Hur vanligt är det att man överköper räckvidd och laddhastighet ? . Eller under köper för den delen

Jepp där ser man att det också finns fördelar med mindre och lättare batterier när kylan sätter in. Inster en liten gullig klump som inte bryr sig om att vara strömlinjeformad :slight_smile:

Sedan blir det självklart så att har bilen ett stort batteri, så kommer den längre, men batteriet blir då också utsatt för kylan under längre tid vilket påverkar sträckan den kommer i förhållande till WLTP.
Men tar man opel grandland och suzuki vitara som exempel så är ju Inster betydligt effektivare i kylan.

Förstår inte frågan, desto längre desto bättre :wink:

Om du syftar på testet så är jag nog böjd hålla med dig. Avikelsen mellan WLTP och faktisk räckvidd är ju mindre intressant egentligen när det är helt olika specade bilar. Möjligen kan man skönja hur kylan påverkar effekten i batterierna, men där finns det ju bättre tester man kan göra.

lite uppdaterad information. Opel hade ett fel, som gjorde att bilen bara var laddad till 94% inför testen.

1 gillning

Lite fel här och där som det verkar, lite som vanligt när det är ny teknik och kyla som bestämmer. Men att tävla med olika specade bilar ger ju inte så mycket om man nu ska tävla om avikelser mot WLTP. Då ger @elmacken tester betydligt mera hur det står till med batterierna i kyla!
I denna test hade kanske pris/prestanda kanske varit mera rättvis test om man nu vill utse vinnare.

Hej, vore klädsamt om du kunde sluta dra detta vidare. Ok?
Att använda ordet varning är dessutom onödigt.

Vet att dessa klassas som förnybara (avseende kretsloppet), men ska vi verkligen bränna upp dessa ?
Är inte att bränna upp saker otidsenligt i dagens miljötänk? Oaktat kretsloppet skapas skit från förbränning som borde kunna undvikas.

Tror mycket på potentialen i sol, idag bara ca 20% verkningsgrad, vilket borde kunna ökas!
Finns redan kläder, klockor och elektronik mm som har inbyggda solpaneler. Tänk vad mycket effekt man kan undvika att skapa och distribuera i elnäten globalt.
Bil där hela karossen lagrar solenergi med 70% verkningsgrad + parkera i solen på dagarna…

2 gillningar

Nu tolkade du nog mig fel. Min vänliga varning var ett råd, ungefär som se upp, då det lätt kan bli en vana.
Visste inte att ämnet var så känsligt och du kan vara helt lugn att du slipper vidare råd i ämnet framöver från mig!

Helt rätt allt du skriver , men jag tänker med miljöbränslen nutid och och närmaste 10-20 åren . Det du skriver om att vi ska sluta elda även miljöbränslen , är avlägsen framtid även i Sverige men framförallt globalt . Det kommer att ta väldigt lång tid innan vi bytt ut alla fordon till el i Sverige, och ännu längre tid globalt . Under denna tid kommer det vara av stor vikt för klimatet om vi kan ersätta fossilt bränsle med miljöbränslen. Den som väljer att tanka helt fossilfritt bränsle med dom fordon som är godkända för det , eller stor andel som både Preem och OKQ8 erbjuder på dieselsidan gör en stor klimatinsats . Precis som vi som kör till stor del på el . Det kan lätt bli lite för svart vitt i ett sånt här forum där endast el hyllas . Men dom kommande 10-20 åren kommer miljöbränslen spela en väldigt viktig roll är min poäng . Skulle det gå att styra på något sätt att antal körda mil i större städer där det kan vara problem med luftkvalitet sker med eldrift , och mer mil på landet med miljöbränslen där det inte är ett stort problem . Så blir ännu mer vunnet under denna tid . Men det blir nog svårt , lokala förbud som är tänkt i Stockholm kanske ? . Med laddhybrider borde det gå att få till på ett enkelt sätt .

Att som många elbilister och elbils poddare kalla dessa klimathjältars bilar för det fula F ordet , i stället för bränslemotor bilar där många av ägarna betalar extra för miljöbränslen . Tycker jag är lika elakt dumt som dom som kallar våra elbilar med hånfulla tillmälen . Det skapar bara polarisering som vi har alldeles för mycket av i världen som det är . Uppmuntra dom som kör dessa bilar att tanka miljöbränslen i stället så bli världen lite bättre .

Det är nog för att det är enklast att säga “fossilbil” och inte för att vara dryg. “Förbränningsmotorbil” blir jobbigt i längden. Jag gillar “avgasbil” men det hade inte gått hem heller tror jag…

Jag brukar/brukade använda ICE, men nu är det ett uttryck som väcker ännu större känslor, men då i annan betydelse än för förkortningen av Internal Combustion Engine.

2 gillningar

Inget som provocerar mig , då det åtminstone är korrekt . Men säkert den som lagt alla sina besparingar på en ny dieselbil för 8 år sedan för att ha resten av livet . När det ansågs som ett bra miljöval med skattebefrielse. Så vill man undvika att provocera så skulle jag nog undvika det också i offentliga sammanhang .

Vad ska man kalla det då?

• elbil, ok antar jag
  • gasbil, ok ?
  • bränslecell, ok?
  • förbränningsbil, fossilbil, avgasbil eller vad? ICE är det få som fattar. Och Förbränningsmotorbil är det ingen som orkar säga.

Och om man kör med miljöbränsle (det som de flesta kallar CO2-neutrala bränslen), vad ska man då kalla det?

elbil och icke-elbil kanske?

Enda anledning till att jag vill ha så mycket överköp av räckvid som möjligt är pga husvagn.

Vanligt folk på gatan säger väl bara Bil eller elbil . Vi som intresserar oss och som lyssnar och läser om bilar och delar upp det mer . Vet kanske vad en ICE bil är som är lätt att säga och skriva . Dieselbil / bensinbil / etanolbil / gasbil funkar ju som fört i tiden . Skulle jag vid en släktträff gå fram till en släkting med ny bil och säga . Jaha du har köpt en ny fossilbil , så skulle jag nog få en rak höger , särkilt stor risk om jag själv kom i min elbil .

Nu när det är 4-8 minusgrader i Småland , så tar det från 80% ner till 22-23% på mina 12 mils pendling . Jag frågade gumman vilken bil hon tycker att vi ska ta till Bollnäs i Påsk . Inte elbilen i alla fall , det var ju hemskt sist vi skulle åka långt blev svaret . Så det hade väl fått bli hyrbil om vi inte haft fler bilar då .

1 gillning