Köper VW in sämre Högvolts batterier?

Eftersom det verkar röra sig om bland annat Tesla model 3 performance åsrmodell 2021-ish, tillvekade i Kina så har jag kollat på ett gäng begagnade i riskdatabasen, men hittade inget specifikt som just rörde batterieproblem, så jag antar att riskdatabasen inte är nåt enkelt sätt att kolla just detta problem tyvärr. Det verkar dock när man googlar på problem, så verkar en del Tesla model 3 Performance mellan 2021-2022, där batterierna blivit utbytta och det är ju isåfall bra, men synd att det inte verkar avspegla sig i riskdatabasen av det jag sett?!
Nu kanske man ändå ska vara extra försiktig att köpa så gamla bilar och ta den ev. kostnaden att låta nåt proffs som har behörigheter att besiktiga bilen som @J.Erasmie pekar på!

Min slutsats av vad dom sa på Laddstationen blev . Jag skulle letat efter en äldre Tesla model 3 byggd i USA och med Panasonic batteri . Dom batterierna skulle ju hålla 50000 - mil tyckte jag att jag hörde . Det skulle passa mig som kör mycket mil .

Hur hittar man till dessa riskdatabaser? :slight_smile:

Jag kollar regnr på car.info och går sedan ner i historiken för bilen.
Har just den årsmodellen brister, så står det en notis/notiser i historiken när modellen är inlagd i EU riskdatabas och sedan kan man klicka upp rapporten för att se vad det handlar om.
Bra sätt att kolla upp begagnade bilar för att sedan se om det är nåt som åtgärdats i service eller ej och hur allvarligt det är!
Jag har sett en del nyare elbilar som jag kollat på årgång 2023, där problem rapporterats på högspänningsbatteriet så de är ganska snabba med att rapportera in.

Klart att det kan finnas problem även med batterier. Märkligt skulle ju vara annars . Ottomotorer har tillverkats i över 100 år , och fortfarande tillverkas det motorer som har en risk konstruktion. Ford 1,0 EcoBoost motorer som hyllades som årets motor flera år , har en kamrem som går i oljebad som visat sig ställa till det för många med stora kostnader som följd . Också Peugeot har denna brist på någon motor . Att all tillverkning av batterier skulle vara av god kvalitet , verkar inte trovärdigt . Det vore bra om man kan få reda på vilken tillverkare som har levererat batteriet , till den bilen man är intresserad av . Och gärna lite statistik på hur deras batterier hållit över tid . Sånt vill jag veta på en ICE bil , såklart vill jag veta det på även en begagnad Elbil som lämnat garantitid / mil .

I det här fallet är det LG Energy Solution (LGES) i Nanjing, Kina där de berörda batterierna tillverkades och för åtminstone Tesla Model 3/Y. Det var batterier av celltyp NCM 811, där batteriet består av 80% Nickel, 10% Mangan och 10% Kobolt i sammansättningen.
Sedan för att krångla till det ytterligare så finns det ju olika typer av cellstorlek i dessa batterier.

Jag har ingen aning om man märker dessa batterier på något sätt från fabrikerna för att lokalisera och återkalla bilarna baserat på det. Eller om man bara går på årsmodeller för en specifik bilmodell där bilar kan ha levererats från olika fabriker och kollar alla på en serviceverkstad. Hade ju varit intressant om nån vet om det finns nåt system att märka batterierna från fabrikerna?!

Det där verkar vara lite iffigt jag har slagit ett flertal regnummer (mest EV) som jag vet har service bulletiner/service meddelanden men dom dyker inte upp där för den bilen det gäller Det finns andra meddelanden men det gäller oftast om en bil är hårt krockad som utlösta air-bags fästdon för glastak mm

Kollade en ID.3 som har en Service Bulletin om inkallelse och kontroll av batteri celler fukttätning och upphängning av batterikablage på högvoltsbatteri och det står inget om det där

Man ska nog inte bara lita på den

Ja det kan förstås bero på flera orsaker, där uppdatering från car.info nog är största felkälla.
Sedan kan förstås eftersläpning av upptäckt av fel rapporteras in i databasen vara ytterligare felfall. Antingen eftersläpning eller att man arkiverar äldre fel (tror det är 10 år) som då inte lika enkelt syns. Så felkällor finns, men är väl bättre än inget vid en första kontroll på en begagnad bil! Sedan bör man förstås kolla noggrannare vilka servicar som gjorts om man är intresserad av bilen och kanske då kosta på en tekniker som besiktigar bilen om man tycker det är värt det!

