Vi är sugna på en Neue Klasse iX3 och enligt rykten är det ~20 minuter som gäller för 10-80%.
Tror för övrigt att den bilen blir riktigt trevlig.
Vi är sugna på en Neue Klasse iX3 och enligt rykten är det ~20 minuter som gäller för 10-80%.
Tror för övrigt att den bilen blir riktigt trevlig.
Jag tycker fortfarande att man inte kan likställa bilar med mobiltelefoner, så den där laddningsliknelsen hoppar jag över (själv har jag använt trådlös laddning ända sedan 2014).
Effektivitet i hög fart är 85% aerodynamik så då blir det bara sedaner och kupé-SUV:ar för all evighet om det är den fokusen man vill ha. Det är väl helt ok om man gillar sådant, men för oss som vill ha mer praktiska bilar så blir det extremt trist. Så fort man behöver frakta något större så måste man haka på ett släp och vad vann man då i effektivitet?
För mig som elbilsägare så är snabb laddning på resa bra men inte särskillt viktigt alls.
Lågt pris per kWh vinner utan tvekan.
Tillgänglighet (många stolpar) härnäst att vänta på en ledig stolpe är värre än att laddningen tar tid.
Snabbmatställe nära eller liknande faciliteter (läs toaletter).
Max 50km mellan laddplatser är viktigare längs alla vägar.
Uppkopplade laddare så man kan se om det finns lediga platser.
De enda som verkligen “behöver” snabb laddning är möjligen ambulerande säljare som har en eldriven tjänstebil (skiter i batterislitaget som sker vid snabbladdning).
Men om en elbil hade batterikapacitet för 3 timmars motorvägskörning vintertid så faller behovet att kunna ladda på kortare tid än 40 minuter nästan helt.
Alla företagsparkeringar “måste” byggas ut med laddstolpar. Dels för anställda utan möjlighet att ladda hemma samt för kunder/leverantörer och för allmänheten. Chargenode har utan tvekan det bästa systemet för att kunna ha massor av laddplatser och prioritering när så behövs.
Sedan är det direkt löjligt att “snabba” laddare ligger uppåt 10:-/kWh om de levererar 800V laddning. Vem laddar på en sådan laddplats? Jag kan tycka att dubbelt så hög laddkostnad på resa jämfört med hemma är rimligt. Men definitivt inte 4ggr eller 8ggr så hög. Vart finns konkurensen? När kommer konkurensen? Hur ser affärsmodellen ut som gör att normala användare inte skall anstränga sig maximalt för att slippa ladda på en resa? Jag ägnar mig hellre åt extrem hypermiling än att bli tvungen att ladda på en resa.
Men samtidigt så ansåg jag straxt innan och det första halvåret vi skaffat vår första elbil att laddtiden var kritisk. Idag (efter nästan sju år) är det bland det minsta jag bryr mig om. En hel massa andra saker är mycket viktigare för mig.
För mig är tveklöst lång WLTP viktigast, då man därmed slipper ladda under många resor!
Kan det vara så att det för många kunder är en elbil med räckvidds-förlängare , som är framtidens elbil ? . Där har vi riktig flexibilitet , som borde tillfredsställa dom flestas vanor på långresa . Biltillverkare i Europa lobbar för att detta ska tillåtas efter 2035 .
Fel väg enl mig. Då batterier, WLTP o laddning förbättras i rasande fart pga teknikutveckling kommer räckvidd i framtiden vara passe som diskussion
Finns ju redan idag.
Kallas hybridbil.
Nej räckviddsförlängare i vanliga svenssonbilar är absolut inte vägen att gå.
Och jag tvekar på att den ens är lönsamt att montera i lastbilar som var uppe på tapeten nyligen.
