Hyundai Ioniq 5&6 (och framtida släktingar)

Ni som äger en Ioniq (f,n 5 eller 6). Vad vill ni dela med er? Vad har ni upptäckt efter att ha kört dem ett tag. Tips, erfarenheter, mjukvaruuppdateringar, vinterväglag, laddning, förvärmning m.m som kan vara intressant att diskutera.

Jag kan vara först med något som jag inte gillade med bilen i början men nu har växt på mig. Då det tyvärr finns ett problem (okänt vad) med min bil (Ioniq 5 MY23) som gör att Apple CarPlay inte vill lira, har jag “tvingats” använda bilens egen navigation och mjukvara för telefon, musik, radio mm. I början var jag mer än lite irriterad över hur oanvändarvänligt det var. Nu börjar jag dock svänga i min åsikt. Det är fortarande att betrakta som ett system med lång inlärningskurva och svårnavigerat, men det är lite som gamla datorer innan Apple kom och ändrade allt. När man VÄL läst sig systemet så ser man hur mycket man kan göra och hur väl det faktiskt fungerar. T.ex. när man väl lärt sig navigationsprogrammet med laddningsstopp för förvärmning har jag bl.a upptäckt att jag fått mycket bättre rekommandationer än när jag tidigare använde Waze. Speciellt nu under vintern när det varit mycket strul på E6/E4 har jag blivit “räddad” av Huyundai navigatorns förslag på annan väg. Gillar också den lilla detaljen att när jag lägger in en destination i navigatorn så får jag både aktuell väderinformation på nuvarande plats och destinationen. Väldigt bra nu på vintern. Möjligheten att hela tiden se status på närliggande och kommande laddningsstationer är också riktigt bra. Den stora bristen är ju dock att Teslas laddare fortfarande inte syns. Jag ber om att denna uppdatering skall komma snart.

Jag har haft min IQ5 MY22 i ca 5 månader och kan inte lämna ett riktigt solid bedömning ännu. Kort kan jag säga att jag gillar bilen. Den är bekväm, sköter sig helt ok på vintervägar trots RWD.
Navigeringssystemet har en inlärningskurva, det håller jag med om, men jag kan inte klandra det för att vara dåligt annat än att grafiken är “äldre” och att det är rätt segt i uppstarten.

1 gillning

Jag har haft lite problem med hemmaladdningen och förvärmning när bilen är kopplad till laddaren. Nu fungerar det dock OK.
Jag har Zaptec GO, som laddare och Enegic för lastbalansering.
Bilen är inställd för att ladda till 80% och laddningsschemat tillåter bara laddning 02:00 till 12:00. Samma laddningsschema används för alla dagar, men det verkar behöva förnyas varje dag.
Enegic är inställd för att skicka ström 02:00 till 12:00
Zaptec har inga inställningar, men efter en dialog med dem ändrade jag uppkopplingen i Zaptec till WiFi och nu får jag snabbare uppkopplingen till bilen med Bluelink.
Jag kör inte så mycket och bilen laddar i stort sett alltid fullt före 06:00. När jag startar förvärmning och bilen är ansluten till laddaren måste jag aktivera förvärmningen i Bluelink två/tre gånger. När bilen inte är inkopplad behövs bara en aktivering.

1 gillning