Intressant om Hur långt kommer man för 100 kr

Får väl påminna om vad jag skrev . Men jag har inte räknat på det eller hittat någon information som tyder på att det skulle räcka med elbils försäljning, så det är möjligt att en väldigt hög andel av nybilsförsäljningen skulle kunna räcka ? . Någon annan som har läst sig till någon information om det ??? . Men som medmänniska inom EU skulle jag bli mycket glad , om elektrifieringen vad gäller fordon gick fortare i Polen som har stora problem med luften dom andas . Känns mer bråttom än här i Sverige där vi har jämförelsevis bra luftkvalitet . Där blir det dubbel nytta i större utsträckning . Jag ställde frågan till Google. Och inte enligt dom iallafall.

Biobränsle är givetvis bättre, men illa nog.

Ja klimatvinst i sverige, men man ska inte glömma tillverkning och transport av dessa till sverige - se nästa inlägg.

Nope. Det vore kass för miljön.

Låt oss titta på Sveriges utsläpp.

CO2 utsläpp Sverige 2025 enl Naturvårdsverket

Räknat i miljoner ton
Totalt utsläpp i sverige 47 milj
https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/klimat/sveriges-utslapp-och-upptag-av-vaxthusgaser/

Varav…

Men…hela 51,5 milj (2023) som uppstår i andra länder till följd av svensk konsumtion!
https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/konsumtion/vaxthusgaser-konsumtionsbaserade-utslapp-i-sverige-och-andra-lander/

Dvs prio 1 borde vara de största bolagen från industrin, samt utrikisk konsumption (tex import av biodrivmedel)

Minskar vi fossilberoendet minskar vi både import…industri… och fordonsutsläppen.
Dvs satsa på el !

2 gillningar

Jo det är väl det vi gör i Sverige, med laddstolpar i mängder överallt . Men jag är glad att valfrihet finns så länge jag lever , och att det ännu bättre alternativet för miljö och klimat TÅG går på EL . Då slipper jag köra tråkiga Elbilar på långsträckor . Jag läste att priserna stiger på gamla 5 cylindriga Volvobilar i dessa tider . Många väljer det dom vet håller över tid .

2 gillningar

Chans till försprång när det gäller grönt stål då . Något försprång när det gäller elbilar verkar inte vara möjligt . Det vill väl till att vi skulle kunna lyckas med det gentemot Kina ? . Synd att vi inte ens lyckades få till batteriproduktion i Sverige .

Min vän storbonden som blev erbjuden en 25a XC90 för peanuts men tackade nej köpte i veckan en 2024 V90 Cross Country i princip fullsmetad med utrustning och 4000 mil på mätaren i inbyte lämnade han en av sina XC70 D5 med nästan 30.000mil och blev förvånad av vad han fick i inbyte säljaren sa “den där rekondar jag den är såld innom fjorton dagar dom är heta”

Ja, det håller jag med om. Klarar vi inte de nationella miljömålen så säger vi att EU-målen är överordnade och de som ska gälla. Och de ligger bekvämt nog längre fram i tiden. Jag har inget förtroende för den nuvarande regeringens klimatpolitik.

5 gillningar

Ja TÅG är underutnyttjat och alldeles för dyrt att åka.

För klimatet bör alltid målet vara att i det längsta bygga bort biltrafiken, skapa förutsättningar för att gå, cykla, kollektivtrafik framförallt tåg, motorcyklar och så ska bilen bara fylla ett tomrum där det efter att alla alternativ uttömts och då ska det gå på el. Bilar bullrar och tar plats där man kan göra annat, det är märkligt att ta flera miljoner för en tomtmark men man bygger gärna parkeringsplatser på samma yta.

Ett ”Walkable Society/city” blir bättre för alla.

• rörelsehindrade kommer komma fram med sina bilar med specialtillstånd, deras parkeringsplatser kommer inte bli tagna av andra och kan utformas mer optimalt.
  • Det blir tystare, städer är inte speciellt högljudda om man tar bort bilarna.
  • Stan blir mer välkomnande och det blir trevligare och mer avslappnat om man inte riskerar att bli påkörd.
  • Uteserveringar och torg med aktiviteter är trevligare än parkeringsplatser eller bilvägar.

Men jag instämmer att utblandning är inte det vi ska sikta på, särskilt som EU anser att vi driver ett ohållbart skogsbruk så är det sjukt osmidigt att skörda skog för att elda upp i förbränningsmotorer när det borde användas istället för stål och betong som byggmaterial, då stannar kolet bundet i träet och nya träd växer upp.

