Hmm, 4 stjärnor bara för PV5. ![]()
Det kan nog inte Kia vara nöjd med?!
Ibland brukar ju leverantörer kräva dyrare modeller för att få alla säkerhetspaket, men det enda som synligt skiljer i specen mellan plus och plus pro vad gäller säkerhet är autobroms vid backning bak, men är det verkligen värt en stjärna i Euro NCAP?
Ny herre-på-täppan på listan med registrerade eldrivna transportfordon första månaderna 2026.
Ser fram emot L2H2 varianter på Kia PV5 och inte minst när Kia PV7 släpps ![]()
Någon som testat både Buzz och PV5?
Bara kört Buzz och den är underbart Cool, snygg och oväntat bra på vägen! Stark “vill ha”-känsla. Tyvärr är den för stor och har kort räckvidd. Bullrar och jag sitter kass. Men man vill bara ha en ändå! ![]()
PV5 har jag klämt på o butik, fick noll habegär.
Jag väntar fortfarande på ett par dagar mer än bara en sväng på gården i en PV5 Cargo Jag har precis som @Sportbilsentusiasten otroligt svårt för designen lokala KIA handlaren har en svart PV5 Passenger på golvet numera längre in i hallen och inte lika prominent som när den just kom Jag tycker den i svart med tonade rutor (precis som alla bilar) blir en monolit helt utan former och linjer
Designen får mig att tänka Tempo Matador Kombi ni som vet ni vet…
Har nyligen igen kört både ID.BUZZ Cargo och faktiskt använt den till att frakta saker och Nya eTransporter så jag har att jämföra med
Man kanske inte ska jämföra cargo bussar med vanliga passagerarbussar när man jämför. Olika behov och pengar styr nog mycket vad man köper. Att Kia PV5 cargo troligen säljer bättre nu än ID.Buzz cargo ser jag som sunt då både pris och praktikalitet troligen styr de valen mycket.
Personligen ser jag inte ID.Buzz cargo, eller Kia PV5 som ett alternativ att bygga en campingbil enligt mitt behov, men som lite camper skulle jag välja Kia PV5 före ID.Buzz då den är mera lämpad för det med sin V2L m.m. Sedan tycker även jag ID.Buzz är snyggare, men Kia PV5 sticker ut på sitt sätt och kan nog väcka avundsjuka hos en del grannar på uppfarten om man nu prioriterar det också ![]()
Du vet om att Buzz cargo har mellanvägg bakom framsätena? Dvs dålig att bygga husbil på.
PV5 har jag inte koll på…lade typ 1min på att titta på den ute/inne.
Är bara EV6 av alla Kia som jag gillar, gör det dock skarpt. Finfin på vägen.
Kia PV5 har också mellanvägg, men det är inget hinder då det går att ta bort på bussarna. Mitt problem är innerytan, som inte räcker till för mig i mitt tänkta bygge.
På båda, bra. Men vill ha den med ombonade känslan i en inredd bil. Buzz är redan bullrig som den är idag.
Aldrig blir man helt nöjd hehe
Får det vara en Mercedes? ![]()
Det har alla skåpbilar för att dom ska kunna reggas som lätt lastbil dom är mer eller mindre lätt uttagbara på olika bilar men måste återställas vid besiktningen
FAN, ![]()
såklart MB skulle sätta ned foten och täppa till truten på alla budgetmärken. 70mil i en VAN !!
Jo nog har jag suktat efter denna när jag såg den först maskerad och har till och med frågat Tonke som byggde sin campingbil på Mercedes EQV som jag tittade på först. Om de kommer bygga vidare med sin inredning på denna, men de lät inte så pepp på det.
Problemet är ju förutom priset på denna att det på sin höjd bara blir en lite camper av mercedesen också, även om man bygger på ett popup tak. Någon kanske ändå kan tänka sig betala dessa pengar för en lite camper, men inte jag tyvärr. Strorleksmässigt tror jag Kia PV7, alternativt Flynt om de får till sin transportbil, eller Flexis/Renault om de kommer med lite större varianter på sina transportbilar, sedan kommer vara tillräckliga både utrymmesmässigt och tillräcklig räckvidd/laddhastighet för att fungera bra som riktig camperbil. Men drar det ut på tiden för mycket, så kanske det blir en lätt begagnad PV5 passenger med ett lite campingset att starta campinglivet med ![]()
Använder man bussen som en lite camper, så skulle jag gå på passagerarvarianten och sedan skaffa/bygga inredningen direkt på denna. Ska man ha en fullstor campingbil, så skulle jag gå på en cargo variant som man river ut plast och annat och isolerar och bygger upp från grunden så man får den precis som man vill ha den.
Designen på VLE är verkligen gräslig.
Eller bara otroligt snygg för att vara en van.
En 4sitsig skulle sitta som en fläskläpp just nu med klart mer utrymme än EV9. ![]()
Snett bakifrån är den tilltalade men fronten va fan hände där?!
Precis som CLA tycker jag ljuslisten förstör. Bort med den och gör lite mer ”hörnaktiga” strålkastare. Grillen har jag egentligen inget problem med
typ GLC som jag tycker ser riktigt bra ut!
Jag har sett 3 varianter på VLE som Autogefühl gick igenom och tycker personligen basvarianten är snyggast eller minst ful hur man nu vill definiera det vad gäller grillen. Hyfsat rymlig om man plockar ut alla säten utom förar och passagerarsätet. Tror han fick det till 2,5 m på längden. ![]()
Vet inte vad PV5 har i jämförelse?
Har kollat lite ca siffror nu och VLE som lastvagn står sig hyfsat i nivå med PV5.
Lastmängd har VLE ca 4000L mot PV5 som med sin form klarar att lasta ca 400L mera.
Däremot verkar VLE längdmässigt i utrymme vara ca 25cm längre än PV5 som har 2,25m inre lastlängd. I övrigt inga jämförelser som ju skiljer på det mesta ![]()
VLE har dock en del trumf.
Ett batteri och en räckvidd som är enormt mycket större och vars laddning snittar runt 190KW 10-80% vs PV5s 85KW
Men bygger man camper så har man ju alltid en bekväm viloplats under alla laddstopp. ![]()
![]()
Kia hade typ öppet mål att trycka in EV9s elektroniken i sin buss men valde av någon anledning en helt ny väg på alla nya bilar. ![]()