Här är senaste faktabladet för kia ev3.
Ser blött ut! I Hollywood är det torrt! Blir spännande att höra ![]()
Ser fram emot eran provkörning. Hoppas själv snart få prova bilen. Har haft önskemål om test av basversionen, men risken är väl att de vill skylta med värstingen bara ute i hallarna.
Var förbi min lokala Kia-handlare i helgen och fick veta att demobilarna skall finnas på plats på måndag den 11:e november.
Nu finns också instruktionsbok för kia ev3 för oss som inte vill pilla på knappar och skärmen i blindo under färd ![]()
https://ownersmanual.kia.com/manual/EV3?projCode=SV&year=2025
Hann du med att testa auto mode läget med i-pedal?
Är det någon som satt sig in i Kias “Smart Frequency Comfort Dampers”
som en del testare lovordar.
Är det nån enklare variant av Dynamic Chassis Control (DCC), eller hur funkar det?
Det är helt vanliga frekvensdämpare.
Men då är frågan vad är en helt vanlig frekvensdämpare?
Jo i stället för en kammare så finns det två – om ojämnheterna på vägen gör att dämparna vibrerar med en viss frekvens så öppnas den andra kammaren upp och gör dem mjukare – medan om du bara kör framåt på fin och slät asfalt så är de tajtare och om du svänger så går inte bilen ner lika djupt som den hade gjort med de mjukare dubbla kamrarna.
DCC-chassin handlar ju om att du själv kan ställa in hårdheten vilket du alltså inte kan göra här.
Tack för den pedagogiskt bra förklaringen!
Sånt lyx finns ju inte på min VW årsmodell 2010, som jag kuskar med på grusvägar med en del slumpvisa potthål som dyker upp.
Gissar att jag kommer uppleva vad jag än väljer som ett enormt lyft ![]()
Det tror jag nog absolut ![]()
De verkar bara ha paket.
Vad i LR+ skulle man sakna om man väljer LR eller rent av SR?
Är mobilnyckeln BT eller UWB?
Du ser de olika bestyckningarna i faktabladet, sedan är det ju individuellt vad man saknar eller inte.
Idag såg jag första Kia EV3 med fastfrusen laddningslucka. För väl att den inte är elektrisk iallafall, så de löste problemet snabbt.
Tydligen är det problem med en del av de levererade bilarna, där det blir fuktigt innanför laddningsluckan och det blir ju förstås extra problem när det fryser till.
Barnsjukdomar lider de flesta bilar av, så inget unikt med Kia EV3 i det fallet.
Blir spännande se hur Kia EV3 tas emot om ett år när den rullat igenom årstiderna och kanske fått en del fixar.
Det är coolt med säkerhet!
Korea-ncap siffror klara.
Få se sedan hur Euro-ncap landar med sina tester.
Ja laddluckor gör sig nog bäst manuella . Dörrhandtag också kanske . Ponera olycka och föraren tuppat av . Snälla medmänniskor skyndar till , och försöker få ut föraren . Infällda elektriska dörrhandtag , strömlös bil . Räddningstjänsten kommer in med deras utrustning, men då kanske det är försent . Det finns säkert system som ska öppna dörrarna vid olycka , men dom behöver ju också ström . Kan man vara säker på att det kommer att fungera ? . Kanske bättre med ett helt vanligt handtag ? . Och hänger förarens huvud framåt med stängda luftvägar , så är sekunderna dyrbara .
Minns gammal reklam från Mercedes där man pratade om hur mycket kraft deras handtag tålde om man just behövde öppna en delvis skadad dörr efter en olycka.
Sådana, egentligen självklara saker, verkar man ha glömt för att kunna krångla till saker med el istället. Helkorkat!
Ja är den skadad så lär den nog inte öppna sig så lätt elektriskt . Och inte finns det något att ta tag i heller . Kofot medtages i dagen värld . Den kan man ju använda till att slå in rutan med också. För det är inte så lätt annars på en laminerad ruta .
Mycket i elbilar är enormt korkat. Begriper mig inte på vad det är för ingenjörer längre hos biltillverkarna. Eller är det bara influensers nu för tiden?
Obelysta touchknappar i ID-serien är nog det dummaste. Tror aldrig att jag kommer få uppleva något så dumt igen. ![]()