De där ”resterna” som det pratas om rörande skog finns i praktiken inte, skogsbruket är så optimerat idag att de resterna det pratas om blir antingen pappersmassa eller värmeflis, det är något av detta vi måste ta utav om vi inte ska avverka mer skog.

Att använda avfall från matproduktion går ju också men då är det bättre att göra biogas av det och det som blir över längst ner i röttanken då skulle man kunna göra biodiesel av, men det räcker inte alls till så mycket som behövs.

Elektrifiering är framtiden varesig man vill eller inte.

Man skulle kunna använda nästan samma epitet som man använde för vattenburen värme för 100 år sen ”medger energival efter pris och tillgång” men formulerat som ”medger produktionssätt efter pris och tillgänglighet”.

1 gillning

:+1::+1::+1:

Jag tankar det som finns att tanka , nu med 10 % Etanol . 10 % i 240 miljoner bilar ger en avsevärd koldioxid sänkning . Bättre än att några tappra få kör på E85 .

Då blir det kanske så för mina Barnbarn då , som i så fall inte kommer att ha valfrihet som jag och generationen efter mig .Noll bilintresse , så dom bryr sig nog inte om hur det blir . Hoppas att dom inte behöver lägga pengar på bilar alls , då dom är mest intresserade av fiske och andra naturupplevelser . Dom brås inte det minsta på Morfar i det avseendet, inte min Dotter heller .

Ja helt ofattbart att beslutsfattare så totalt förstört ett mycket bra transportmedel.

Men undra hur det blir i framtiden, då det enbart finns elbilar.
Då kanske det är effektivare att förarlösa elbilar kör i kollektivtrafiken utanför rusningstrafik. Är inte optimalt med nästan tomma bussar utanför rusningstrafik-perioder…
Finns det forskning på detta framtidsscenatio? Eller studier från USA där de redan kör förarlöst.

Tror steg 1 är att ta bort med alla fossilbilar som skitar ned och bullrar
Först därefter kan man göra drastiska ändringar i stadsmiljön (vägar mm)
Tror jag…

Medhåll

Om vi tänker oss att helt sluta bränna upp saker (avgaser är dåligt), finns det nackdelar med att bara gräva ned det eller finns det andra optimala miljömässiga sätt att hantera avfall?
Har du koll på detta?

Delvis, sålänge bilarna inte accelererar så är det däcken som gör mest oväsen, vid en ”driveby” skiljer inte mycket mellan en elbil och en vanlig bil, det är bara kraftigt sänkta hastighetsgränser som kan lösa det, typ gångfartsområde, som på sätt och vis stänger ute förbränningsmotorer ändå.

I princip borde det gå att använda det sista som gödningsmedel, enda problemet där är väl egentligen eventuella rester av antibiotika och liknande som inte är så bra om det hamnar i naturen med risker för antibiotikaresistens eller sjukdomar (från nödslaktade djur).

Vad som vore mer optimalt istället för att greewasha motorbränsle med det är att göra el av det (!), verkningsgraden på ett olkekraftverk är bättre än en motor, en elbil kommer fler mil på samma mängd olja eldad i ett elverk än i en bil.

1 gillning

Nutid är nutid och framtid är framtid . I nutid och många år framöver finns det 240 miljoner bilar med förbränningsmotorer i EU Och drygt 4 miljoner i Sverige . Att göra el av biobränslen istället kommer inte att minska koldioxidutsläppen för transporter, utan öka utsläppen . El har vi mer av än vi förbrukar i Sverige i nutid . Bilar med förbränningsmotorer kommer att säljas i 9 år till och efter det brukas i ca 20 år . Att inte använda biobränslen till dessa bilar dom närmsta 30 åren , kommer inte vara till gagn för klimatförändringarna. Biobränslen i fordon är bra fram till framtiden.

Enda utvägen då om vi ska få restavfallet att räcka är att ransonera, vi kan inte hugga skog för att köra bilar på.

Ransoneringskort för bensin hade man under kriget, räckte det inte fick man cykla eller gå.

1 gillning

Medhåll.
Du vet säkert att jag ofta skriver om just verkningsgrad…

Vi har en liten ynka jordglob att dela på.
Därför måste vi spara på energi, grundämnen, mat mm.
Att slösa med dessa är extremt dumt!
Återvinning tar oss en bit men…

Verkningsgrad ”is da shit”

2 gillningar