Har under åren avverkat en Dually en Suburban och två Toyota Tundra till att dra stora tunga hästsläp med men har inte det behovet längre Skull jag behöva en dragbil igen skulle det utan tvekan bli en RAM 1500 EREV där man kan dra med omedelbart vridmoment från motorer på fram och bakaxel med totalt över 650 hästkrafter den har ett batteri på 168 kWh (i framtida 2500 och 3500 kommer troligtvis deras 230 kWh batteri) med en Pentastar V6 kopplad till en generator som vid 30% SOC börjar ladda batteriet så räckviddsångest vid långväga tunga drag är som bortblåst
EREV som Chevy Volt (Opel Ampera i Europa) blev en hit med sina ägare i USA men BMW i3 med range extender blev ingen storsäljare och Mazda har pratat om Wankel extender Att våra personbilar skulle ta till sig EREV teknologi är nog ganska långsökt Laddhybriden är ett bättre alternativ isåfall visst några nördar skulle nog gilla att säga “hur långt går din EV på en laddning? Jag har en EREV och slipper räckviddsångest”
Hybrider är ett samlings begrepp för flera olika tekniker och jag har koll på dom alla . Men ska vi vara noga med orden , så kanske seriehybrid med stort batteri passar dig bättre i smaken . Tekniken på lastbil finns redan . Scania har tillsammans med DHL tagit fram detta , där dom ersatt ett batteri pack med dieselmotor . Finns att läsa om på Carup.se . Lätta lastbilar läs @J.Erasmie inlägg .
Jo om man inte bryr sig om hur stor del av sträckan på långfärd man kör på el . Men det är ju billigare att köra på el , så ju längre desto bättre tänker jag . Tänker också att det borde vara mindre risk för dyr reparation på en större generator kontra automat växellåda , som väl är den största skillnaden . Hade inte Mazda sålt bra om dom haft ett större batteri på typ 60 kwt på sin ladd / seriehybrid , inte vet jag ? , men jag hade varit en tänkbar kund .
Jag anser bara att REX är ett väldigt väldigt dåligt alternativ för framdrivning av fordon, kanske det allra sämsta faktiskt.
På såväl lastbilar som puckupper som på svansonbilar.
Att man i RAM1500 (scout mfl kommer också med liknande varianter) plocka in en stora V6a för att ladda batterier är så urbota korkat att man baxnar.
Den bilen kommer med ett 94kwh batteri istället för de stora packen bilen annars har, detta batteri tar dig 23mil. (EPA)
Till det har de alltså en motor som är så ineffektiv att den kräver 106liter soppa för ladda batteriet motsvarande ytterligare 88mil.
Dvs 1.2liter milen när batteriet laddas vilket är ganska likt, kanske lite högre än motsvarande bil utan elektrisk drivlina.
På detta har dessutom REXen halverad snabbladdning så det är knappt ett alternativ ens på långresor.
Det betyder rent krasst att BEV modellen är 40% mer effektiv beräknat på förbrukningen på ren el.
Den laddar dessutom i 350kW så inte alls omöjligt att den ligger likvärdigt med Silverado EV som snittar 260kw mellan 10-80%.
Så krasst är detta en helt galen väg att gå men helt fokuserat på en ganska stor kundgrupp pickuppägare som kör ganska långa avstånd i USA med trailer bak på bilen, och såklart politiska vingslag.
Och de kommer ändå vilja ICE bilarna av ren bekvämlighet.
Även lilla MX-30 med sin wankelmotor som REX ligger på 1liter/mil. Så även den väldigt ineffektiv så för att REX ska vara nått behöver det utvecklas mycket gällande effektivitet.
Jo lite udda val av förbränningsmotor . Men jag tänkte mer praktiskt också. Om jag vill åka en sträcka på 30 mil i ett sträck till hotellet några få gånger om året , för att destinations ladda på plats . Om det skulle innebära batteritorsk efter t.e.x. 27 mil , så skulle jag inte bry mig nämnvärt om förbrukningen dom sista tre milen på bensin , om det innebar att jag slapp stanna och ladda . Om de hade haft ett större batteri som sagt .
