Nästa gen. elbilar

Utveckligen på battericeller från öst imponerar stort på mig och påminner varför jag fastande för elbilar. Jag tänker närmast på Geelys ”golden brick” som sitter i Zeekr 7X och senast BYDs nya ”short blade” cell som sitter i nya HAN L och Tang L. BYDs nya batteripaket har en spänning på 945V, eftersom det är LFP kemi har vi i princip samma spänning oavsett SoC, 16-80% hävdar BYD på 10min och bra hastighet utan tillsatsvärme ner till -30C. Bilen släpps i Mars 2025 i Kina och troligen till Europa slutet 2025.
Vår CCS2-standard som tillåter 500A ger peak 470kW på HAN L, snacka om att nyttja 800V till max. Det är inte långt kvar innan man är ikapp bensinbilen på 100mils resa förutsatt att infrastruktur hänger med (nästa flaskhals).

Tesla som nån stans drog igång den här omställningen för 15år sen kommer få allt svårare att behålla ledartröjan tekniskt och ännu värre när man adderar Musks senaste kontroversiella utspel.

Även om jag gärna köper Europeiska varumärken så går det inte blunda för att tillverkare från öst är överlägsna batteritekniskt i en kombo med ”rimligt” pris. Omvälvande att se BMWs neue klasse och MBs nya plattform (CLA) fulltståndigt omkörda innan de har lanserats. Mitt antagande är att detta bara är början på 2a gen celler från öst och att mycket mer kommer under 2026, hur skall man göra i Europa då plattformar skall leva 4-6år utan större förändringar för att kunna skriva av kostnader? Kommentera gärna vad ni ser i spåkulan.

2 gillningar

Kanske. Det är inte alltid bättre teknik ”vinner”.
Betamax, HD-DVD osv. Bättre teknik men sålde inte in till ”folket”.
Europeiska tillverkare börjar få ut fler och bättre bilar och modeller.

Jag har inte kört jättemånga elbilar (ännu) men jag upplever en skillnad mellan asiatiska och europeiska precis som med ICE. Inte lika stor skillnad nu som för 15 år sedan men jag upplever skillnad och åker fortfarande heller europeiska bilar.

Men jag har inte ens påbörjat min elektriska resa så vad vet jag. :grinning:

2 gillningar

Jag ser att vi inom ett par år har bilar och batterier som ger oss 40-50 mil i typ motorvägsfart. Sedan DC-laddar man upp dessa mil igen på runt 10-15 minuter. Detta gäller framförallt på de lite större bilarna och familjebilarna som man kör lite längre med. När vi når det här så kommer WLTP, räckvidd, max DC-laddning och ruttplanering bli rätt ointressant och man kör elbilen på samma sätt som man gör med en fosilbil idag. Personligen hoppas jag att tillverkarna lägger nära nog allt sitt krut på att vi når dit snarare än futuristisk design, feta skärmar, LED, självkörning och bilar som kan göra ljud(yes, jag har en Zeekr X).

2 gillningar

Gärna det men ser du att det är Kina, EU eller US som tar oss dit rent tekniskt och politiskt? :grinning:

Ja precis politiskt är den här frågan stor och viktig för oss i Europa då sektorn har en enorm sysselsättning. Drömmen hade varit att northvolt med flera i Europa tog ledartröjan tekniskt och gav europeiska tillverkare tillförlitliga, spjutspets tekniska celler som tillverkas till rätt pris och rätt villkor till alla inblandade.

Men som det ser ut nu är Kina ohotad på området.

Man får verkligen hoppas att denna följa Tesla eran nu är slut och att de europeiska traditionella biltillverkarna i vissa delar samarbetar kring nästa steg i batteri och elbilsutvecklingen.

Det krävs nog en hel del mod och en jäkla massa pengar att bygga en ny världsledande tekniskt fulländad elbilplattform. Sedan är ju kompetensen och sammansättningen av specialister A och O för att lyckas.
Kanske har Pan Jian som är medgrundare till batterijätten CATL, eller en del andra i följande event en del kloka tankar kring detta?!

Absolut. Lite partisk iom Sverige men Nothvolts överlevnad är nog rätt viktigt för EU.
Jag är för ett ägande av EU om vi kan få fabriken att överleva.
Vi måste bryta oss ur Kinas grepp och vi kan göra det bättre om vi samarbetar.
Men tyvärr så fungerar inte riktigt världen så.
Än så länge är det tillåtet att drömma. :grinning:

1 gillning

Jag greppade inte hur otroligt överlägset denna batteriteknik var innan jag såg laddtiderna i verkligheten. De är ju snart där när man tankar elen i bilen lika snabbt som man tankar soppa på macken idag, medan andra leverantörer i bästa fall har nåt liknande bara på ritbordet.
Europeiska leverantörer och Tesla är klart efter Zeekr vad gäller batteriteknik och mycket annat i elbilsutvecklingen.

