Hyundai Ioniq 5&6 (och framtida släktingar)

Ni som äger en Ioniq (f,n 5 eller 6). Vad vill ni dela med er? Vad har ni upptäckt efter att ha kört dem ett tag. Tips, erfarenheter, mjukvaruuppdateringar, vinterväglag, laddning, förvärmning m.m som kan vara intressant att diskutera.

Jag kan vara först med något som jag inte gillade med bilen i början men nu har växt på mig. Då det tyvärr finns ett problem (okänt vad) med min bil (Ioniq 5 MY23) som gör att Apple CarPlay inte vill lira, har jag “tvingats” använda bilens egen navigation och mjukvara för telefon, musik, radio mm. I början var jag mer än lite irriterad över hur oanvändarvänligt det var. Nu börjar jag dock svänga i min åsikt. Det är fortarande att betrakta som ett system med lång inlärningskurva och svårnavigerat, men det är lite som gamla datorer innan Apple kom och ändrade allt. När man VÄL läst sig systemet så ser man hur mycket man kan göra och hur väl det faktiskt fungerar. T.ex. när man väl lärt sig navigationsprogrammet med laddningsstopp för förvärmning har jag bl.a upptäckt att jag fått mycket bättre rekommandationer än när jag tidigare använde Waze. Speciellt nu under vintern när det varit mycket strul på E6/E4 har jag blivit “räddad” av Huyundai navigatorns förslag på annan väg. Gillar också den lilla detaljen att när jag lägger in en destination i navigatorn så får jag både aktuell väderinformation på nuvarande plats och destinationen. Väldigt bra nu på vintern. Möjligheten att hela tiden se status på närliggande och kommande laddningsstationer är också riktigt bra. Den stora bristen är ju dock att Teslas laddare fortfarande inte syns. Jag ber om att denna uppdatering skall komma snart.

Jag har haft min IQ5 MY22 i ca 5 månader och kan inte lämna ett riktigt solid bedömning ännu. Kort kan jag säga att jag gillar bilen. Den är bekväm, sköter sig helt ok på vintervägar trots RWD.
Navigeringssystemet har en inlärningskurva, det håller jag med om, men jag kan inte klandra det för att vara dåligt annat än att grafiken är “äldre” och att det är rätt segt i uppstarten.

1 gillning

Jag har haft lite problem med hemmaladdningen och förvärmning när bilen är kopplad till laddaren. Nu fungerar det dock OK.
Jag har Zaptec GO, som laddare och Enegic för lastbalansering.
Bilen är inställd för att ladda till 80% och laddningsschemat tillåter bara laddning 02:00 till 12:00. Samma laddningsschema används för alla dagar, men det verkar behöva förnyas varje dag.
Enegic är inställd för att skicka ström 02:00 till 12:00
Zaptec har inga inställningar, men efter en dialog med dem ändrade jag uppkopplingen i Zaptec till WiFi och nu får jag snabbare uppkopplingen till bilen med Bluelink.
Jag kör inte så mycket och bilen laddar i stort sett alltid fullt före 06:00. När jag startar förvärmning och bilen är ansluten till laddaren måste jag aktivera förvärmningen i Bluelink två/tre gånger. När bilen inte är inkopplad behövs bara en aktivering.

1 gillning

OTA uppdateringen 08-08-2024 håller på att laddas ner till min bil nu. Förbrukningen, från när bilen var ny dec 2021, har sjunkit under sommaren från 169 Wh/km till 167 Wh/km. Igår körde jag Huddinge till Trosa ToR 137,4 km med elförbrukningen 171 Wh/km.

1 gillning

Idag var bilen klar med nedladdning och förberedelse för installation. Själva installationen tog 10-15 minuter.

När man uppdateras ändras viss information. Det jag märkt är att röstinformationen vid körning, som jag hade avstängd aktiveras.
Navigationen har ändrats.
Bilden visar en resa till Göteborg med 2 laddstopp, 1 på Incharge utanför Norrköping och 1 på Ionity i Gränna. Inställningen i bilen är laddare, som ger 150kW eller mer och valda operatörer är Ionity och “andra”.
Vid en kortare resa, som inte kräver något laddstopp kan man välja närliggande POI och välja den laddoperatören man vill använda.

