ID.Buzz får campingläge

Super be din son ta screenshot över displayen så vi ser hur det fungerar. Finns det en tidsbegränsning?

De har löst det genom att appen schemalägger ett gäng 30-minutersintervaller – smart och något som även Volkswagen utan problem kan göra.

1 gillning

Svaret från vw Sverige:

Hej Magnus,

Tack för att du kontaktade oss på Volkswagen Sverige Transportbilar Kundservice.

Funktionen Camping Mode har introduceras i ID. Buzz från och med modellår 2027 (MY27).

Funktionen är inte bakåtkompatibel och är därför inte tillgänglig för äldre årsmodeller. Vi är medvetna om att många kunder efterfrågar denna möjlighet, och både vi och fabriken har förståelse för önskemålet. I dagsläget finns det dock ingen möjlighet att erbjuda funktionen för dessa fordon.

För tydlighetens skull innebär detta att din ID. Buzz, modellår 2026, tyvärr inte kommer att få tillgång till funktionen.

Vi noterar dina synpunkter och tar dem med oss i vårt fortsatta arbete med att utveckla verksamheten och stärka kundupplevelsen. Tack för dina synpunkter och för att du hjälper oss att bli bättre.

Vi önskar dig en fin fortsättning på dagen, du är välkommen att kontakta oss igen om du har fler funderingar.

Med vänlig hälsning

Har skickat den här följdfrågan:

Hej Kristoffer!

Tack för svar även om du inte reder i frågan om den bristande informationen.

Men den här frågan. Det ska vara på gång med något jag tror kallas Good night package, vad vet VW Sverige om detta?

Hälsningar

Magnus

Så här står det i Ŝkodas app:

Tydligt att det är en workaround som man jobbat med men bättre än ingenting. Det är helt sjukt att man inte fått till det under all denna tid..

Ja och att Skoda kan fixa det för äldre bilar men inte VW :roll_eyes:

Vad är det i VW-bilarna som hindrar att man campar i dem? Automatisk avstängning?

I Toyota/Subaru/Lexus finns inget camping-mode, men man ska ändå kunna köra AC under (hela) natten.

Inpluggad i laddare ska man ha någon form av “My room mode“ som ska dra elen från den externa laddaren, men sådant kan man ju bara göra på campingplatser, så det antar jag inte räknas.

Är jag kanske bara en elbils-noob som inte riktigt förstår vad camping mode egentligen innebär? Något utöver att köra AC (och kanske intern belysning)? Dvs att ha bilen på tills man aktivt slår av den.

När man kör AC i en VW så är det igång i 30 minuter och sen slår det av. En natt är ju oftast längre än så och då får man hitta kreativa lösningar för att “lura” bilen att tro att någon sitter i förarsätet så att den är igång helt, låsa på dörren innifrån så larmet inte hoppar igång och slå av skärmar, strålkastare etc manuellt. Ett riktigt campingläge skulle kunna fixa allt detta med ett knapptryck :slight_smile:

Ja det går ju lura gamla Volvo XC40/EX40/EC40 genom att lägga något tungt i förarsätet och spänna fast säkerhetsbältet, så kan man ha AC igång hela natten om man vill om jag förstått saken rätt. Sedan kanske det av andra skäl (utrymme), kanske inte lämpar sig så bra att sova i, men enkelt att lösa iallafall :slight_smile:
Vet inte hur det är ställt med kreativiteten på VW, men dom verkar göra det svårt för sig!

Man undrar ju AI eller inte hittar ingen riktig info

Riktigt läckert oavsett! :heart_eyes:

Idag är det lätt att bara säga till AI att rita upp sin drömbil.
Skulle nästan kunna betta på att denna är AI genererad då man inte hittar den på Winnebagos egna sida. De skulle garanterat göra reklam om de varit med och byggt denna :slight_smile:

Här har du min dröm campingbil där det är tydligare att den är AI-genererad så ingen blir lurad :smiley:

1 gillning

Den där klumpfisken ser ju hiskelig ut ingen skulle vilja synas i närheten av den på en ställplats

ID.BUZZ Winnebagon vet jag vad jag skulle göra blåsa ut allt längs bakväggen bygga en bar äkta Persiska mattor på golvet och 4-6 Chesterfield fåtöljer sen skulle jag rulla ner till Gislövshammar ringa några kamrater och vi skulle dricka cocktails till solen gick upp över Bornholm

Form before function

1 gillning

Huga chesterfield fåtöljer i en trång campingbil utan campingläge. Den svettdoften det skapar kan nog inte locka så många att vilja vistas i dess närhet. Inte skulle den fungera att parkera på min sluttande uppfart heller i dess låga hot rod utförande :smiley:

Det löser Kubanska cigarrer och som jag sa Form before Function

Jag har i många år planerat att införskaffa en “Breaking Bad” Winnebago och bygga om till en rullande bar som pandang till min lönnkrog där jag och mina kamrater kan umgås med sprit och cigarrer Har ännu inte hittat den rätta det ska vara en 80tals Winnebago på Chevy P30 chassi med dubbelmontage bensin 454 och helst mögelfri

1 gillning

ok då, lite avis blir jag, även om jag inte röker, dricker eller vistas i lönnkrogar :slight_smile:

Men va tråkigt

Jag har en på Österlen och en i Brescia personligen tycker jag Lönnkrog låter mer det jag gör än “Hemma hos Restaurang” kanske lite mer som Cena Privata

Back to topic

Inte alls för mig, jag har andra intressen. Mat njuter jag lite för mycket av, men det kan jag väga upp med att vandra i naturen, så det hjälper både artrosen och att må bättre, särskilt nu då jag har tid till det.

För att återgå till topic, så har nog VW en hel del att rannsaka sig själv för. jag har ju själv en gammal VW nu och märkte tidigt att detta med att uppgradera mjukvaran har försämrats hela tiden. Nu ställs ju nästan hela tiden krav på ny hårdvara så fort de släpper nån ny funktion och det är ju absolut inte bra. Ok att alla inte vet vad Cariad skapat för problem, men detta med sena funktioner och som dessutom kräver ny hårdvara märker kunder av.
Nån MEB eller MEB+ bil blir det inte för mig iallafall, sedan får vi se om SSP plattformen och samarbetet med Rivian skapar bättre förtroende. Som man säger det tar tid att skapa förtroende, men det går snabbt att skada förtroendet! Sedan kanske de räddar upp en del med sina nya bilar, men det är väl mest bara de som leasar som inte bryr sig om att ha bra service långsiktigt med bilen!