KIA EV9 rullar in i Sverige

Enligt uppgift har de första EV9 rullat in till handlarna under förra veckan. Leveranser beräknas starta till de som förbeställt sin bilar v.46.

Nu hoppas jag att ni lagt vantarna på en och vi får se ett test inom kort :slight_smile:

Ja, jag har också hört att dom börjat rulla in. Jag kan säga som såhär: Du kommer snart få se mer Kia EV9 men inte en av dom som rullat in i Sverige än, tyvärr. Återkommer :slight_smile:

Det ser vi fram emot!

Givetvis hoppas vi att den håller för de förväntningar som byggts upp för denna EX90 utmanare.


3 gillningar

Vilken teaser…

Hur är första intrycket? Tumme upp / Tumme ner?

2 gillningar

Får inte säga, du får vänta till nästa vecka helt enkelt :slight_smile:

1 gillning

Det är taget nu fick jag ialf veta att de är dags i nästa vecka :slight_smile:

Under tiden kan jag ägna mig åt att fundera kring om de möjligen blir en recension i duett @cgullin @Esse

Det blir det i podden!

Andas lite eSoul ändå. Najs!

1 gillning

De gamla Soul-formerna märks nog ännu mer på EV3 eller EV5. :blush:

Nu när jag har fått fundera lite och analysera bilden så kommer här en fråga som ni får försöka besvara i kommade podd/avsnitt.

Och det är ju givetvis om det skett några förbättringar gällande KIA och Tesla SC.

Det är något du kommer få svar på :slight_smile:

Här är min teaser. :slight_smile:

3 gillningar

Man skulle nästan kunna tro att kia skeppar recencenterna till Tyskland.

Ser fram emot att se vad ni anser om bilen, för en som verkligen är i behov av riktigt stor bil känns de som om denna är en av väldigt få vettiga alternativ.

Allt är givetvis inte toppnoche som man önskar men jag tror att man kan leva med helheten. så chansar lite och var in och köpte en idag lev v46/v47

1 gillning

Grattis lyckades du få någon rabatt?

Till skillnad från många andra suvar med 7 säten upplever vi att ev9 har en bra tredje sätesrad. Jmf ex90 vars tredje sätesrad kan beskrivas som ett ”nödsäte”.

För ett par veckor sedan fick EV9 officiella EPA siffror:

Trims, range and price:
• Light 99.8 kWh RWD: 304 miles
• Wind 99.8 kWh AWD: 280 miles
• Land 99.8 kWh AWD: 280 miles
• GT-Line 99.8 kWh AWD: 270 miles
• Light 76.1 kWh RWD: 230 miles

GT line gör alltså 434 km enligt EPA. De borde betyda precis strax över 500 enligt WLTP.

I Car and Drivers räckviddstest kom man fram till att EV9 når 240 Miles i 75mph (120km/h). Dvs drygt 38 mil. För svenska förhållanden borde det betyda 33-35 mil på motorväg i motsvarande väder som i testet?

Undrar hur mycket 21 däck skiljer sig från 20 och 19. Alla däck är enorma! 19 funkar ej på GT som har större bromsar än andra ”trims”.

Kristofers bild måste ju betyda att avsaknaden av luftfjädring kravet låg fart över gupp :rofl:

Tack för infon gällande EPA siffror.
Personligen räknade jag med ca 30mil och de täcker mina behov till 95%.
Vore iofs trevligt med lite längre vid långresa men men man kan inte få allt.

Rabatten för mig uppgick till tot 89 000 om jag lyckades bra eller ej kan man säkert dividera kring.
Ingick även i affären att de köpte in min nuvarande bil och där betalade dom långt över förväntat. (Observera att de inte handlar om inbyte utan två separata affärer)

WLTP på AWD GT-Line (den som kommer till Sverige) är 512 km :slight_smile:

Frankrike :slight_smile:

2 gillningar

Ser ut som ni har en tuff dag på jobbet :wink:

Ser fruktansvärt roligt ut grymt avundsjuk