1 gillning

Typ Identiskt med nya uppdateringen hos KIA.

Snyggt att de visar hur många laddare som är lediga vid planerat stopp, även om eftersläpningen är lite väl lång när det är mycket trafik.

Verkar även att ofoget att alltid planera snabbladdning till inställd maxgräns nu är borta.

Har Hyundai också infört att man kan stänga av pling plongandet vid hastighetsvarning via långpress på volymknappen?

Jag får inget pling plongande när jag passerar hastighetsskyltar. Det enda som händer är att hastigheten visas i HUD. Jag tror att jag jag stängt av funktionen att bilen ska följa den skyltade hastigheten.

Hastighetsvarning var ordet jag sökte.
Men det är iofs bara i -24orna det är ett bekymmer.

1 gillning

Bra att det kommer små förbättringar hela tiden. De två senaste uppdateringarna har verkligen förbättrat ruttplaneringen.

1 gillning

Jag har tittat lite mer på senaste uppdateringen av Ioniq 5:s ruttplanerare.
Tesla har det lätt. De behöver bara ta hänsyn till sitt eget laddnätverk
För icke Teslabilar är det besvärligare.
Ruttplaneringen behöver ta hänsyn till pris, omväg, laddhastighet och förbrukning.
För Ioniq 5 vet man inte vilken algoritm som används för planeringen. Man kan filtrera på önskad laddhastighet och några laddoperatör, men viktiga laddoperatörer i Sverige saknas för filtrering.
Enklast är att låta bilen planera. Snabbt trycka “Lägg till vägpunkt”. I nästa bild trycker man 2 gånger på valda laddare och väljer karta. Då ser man vilka laddoperatörer, som valts. Det blir givetvis olika resultat berode på bilens SOC.
Om man inte är nöjd med valen, verkar enklaste sättet vara att välja att navigera till önskad laddare i de orter som bilen valt. Se beskrivning nedan. Man kan också nöja sig med bilens val och använda ChargeFinder för att välja laddare i närheten. Ruttplaneringen tar hänsyn till filtreringen av laddoperatörer. Har man filtrerat och bara valt Ionity i stället för Alla, får man en annan ruttplanering. Jag har använt filtreringen Alla och valt laddare med minst 150kW.

Några priser.
Eviny 4,99 kr/kWh
Ionity 4,50 kr/kWh +65 kr/månad
Circle K 5,39 kr/kWh med Autocharge och “medlem”
Incharge 0-06 2,95kr, 06-12 5,35kr, 12-18 5,95kr och 18-24 5,35kr

För resan till Göteborg anger bilen 462km, Google anger (194+206+65)465km. Bilen startar med 79% SOC.

Bilens ruttplanering
Tryckte Nav, sökte efter Goteborg C, tryckte “Lägg till vägpunkt”, tryckte OK och tryckte “Starta rutt”.
I mitt fall visar bilen:
Incharge i Linköping. Ruttplaneraren anger laddkapacitet 368 kW, laddning från 22%-79, 7/8 laddplatser och laddtid 16min.
Circle K i Borås. Ruttplaneraren anger laddkapacitet 400kW, laddning 20%-46%, 5/6 laddplatser och laddtid 7 min.
Framme vid Göteborgs C visar Ruttplaneringen 30% laddning.

Egen ruttplanering, försökt med olika alternativ, men vill man ha koll får man navigera till delmålen.
Tryckte Nav, sökte efter Circle K linkoping, valde laddare, tryckte OK.
Bilen visar:
Circle K i Linköping. Ruttplaneraren anger 22% SOC vid ankomsten. Lämpligt att ladda till samma SOC som bilens ruttplanering angett 79%. Rutten till Circle K i Borås får läggas till efter laddningen i Linköping.
Efter laddningen i Borås får rutten till slutmålet. Även här är det lämpligt att ladda till samma SOC som bilens ruttplanering angett 46%.

