Körde runt 80-90km/h I snitt om man tar hela vägen. Men översta bild motsvarar verkligheten.
Så dryga 50mil räckvidd, vad är WLTP på den?
RWD utgåva med WLTP på 614 km som jag aldrig kommer I närheten av.
I myHyundai appen får man bla information om hur EV-enrgin används. Jag blev lite överraskad, när jag kollade förbrukningen i min Ioniq 5 årsmodell 2025. Se bifogat screen shot. Jag har en speciell körstil, som antagligen bara går att använda i elbilar från Hyundai och Kia med rattpaddlar för hantering av regenerering. Jag kör alltid med lvl 0 inställt och använder rattpaddlarna för att reglera hastigheten och för att bromsa till stopp. Min Ioniq 5 har en WLTP enligt transportstyrelsen på 160 Wh/km för blandad elenergiförbrukning.
Nu finns det ju lösningar för att sprida doft i bilarna också, så med lite bränd bensin/olja doft eller doften av gammalt ingrott läder, så finns det väl elbilar för alla snart ![]()
Skitbra siffror, grattis!!
Tack.
Använde ABRP för att se hur lång tid resan från Ystad till Haparanda skulle ta. Det blir lite olika beroende på när man frågar. Bästa resultatet för Ioniq 5 blev 18 tim 40 min med 5 laddstopp. IX3 fick 18 tim 43 min också med 5 laddstopp och CLA 250+ fick 18 tim 39 min också med 5 laddstopp.
Kan du kolla EQS 450+ bakhjulsdriven med
största batteriet med WLTP på 79mil?
Som jämförelse med dina siffror
EQS SUV 450+, 19tim 13 min, 5 laddstopp, laddtid 1 tim 33 min. EQS 450+, 18 tim 43 min, 3 laddstopp, laddtid 1 tim 16 min. Det blir lite olika resultat beroende på när man kör. Ioniq 5 tog en liten annan väg den här gången tiden blev 18 tim 53 min, 6 laddstopp, laddtid 1 tim 5 min.
Endast 3 Laddstopp.
Perfekt, exakt som man vill ha, dvs få stopp!
Vi kom ned till Nice i lördags 220mil på 3 stopp
Det här med vilka egenskaper hos ett fordon som väcker känslor är lite intressant att fundera hur framtiden kommer att se ut.
Vad kommer att väcka känslor hos de som helt växer upp i den elbilsera vi är inne i början av nu?
Är det hur många G fordonet tar i kurvor, eller snabbast 0-100 meter uppåt, eller kommer ungdomar som aldrig suttit i en V8 och upplevt vibrationerna i bilen då den står och mullrat på tomgång, vara det man ändå trånar efter?
Framförallt skulle det vara intressant höra hur fordonstillverkare ser på framtiden. Hur långsiktiga är de i sina framtidsplaner och vad lägger de sina utvecklingspengar på långsiktigt för att möta den generationen fordonsförare?
Stannade bredvid en kille i 20-25 års åldern i dag vid en korsning . Han satt i en Porsche 911 GT3 , som jag hörde var manuellt växlad när han körde iväg . Dom kommer nog att vara lika olika som oss äldre med vad man tycker om tror jag . En del vill köpa en bil för en halv miljon och lägga till ytterligare pengar för att slippa köra den själv . Andra förstår inte den viljan alls . Fritt val välj vad ni själva tycker om , kommer jag att säga till barnbarnen. Personligen tycker jag inte att elbilar behöver väcka känslor , utan kan väl få vara det dom är bra på att vara , utan ljud och virtuella växlingar . Ett bra transportmedel som inte behöver efterlikna ICE bilar . Åkte med en ung släkting för några år sedan i hans Volvo Amazon. Det väckte verkligen känslor hos mig , som hade en sån som första bil 1980 . Elbil tyst och bekvämt till jobbet , och en Amazon till nöje vore kanske optimalt för mig om jag hade tänkt fortsätta jobba . Tydligen glädje även för den unga släktingen ,
Hyundai har problem på sina fabriker i Korea man införde en humanoid robot på golvet och det blev ett tydligt missnöje bland arbetarna och nu strejkas det på fabriker med produktionsbortfall som följd
Hyundai köpte för något år sedan Boston Dynamics (vi kommer alla ihåg filmerna på deras robotar) och säger att man inte längre först är biltillverkare (precis som Tesla är ett AI bolag) utan ett Robotics bolag
Intressant lyssning