Nästa gen. elbilar

Hybrider har två drivlinor = dubbla komplexiteten, mycket onödigt, då batteriutvecklingen går i rasande fart!

Men läs inte allt svart eller vitt och ta åt dig på allt som alla skriver här.
Och förstå vad ordspråket jag skriver står för.

Att förändra människans beteende tar generationer och det gäller precis allt.
Att få folk att övergå till smartphone var oroligt segt, och motståndet mot ny teknik har genom generationer skapat friktion.

Att tanka vs att ladda bilen tillsammans hatet mot Tesla är just nu kanske den största konflikten mellan bilägare.

Trams . Att ladda bilen innebär ju bara att sätta i sladden och blippa kortet . Motståndet till att stå länge på ladd plats har inget med teknik att göra . Jag tar åt mig !? , det är väl ändå jag som får medla med andra som tar åt sig . Smartphones har vi 60 talister haft sedan dom kom . Att det kan gå fortare hjälper inte för mig . Yrkesskada kanske för jag vill köra till målet utan extra stopp mer än nödvändigt. När det är dags för mat , får laddningen gärna ta en timma . Så då är det lång räckvidd som behövs i så fall = dyr bil . Dom blir nog billigare , men jag låter folk och mig själv välja vad dom tycker passar dom .
Om folk köper Tesla eller Kina bilar eller Tyska bilar skiter jag fullständigt i , deras val . Flera biltillverkare har avslöjat planer i den riktningen med räckvidds förlängare nu när elbilsförsäljningen inte går som planerat . Jag tror en del kommer att välja det . Särskilt i södra Europa. Och skulle dom välja det i stället för en ICE bil , så tycker jag att det vore bra , på tal om svart / vitt . Men ät insekter du om du gillar extremism det är inte heller så farligt , bara att tugga och svälja . Då skulle du göra en lika stor insats för klimatet , som vi gör med elbil .

I dagens politiska klimat är det många som har åsikter om Amerika och Amerikaner så även jag…

EREV har sedan jag första gången såg och körde Honda Generator Porsche 550 replica (har skrivit om den på annan plats här) funnits i Amerikanska biltillverkares framtid Vi hade redan i mitten av 90-talet på Nissan olika ideer om hur bilar skulle drivas i framtiden
Dom mest lyckade EREV bilarna var Chevy Volt och Cadillac ELR (en otroligt läcker coupé) som var svårsålda men dom som vågade köpa var väldigt nöjda och ett visst missnöje fanns när GM beslutade att lägga ner produktionen Där det snackas mest om EREV är hos Stellantis främst då i Dodge och RAM divisionerna där Dodge CEO Matt McAlear och RAM CEO Tim Kuniskis som ligger bakom “Hellcat Everything at Dodge” pratar en hel del om EREV lösningar och man hoppas det spiller ner i divisionerna en Fiat Grande Panda EREV skulle sitta fint
Har även sett att Hyundai/KIA USA visar intresse för den inhemska marknaden
I Japan är man ju väldigt förtjust i vätgas men USA marknaden för vätgas har mer eller mindre imploderat pga utbyggnad av tankinfrastruktur vill ingen ta ansvar för och det ser omöjligt ut

Jag har alltid varit intresserad av EREV teknologin sen jag satt i Honda Generators 550 Replica på våran test track med ett grin från öra till öra Vi hade på bilfirman ett tag en Opel Ampera som jag använde flitigt och gillade skarpt övervägde att köpa den med en MB E-klass Hybrid kom ivägen

I USA just nu är BEV ganska iskalla försäljningen ökar minimalt medan olika hybrid lösningar ser det ut att bara bli fler och fler
Porsche överväger att lansera en hybrid version från Cayenne/Panamera i nästa generation Taycan I nya Boxster/Cayman som skulle bli EV only har man gått tillbaka till ritbordet dels för att dom specialbatterier som Northvolt skulle leverera inte kommer men även för att anpassa den för ICE Hybrid och EV drift

Jag tror inte vi sett slutet på Hybrid utvecklingen

Amerikaner = folket inte enstaka politiker. Ja en Chevrolet Volt eller Opel Ampera skulle ju kunna vara något , lite gamla nu kanske ? . Dodge RAM lite för stora och dyra för mig . Men en sån skulle jag välja ändå om jag hade haft råd . Gött att ha den där motorn ändå som trygghet , även om den inte blir så mycket använd . Särskilt på vintern med risk för stillestånd vid olycka . Törstiga bilar som Dodge och Mazda lär man inte hoppa över laddning vid matrast , av ekonomiska skäl . Lite långsam DC laddning på Mazdan dock , men det kommer kanske bättre grejer .

Ja nu börjar man dra öronen åt sig också vad gäller Hyundai motors groups kommande IMA plattform, som de hoppas mycket på i jämförelse med Kineserna. Återstår att se verkliga data, men blir ju ingen höjdare om man lanserar en ny plattform som kanske redan ligger en bra bit efter Kina.

1 gillning

Lustigt med unga ivriga människor , som rapar siffror helt tagna ur luften . Min Cupra som inte är någon billig bil , kommer jag 15 mil mellan laddstoppen vid 10 minusgrader , om man ska ha någon marginal för trafikstörningar . En billig elbil med mindre batteri naturligtvis kortare , det borde man väl ändå förstå . En laddhybrid använder naturligtvis värmen från kylvattnet till kupé värme , när motorn är igång . Så framtidens elbilar behöver större billigare batterier , för att kunna konkurrera ut laddhybrider helt . Så länge dom är tillåtna. Sen är det nog bra om dom laddar snabbt också , men det tror inte jag är det viktigaste . Få människor vill stanna var tionde mil i vinterkyla för att ladda med en billig elbil , hur snabbt det än går . utom den unga entusiasten då .

