Hyundai modeller som väcker känslor

Körde runt 80-90km/h I snitt om man tar hela vägen. Men översta bild motsvarar verkligheten.

Så dryga 50mil räckvidd, vad är WLTP på den?

RWD utgåva med WLTP på 614 km som jag aldrig kommer I närheten av.

1 gillning

I myHyundai appen får man bla information om hur EV-enrgin används. Jag blev lite överraskad, när jag kollade förbrukningen i min Ioniq 5 årsmodell 2025. Se bifogat screen shot. Jag har en speciell körstil, som antagligen bara går att använda i elbilar från Hyundai och Kia med rattpaddlar för hantering av regenerering. Jag kör alltid med lvl 0 inställt och använder rattpaddlarna för att reglera hastigheten och för att bromsa till stopp. Min Ioniq 5 har en WLTP enligt transportstyrelsen på 160 Wh/km för blandad elenergiförbrukning.

1 gillning

Nu finns det ju lösningar för att sprida doft i bilarna också, så med lite bränd bensin/olja doft eller doften av gammalt ingrott läder, så finns det väl elbilar för alla snart :slight_smile:

Skitbra siffror, grattis!!

Tack.

Använde ABRP för att se hur lång tid resan från Ystad till Haparanda skulle ta. Det blir lite olika beroende på när man frågar. Bästa resultatet för Ioniq 5 blev 18 tim 40 min med 5 laddstopp. IX3 fick 18 tim 43 min också med 5 laddstopp och CLA 250+ fick 18 tim 39 min också med 5 laddstopp.

1 gillning

Kan du kolla EQS 450+ bakhjulsdriven med
största batteriet med WLTP på 79mil?
Som jämförelse med dina siffror

EQS SUV 450+, 19tim 13 min, 5 laddstopp, laddtid 1 tim 33 min. EQS 450+, 18 tim 43 min, 3 laddstopp, laddtid 1 tim 16 min. Det blir lite olika resultat beroende på när man kör. Ioniq 5 tog en liten annan väg den här gången tiden blev 18 tim 53 min, 6 laddstopp, laddtid 1 tim 5 min.

Endast 3 Laddstopp.
Perfekt, exakt som man vill ha, dvs få stopp!
Vi kom ned till Nice i lördags 220mil på 3 stopp

1 gillning

Det här med vilka egenskaper hos ett fordon som väcker känslor är lite intressant att fundera hur framtiden kommer att se ut.
Vad kommer att väcka känslor hos de som helt växer upp i den elbilsera vi är inne i början av nu?

Är det hur många G fordonet tar i kurvor, eller snabbast 0-100 meter uppåt, eller kommer ungdomar som aldrig suttit i en V8 och upplevt vibrationerna i bilen då den står och mullrat på tomgång, vara det man ändå trånar efter?

Framförallt skulle det vara intressant höra hur fordonstillverkare ser på framtiden. Hur långsiktiga är de i sina framtidsplaner och vad lägger de sina utvecklingspengar på långsiktigt för att möta den generationen fordonsförare?

Stannade bredvid en kille i 20-25 års åldern i dag vid en korsning . Han satt i en Porsche 911 GT3 , som jag hörde var manuellt växlad när han körde iväg . Dom kommer nog att vara lika olika som oss äldre med vad man tycker om tror jag . En del vill köpa en bil för en halv miljon och lägga till ytterligare pengar för att slippa köra den själv . Andra förstår inte den viljan alls . Fritt val välj vad ni själva tycker om , kommer jag att säga till barnbarnen. Personligen tycker jag inte att elbilar behöver väcka känslor , utan kan väl få vara det dom är bra på att vara , utan ljud och virtuella växlingar . Ett bra transportmedel som inte behöver efterlikna ICE bilar . Åkte med en ung släkting för några år sedan i hans Volvo Amazon. Det väckte verkligen känslor hos mig , som hade en sån som första bil 1980 . Elbil tyst och bekvämt till jobbet , och en Amazon till nöje vore kanske optimalt för mig om jag hade tänkt fortsätta jobba . Tydligen glädje även för den unga släktingen ,

Där ser man

Ionic 5N är fortfarande en av dom bästa EV jag kört

Hyundai har problem på sina fabriker i Korea man införde en humanoid robot på golvet och det blev ett tydligt missnöje bland arbetarna och nu strejkas det på fabriker med produktionsbortfall som följd

Hyundai köpte för något år sedan Boston Dynamics (vi kommer alla ihåg filmerna på deras robotar) och säger att man inte längre först är biltillverkare (precis som Tesla är ett AI bolag) utan ett Robotics bolag

Intressant lyssning

Genesis från Hyundai Group släpper GV90 Neolun en treraders SUV i miljonklassen sittplatser för fyra sex eller sju beroende på konfiguration Ett batteri på 124 kWh 657 hästkrafter och en räckvidd på 500km

Vi lär nog inte se så många i Sverige även om Tyska Hyundai Group gärna förser oss Svenskar med Genesis bilar

Drömmen att få köpa en Genesis. Perfekt blandning mellan digitalt och faktiskt bil. Varje gång jag ser en så drömmer jag mig bort. Konceptet G90 Wingback är ju något av det snyggaste på fyra hjul. En tillverkare som vågat gå sin egen väg, inte teslafiera sig, älskart!

3 gillningar

Tydligen ställer Hyundai Group Tyskland upp och hjälper oss Svenskar med att köpa Genesis bilar Det finns en G90 här i krokarna som kommer genom Hyundai Group Tyskland och min vän med Ionic 5N som Svenska Hyundai inte var intresserad av att leverera kom från Hyundai Group Tyskland

Det är bara att vässa högstadie Tyskan och öppna plånboken

The gang of three

Luc Donckerwolke OG Audi A2 Murcielago och Gallardo SangYup Lee och Ilhun Yoon är ansvariga för Genesis formspråk “Athletic Elegance”

1 gillning

Jepp man betalar en hög kostnad per kilo bilen väger.
Lite för mycket för mig, men hoppas en del saker smittar av sig på de mindre kostsamma Hyundai och Kia bilarna när de går över till IMA plattformen.

Helt otroligt hur man bara kan se en plattform när så inbitna elbilister som @cgullin får ett pirr längs ryggraden när han ser en Genesis och bara önskar att han kunde ha en i sitt garage i Stockholm och som det låter mest för att den fantastiska designen och formspråket talar till honom

Har elbilen nått peak boring? Siffer och bokstavskombinationer verkar vara det enda som väcker känslor i trådarna vet inte hur länge sedan någon skrev en recension om hur otroligt trevlig XXXX var på motorvägen och när det bar av på det mindre smalare vägnätet så klev den fram och visade vad den kunde Hur interiören upplevdes som bekväm eller sportig eller funktionellt enkel och inta bara hur stora skärmar den har och hur UI funkar

För mig har elbilen nått Peak Boring det stora flertalet är tunga stora breda otympliga och egentligen ganska tråkiga Jag söker just nu med ljus och lykta efter den elbilen som ger mig det där pirret längs ryggraden och gärna går lite brett genom kurvorna och helst väger under 1500 kilo inte det lättaste men jag jobbar på det Skiter fullständigt i plattform WLTP kWh/100km dragvikt batteristorlek andrahandsvärde CD värde och annat som inte känns i sätet när man ger sig ut på vägarna

Just my two cents