Intressant om Hur långt kommer man för 100 kr

Zaptec har tagit fram ett intressant index. Hur långt kommer man för xx kr beroende på drivmedel. I olika länder.

Varför ser skillnaden ut som den gör när man jämför Sverige och Finland? Fa då vad gäller public AC/DC.

Så 8 länder har lägre elkostnad än Sverige, 8 högre.
På tal om argumentet att “vi har ivarjefall lägre elpriser än alla andra i EU”… :wink:

El är billigt i Finland, bensin skitdyrt. Sverige är som öststaterna, dyr el och billig bensin. Det är by chioce :nerd_face:

2 gillningar

Billig bensin? I vilken del av Sverige då? Inte södra halvan iaf…

Jag vet inte vad du har för specialpriser, men bränslepriserna i Sverige är låga i jämförelse med övriga Europa. Inte lägst, men bland de lägsta.

Oavsett jämförelser med andra länder . Det är väldigt mycket billigare att köra på hem El jämfört med alla flytande bränslen även med dagens bränslepriser , så man borde kanske nöja sig med det . Så mycket billigare om man har ett större transportbehov, att det blir billigare att leasa nya Elbilar , än att köpa och köra en begagnad ICE bil . Jag har kört drygt 3000 mil om året i 20 år , med diverse olika bilar , och tycker att det är lite skoj att ha koll på bilekonomin . Köra ny Elbil blev helt klart billigast . Ytterligare incitament behövs inte för omställningen. Begagnad Elbil har jag inte provat , men borde ju bli ännu mer superbilligt .

Beror på vart man bor.

• i Norr, billigt. Var ännu billigare innan kabeln till Finland byggdes :-1:
  • i Söder, skitdyrt.
    Lider med skåningarna och andra i elområde 4

Vart bor du?

I elområde 4 och i Lombardiet dom två platserna med bland den dyraste el i EU

Men va fan el kostar vad det kostar

Småland , så SE3 . Räknar på för mig och Cupran 4- 5 kr milen i snitt med fast Elavtal .

Cupra har en bra räknesnurra där man själv kan jämföra sitt elpris .
med gällande bensinpris och bränsleförbrukning. Mycket att spara på att köra på El trots noll jagande med timpriser .

Jag får väl svara dom som undrar varför jag inte längre kör Elbil . ” men va fan bensin kostar vad det kostar ” . Jag körde inte Elbil för att jag tyckte att det var så väldigt skoj , utan för att det var billigt vid pendling i första hand .

Nu har jag ju bäddat min säng grävt den grop jag står i och kör sommarbilen Mk1 Golf Cabriolet på Aspen Classic Vehicle Fuel 50kr/liter Ducati Royal Enfield och Vespor rullar på Aspen+ också runt 50kr/liter så ladda elbil hemma blir väldigt mycket billigare per körd kilometer även i energiområde 4 men ger inte hälften av upplevelsen och så rullar dom många färre mil om året så det jämnar ut sig i längden

1 gillning

Miljöpartiet ville ju innan förra valet införa bidrag till Etanol konvertering. Om det kommer något sådant efter detta val , så är jag lite sugen på det .

Ta en funderare FH13. Bättre för miljön med elbil. :+1:

Jag kör elbil för att det är komfortabelt, kan ladda hemma (ogillar starkt mackar o stress på dessa), och bra för miljön - samt billigare om man som vår familj, kör nästan 10k mil per år i familjen.
Stor kontant-investering är nackdelen då vi vill undvika beroende i form av konsumptionslån.

1 gillning

Jag E85 konverterade en Skoda Pickup det var ju ganska enkelt MEN blev det kyligare än +10⁰ blev den otroligt svårstartad och när det blev dax för vinterdäck var den näst intill omöjlig att köra dessutom slukade den litervis med E85 Visst när det var 20⁰ varmt så gick den riktigt bra men i längden blev det ohållbart så det blev tillbaka att köra på bensin

Det kan ju ha kommit nya lösningar sen 2005

Gjorde likadant med min Miata 2017 (ND, den nya versionen) med delar från USA.
Inga besiktningsproblem.
Ned till 3-4 grader ok, dra 2s på startern bara.
Under noll, trycka ned gasen och hålla på 1500rpm i 20sec för att värma. Ingen kraft på tomgång!
Vinter = Konvertera till bensin

Jo då är det ju perfekt med Elbil , men jag siktar på 500 mil om året och mycket tåg framöver då pendlandet avtar . Bor två kilometer från järnvägsstationen med gratis parkering , så jag kommer att köpa månadskort som pensionär . En Elcykel också kanske , som jag kan vingla hem på efter att äntligen kunna ta några ÖL på stan .

Det betyder inte att de är låga, de är fortfarande extremt höga

Gör bara inte som jag när jag läste i Uppsala… cyklade om en bil som stod och väntade på grönt ljus med händerna i fickorna då det var kallt efter midnatt på väg hem efter en fest.
Lite olyckligt, var det inte en vanlig bil, det var en polisbil :face_holding_back_tears:

De stoppade mig såklart.
Något överförfriskad landade inte helt bra när jag skämtade med dem och sa att hemma i byn har vi inga trafikljus…
Nä, hade inte cykelljus heller så klart.
Kan lova, efter det mötet så har jag skött mig exemplariskt!
Tydligheten i dialogen var uppenbar :cold_face:

3 gillningar