Det kan också förklara varför jag inte hittat några Tesla model 3/Y där det står några rapporter om som är upprinnelsen till sökandet från början.

Nu har jag kollat tre 2020 ID.3 med närliggande VIN som alla hade samma inkallelse för kontroll och åtgärd av Service Bulletin som utfärdades under 2022 ingen av dom bilarna har den i riskdatabasen

Jag har även kollat en KIA Laddhybrid en ICE VW och en ICE Volvo ingen av bilarna har noteringar i riskdatabasen

Som du säger bättre att låta en märkesverkstad eller Bilprovning (som säkert har tillgång till återkallelser) göra en koll innan begagnat köp

1 gillning

Om man som jag inte har lust med risken för dyra reparationer, eller råd som pensionär heller för den delen . Då är det bra med Toyota , som får en att sova gott om nätterna i 10 år och 20000 mil . Garanti Ännu mer mil på högvoltsbatteriet borde innebära att dom är noga med kvaliteten på batterierna. Toyota Relax garanti skyddar ju mot andra dyra reparationer, som ombordladdare elmotor mm också. God sömn vid köp av en Toyota . Eller leasa vilken bil som helst, bara den har garanti hela leasing perioden.

Och smarta som med service varje 1500mil ser till att verkstäderna har att göra = bra intäkt upp till 20k mil.
Och batterigaranti 100k mil (var det verkligen det?) ger goda intänkter på service under många år…

Jo trygghet kostar , både för Toyota i form av troligen fler garantiärenden under lång tid , och för bilägaren . För mig som är lite trygghets narkoman , som alltid haft bundna räntor på bolån och fast elavtal på minst tre år passar det med det upplägget . Jag betalar hellre lite mer löpande , än sparar stort till buffert för eventuella dyra reparationer. Men det är jag det , alla är vi olika . Min bensin bil från 2018 äger jag dock rakt av , men den kan jag reparera själv till betydligt lägra kostnader. Enkel konstruktion med manuell växellåda osv . En elbil vågar jag inte pilla på själv , mer än bromsar och liknande . Jag får väl hålla mig till bilar som jag begriper mig på när jag går i pension . Blir bensinen dyr så är det bara att köra mindre och åka mer kollektivt . Älskar att åka tåg så inga problem för mig .

1 gillning

Dom flesta större ÅF Serviceverkstäder har en person som bara handlägger garantiärenden en kollega på en större Toyota ÅF i Mälardalen skröt ofta med hur deras garanti handläggare satt med fötterna på skrivbordet och mest rullade tummarna Garantiärenden på Toyota kommer oftast under dom 6-8 första månaderna då det visar sig att någon glömt en bult eller inte efterdragit bultar så det skramlar någonstans

Riktigt bra kvalitet då med andra ord. Kvalitet plus trygghet, bättre kan det knappt bli :slightly_smiling_face:

De slog mig att det nog finns flera orsaker att det är så svårt att enkelt se historik på vilka fel bilarna har i sin historik.
Finns det överhuvudtaget några krav på att rapportera in fel till EU’s centrala riskdatabas från serviceställen eller fabriker m.m är väl första frågan man kan ställa sig?
Det finns säkert någon form av rutiner när och hur det skapas en service bulletin i bilmärkeskedjan, men ser det verkligen likadant ut kan man ju undra. Nästa steg är ju EU’s riskdatabas och hur den uppdateras, men det är ju höljt i dunkel antar jag!

Det vore ju tråkigt om det var för lätt att kontrollera vilka historiska fel det varit/är på begagnade bilar. Då kan ju inte oseriösa bilkrängare lämna “runt hörnet garantier” och bilverkstäderna inte ha möjlighet att tjäna en liten hacka på att bläddra fram service bulletiner på den bilmodellen kunden är intresserad av :slight_smile:

Jag vet att allvarligare säkerhets recall från tillverkaren rapporteras till Trafikverket Vägverket Trafiksäkerhetsverket eller vad det heter nuförtiden och eftersom dom flesta bilar tillverkas och säljs i Europa och världen så finns det säkert innom EU någon myndighet som det rapporteras till men det är nog bara större säkerhets recall det ser man tydligt i rapporterna man får upp via car.info

Jag tror inte att en veganläderratt som flagnar och byts mot en i läder hamnar annat än som en service bulletin från tillverkaren till märkesverkstaden

