Brunt skinn , om det nu är skinn ? Är väldigt snyggt . Letat på blocket efter begagnade bilar med brunt skinn , men det verkar vara ett ovanligt val . Volvo har ju haft det valet annars .
Tur att alla inte tänder på samma saker ![]()
Utan att gå in på för intima saker, så gillar jag välskapta plattformar som överraskar och ändå inte är för dyr i drift. Men får erkänna att jag lätt faller för rediga rattar och knappar också i bilarna. Då kan jag tända på alla cylindrar trots att jag ser det i en elbil!
Min kamrat nästgårdsgranne Anglofilen och bilsamlaren Fabrikören tog leverans i våras av en Rolls Royce Specter i British Racing Green med en fantastisk mörkbrun Tobacco läderklädsel så nog finns det bilar med brun läderklädsel
Jag med!
Brun äkta nappa är sweeeet. ![]()
Väntar otåligt på 718 EV men den kommer ju aldrig
Båda koreanska systermärkerna ser “fel” ut i mina ögon, har alltid gjort.
Värst är det inne, den vita tjocka randen runt displayen tex på Hyundai IONIQ 5, stora fla plastknappar i nååågot olika färger.
Tur vi tycker olika!
Jag tycker Hyundai designmässigt rör sig åt rätt håll och inte som KIA Boba Fett looken som redan känns föråldrad Hyundai har ett par modeller på ritbordet som ser riktigt lovande ut mycket tack vare Luc Donckerwolke som 2015 kom från Lamborghini Bentley för att styra upp Genesis 2020 blev han CCP för hela Hyundai Motor Group och 2022 blev han president för Hyundai Motor Group och fortfarande CCO Enligt rykten har han sagt om KIA design “not by my hands” Om man som jag följt honom sen jag träffade honom när han besökte oss på Nissan Design Center tidigt 90tal men gick till Peugeot och fram till idag har han många ikoner bakom sig hos Audi Lamborghini Bentley Skoda mm
Lite roligt att @cgullin noterar att Genesis är “Perfekt blandning mellan digitalt och faktiskt bil” Genesis formspråk “Athletic Elegance” är inte elbil det är samma varesig det är en EV Hybrid eller ICE Det börjar IMHO bli ganska tröttsamt att en elbil ska vara speciell/konstig för att det är en elbil många av dom har åldrats i förtid medan bilar som BMW i4 och i5 Peugeot mfl som bygger på en ICE bil har stått tidens tand bättre VAG och Volkswagens CCO Andreas Mindt har även han anammat det och lämnar den tidiga ID designen bakom sig “där gjorde dom fel” lär han ha sagt och ser nu tillbaka på Polo Tiguan Golf Passat och man hoppas ju på en ny ID.Phaeton
Finns tydligen en hel del spännande på G från Hyundai N Group både EV och ICE Ionic 5N är fortfarande tillsammans med Alpine A290 GTS och Audi RS E-tron GT i snö det mest upphetsande i elbilsväg jag kört
Ja, totalt feltänk!
Jag vill ha en skitbra BIL. Få elbilar som är verkligt bra som BIL.
Plastigt, fult och kass ergonomi. Noll premiumkänsla.
Ja man kan onekligen fastställa att fixeringen av att få elbilar se annorlunda ut är total tabbe. De snyggaste elbilarna är ju de som ser ut som vanliga bilar, tex BMW i4 (minus plastgrillen), P2, CLA250+, Model S etc etc. Mår illa når jag ser en Tesla Model Y farkost i trafiken. Star Trek vibbar med den fula LED-randen som går längst hela fronten och dess avvikande form. Kias senaste lådor till elbilar är också riktigt fula. Där gör Hyundai mycket bättre ifrån sig.
Ja och samtidigt är elbilarna skitdyra…
Då har köparen högre krav!
Tittar man på vad allmänheten väljer för bilar att leasa så verkar det vara mindre kompakta SUV, eller småbilar som gäller. Skulle förvåna mig om det är så stor skillnad vad det gäller köp av elbilar. Jag tror plånboken och praktialiteter är överlägset rådande vad gäller privatmarknaden.
Den bil som är populärast i hyundai gruppen är Kia EV3 och det förstår jag. Överlägset populärast är Volvo EX40 och det förstår jag också. Jag väljer själv praktikaliteter och plånbok före design förutom i drömmarna ![]()
KIA EV3 ser jag ofta nuförtiden och Boba Fett looken framifrån och ledsna hunden bakifrån kommer se otroligt föråldrad ut om bara fem år EX40 som är baserad på en ICE och har tydliga drag av V90 och V60 kommer att åldras mycket bättre än EX30 tyvärr då jag faktiskt gillar EX30 i form och storlek bättre men färgval är viktigt där
Den ser riktigt bra ut . Slätstruket är inte min smak .
Tar man Hyundai bilar, så var det nog Hyundai Kona jag föll för mest, liksom Kia Eniro då jag började titta på elbilar. Just kona hade jag nog valt först om den hade haft bättre teknik idag.
Ser idag många Kia eniro, men väldigt sällan någon Hyundai Kona. Tror de båda funnits med på listan med modernare teknik!
Håller med . Lite olika fokus beroende på ålder och fysik gissar jag . När jag var ung var jag överlycklig i min Ford Mustang , med enormt obekväma stolar som inte gick att justera ryggstödet på . Nu är sittkomfort högsta prio för mig i en bil .
Det beror ju på att KIA har en mångårig importör/distributör och ett stort ÅF nätverk medan Hyundai har på senare år gått genom ett antal importören/distributörer med tyvärr bristande intresse för sina bilar lägg till ett skiftande ÅF nätverk gör inte att kunder känner sig trygga med ett Hyundai köp
KIA har sen 1997 funnits på Svenska marknaden först genom Förenade Bil (Honda BMW Rolls Royce) fram till 2003 när Kia Corporation köpte upp bolaget som blev KIA Sweden AB och har genom åren jobbat hårt och lyckats bra att ta sig in på tjänstebilsmarknaden där volymerna finns Genom åren har KIA Volvo och Volkswagen skiftat i topp 3 på tjänstebilsmarknaden
Hyundai not so much
Ja det är deras nya art of steel formspråk som de kallar det och som nog lär komma på flera modeller i framtiden. Hög och praktisk bil, det gillas av mig. Synd bara att den inte (ännu så länge iallafall) inte kommer som ren elbil!
Vi får väl se om “Earth Concept” kan komma till Europa eller inte. Ska ju släppas i Kina åtminstone.
Ta det lugnt, det kommer mer inom snar framtid ![]()