behoven är olika och det finns ingen lösning som passar alla.
Elbilar är framtiden, dessa är “bra nog” för många. Med teknikutveckling kommer de bli “bra nog” för alla.
Vi är i de flesta fall olika med olika behov och under olika förhållanden, så faktisk räckvidd är förstås en viktig parameter när man väljer bil utifrån sitt behov, inte tu tal om det!
Tar jag min situation just nu som bara pendlar 6km fram och tillbaka några gånger i veckan och på sin höjd åker 2 långresor mer än 30-40 mil om året, så är ju det egentligen overkill att äga en bil överhuvudtaget, då jag skulle kunna hyra bil de gånger jag ska ut och resa och sedan cykla eller gå de få kilometer jag behöver. Det var precis så jag levde länge när jag bodde i Stockholm med den bra kollektivtrafiken som där fanns. Nu är min bil 15+ år och egentligen bra praktiskt och ekonomiskt att ha när man bor i hus på landet.
Så egentligen är jag helt fel kategori av människa att skaffa en elbil med mina nuvarande krav, men har ändå bestämt att göra så av flera skäl. För mig skulle nog de flesta bilar räcka mitt behov och till och räknas som överköp vad jag än väljer idag. Men dagen då jag pensionerar mig på riktigt och kanske bygger min egna kombinerade bruks och campingbil, så är i dagens läge alla val troligen underköp med för kort faktiskt räckvidd.
Det kommer dröja ett tag till innan vi bryr oss mera om kostnaderna på bilarna, än vi bryr oss om räckvidden. När vi släpper de tankarna helt vågar jag inte sia om, men det kommer nog dröja läääänge är jag rädd!
Jag tror att det finns olika stadier där olika saker är viktigt.
Hörde det på elbilens podd. Tror det va något likande:
- Räckvidd. Räckvidden måste vara så lång som möjligt, alla andra egenskaper är sekundära. Måste kännas som min dieselbil.
- Laddning. Det finns laddare överallt, räcker med att bilen går mellan dom men den ska ladda snabbt, helst på 5 minuter. Att ninja mellan laddare är en sport.
- En balans mellan laddning och räckvidd, tycker fortfarande det är kul med appar, optimera laddmönster, ruttplanering men här börjar bilens övriga egenskaper bli viktiga. Väldigt prismedveten och jagar billigare kWh-priset.
- Struntar i både räckvidd och laddhastighet, gör bra kap på elbilar ingen annan vill ha och ska primärt använda den som bruksfordon. Laddar när batteriet är slut och väntar tills det är tillräckligt för nästa mål. Less på appar, lägger in bilen som ”set & forget” i nån app, använder en roamingapp och skiter i priset eller använder enbart kortbetalning.
Jag är en nivå 4 och borde inte va mer i såna här trådar ![]()
Fördelen med lång räckvidd är att det krävs färre laddare, dvs detta är det logiska alternativet då är det mest effektiva och därmed det mest ekonomiska fördelaktiga, totalt sett i samhället.
Är dit all teknikutveckling leder till slut.
I bilismens ungdom fanns det bensinmackar överallt. Det gör det inte längre. Man kan fundera på varför… ![]()
Grupp 2 och 3 är early adapters, de är få.
Grupp 4 är de sansade jordnära personerna som gör smarta val. Låter andra köpa dyra nya prylar och kommer in till marknaden då marknaden är mogen (när produkten är färdigutvecklad och lågt prissatt). Som en mobiltfn är nu.
Skönt att slippa 2-3 och jag är på 4:an med en diesel jag aldrig behöver ha räckviddsångest på. Tankar väldigt sällan, men å andra sidan hade jag elbil, så skulle jag sällan tanka el på snabbladdare heller. Så skönt vara på väg till en hyfsat stabil 4:a, även om det är en bit kvar innan marknaden är helt mogen, men kan faktiskt betala lite extra för en praktisk komfortabel väletablerad bil som är “klar” och med bra förarmiljö. ![]()
Nja. I bilismens ungdom köpte man bensin på apotek. Mackar kom senare.
Förstod du andemeningen i mitt inlägg?