Jag vet också att idag har dom flesta bilar elektronisk servicebok och på min tid fanns en tjänst som man betalade (dyrt) för där man kunde lägga in service och info men också se utförda service och service bulletiner på dom flesta bilar och MC tyvärr har min inloggning gått ut

1 gillning

Har en granne som köpte en ny Kia Sorento Laddhybrid tidigt i våras den rullar en hel del Österlen-Stocholm var tredje vecka Österlen-Halmstad varje vecka och Österlen-Frankrike ett par gånger om året hittills har den servats 4 gånger Med 1500 mil serviceintervaller blir den ganska dyr i drift under 7 års garantitid

Hustrun som pendlar 6k mil/år…gör tät service bilen omöjlig att ha.

NU har jag gjort en djupdykning i hjulinställningar och snedslita däck under bilens första år Jag har kontakter hos Euromaster Vianor och Däck Partner kedjorna några mindre och ett antal ÅF av olika märken

Alla är eniga om att bilarna rullar ut från fabriken är hjulinställningar enligt specifikation sen kommer transport från fabriken först oftast till ett lager hos importören sen en transport till ÅF det är här problemen börjar Bilarna spänns ner på transporterna vissa spänner i hjulen vissa i fjädringskomponenter och vissa i ramdelar det är där spänningar uppstår och ju tyngre bil ju större krafter utsätts den för under transporten som gör att hjulinställningar kan go off det är alla jag pratat med eniga om

Bilar med “aktiva chassi” typ DCC måste vid en fyrhjulsinställning få sensorer kalibrerade och det måste som oftast utföras av märkesverkstad övriga bilar kan få en fyrhjulsinställning hos en firma som har en tillräckligt avancerad bänk för ändamålet Hur ÅF och märkesverkstad ställer sig till att ta på sig kostnaden som för en bil med “aktivt chassi” kan kosta upp mot 10K är oklart En fyrhjulsinställning på en bil utan “aktivt chassi” går på hos en Euromaster Vianor eller annan däckfirma 1500-2000 en billig kostnad om man ser till vad snedslita däck kan kosta under tiden man har bilen

Hur ställer sig en ÅF till en bil som vid första byte till vinterhjulen upptäcker snedslitage på orginaluppsättningen däck låtsas dom som det regnar och räknar med att “dom håller en säsong till sen är garantin slut” eller tar dom upp det med kunden Jag vet inte hur min Serviceverkstad skulle hanterat det då jag förekom dom när jag bytte fälgar till mina sommardäck men dom betalade en 1450 kr hjulinställning utan att klaga det gjorde att jag förlängde livslängden på mina däck en säsong då allt var helt off Snackade med en Range Rover kamrat som har upplevt liknande problem och dom äter kostnaden på bilar under garanti men däcken är en förhandlingsfråga Privatleasar men en bil där vinterhjul ingår och ÅF sköter byte och däckhotell bör man nog vara vaken och kolla sina däck lite då och då Har man däcken hemma är det lätt att kolla när man lägger om Idag när bilar har 18 19 och 20 tum stora däck kan en uppsättning kosta en redig slant så om man är osäker åk in till en Euromaster Vianor eller annan renomerad däckverkstad och be dom kolla Detta är något man borde göra vid ett begagnat köp det är lätt banka in i ett potthål eller trottoarkant det kan vara nog för att det ska behövas en hjulinställning

Jag vet att när Peugeot 5008 kom så hade vi några bilar som slet däcken snett det tog Peugeot på Goodwill både hjulinställning och däck

Fun Fact: Lilla fantastiska Alfa 4C som har en Monocoque i Carbon Fiber och aluminium har under transport stålstag parallellt med stötdämparna och speciella öglor så att bilen kan spännas ner utan att belasta fjädringskomponenter

Vad ska man annars gör två dagar före julafton

Jag köpte 2 st nya 245 /45 -18 Continental i somras. Pris över 3000 kr st . Då önskade jag att det hade suttit 17 tum på bilen i stället som det är på vinterhjulen . 22 tum vågar jag inte tänka på hur mycket dom kostar . Idiotiskt mode tycker jag allt . Anekdot om hjulinställning , efter att ha bytt spindelleder på en MB 230 S - 66 för många år sedan , använde jag en isär- dragbart gardin rör till att ställa in tou-in . Körde bilen några år efter det utan några snedslitna däck . Dagens bilar är lite väl känsliga verkar det som