1 gillning

Är detta om du skulle startar med 80% laddning och kör till 10 % i batteriet?

Lär va 58kWh i Cupran, i 10 minus har värmepumpen rätt ineffektiv så 15 mil är ändå inte orimligt, säg att kylan gör att runt 30kWh är tillgängligt och bilen lär dra minst 2kWh per mil så det stämmer.

I sån kyla hade jag bara 12 mils räckvidd 80-10% på min gamla Corsa med 50kWh. Var precis jag kom till jobbet och hem igen där jag bodde då. Den hade också VP.

Ja ungefär så . Första sträckan vid 100 % ca 20 mil. . Men mellan snabb laddnings stoppen för vidare färd . så blir det som du skriver . Men det kan säkert bli både kortare och längre beroende på vind / snömodd på vägen / hur man kör / topografin osv . Jag kör nog lite fortare än man bör :smiling_face:

1 gillning

Flyttar till annan tråd . Även om jag tycker att det kan platsa här , som en tänkbar brygga för vissa som väljer i det lägre pris segmentet i en närmare framtid , än dom som visats komma dom närmaste åren . Frågan till Larsson var hållbarhet på automatväxellåda med elmotor , kontra större elmotor och generator.

Om vi lägger in ytterligare en parameter i debatten om bilar med ”små” batterier och kort räckvidd vid -10’

Hur ofta är det -10 grader eller mer i den del av sverige där merparten av befolkningen bor?

Och är detta ens ett problem överlag?

Spårar snabbt ur och vi hamnar i de klassiska att elbilar är skit för att man inte kan köra 100mil i -30’ med skoter släpet påkopplat. :crazy_face::man_shrugging:

Tråden handlar som sagt om nästa generation elbilar och dessa kommer nog sällan ha så kort räckvidd, och skulle de ha det är det igenröigen ett problem att stanna och ladda lite snabbt var 15:e mil de få dagarna det skulle innebära både att det var riktigt kallt och man var på långtesa??

Ju fler grejer man kan ta bort desto bättre.

Bor i Göteborg och det är minst 10 dagar med denna temp per vinter. Pendlar man till jobbet som hustrun gör 20 mil tor (planerar elbilsinköp till henne) så är detta en viktig parameter.
Tackar alla för input!

1 gillning

Då hade jag nog valt den version med det större batteriet . Lite mer marginal för framtida degradering , och lättare att hålla sig inom rekommenderade dagliga laddrutiner om inte annat .

Oops visserligen bara en prototyp av Genesis GV90 som blir den första bilen ut med nya IMA plattformen. Halka kan ju drabba alla bilar, men man får väl hoppas det inte är ett dåligt omen för Hyundai motor groups nya plattform :stuck_out_tongue_winking_eye:

Lååååång video men väldigt intressant mot slutet när de förklarar hur de löst 400/800v dilemmat genom att använda bilen som spänningsbooster och nu kan maxa ut SuC stationerna med ett konstant uttag på 450v och 500A från 0-45/50% och därmed hålla 220kw under hela den perioden, 59kWh laddat på 16min måste vara rekord för 400v laddare.

Så trots 450v in så steppar de internt upp det till 800-940V som packet önskar. :ok_hand::ok_hand:

Hyundai gör något likande på nya Ioniq5 men når bara till 135kw, men då hela vägen mellan 10-80%

Lite intressant också att de går in på diskussionen om Hi Power vs Hi Enegy pack i bilarna.
Det skulle man kunna tänka sig att lyssna längre på hur de väljer pack och hur olika bilar drar nytta av de olika egenskaperna, och framförallt vilka genskaper det ger för laddhastighet kontra räckvidd kontra vikt/storlek.

Och de tänker helt rätt här när de ”väljer” att stanna med peaken på 400KW då laddnätverket idag ändå inte kan erbjuda mer, och istället optimera för just den gränsen som kanske för ganska lång tid framåt blir taket för laddstationer.

För jag ser ingen nytta med högra kapacitet förena batteri och biltekniken tar ganska stora steg framåt.

Enligt tidigare information så ska ju Hyundai motor groups första elbil på deras nya IMA plattform vara Genesis GV90.
Bilen har nu setts i Tyskland, men fortfarande är det ju maskerat och hemligt, så vad gäller plattformen och bättre data verkar ju ännu inte finnas.
Intressant också att den kommer med panorama LED som andra lyxigare bilar också inför.
Är detta något vi får se i nästa generationens bilar överlag, istället för den vanliga datorskärmen?!

" What We Expect from the 2025 Genesis GV90

While Genesis hasn’t officially confirmed full specifications, the industry is anticipating the following from the GV90:

• Dedicated EV architecture with long-range electric performance
  • Cutting-edge interior technology, including panoramic OLED displays and smart cabin features
  • Minimalist, upscale design inspired by the Neolun concept
  • Flagship-level materials, finishes, and ride comfort
  • Debut expected in May at the 2025 New York International Auto Show"

Det lär ju komma lite mera information då bilen kommer att visas på New York auto show nu under 18-27 April :slight_smile:

Många bilgrupper har nästa gen på G.
Neue Klasse, Mercas nya serie etc.
Spännande utveckling!

1 gillning