Dörrhandtag är definitivt det sista man behöver försöka återuppfinna. Verkligen poänglöst.
Tycker också det är underligt att det är så många som har problem med keyless entry, då Mazda hade det löst redan för 12-13 år sedan. Man behövde bara ha den lille nyggelen i fickan och inte tänka på mer än så.
Jag hade en Nissan Leaf ett tag, och det var aldrig något problem med keyless på den heller.
Lämnar nog kofoten hemma ändå , vid närmare eftertanke . Man kan ju ock förväxlas med tjuvarna som älskar att kopiera sändande bilnycklar .
Jag tror det stora problemet är att man har kastat in för många IT mjukvaruutvecklare i förhållande till seniora kloka bilutvecklare i sina moderna bilar, men tack och lov börjar åtminstone förnuftet återkomma hos många av de traditionella biltillverkarna som tidigare bara lekt följa john med Tesla.
Har alltid fått lära mig att man måste noga utreda om problemen man ska lösa faktiskt är problem från första början innan man ens börjar. Det kallas förstudie.
Att lösa problem som inte finns är ett av de 7 slöserierna, de slöserierna som gör att vi får dyrare bilar.
Märker ni inte det att vi har en hel generation med unga på arbetsmarknaden som är helt övertygade om att allt det gamla måste göras om. Och i synnerhet om de kommer från IT och in i en annan bransch(i detta fall fordonsbranschen). Vi skall nog vara lyckliga om bilar även i framtiden får 4 hjul och en vindruta ![]()
Jag noterar att det sägs att Apple en gång ville göra en bil med sfäriska hjul.
Såg en blänkare att det redan kommit en OTA som gäller 12V batteriet i Kia EV3.
Verkar som det är svårlösta problem som drabbar alla Kia elbilarna mer eller mindre. Låter ju inte så bra med tanke på att det har varit så långvariga problem med Kia EV9 ![]()
Sjukt ändå att man haft laddning av 12V batteriet i 100 år och så mycket elbilar före Kia började och samtida med Kia har löst det och ändå verkar det vara omöjligt för dom att lyckas.
Kia EV3 vs Volvo EX30 med två av mina favoriter i UK som alltid muntrar upp oavsett de sågar bilar eller höjer de till skyarna. ![]()
God Jul!
Fick i veckan som var en heldag i en EV3 Plus Long Range en riktigt trevlig vill inte kalla den liten bil mer en lagom bil riktigt trevliga köregenskaper som påminner om en Golf Mk6 tydligt framhjulsdrivet understeer i tighta svängar men behagligt fjädrad det vore synd att kalla den sportig men stabilt och bekvämt
Inredningen med riktigt bekväma stolar och ett acceptabelt baksäte men fortfarande lastutrymme bakom det Är inte så impad av materialvalet (ljus inredning svart bil) och va fan är det med skärbrädan mellan framstolarna?! Infotainment är för mig ointressant men Android Auto kopplade wireless upp direkt och det räcker för mig
Utvändigt är jag inte så imponerad av Karim Habibs Opposites United formspråk för mig är den lite för mycket Storm Trooper och all tunn och sladdrig genomfärgad plast typ runt hjulhus sparlkådor mm håller inte i närheten av Volvo Cross Country Audi All Road Mercedes och BMW kvalitet man lär behöva underhålla dom väl annars kommer det blekas och torka ut ganska snart Kollade på en GT-Line och där verkar det lackerat så det håller säkert bättre
Jag har genom åren gillat det Luc Donckerwolke design hos VW Audi och Bentley men hans och Karim Habibs Opposites United formspråk tilltalar mig inte alls det Luc gör hos Hyundai är mycket mer tilltalande förutom Inster vad hände där…
På det hela en riktigt trevlig bil för en mindre familj eller ett äldre par tyvärr vänder (jag) man sig inte om när man parkerat den
Bara bra, då kollar inte tjyvarna efter den heller och long range versionen utan plus paketet slipper man skärbrädan ![]()
Skämt åsido det tråkigaste med Kia EV3 var väl att de inte ville leasa ut standard range versionen som de sålde ut de för strax under 400kkr i starten.
Det finns nog en del long range som leasats också nu under ett tag. Såg annonser nu på sänkt pris också på long range från 507kkr till nu ca 475kkr. Men snart kan man nog göra klipp också på demobilar och begagnade Kia EV3 för den som väntar lite! En standard range för under 300kkr är nog snart möjligt tror jag!
Jag var hos en Kia-handlare för en vecka sedan. De hade EV3 GT Line för ca 550 kkr, mot listpriset ca 580 kkr. Kan ha varit enstaka lagerbil, men ändå.
Smaken är som baken, gillar designen skarpt. Gillar framförallt de med färg, dvs tegel, pistasch och pastellblå (bebisblå? I sann Grieve-anda). Standard range skulle nog funka för oss men ser att man kan leasa long range för under 5000kr/månad vilket känns ok. Blir aktuellt först i mars nästa år och måste kolla in Renault 4 också.
Jag är själv svag för den bebisblå. Den känns… snäll?
ID4:an är inne på lackering och jag fick en EV3 som hyrbil. Trevligt med fysiska knappar! Men jag vet inte, jag känner mig hemma i tyska bilar. Det känns alltid, hmm, annorlunda (?) när jag sitter i icke-tyska bilmärken. Så många olika ljud - och den där irriterande trudelutten när man stänger bilen.
Förvånansvärt stort bagageutrymme dock! Fick in fyra paketerade hundfodersäckar på bredden.
Ja, ett stort skäl för tyskarna är mindre pling!
Och att stolar och ergonomi är mer genomtänkt. Å andra sidan har de tillverkat bilar längre
Är det någon som hört nåt när nya facelift kommer på Kia EV3 (lär ju bli nåt under 2026, men det finns kanske nån mera detaljerad tidpunkt) och om det finns uppgifter på vilka förändringar som kommer i faceliften?
Att Plus och gt line kommer utan skärbrädan har man ju hört, men det borde väl komma mera.
Sedan borde det väl innebära att man kränger ut 2024 och 2025:orna med bra priser, när facelift varianterna är beställbara.