Nästa gen. elbilar

Utveckligen på battericeller från öst imponerar stort på mig och påminner varför jag fastande för elbilar. Jag tänker närmast på Geelys ”golden brick” som sitter i Zeekr 7X och senast BYDs nya ”short blade” cell som sitter i nya HAN L och Tang L. BYDs nya batteripaket har en spänning på 945V, eftersom det är LFP kemi har vi i princip samma spänning oavsett SoC, 16-80% hävdar BYD på 10min och bra hastighet utan tillsatsvärme ner till -30C. Bilen släpps i Mars 2025 i Kina och troligen till Europa slutet 2025.
Vår CCS2-standard som tillåter 500A ger peak 470kW på HAN L, snacka om att nyttja 800V till max. Det är inte långt kvar innan man är ikapp bensinbilen på 100mils resa förutsatt att infrastruktur hänger med (nästa flaskhals).

Tesla som nån stans drog igång den här omställningen för 15år sen kommer få allt svårare att behålla ledartröjan tekniskt och ännu värre när man adderar Musks senaste kontroversiella utspel.

Även om jag gärna köper Europeiska varumärken så går det inte blunda för att tillverkare från öst är överlägsna batteritekniskt i en kombo med ”rimligt” pris. Omvälvande att se BMWs neue klasse och MBs nya plattform (CLA) fulltståndigt omkörda innan de har lanserats. Mitt antagande är att detta bara är början på 2a gen celler från öst och att mycket mer kommer under 2026, hur skall man göra i Europa då plattformar skall leva 4-6år utan större förändringar för att kunna skriva av kostnader? Kommentera gärna vad ni ser i spåkulan.

2 gillningar

Kanske. Det är inte alltid bättre teknik ”vinner”.
Betamax, HD-DVD osv. Bättre teknik men sålde inte in till ”folket”.
Europeiska tillverkare börjar få ut fler och bättre bilar och modeller.

Jag har inte kört jättemånga elbilar (ännu) men jag upplever en skillnad mellan asiatiska och europeiska precis som med ICE. Inte lika stor skillnad nu som för 15 år sedan men jag upplever skillnad och åker fortfarande heller europeiska bilar.

Men jag har inte ens påbörjat min elektriska resa så vad vet jag. :grinning:

Jag ser att vi inom ett par år har bilar och batterier som ger oss 40-50 mil i typ motorvägsfart. Sedan DC-laddar man upp dessa mil igen på runt 10-15 minuter. Detta gäller framförallt på de lite större bilarna och familjebilarna som man kör lite längre med. När vi når det här så kommer WLTP, räckvidd, max DC-laddning och ruttplanering bli rätt ointressant och man kör elbilen på samma sätt som man gör med en fosilbil idag. Personligen hoppas jag att tillverkarna lägger nära nog allt sitt krut på att vi når dit snarare än futuristisk design, feta skärmar, LED, självkörning och bilar som kan göra ljud(yes, jag har en Zeekr X).

2 gillningar

Gärna det men ser du att det är Kina, EU eller US som tar oss dit rent tekniskt och politiskt? :grinning:

Ja precis politiskt är den här frågan stor och viktig för oss i Europa då sektorn har en enorm sysselsättning. Drömmen hade varit att northvolt med flera i Europa tog ledartröjan tekniskt och gav europeiska tillverkare tillförlitliga, spjutspets tekniska celler som tillverkas till rätt pris och rätt villkor till alla inblandade.

Men som det ser ut nu är Kina ohotad på området.

Man får verkligen hoppas att denna följa Tesla eran nu är slut och att de europeiska traditionella biltillverkarna i vissa delar samarbetar kring nästa steg i batteri och elbilsutvecklingen.

Det krävs nog en hel del mod och en jäkla massa pengar att bygga en ny världsledande tekniskt fulländad elbilplattform. Sedan är ju kompetensen och sammansättningen av specialister A och O för att lyckas.
Kanske har Pan Jian som är medgrundare till batterijätten CATL, eller en del andra i följande event en del kloka tankar kring detta?!

Absolut. Lite partisk iom Sverige men Nothvolts överlevnad är nog rätt viktigt för EU.
Jag är för ett ägande av EU om vi kan få fabriken att överleva.
Vi måste bryta oss ur Kinas grepp och vi kan göra det bättre om vi samarbetar.
Men tyvärr så fungerar inte riktigt världen så.
Än så länge är det tillåtet att drömma. :grinning:

1 gillning

Jag greppade inte hur otroligt överlägset denna batteriteknik var innan jag såg laddtiderna i verkligheten. De är ju snart där när man tankar elen i bilen lika snabbt som man tankar soppa på macken idag, medan andra leverantörer i bästa fall har nåt liknande bara på ritbordet.
Europeiska leverantörer och Tesla är klart efter Zeekr vad gäller batteriteknik och mycket annat i elbilsutvecklingen.

Jag tror Europa måste tänka om och samarbeta mera istället för att ta upp kampen. Man börjar se en del samarbeten kring de elektriska plattformarna, men det måste till mera och väldigt mycket mera pengar och kortare ledtider för att lyckas. De kan ju försöka ragga några snillen från Zeekr till att börja med, alternativt försöka få till ett samarbete med Zeekr direkt?!

1 gillning