När bilen ruttplanerar visas laddarna med “el-symbol”
När man väljer själv saknas “el-symbolen”.
Utifrån förvärmningsperspektivet verkar det inte spela någon roll. Man får förvärmning när man navigerar till en laddstation. Jag kontrollerade det genom att navigera till ett närliggande köpcenter och lägga till ett laddstop på Circle K.

Ruttplaneraren verkar inte vilja ha lägre SOC än 20% vid ankomst till en laddare och 30 % vid ankomst till slutmålet. Ruttplaneraren verkar ibland ha fel infomation om valda laddares kapacitet. Incharge anges med 368 kW, men ChargeFinder anger 150kW. Vid navigation till platser, som inte kräver laddning längs vägen, visar ruttplaneraren SOC vid ankomst.

Något är fel i Hubject-databasen angående Vattenfall InCharge, har sett detta felaktiga värde på flera ställen/laddare.

Det skrivs inte så mycket om Ioniq 5. Den updaterade versionen har lanserats i Danmark och Norge, men inte i Sverige. Den har fått bra kritik i Norge se Motor har prøvekjørt oppgraderte Hyundai Ioniq 5.
Hyundai har startat tillverking i US och The Ioniq Guy och Out of Spec Reviews gjorde en jämförelse av laddtiden från 10 till 80% för en US byggd Ioniq 5 med NACS laddport och en Tesla M3 vid en Tesla Supercharger. Se https://www.youtube.com/watch?v=U7F0h1jXlMA
Vet dock inte om man får samma laddhastighet på den Ioniq 5, som levereras i Europa.

1 gillning

Svenska Hyundai verkar ha tappat det helt vad det verkar. Flera stora nyheter med nya Ioniq 5, Inster och Ioniq 9 men inte ett ljud från svenska Hyundai. Massa fina Instagrambilder med ”snart är den här” på Inster men där tar det stopp.

Vad jag förstår så har nya Hyndai gjort om organisationen men det var i juli man tog över, det börjar bli dags att få något gjort snart.

1 gillning

Det går att se vad de har för bilar i lager. Det finns flera Inster, men inga Ioniq 5 2025, men det finns nog drygt 100 ionic 5 2024. Det är konstigt att det inte finns en presentation av Inster på deras site. Deras huvudkontor finns numer i Solna-

Bara rea ut dom 50% så blir det nog sålt ska dom se och kan ta in nya fräsha 2025or

Ja, 2024-modeller säljs ju med 70-90000:- i rabatt plus fria vinterhjul… Svårt att få ut bilarna verkar det som tyvärr!
Dessutom lite rörigt med agentmodellen där ÅF inte äger bilarna längre, försäljarna får alltså inte köra eller använda dem själva.

Otroligt synd att det inte tar fart, vill minnas att “du” @cgullin och @Esse pratade om detta i elbilsveckan och att Hyundai missat tåget.

Kan hålla med om att den leveransprioritering man gjorde och skickade merparten av bilar till andra länder och vi i Sverige fick vänta 1 - 2år på våra bilar har bidragit till att en vad jag tycker “fin produkt” hamnat i skymundan. Jag tror att hade man kunnat rida på den vågen och fått ut en större volym skulle det säkerligen bidragit till att Hyundai hade tagit en större plats på elbilsmarknaden varumärkesmässigt.

Men vi får väl se hur det artar sig om och när importör/åf får upp farten. Hyundai/Kia har onekligen bra och spännande produkter i sitt sortiment.

En bekant från bileftermarknadsbranchen mailade här efter nyår att han varit i Tyskland och hämtat sin silvergrå Hyundai Ionic 5 N han jobbar i branchen med många kontakter men varken KW Bruun eller när Hyundai tog över var intresserade av att ta fram den åt honom så det blev ett köp i Tyskland och import Tyvärr bor han långt norrut så jag får ingen chans att lägga vantarna på den förrän i augusti då han kommer och hälsar på

Har läst hela bilvärlden höja den till skyarna och det ska bli kul att se om det stämmer

2 gillningar