Utvecklingen på elbilen avseende batteriteknik bör inte stanna eftersom den nu uppfyller alla krav för de som kör 1500mil/år och nån gång kör en långresa där fokus är att helst slippa snabbladda. Den målgruppen har elbilen redan erövrat.
Jag hoppas att BEV inom kort kan slå ut PHEV från svenska marknaden som fortfarande har starkt fäste i nybilsförsäljningen. Detta har redan skett i DK och NO.
Hade jag fortfarande hästgården hade valet varit enkelt jag använde Tundrorna till 60-70% för dagligt bruk handla hämta och leverera halmbalar köra och kolla staket sätta nya staket och andra transporter med en EREV skulle jag kunna göra det helt på el (som till stora delar jag producerade) och dom gånger jag drar stora släpet med 3-4 hästar så slipper jag behöva stanna och ladda med oroliga hästar i släpet Om EREV drar 1liter/mil är det inget mot Tundran 3-5 liter/mil med stora släpet beroende på vart man ska
För en hästbonde hade det funkat…
Men om bilen har som du beskriver 27mils räckvidd på batteriet med en Rex monterad i bilen så kan du för samma kostnad av bil utan REX få ett batteri som går 40-45 mil istället.
Och du slipper både stanna, serva en motor och släpa runt på en bränsletank… ja tom med samma batteri till ett mycket billigare pris får din 27mils bil 35mils räckvidd om du slipper släpa på dövikten som skapar ditt behovs att använda det.
Vi kan heller inte försvara det med att vi skall ha mindre batterier i bilarna av miljöskäl för att sen dras med 40% sämre verkningsgrad och tvingas bränna olja där det inte behövs.
Känner mig överbevisad på mitt exempel. Då kanske Mazda tänkt rätt med det batteriet dom har på sin bil då . Men jag hade inte kommit till och från jobbet med det batteriet.
Jag förstår dig till fullo är elbilen är inte där ännu för att ersätta den typen av transporter.
Vi har inte ens lyckats lösa transportsektorn med lätta transportbilar skulle kunna ersättas till större grad av elbilar om de bara vågade ta steget fullt ut.
Men när det gäller Rex så kommer den inte dra en liter milen med fullastat släp, den kommer ligga på 2-4liter även den då hela plattformen är EV i grunden bara det att laddaren sitter fast monterad.
Beräkningarna jag la fram är alltså på EPA standarden och med en fullastad trailer kommer tex en F150 lightning ca 16mil.
Det är 130-140kw i förbrukning.
Om Ram REXen har likande förbrukning betyder det ca 27-30mil på 106liter soppa.
Om den ens kan ladda tillräckligt för att hålla bilen rullande vilket jag är tveksam till.
Så dessa typer av transportbilar behöver vara ICE ett bra tag till.
Vad är det man säger om siffror
Liars can figure and figures can lie
Det är omöjligt att räkna ut verkligheten och lägger man till i ekvationen levande djur kan vad som helst hända
Jag VET vad jag hade gjort för val…
No offence men det är lätt att sitta bakom en skärm och Googla fram siffror lägga ihop ett och tre spekulera lite och komma fram till ett utfall…
Har man levt med hästar utanför sovrumsfönstret i nästa 20 år så vet man att näst efter kor är dom helt opålitliga och kan ta sig för vad som helst från ett föl på 40-50 kilo till en fullvuxen på runt 400kilo speciellt när dom ska transporteras vill man att det ska gå så smidigt lungt och bekvämt som möjligt anledningen av byte från Chevy Trucks till Toyota Tundra var att den drog stora dubbelaxlade släp som tog max 6 hästar mycket mjukare och bekvämare för djuren i släpet men längre transporter där man var tvungen att stanna och tanka var alltid vanskligt och skapade oro hos hästarna
För mig kom alltid djuren i första rummet kosta vad det kosta ville…
Lovvärd prioritering . Det har varit en del negativt för djurens bästa vid djurtransporter . Krockar många gånger med kör och vilotider för lastbilschaufförer .