Nu är det dags för mig och köpa en ny bil och min första elbil. Budgeten är på 300 000:- och jag kollar på begagnat och en lite mindre bil.
Kommer köras i göteborgsområdet och främst som en pendlarbil till jobbet. Vi kör primärt min frus bil längre sträckor eftersom hon har en förmånsbil genom jobbet.
Mitt bilintresse överlag är ganska svalt men vill såklart ha en huvsad bra bil.
Har främst kollat på Volkswagen ID3 eftersom den känns en rejäl bil i mindre format. Även Nissan Leaf men den känns tråkig och beige. BMW i3 var det någon som tipsade mig om men inte tittat närmare på.
Så har ni någon annan bil av intresse och tipsa om så tar jag gärna lite input
Och vad säger folk på forumet som kör ID 3. Pros and cons. Har ju hört lite om buggig mjukvara men det verkar väl vara fixat eller?
Jag vet att det finns ID.3-ägare här på forumet så jag tänker att dom kan svara på pros and cons om den som ägarbil. Däremot så kan jag tipsa om att Kia e-Soul och Kia e-Niro går att finna för under 300K. Det är inte dom roligaste bilarna men eftersom Kia har en nybilsgaranti på 7 år så kan det vara rätt skönt att hitta en 2020-2021 med 3-4 års garanti kvar
En 2020 ID.3 som varit ute på privatleasing i 3år tycker jag är ett vettigt val som första EV den har fått sina uppdateringar av mjukvara 12 volts batteriet uppgraderat och några småsaker som det har funnits Servicebuletiner på och några har (som min ÅF sa att dom gjort på fler än min under garantitiden) fått AC pumpen bytt Visst YouTube Influencers älskar att klaga på trist och slö infotainment men dom har Android Auto och CarPlay så UI använder man som oftast bara när man gör sina grundinställningar visst den har bara 2 knappar för 4 fönsterhissar visst den har idiotiska obelysta volym och värmejusteringar som man aldrig använder visst appen kan inte mycket men den kan det man oftast behöver men den har ett väl utbyggt ÅF och servicenätverk med riktiga servicerådgivare som finns där om några problem skulle dyka upp
BMW i3 är i mitt tycke den absolut bästa EV om man inte är beroende av massor av räckvidd och inte behöver mycket lastutrymme (den föll på det för oss) körglädjen är old school BMW inredningen är så cool och clean vem älskar inte rå kolfiber i dörröppningarna (precis som på Alfa 4c) designen är fantastisk och BMW har precis som VW ett väl utbyggt nätverk av ÅF med serviceverkstäder Jag har ingen aning om vilka “vanliga problem” den varit behäftad med men det lär ju finnas Forum och FB där man kan läsa om sånt
Min rekommendation 2 st EV med några år på nacken från 2 Tyska väl inarbetade märken på Svenska marknaden sen kan man ju ha delade meningar om designen…
Kia är alltid mycket bil för pengarna men frun har haft två Optima Plug-in hybrider med en del strul och ganska dålig service från deras verkstad så Kia går tyvärr bort.
Har ingen aning om hur stort batteri det är i min 2020 1st edition Pro Performance men jag kan berätta att sommartid ger den runt 30mil räckvidd alltid i Sport läge med AC på och en ganska tung högerfot och vintertid runt 25mil ska väl tilläggas att vinter på Österlen är mest som höst i övriga landet
Jag har bara haft mjukvaruversion 3.2 i min ID 4, men den har i alla fall funkat utmärkt. Så om äldre ID 3:or är uppdaterade borde det inte vara några större bekymmer.
Alla ID3:or har samma storlek på batterier förutom de med endast två säten där bak, de kan fås i 77 kWh. Antal sålda bilar av det slaget i Sverige bör kunna räknas på en hand.
Ett snyggare alternativ till ID3 är Cupra Born. Samma bil egentligen men med Cuprastyiling istället för VW. Mycket snyggare imo.
Cupra är ett avknoppat SEAT-bolag i VW koncernen.
Är i precis samma situation. Har tittat på Kia e-Niro, Hyundai Kona och ID.3 men det är öppet för alla dessa än så länge.
Har inte sett någon Cupra Born i verkligheten men sökt på dessa och då börja priserna närma sig 400 000kr och då skulle jag nog istället börja kolla på ID.4? Men min budget är inte där.
Jag undrar hur man ska tänka kring batteri och miltal? Bör man satsa på en lågmilare eller det har inte så stor betydelse?
Dom flesta som har varit ute som privatleasing är 2-3 år gamla och har gått mellan 1000-1500 mil om året fördelen med en privatleasingbil är att dom ofta är välskötta då ingen vill betala en massa för slitage och skador vid återlämning alla uppdateringar och Servicebuletiner är hanterade och på VW är första service gjord Man kan nog få se en utskrift av batteridegraderingen om man frågar Min ID.3 hade degaderat strax under 4% efter 4400mil
Jag har under mina år på bilfirma alltid köpt leasingbilar som kommit tillbaka som jag sen kört 12-18 månader och sen flippat oftast med förtjänst det har blivit ett antal Toyota Mercedes Peugeot ICE och Hybrider
Vi får väl se om intresset väcks igen. Kanske skall ge podden en chans. Men vem vill inte höra din härliga stämma. Har faktiskt lyssnat på dom två senaste avsnitten av Teknikveckan där du är med. Fick lite Macradion vibbar igen.