Jag tror Europa måste tänka om och samarbeta mera istället för att ta upp kampen. Man börjar se en del samarbeten kring de elektriska plattformarna, men det måste till mera och väldigt mycket mera pengar och kortare ledtider för att lyckas. De kan ju försöka ragga några snillen från Zeekr till att börja med, alternativt försöka få till ett samarbete med Zeekr direkt?!

1 gillning

Demo i realtid här
https://x.com/tphuang/status/1901991944743432493

Tror det är problematiskt både om Svenska staten äger Northvolt och om EU äger Northvolt. Det är ju därför vi har problem med kineserna, just än den anledningen.

Här snackar vi ny nivå gällande laddning.
Jag tror starkt på att elbilen MÅSTE kunna konkurrera med ICE i tidsåtgång när vi pratar laddning/tankning på lång sikt. Glädjande att kineser delar den uppfattningen även om europeiska tillverkare och många jag känner inte alls håller med om att det är viktigt. Att köra elbil om 10år skall inte innebär några uppoffringar mot ICE.

5 gillningar

Jag tror tvärtom. Med alla effektavgifter, så tror jag att längre räckvidd kommer att trumfa.

Och min spaning gällande olika priser på olika effekter lär säkert komma i någon form.

2 gillningar

Möjligt att det blir så i Sverige/Norden men i slutändan är det politiskt fråga. Vår nationella förbrukning är den samma senaste 30år på ca 140TWh, produktionen ökar lite varje år. Hur effektavgiften kan skena är svårt att förstå i synnerhet om man följer pengar hos nätägare där det mesta inte återinvesteras i nätet.

1 gillning

Båtbyggar mäster från Åland , brukar lyssna på Energistrategipodden där samtalen sker på högsta nivå inom energisektorn för bättre förståelse. Kanske kan vara ett tips ? .

Jag är helt på din linje men blir givetvis nyfiken på vad tillverkare och de du känner säger när de inte håller med. Personligen tror jag inte på strösslandet av snabbladdare som sedan troligtvis måste uppgraderas och bytas ut lagom till att bilarna stödjer snabbare laddning. 99% av laddningen sker väl ändå där hemma så teoretiskt sätt borde vi inte behöva fler laddare än bensinpumpar när väl laddningen går snabbare?

Kommer alltid behövas rätt med laddare. Däremot kanske inte alla måste vara 400kW utan det kanske räcker med 50-100 på landsbygden där de gamla bilarna kommer rulla…

Jag antar att tex MB tycker skärmar och touchknappar är viktigare eftersom man släpper en helt ny plattform som laddar på 22min 10-80%. Den siffran idag som high-end premium tillverkare på en ny plattform är mellanmjölk. Effektivitet verkar dock vara i toppskiktet där man är van att se MB när de släpper en ny plattform som skall leva i 6-7år.
Många som väljer PHEV idag och avverkar mycket mil väljer bort elbil för att det innebär för mycket uppoffringar kring laddning och flexibilitet.

Jag har ingen aning men om jag får kill-gissa så tror jag att MB slänger in skärmar och touchknappar för att de inte riktigt är där rent tekniskt för att ladda på 10 minuter. Hade de vetat hur de skulle uppnå det så kan jag aldrig tänka mig att de skulle lanserat CLA med 22 minuters laddning.

1 gillning

Det sägs att det lilla batteriet (i den senarekommande instegsmodellen) är tillverkat av BYD (LFP). Tror inte Mercedes har sagt rakt ut. Kanske laddar fortare än NMC-batteriet av okänt ursprung (CATL?).

För EQS/EQE har de använt både CATL och Farasis (bilen i den uppmärksammade branden i ett parkeringshus i Sydkorea var utrustad med ett Farasis-batteri).

Kommer bli riktigt antiklimaktiskt om även Neue Klasse visar sig ligga på samma nivå som CLA: d.v.s. en bra bit efter kineserna.

2 gillningar

Gäller bara att europeiska tillverkare hänger med tills dess att en normal elbil går ca 50 mil i motorvägsfart och laddar upp dessa mil på runt 10 minuter. Asiatiska tillverkare om man ser på andra tekniksektorer brukar vara duktiga på och väldigt fokuserade på att förbättra prestanda och hårdvara. Ett exempel är mobiltelefoner där många asiatiska tillverkare(ex OnePlus) stödjer klart mycket snabbare laddning än iPhone men om din mobil laddar jättesnabbt eller jätte jätte jättesnabbt är relativt ointressant för konsumenten i Europa som då ändå väljer iPhone i många fall.

Jag tror även att Europeiska biltillverkare (och journalister) kan göra oss en tjänst och lägga mindre vikt vid WLTP, peak laddning, batteristorlek mm där kineserna är starka. Fokusera istället på effektivitet där vi möjligtvis kan vara före kineserna. Bara en fredagstanke :slight_smile: