Några 7000 kostade min inte jag brukar betala någon tusenlapp för en 4-hjuls alignment på en “vanlig” bil ID.BUZZ är nog lite dyrare vet inte vad det kostade min ÅF tog fakturan
Lyssnar på Gubbar som Tjötar rutinerade och meriterade motorjournalister men ibland blir det lite Tjötigt
Enligt Ola gör det det på hans bil . Sagt i podden. Han som kändis och att bilen var ny fick rabatt men hade jag fått det ? . När garantin gått ut får man nog betala hela beloppet ändå .
Kan nog stämma det är säkert någon tusenlapp dyrare på märkesverkstad än på min Vianor däckfirma men som “kändis” borde han fått det gratis av sin ÅF kan man tycka
3000 kr för hjulinställning och ytterligare 4000 kr för inställning av kameror som måste ställas in om man ändrar hjulinställning fick han besked om . Då skulle det vara väldigt intressant att få reda på vad det är för kameror ? . Det berättade dom inte vad jag hörde tyvärr . 360 kameror ? . Känns märkligt . Jag har aldrig betalt mer än 1500 kr på våra gamla Volvobilar.
Då var det tur jag valde bort 360 kamera när jag la min slutordet det skulle dessutom fördröja bilen upp till sex månader Ingen varken min servicerådgivare eller grabbarna på däckverkstaden har sagt något om kamerajustering Det kan ju vara olika på personbilar och transportbilar
Skulle inte kalla det Ola Sivardsson sa för svammel . Men visst det hade ju varit bra om dom hade fått det rätt från början. Jag tycker nog att du ser det från fel synvinkel, det är väl bra att det rapporteras om såna här fördyringar ur ett konsument perspektiv . Om jag vore spekulant på en stor Audi SUV t.e.x. Så vill jag ju veta att det kan vara problem med elmotorer på en del bilar , som kan kosta stora pengar . Jag kanske skulle köpa den ändå , men då vet jag ju vad jag köper . Jag tänker tvärt om och har sparat tidningar där dom gått igenom problem motorer mm genom åren . Det är ju många som läser våra rader som inte har köpt någon Elbil än , då tycker jag nog att det tvärt om är en god gärning att det berättas om Kostnader som kan uppstå på olika bilar . Väldigt bra gjort av Laddstationen och @mattserl att berätta om olika kvalitet på Tesla batterier, det är ju precis sånt jag vill veta innan jag köper en begagnad Tesla . Om det skulle bli aktuellt.
Vet inte om jag ser det från fel synvinkel Jag tycker att det är bra när problem kommer ut i ljuset så att alla kan se och bilda sig en egen uppfattning och om det behövs kolla med sin servicerådgivare vad som gäller så man slipper killgissandet
Precis av den anledningen delade jag med mig om problemet jag hade med flagande veganläderratt på min ID.BUZZ och att man byter ut dom mot läderratt under garantin Raka puckar och inget svammel Precis som jag har gjort med ID.3 och 12 volts batteri framhjulslager stabbstag mm som åtgärdas på garanti för att andra skulle veta om det
Tycker jag har varit väldigt tydlig med mina erfarenheter
Vad menar du med det ? . Borde jag inte nöjt mig med att tro att en av Sveriges främsta journalister säger rätt . Är det jag som killgissar då menar du ? .
Några dagar senare ja , avsnittet kom i tisdags då jag lyssnade . Det kom i carup i går och jag läste det i dag . Jag kan ju inte se in i framtiden tyvärr . Den höga summan för hjulinställning är lika HÖG oavsett kameror eller sensorer . Fråga sin servicerådgivare ! ? . Opartisk information föredrar jag . Min erfarenhet av att få ärliga svar från dom är inte alltid till belåtenhet. Och deras kunskaper om bilarna brister många gånger . Bättre att fråga en erfaren mekaniker enligt mig .
Tror det kan vara dax för en Wiki om elbilar @cgullin@Esse här på Elbilsveckan
Behöver ju inte vara varje bil utan bilmärke där man kan lägga en tråd om vilka problem man upplevt vilka åtgärder som gjorts under garant vad det finns för service bulletiner service meddelanden och annan info om allt från stora till små fel och hur det hanterats av serviceverkstad är man nöjd eller har man behövt återkomma för att få det fixat
Det kan ju vara lite problematiskt för ägarna av Elbilsveckan att på siten hänga ut tillverkare ÅF och verkstäder om dom surfar här då det inte är helt OK att publicera Service Bulletiner och Service Meddelanden men det kunde vara en tillgång för framförallt begagnat köpare nu när fler och fler tittar på begagnad elbil men också för dom som har bilar under garanti och inte vet riktigt vad som gäller
Kanske inte en helt genomtänkt ide men ett frö till en
Hade varit bra om det finns några bra sätt att kontrollera vilka begagnade bilar som haft dessa NCM 811 batterier som Tesla och kanske VW haft i sina bilar, även finns i andra begagnade bilar på marknaden. Kanske kan man hitta det på riskdatabasen, men jag vet inte. Finns det andra sätt att se vilken leverantör och versioner av batterier bilarna har om det är så att det inte hittas i riskdatabasen?
Att fråga säljare lär nog inte hjälpa misstänker jag?!
Det gäller tydligen leverans av NCM811-batteripaket från LGES Nanjing som då tydligen visar en högre fel-frekvens och kortare livslängd enligt EV Clinic.
Raka puckar , där du kan berätta dina solskenshistorier där du fått allt på garantin . Trevligt för dig , bra reklam för VW . Synd bara att hela poängen med historien gick förlorad med ditt ifrågasättande. Poängen var att han fick betala totalt 9575 kr för något som han rimligen inte borde behövt betala . Och att det kan bli dyrt med hjulinställning på dagens bilar oavsett vilka komponenter som behöver kalibreras . Nog inte många som är medvetna om det som dom sa i podden . Hade det inte funnits journalister som kritiskt granskar bilindustrin, som Ola och Håkan så vore det en stor förlust . Jag ger all heder till dom , och väldigt lite till andra .
Med tanke på hur Mercedes bemötte avslöjandet av vältande A klass , och VW med dieselgate . Så skulle jag inte bemöda mig med att fråga tillverkaren i alla fall .