KIA EV9 rullar in i Sverige

Nu ligger våra filmer ute.

2 gillningar

Första laddtesterna på EV9 vittnar om max 350A, bottenspänning är på ca 550Vdc, klassas dock fortfarande som ett ”800V-system”. Peakeffekt 215kW@615Vdc vid ca 55%.
Klassiska 10-80% runt 30min.

Skall se hur bilen beter sig på en Kempower laddare som inte går över 500V, återkom när jag har lite mer data på det.

Oj, hade inte räknat med videos denna vecka iom att ni inte fick lyfta ämnet i podden.

Tyvärr har de varit en fullspäckad dag på jobbet så har fått lägga band på mig och först se dessa nu på kvällen.

Mitt intryck från era videos är att bilen i stort gör rätt bra ifrån sig.
Att Tesla SC fortfarande inte fungerar är ju klart underkänt.
Sen är det punkten gällande mjukvaror vilken känns igen från typ samtliga bilar.

Vad tror ni om verklig förbrukning?
Enligt min egna teori bör den ligga runt 28kwh/100km känns rimligt?

Superfin info!

10-80% på 30min är ju godkänt, snitt på ca 140kw. (Om jag nu inte räknat åt helsike fel)

Givetvis vill man ju alltid försöka nå max på 240kW.

Precis snitt på 140kW stämmer bra.

240kW är inte nåbart på bilen, såg att Kia Tyskland har ändrat peak till 210kW på EV9

Ajdå en sänkning med 12,5% från vad de gått ut med i sin sälj pitch.

Känns väll sådär saker börjar krypa fram…

Ja viss besvikelse infinner sig efter denna dag. Kommande provkörning har en hel del att leva upp till ifall vi ska fullfölja köpet (har köpt med möjlighet att hoppa av efter att ha provkört). Att bilen inte går att ladda med V3 är en inte försumbar brist för oss som kommer nyttja bilen som långfärdsbil 2 vuxna + 3 barn.

Även batteristorleken sviker. Räknade med att 99.8 var netto utifrån de uppgifter jag fått. Nu är det 95. Väsentlig skillnad jmf konkurrenters ca 110? Iof fortfarande klart över ID Buzz.

Autogefühl är mer positiva till bilen än Peter och Kristoffer. Påstår uppåt 400 km på motorväg och klassar bilen som ”bästa köp” i klassen.

Min bedömning är att de fortfarande är väldigt mycket bil för pengarna.

Och som alltid är priset på bekostnad av något.

För min del 2vuxna + 3barn är bedömningen att 300km räckvidd är tillräckligt sen får vi stanna ialf.

Har även tittat på alternativen och tycker de blir oskäliga pengar.

TCO för ev9 är strax under 15k i månaden
För ex90 med lite lulllull närmare 20k.

Väldigt få som har möjlighet till dessa bilar, även för de som kör tjänstebil är det få som får möjlighet till de beloppen.

Har du beställt drag? Vi fick välja på löstagbart drag (ca 15k inkl montering) samt helelektrisk drag (ca 25k) och valde det senare med leverans nu i november. Men ingenstans hittar jag info om elektriskt drag. En annan återförsäljare säger att det kommer någon gång 2024 eftersom det inte finns någon godkänd lösning än. Vi får försöka använda detta som argument för ytterligare rabatt, tex halva priset på vinterhjul utöver den rabatt vi redan fått.

Ser fram emot provkörningen!

Är verkligen 215 kW laddning på 800 V något speciellt nu när Xpeng G9 finns?
Teslabjørn lyckades ju nästan bottna en 350kW laddare med den, tror han peakade på 320kW med den. Ser fram emot ett jämförande test de bilarna emellan.

Den ser himla fin ut och ser fram emot att prova den men har ändra från början inte varit speciellt imponerad av laddhastigheten på Hyundai/Kia 800V system även om jag tycker dom gjort rätt val som håller nere strömmen istället för att pressa i onödan.

215kW är väll kanske medelmåtta idag men 140kW i snitt 10-80% är bra, eller ialf godkänt.

Xpeng G9 har grym laddhastighet och till synes mycket fin komfort till extremt bra inköpspris.

Problemet med Xpeng / Nio / BYD (nyetablerade) märken i Sverige är att för oss som kör operationell leasing blir de väldigt dyra då restvärdet skilljer sig markant från de etablerade märkena.

Energin som laddaren lev på 30min var 78kWh dvs. snitteffekt på 156kW, detta dock före värmeförluster, så lite mer än 140kW klarar den i snitt.

Kan @elmacken bjuda på en laddkurva redan nu?

Med dessa TCO så kan man ju glömma att familjer med 3 barn i medelklass(rent av övre medelklass) och nedåt kan köpa och äga dessa. Synd med tanke på att vi snarare behöver få in fler elbils-familjer som köper sin första elbil snarare än att överklassen byter en XC90 till en EX90.

Har ingen egen kurva än men du kan se där här videon på youtube med inspelning på laddning:
Spola till 7:51 in i videon.

Återkommer med egen kurva under nästa vecka.

Tack för länken! Att den droppar i laddningen från 200 ner till 50 och upp igen till 130 är ett fenomen jag sett i andra sammanhang/andra bilar (Kia ev6?). Kanske går det att lösa med mjukvaran.

Just nu sviktar Kias 800v-system tycker jag. Fördelarna måste överväga så länge laddning hos Tesla inte funkar. Just nu är det tveksamt. Men individuellt såklart hur pass beroende man är av snabbladdning.

Laddhastighet som droppar kraftigt sen går upp är en produktegenskap som finns på E-GMP plattformen, alltså ingen bugg som skall rättas till.

På EV6 om tempen och hastigheten är över en viss tröskel går hastigheten kraftigt ner vid 80% några minuter för att sedan återuppta hög laddhastighet och sedan gradvis sjunka mot 100%, se graf, OBS detta är på en 500V laddare.

2 gillningar

Apropå laddhastighet, finns det fler tester av följande slag men som är gjorda i år?

Här kommer också en laddkurva på EV9 på en Kempower ”400V” som går upp till 500V.
Strömstyrkan är helt konstant på 200A upp till 83% där bilen tar en paus och sedan återupptar precis som EV6. Dock klarar EV6 230A.

2 gillningar

Men 91kW i toppeffekten var klent även på 500V tycker jag, nog för att det måste omvandla men känns som kinernerna och Porsche löst det bättre eller?