Efter att ha läst ett flertal reportage i den ofärgade nättidningen Carup , om ägare till främst VW ID 4 or där ägarna blivit tvungna att byta batterimoduler till höga kostnader . Liknande reportage har jag inte läst i Elbils tidningar . Senast om en ägare som fick kostnadsförslag på 153000 kr där byte av modul var största posten ( ca 80000 kr) på en bil som passerat 16000 mil . En annan en man från Schweiz som är inne på femte bytet av modul , men har haft turen att det visat sig innan 16000 mil . Finns fler exempel i tidigare reportage. Det är väl likadana batterier i VW övriga modeller kan jag tro ? .
Statistik baserad på rubriker i Carup säger nog mer om vad redaktionen tror genererar många klick än om kvalitén på bilarnas batterier.
Jag tycker nog tvärt om att dom rapporterar om alla biltyper på ett opartiskt sätt . Man kan läsa om farhågor gällande framtida bränslepriser, dyra batteribyten / reparationer på laddhybrider hos Finländaren , fantastiska elbilar med snabb laddning , Elbilar som gått långt med dyra reparationer som sagt . Bränslemotor bilar med problem med kamkedjor , och mycket annat . Inget storken syndrom om ett visst drivmedel där inte . Precis sånt en begagnatköpare vill veta innan man väljer bil . Och även min bil Cupran har ju troligen likadana batterier som ID 3 , och ska jag då ens tänka tanken på friköp så vill jag få reda på sånt här . Kan ju vara ett problem på tidigare årgångar , som är åtgärdat nu . Men då vill jag ju veta det också , och inte bara höra mantrat att Högvoltsbatterier behöver aldrig bytas , som förmedlas i bilar med sladd t.e.x. Eller att batteri
från pyramiderna har kvar ström som förmedlats här i forumet . Men visst dom hittar väl bara på i alla andra tidningar än Elbilstidningar såklart
. Sånt här skrivande få man inga gilla markeringar på i ett elbilsforum
på tal om klick , men jag tycker det är viktigt att även problem förmedlas . Svara gärna med någon trovärdig källa på att problemen är borta i stället , för att såga Carup .
Den bästa källan är väl att kolla i riskdatabasen för de olika årsmodellerna och se vilka problem det globalt rapporterats in!
Jag vet att för tidiga ID.3 och ID.4 fanns en service bulletin angående celler i batteriet fuktsäkring och upphängning av kablaget till batteriet i vissa serier av bilarna Jag hade en 1st Edition ID.3 som kallades in och kollades men behövde bara åtgärd av upphängning av kablaget Vid det här laget borde alla bilar under den service bulletinen vara åtgärdad men det kan finnas bilar därute som inte servats av auktoriserad verkstad då har den service bulletinen inte åtgärdats
Jag har alltid givit rådet till folk som köpt begagnade ID.3 och ID.4 från handlare som Carla Riddermarks och andra ej VW att ta regnummer och kontakta en auktoriserad VW verkstad så dom kan se om alla eventuella service bulletiner (det var ju en hel del på tidiga bilar) är åtgärdade på fordonet innan köp Cupran är ju i princip en ID.3 men den kom väl ett par år in på ID.3 produktionen och borde inte ha batterier från den tiden Är du @FH13 orolig kolla med din verkstad om det finns service bulletiner för din bil det brukar kollas och åtgärdas när bilen kommer in för service
Den har jag inte hört talas om . Tack för tipset, är det åtgärdat innan januari 2024 när min bil är tillverkad blir jag glad
.
Nemas problemas
Vill du kolla din egen bil så har car.info historiken på den bilen och rapportars det in några fel så syns det i historiken.
Någon själv urladdning har jag inte märkt i alla fall . Ställer jag bilen en vecka på semestern med 51 % i batteriet , så är det 51 % när jag kommer hem . Jag var väldigt sugen på en ID3 2021 , men det var kanske tur att jag väntade lite då .
Id-bilarna har ju sålts i rätt stora upplagor. När de började tillverkas år 2020 var ju detta med elbilar relativt nytt och batteri fabrikerna höll väl på att skala upp produktionen för fullt.
VW har ju haft en del olika leverantörer på batterimodulerna, men vad jag förstår så är det den typen NCM712 i samtliga? Med uppskalning av tillverkningsprocessen kan ju vissa batterimoduler blivit sämre.
Northvolt lyckades ju inte alls, men det jag hört är om det finns vissa föroreningar i Litihium cellerna eller separatorn, kan det orsaka kortslutning och att batteriet inte fungerar som det ska. Och det har byts ut en del batterimodulet i MEB-bilarna. Men också i många andra elbilar och laddhybrider.
Min iD4 är tillverkad 2021-10-19 och årsmodell 2022. Den har kod LX6 Battericeller från WUXI vilket jag inte riktigt vet vad det innebär. WUXI är en stor tillverkare på maskiner för batterifabriker, men verkar även ha en viss egen produktion i Kina.
Nu efter 4 år och 6000 mil funkar batteriet fortfarande bra, men det snabbladdar ju inte som en raket.
Fast 99% för mig är hemmaladdning med AC så det är inget bekymmer med 45-50 minuter vid en snabbladdare enstaka gånger.
VW har i sina dokument till investerare angett att MEB-fordon tillverkade i Europa kan använda LG, Samsung SDI, SK Innovation eller CATL. Så det kan nog finnas en del olika varianter.
