Nästa gen. elbilar

Ja laddhybrid känns som en onödigt krånglig konstruktion, och inget som passade mig . Men är inte en seriehybrid / räckvidds förlängare där man inte behöver växellådan en enklare mer hållbar konstruktion ? . 100 alltid för alla hela tiden ? Eller räcker det med att vi äter insekter och vegetariskt till 90 % ? . Gumman brukade hävda två gånger per vecka , går väl fint tycker jag :smiling_face:.

Eller är det dig man ska fråga om konstruktion kanske ? Jobbar inte du i fordonsindustrin? . Jag har skruvat mycket förr , men inte med dagens bilar . Nu kör jag dom bara och läser om dom .

Jo jag jobbar i fordonsindustrin men mot processkontrollen och elsystemen.

Har också ett förflutet som mekaniker och elektriker så kan lite om allt :joy:

Av tre dåliga saker skulle jag välja seriehybriden med ett hyfsat stort batteri, blir som en Range Extender. Varför?

• Motorn kan styras för att hålla sig på sitt optimala varvtal.
  • Batteriet kan användas för att värma motorn och tvärt om för att minimera äcklet som kommer ut och maximera elräckvidden där den verkligen behövs.
  • Bilen tappar inte prestanda och behöver inte starta bränslemotorn bara för att accelerera.
  • Man kan använda en betydligt mindre motor med lite effekt som kan jobba på hög last och låga varv, där den är som effektivast.
  • Motorn kan användas som “heatsink” för AC:n och då blir uppvärmd av kupéluften.
  • Det är förhållandevis enkelt att rena och optimera en förbänningsmotor som alltid går på samma varv med samma last.

Jag skulle välja att köra maskinen på biogas för att slippa vara beroende av omvärlden för bränsleförsörjningen.

Om man skiter i klimat och miljö skulle jag nog satsa på en redigt fräsch ren dieselbil som är mer än 30 år och utrustad med extra bränslefilter, det är beprövat och bevisat att det håller över tid.

Ren eldrift är en rätt dålig idé om man ska korsa typ sibirien, inte för att det inte skulle fungera utan för att vikten på energin man skulle behöva ha med sig blir för hög. I alla andra applikationer är eldrift att föredra.

Fördelar med eldrift i kommersiella fordon:

• Det klarar värme bättre
  • Det klara höjder bättre
  • Det klarar kyla bättre
  • Det klarar påfrestningar generellt bättre
  • Det kräver mindre naturresurser över tid
  • Det går att konstruera enklare
  • Det klarar miljöer man bara kan drömma om att dra en förbränningsmotor till.
1 gillning

Tack :pray: . Ungefär som jag hoppades . Håller med om Elbilens fördelar, men som pensionär med lite bilkörning per år för en som är trött på det efter ca 500000 mil genom åren . Så blir dom ekonomiska valen lite annorlunda, än att köpa en elbil som lämpar sig för det behovet . Nu kör jag elbil för att jag kör mycket , och faktiskt bryr mig om miljön . Köra mycket mil kommer jag inte att göra som pensionär. Men fortsätter värdeminskningen i dagens takt så vet man aldrig . Om elbilar med räckvidds förlängare anses värdelös av dom flesta , så kanske dom blir ännu billigare , och kommer att passa vårat framtida behov perfekt. Det kommer att innebära körning på el till 90 % , så det kommer jag inte ha dåligt samvete för . Då är det ju värre med flygresorna . Vi längtar efter ännu mer fjärran resor med flyg . Inte intresserad av semestrar med bil . Får väl kompensera med lite kött ätande då .

Alltså det finns inga bilar byggda så idag, det säljer inte med funktionalitet och miljötänk idag, det ska vara massa trams och sånt. Vore alldeles för dyrt att göra en så ren förbränningsbil, det är enklare med el.

Jo Mazda och BMW Rex finns . Lite små batterier, men fullt tillräckligt , för våra framtida behov till 90 % . Dom är inte onda ting använda på rätt sätt . Det finns ju laddhybrider med liknande räckvidd , men fördelarna du nämnde med laddbar seriehybrid värderar jag högt . Dom milen man kör på el , är väl lika mycket miljövänliga som en ren elbil . Mazda mx30 r ev nypris 415000 kr . Tre år gammal ? Vi får se .

