Nu börjar spec komma på nätet, men togs bort innan jag han länka in, skit.
Kommer den ha samma moderna plattform som CLA och GLB som fixar 800V tror jag det blir en hit!
Japp, jag tror denna kan bli riktigt bra! Samma specs som CLA och GLB, kommer som hybrid och el, 2 ton dragvikt på AWD-versionen ![]()
Nu kom artikeln.. ![]()
Den och GLB är nog intressantare för en bredare konsumentgrupp, så bra där Mercedes!
Snygg röd färg jag inte sett innan tror jag. Den färgkoden skulle jag vilja se. Att man kallar färgerna med namn kan vara missvisande.
Note: Hittade färgkoden och den gör sig väldigt bra i metallic med sin djupröda lyster.
MANUFAKTUR Patagoniaröd metallic (färgkod 993U / 3993)
Påminner lite om Mazdas röda färg, men eftersom alla billeverantörer har sina egna färgkoder så är det svårt att jämföra även färgkoderna om man inte har tillgång till deras färglabb ![]()
Vad är de som gör den mer besläktad med CLA och GLB än med GLC? Är ju (som jag ser det) den nya GLC’n som är flaggskeppet och min förhoppning var/är att denna GLA kan vara samma fast i ett något mindre format.
Den bygger på MMA-plattformen, samma som CLA och GLB. Det betyder att den erbjuds böde som mildhybrid och el. Det är samma motorer, samma batterier, samma inredning etc som CLA och GLB.
GLC och C-klass bygger på en ren elbilsplattform man kallar MB.EA och erbjuder större batteri, högre öremiumkänsla på inredningen, funktioner som luftfjödring och bakhjulsstyrning och såklart 100 cm skärm.
Tack för snabbt klargörande. För ovanlighetens skull så tyckte jag att den matta lacken som bilen hade som du visade var riktigt fin. Jag vill minnas från när jag provade EQA att höjden på golvet i baksätet var så brutalt högt att den bilen föll på det för min del. Men det såg betydligt bättre ut nu med GLA. Någon info om när bilar kan tänkas vara tillgängliga för provkörning i Sverige?
Tycker denna kändes riktigt bra. Kör den som CLa och GLB blir det tipptopp! Inget om provkörning, den ska börja säljas imorgon (då får vi även svenska priser) och leveranser är ”till hösten”.
Jag måste bara få…..
Den där grillen är ju hiskelig på gränsen till vulgärär ser ut som den har en stor propeller i fronten Gör om gör rätt det finns väl ingen som vill köra omkring med det där Mercedes har helt gått vilse
Carlson på Taket världens bästa Carlson
Ingen V2L? Märkligt att man inte ha det nu för tiden… Är inte heller fan av superscreen, haha man är väl en gammal gubbe med detta..
Var lite intresserad, men ingen V2L.. Mina campingdrömmar ![]()
Jag gillar den men funderar lite hur Mercedes planer ser ut för någon modell som mer är längdmässigt som gamla EQA. Nu blev det mer av en familjebil i storlek.
Yttermåtten är ju ganska stora, men får inte ihop innermåtten. Tycker både baksäte och bagage ser avsevärt mindre ut än exempelvis min ID4 som är kortare…
Tycker allmänt att Mercedes har anammat en stil som påminner om en albansk nattklubb. Inget för mig. BMW är enbart snäppet bättre.
På BMW kan man fortfarande specifiera “badge delete” Mercedes har alltid haft det som option men jag fattar inte hur dom ska kunna erbjuda det dom kan ju knappast ta bort propellern i fronten eller stjärnan på bakluckan i bästa Hip Hop halskedja storlek och hur blir det med stjärnorna i baklysena
Det ser mer och mer ut som om Mercedes bygger bilar för Kineser och inte för oss Europeer som gärna flyger under radarn med en de-badged bil Värsta är väl ändå AMG Line med ett gäng AMG loggor utströdda på bilen men inte mer AMG än så snacka om att spä ut ett fantastiskt varumärke med heritage
En trist utveckling
Lång motorhuv är snyggt. Men tar plats från innerutrymmet.
4,56 är den tydligen. Jag fick gel info på plats.
Är övertygad om att det är tvärt om.
De som vill köpa en Merca i Västvärlden vill ha den som de klassiska MB’s såg ut.
Varit massiv kritik mot EQ-designen som ser ut som överjästa limpor och helt saknar merca-identiteten.
MB’s ledning har lyssnat!
Jag tex tycker GLB och GLA är skitsnygg! Äntligen en äkta mercafront!
Gillar min EQS, men OJ vad jag saknar designen från en klassisk S-klass - från alla vinklar. Samma inuti. Och var är det äkta träet och den lyxiga designen på inredningen? All plast även i fullspecade EQS. ![]()
Googla på S-class W222 exteriör och interiör.
Äkta trä och äkta nappa.
Otroligt snygg
Det låter mer rimligt, och stämmer då bättre in som kompakt-SUV. Som fyrhjulsdriven för 599 tkr ligger den bra till, men som på alla Mercedes vill man välja till en hel del utrustning och så springer priset iväg uppåt… Då är den helt plötsligt ganska dyr för sin storlek.