Om jag hade lagt några tusen till i månaden på en bil med längre räckvidd och snabbare laddning , så hade jag ju uppenbarligen överköpt . Det hade jag inte haft någon som helst nytta av , och pengarna rätt i sjön . Men hade jag köpt en äldre Nissan Leaf , så hade jag ju under köpt . Så allt läsande lyckades väl för mig då .
Faktiskt inte. Du insinuerade något om vad som orsakat mackdöden, men oklart vad, eller hur det relaterar till elbilar.
Det är klart det är en fördel med lång räckvidd, men inte på bekostnad av vikt. Tunga bilar är tråkiga att köra, farliga för infrastrukturen och klumpiga.
Räckvidden måste i första hand komma genom effektivisering och inte genom megastora batterier.
Här är enda stället jag beundrar Tesla, men jag skulle hellre ha en gammal Ioniq, när får vi se såna kärror igen? 25-30 verkliga mil på 38 kWh istället för idag där man får samma räckvidd på 50-60 kWh.
Stoppa in 100+ kWh, göra bilen skitstor och skitdyr är ingen konst, men när den gör 70-80 verkliga mil på dessa 100kWh så snacka vi.
Det gjorde det däremot inte. Bristen på tankstationer var ett stort bekymmer.
MB CLA 250 + 77-79 mil WLTP på 85 KWT batteri slår väl Tesla i effektivitet .
1,1 kWh/mil? Är bilen byggd av papper?
Så är det säkert , och folk får väl välja vad dom vill . Som enda bil när jag går i pension får det väl bli min bensinbil låter det som . Så tack för era ärliga svar om långfärder med elbilar vid kyla
. För jag har inte provat . Men en tanke bara från mig som ofta tänker ekonomi . Om man klarar sig med en elbil för 4-500000 kr 362 dagar om året . Kan man inte hyra en bensindriven limousine dom dagarna till Sälen istället , och ändå komma billigare undan än att att köpa en bil för 7-800000 kr som klarar uppgiften? .
Var detta jag försökte förklara.
Citat nedan från detta doc “Från bensinmack till energistation”
Runt 1920 började bensinpumpar att användas i Sverige
På slutet av 1930-talet fanns det ca 12 300 försäljningsställen. I slutet av 1960-talet fanns knappt 9 000 stationer kvar i Sverige.
Från 1930-talets 12 300 stationer har antalet sjunkit till ca 3 000 idag. Detta trots att antalet personbilar i trafik under samma period ökat från 150 000 till knappt 5 miljoner.
2024 var nästan tre av fyra av medlemmarnas och partnernas stationer obemannade.
Min poäng var att fossilbilarna över tid, kunde köras längre o längre sträckor, och då försvann tillslut behovet att ha mackar som hade bensin och personal “överallt”
Samma sak kommer hända med elbilar vars behov av laddning minskar.
Jag svarade en forums-kollega i ovan inlägg. Försökte svara er båda samtidigt.
Återkom gärna med frågor.
Det där är en sanning med modifikation
Många bensinstationer stängdes ner på 90 och 00talet för att miljökraven blev hårdare I innerstäderna stängdes mackar ner pga miljö och säkerhetskäl ta bara Stockholm på 2000talet stängdes nästan alla mackar ner idag är väl bara Circle K Roslagstull kvar och den är i utkanten av innerstaden Vi har i mina hemtrakter blivit av med ett flertal bensinpumpar i byar och det beror inte på att diesel och bensinbilar kör längre på en tank utan för att miljökraven på ägarna med byte av tankar och sanering inte längre gör det lönsamt med så små marginaler per såld liter bensin/diesel
Vi kan ta ett exempel vi har en Lokalförening som säljer Byggvaror men som i alla år hade en pump med Diesel och 95 octan priserna var så billiga att det som oftast var en eller två bilar i kö för att tanka 2024 kom Miljö och Hälsa med helt nya krav på byte av tankar rördragning och pump att det inte längre blev lönsamt att sälja bensin och diesel så dom grävde upp tankar och sanerade marken och nu är den borta inte för att ingen tankade där utan för att det inte längre var lönsamt
Varför tror du nästan alla bemannade stationer idag säljer matvaror skräpmat dricka korv och korv och korv dom skulle inte överleva annars
Så att fossilbilar kan köra längre bidragit till färre bensinstationer Nääee…
Det var vad tidningen Elbilen uppgav . Googla .