Mazda 50 liters tank ger 50 + 10 riktiga vintermil , om den tar en liter milen . Visa mig den elbil som klarar det för dryga 400000 kr . Kommer att leva väldigt lokalt till vardags som pensionär . Så den motorn kommer inte att behöva jobba många gånger om året . Men skälet att köra med utsläpp liten del är mer befogat med entusiast bilar ? Helt utan avgasrening dessutom många gånger . Eller är det mer frågan om att rättfärdiga sina egna val ? . Inget för dom breda massorna då jag har blivit överbevisad på det . Och försäljnings siffrorna pekar väl på det också. Men ett godtagbart val för en del tycker jag nog .

Varifrån kommer rättfärdiga sina val och för vem? Jag har aldrig under mina 45år i fordonsbranchen behövt rättfärdiga mina fordon Jo kanske när jag bytte en SAAB 900 Turbo mot en Volvo 242 GT “hur fan kan du” men helt plötsligt så får man höra att man har marknadens “största flopp” (vilket är fel om man tittar på senaste månadernas försäljningssiffror) och hur dålig den är och hur många bättre EV det finns OK men för mig är den vad jag behöver/vill ha Skulle aldrig tänka mig att ifrågasätta andras val av bil men jag kan tänka mig att göra rekommendationer det är därför jag lånar bilar kör dom bildar MIG en uppfattning (istället för att sitta bakom en skärm titta på YouTube och läsa specifikationer) jag lägger ut mina tankar om dom här (om det är elbilar) Jag har många runt mig som kommer med frågor om råd när det är dax för byte jag måste ju utgå från vad deras behov är och inte bara hojta ELBIL jag rekommenderade just en granne en 2 år gammal Toyota RAV4 laddhybrid för det funkar för dom

Jag hänger på många internationella och Svenska bil & MC forum och inte sen jag hamnade på ett scooter forum fullt av hormonstinna 15åringa som pissade på varandras moppar och ideer annars är det vad forum är till för att få hjälp och information om det man är intresserad av det är lite tröttsamt att höra vilka otroligt dåliga alternativ hybrider/laddhybrider är och hur dom tar upp platser vid laddare där dom inte borde få vara Vem har bestämt det?

För att återgå till EREV så har min leverantör av nötkött från välmående Österlengräsätande kreatur där jag vet namnet på djuret hamburgare stek eller file kommer ifrån han har en firma som hyr ut cherry pickers saxlyftar kranar och annat lyft han har en stor Scania med lastväxlare och en RAM 2500 Dually med 6.7L Cummins att dra ett stort transportsläp med Vi har snackat RAM EREV och han säger att så fort den kommer i 2500 och en Svensk firma tar hem dom så har han en på uppfarten det skulle kunna göra att han kan sälja sin daily driver och sköta det dagliga helt på el och ha en dragbil som är en Swiss Army Knife och ha Corvetten till sommaren

Jag har ett antal fossilbilar (nu blir @Esse upphetsad) och behöver inte rättfärdiga dom för någon ID.BUZZ tillgodoser 100% transportbehov oktober-april resten av året använder jag till 75% min Mk1 Golf Cabriolet och skäms inte när jag står på Circle K och tankar 98oktan och elbilsladdare kommer fram och vill prata om den oftast bara possitivt

Våga vägra rättfärdiga bilköp EV Hybrid eller Fossil

1 gillning

Nu blir ju siffrorna för denna bilen inte riktigt så fina i verkligheten.

Dels för att den har 85km WLTP på batteriet och i vinterförhållanden kanske du får ut 4-5 en bra dag, vissa som äger den skriver att de får ut 6-7mil på sommaren på minibatteriet som sitter i.

Sen blir det lite moment 22 när Rexen används för att ladda batteriet och inte framdrivning, och det blir då väldigt svårt att räkna på.
Dvs ökar förbrukningen, som EVs har en förmåga att göra, från batteriet under drift så behövs det laddas mer från Rexen.

Dvs det blir inga 50mils räckvidd där heller, och allt man får är en otroligt ineffektiv drivlina.
Som dessutom aldrig kan snabbladdas utan måste tankas.

Jag anser att det är 100% mer vettigt att välja vanliga och billigare bensinvarianten CX-30, och spara 100k på köpet.
För med denna hybriden kommer du i slutändan ändå bränna soppan så varför inte göra det effektivt.

Och framförallt.
Detta är absolut inget som hänger ihop med trådens rubrik.