Hittar ingen källa på det men har läst någonstans att just ID3 av några årsmodeller (pandemibilarna) har haft problem med halvdan kvalitet på modulerna. Framförallt vad dom väl tåliga jämfört med E-golfen.
LFP i VW har jag aldrig hört talas om? Stämmer det verkligen? Trodde det var något som kommer nu först med ID2 och ID1! Kineserna är ju de som dominerat LFP och till viss del Tesla (byggda i Kina?).
Det sitter NMC i alla VW/Skoda/Audi som finns på vår marknad, källa: Laddata på elmacken.
Ja det är tydligen NMC712 batterikemi som gäller i ID-bilarna än så länge.
Det skulle vara intressant att få veta vad det varit för problem med vissa batterimoduler, de som LG levererade till Chevrolet Bolt och sedan bytte ut hade ju en skada på anodmaterialet i kombination med att separatorfilmen hade blivit vikt enligt info på nätet om det stämmer.
Annars är det ju sällan det kommer fram något om vad det egentliga felet varit.
Om man inte gillar Carup , så är Vi bilägare en av källorna i AI sökningen , klickar man på källorna i en egen sökning , så kan man läsa vad dom har skrivit . Dom skrev om när VW koncernen hade problem med spindelleder som inte höll så bra , ingjutna i länkarmarna så man var tvungen att byta hela länkarmarna med dyra reparationskostnader som följd i slutet på 90 talet . Och dom skrev om att det var dålig hållbarhet på tidiga DQ 200 DSG lådor på 00 talet . Dom skrev också väldigt mycket om problem med kamkedjor inom VW gruppen på tidigt 2010 tal . Massor med motorer rasade med liknande belopp i som byte av batterimoduler som följd , värst var väl Audis 2,7 liters V6 om jag minns rätt , ett motorras på en sån kunde kosta en bra bit över 100000 kr . Men det var inte bara dom som hade problem med kamkedjor, även vissa motorer hos BMW hade problem vilket jag upplyste min bror om , med uppmaning att byta olja ofta , då för långa service intervallet var en del av problemet. Han reagerade också som en stork med ilska , men har tackat mig i efterhand då han inte haft något problem med sin bil efter att bytt olja var 1000 e mil . Vilket ju var rätt sätt att tackla ett problem. Gömma huvudet i sanden löser ingenting . Om det nu skulle vara så att det kommer att vara ett mer utbrett problem på bilar som lämnat garantitid / mil framöver??? Som vi inte vet än . Så kan jag tycka att VW borde förlänga garantierna på batteriet på dom årsmodellerna det gäller . Dom får väl reklamera modulerna från leverantören i sin tur . Det är ju inte rimligt att bilägarna ska stå för kostnaderna, om det beror på tillverkningsfel ? .
Himla tur tycker jag , att det finns motorjournalister som lyfter fram problem också. Och inte bara hyllar det vi älskar . Det ska vi vara glada för .
VW har tydligen också använt de batterier som nu beskrivs i artikeln, där de ersatte sina NCM 6 batterier med NCM 811 batterierna från LGES Nanjing. Så det förklarar nog varför de också haft problem med degraderingen av batterierna.
Undrar om det finns flera lik i andra elbilar som har dessa batterier. Hur kollar man sånt lättast på bilarna?
Hört i etern . Köper en ny ID4 - kör 2500 mil på 7 månader - alla fyra däck snedslitna - hjulinställning krävs säger återförsäljaren pris 7000 kr !!! För att kamerorna ! behöver ställas in i samband med hjulinställning . ( vad det nu är för kameror , hoppas inte att jag har såna ) . Plus byte av däcken då . Mekanik som kan ställas in går inte på garantin säger återförsäljaren. Värt att tänka på när man kryssar i tillvals listan kanske . Problemet är väl att det är tjänstebilsförarna som kryssar , och begagnatköparna som får betala dyrt när det bli dags att göra hjulinställning . Som jag skrivit tidigare, ju fler finesser ju fler dyra reparationer med tiden .
Håller med dig om att kryssa lugnt om det går. Onödiga el-pryttlar som flappar och dörrhandtag m.m hoppas man är sånt man slipper nu när de lekt av sig.
Annars får kanske göra som Joni och se till att man är duktig på att meka, eller känner någon som kan ![]()
Det där är inget nytt det verkar vara ett problem på dom tyngre ID.bilarna ID.4 ID.5 ID.7 min ID.3 hade inte det problemet
Jag tog leverans av våran ID.BUZZ i mars 2024 i juni bytte jag ut orginal fälgarna mot fälgar som var både bredare och hade annan offset så jag bad gänget på min däckfirma att göra en 4-hjuls alignment och i princip alla mått och vinklar var åt skogen så dom undrade om den fått en alignment innan den lämnade fabriken Det sparade mig en uppsättning däck
Har man en bra dialog med sin serviceverkstad borde man utan problem få hjulinställningen under garanti Däcken som är förbrukningsvaror kan vara svårare kanske en del av summan för nya eller en uppsättning på “Good Will“
Jo men kostnaden 7000 kr är ju häpnadsväckande tycker jag , och vad är det för kameror han pratar om . Ola Sigvardsson bil . Enormt erfaren motorjournalist med gäster som Håkan Samuelsson , Clas Tingvall i Gubbar som tjötar om bilar . Ett annat avsnitt väl värt att lyssna på .