Dvs nästa generations elbilar. :face_with_peeking_eye:

Entusiastbilar godkändes i förra podd avsnittet . Och har även godkänts av @larsson som jag trodde att jag förde en dialog med ? . Därav min frågeställning, inte adresserat till dig . Jag tror nog att du och jag har ungefär samma syn på bilism i största allmänhet. Som sagt vi åker Volvo diesel på långresor , och Elbil på resten . Men lite onödigt med två bilar när jag går i pension om några år . Så frågan är vad vi ska ha då ? .

Elbil med räckvidds förlängare framtiden för ett begränsat antal kunder ? , hör väl ändå till tråden . Men då bröt jag mot dina regler då . En liter milen enligt test borde väl ändå innebära 50 mil på 50 liter . Många jag känner lever ett väldigt stationärt liv , bor och jobbar i samma samhälle . Två kilometer till affären och tre kilometer till jobbet , för många av mina grannar . Och släkten i samma by . Jag har ingen statistik för hela landet , men det kommer du säker att skriva att du har .

Tror inte Rex i sin nuvarande form är nåt att ha. Det är för dyrt att göra det ordentligt.

2km cyklar man enligt mig. Alternativt tar nån go veteranbil, mopeden eller så och tar en extratur.

1 gillning

Flakmoppe skulle vara skoj . På sommaren då :thinking:.

Kanske får några där det annars krävs stora motorstarka bilar för att dra släp längre sträckor, men även där ser jag inte nyttan ämnat än för godhetssignalering.

En liter milen (eller typ 08 enligt specifikationen) baseras på förbrukningen för EV delen.
På vintern kommer den likt alla EVs dra mer och det kommer då behöva laddas mer för en kortare sträcka.
Dvs den kommer dra lika mycket men tappar du 30% räckvidd ökar även förbrukningen för Rexen motsvarande.

Scenariot du beskriver, vilket stämmer in på majoriteten av alla som kör bil är ju helt optimalt för en elbil.
Korta sträckor nära hem där laddning finns.

Och skall man sen ut på långtur så kanske ett eller tre eller fem stopp med 20-35mils mellanrum för att ladda inte alls är hela världen.
Det handlar helt enkelt om prioriteringar och vad människor vant sig till.
Det är svårt att lära gamla hundar sitta och det kan definitivt sägas även om människor.

Veteranbil eller elbil alltså . Du är ärlig i alla fall det får man ge dig . Men inte så konsekvent då du samtidigt skriver om äckel från avgasröret . Men jag gillar vad du skriver nu , för även jag värnar om entusiastbilen och veteranbilen . Jag tycker MX 30 har lite annorlunda spännande lösningar jag .

Vi försöker nog säga samma sak fast på olika sätt . Äta insekter och kött till 90 % , var menat som en metafor = Allt om klimatet handlar inte om elbilar till 100 % eller inte . Veteranbilar var en liknelse , anses det ok vilket du vet att jag tycker , att köra en veteranbil några hundra mil om året så är det ok att köra en hybrid på bensin , några hundra mil om året . Lokal miljö är en annan sak , men den klarar en laddhybrid också. Har inget med dina bilar att göra . En liknelse alltså. Jag skulle aldrig i livet låta en insekt passera mina läppar, och inte ostron eller sniglar heller för den delen .

Man behöver inte lära andra att sitta . Dom kan få gå och sitta som dom vill , efter dom lagar som finns för tillfället . Som ofta förändras över tid . Jag åker elbil precis som du vill jag poängtera . 3500 mil om året dessutom, mer får jag inte köra på avtalet . Sen får vi se …. Våran Hund har stor frihet att springa och sitta lite som hon vill , för jag har inget behov av att bestämma över andra individer . Jag tycker att det är viktigt och bra med elektrifieringen ska tilläggas. Men en elbil med räckvidds förlängare är också en elbil till största del . Att det skulle vara så farligt , om en mindre grupp kunder valde det , tycker jag är ett extremt synsätt . Men det är ju inte ovanligt nu för tiden , verkar vara en trend i värden .

Jag skulle aldrig vilja ha en veteranbil som bruksbil igen. Jag är inte amerikan så jag kan hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Det är skitnajs att vara på bilträffar, strosa runt, känna dofterna, höra ljuden och njuta av de vackra designerna men sen när jag är mätt på det är det skönt att sätta mig i min moderna elbruksbil och åka hem.

För mig som funderar på när även eldrivna plåtisar kan börja rosa marknaden, så är det tveklöst att få ner tyngden på batterier som är det absolut viktigaste.
För mig skulle det räcka med 35-40 mils WLTP i en plåtis och inga krav på snabbare laddning.