Lite tomt på kommentarer, så jag kommenterar lite själv med tanke på hur utvecklingen går.
Det börjar nu komma bilar med inbyggd chatGPT, men där man av olika skäl “skyller” på olika omständigheter som i slutändan gör att man inför en funktion som begränsar användandet så mycket att man bättre kan använda funktionen i mobilen.
Sånt imponerar inte på mig, då kan de lika gärna sälja bilarna utan navigator och ruttplanerare.
Tror min ID4 22 års modell fixar punkt 1 ganska bra och delvis punkt 3.
Men att kunna filtrera så att bilen planerar rutten med de laddoperatörer man har avtal med var verkligen något jag saknade under en längre resa i somras.
Tror det blir svårt att hålla reda på alla typ miljoner avtal som finns i Europa.
Själv använder jag typ aldrig navigator. Kollar upp innan vad det finns för laddare och matställen sen kör jag bara, man behöver typ inte planera i Europa längre om man inte kör år Balkan till.
Är det mycket trafik och jag är på väg nånstans jag inte hittar kan det hända att jag skriver in en laddare så jag inte kör förbi den men aldrig någon ruttplanering direkt.
Kör jag nånstans jag varit förr så aldrig, skulle aldrig slå in navigator till typ Stockholm eller Göteborg liksom, det är meningslöst för dit hittar jag.
Att lägga in rutten i navigatorn är väl i själva verket en förutsättning för att uppfylla kravet i punkt 1. D.v.s att bilen ska kunna varna i god tid för hinder på vägen.
När jag kör ner på kontinenten förlitar jag mig uteslutande på Google Maps och Waze då får man alltid förvarningar om köer vägarbeten omdirigeringar och även poliser på vägen Waze är näst intill oumbärligt på Tyska Autobahn där det konstant byggs och är Stau
Här hemma om jag behöver navigationshjälp funkar röststyrning i Android Auto och Google Maps till 99% av sökningar
Ja det är ju funktioner som bör/skall finnas i bilens navigator, annars kan man lika gärna skippa alla navigatorer i bilarna och använda appar från mobilen istället. Men då tappar man ju det smarta med att integrera funktioner till bilens andra system.
Jag tror man måste bestämma sig om det viktigaste är att integrera navigations och ruttplanerar tjänster i bilens navigationssystem, eller koppla ihop mobilen med bilens övriga system. Det sistnämnda är säkerhetsmässigt fel, men samtidigt så ökar det funktionaliteten avsevärt, eftersom billeverantörer oftast är så kassa på att bygga navigations och ruttplanerare själva.
Tänker väl att Android Automotiven med Google Maps som standardkarta gör det mesta. Man har inte alls laddoperatörer eftersom det finns hur många som helst men de flesta verkar finnas, även ute i Europa. Som nämns ovan så uppdaterar ju Google trafikflöder konstant och planersr om rutten om möjligt. Det går att välja vilka operatörer man vill använda sig av
Jag har en Ioniq 5 och använder bilens navigation.
Fungerar OK. Vid ett tillfälle följde jag inte navigationes förslag och hamnade i en timmes stillastående kö.
Röststyrning av navigation fungerar bara på engelska.
De flesta laddstationerna finns i ruttplaneringe t.ex Eviny, Circle K, OK Q8, Mer, Ionity m.fl. Det finns filter för att välja laddnätverk, men inte så många svenska, Ionity, Virta och E.ON finns med. Man måste ha Övriga vald.
och 5. Ioniq 5 har en Live funktion och där finns de flesta laddarna med och man får status för laddstoppen.
Att ställa in en rutt med flera laddstopp, precis som man vill ha den fungerar dock inte så bra. Det bäst är nog att acceptera bilens förslag och sedan köra till laddstationen i närheten, som man vill använda.
Navigationen har uppdaterts över OTA och den senaste från juli är mycket förbättrad.
Mina tankar runt ruttplanerare är att det är en funktion som kommer betyda mindre och mindre framöver. Majoriteten av mina reser som jag gör börjar och slutar hemma utan något behov av publik laddning. De övriga resorna jag gör är mer eller mindre standardresor där jag känner till laddstoppen så jag behöver ingen som planerar för mig om jag nu inleder hemifrån med fullt batteri.
Den enda resan jag gjort senaste året som är så pass lång att den skulle kräva laddstopp och så pass ny/okänd är när jag och familjen åker till fjällen på sportlovet. Men gissningsvis hade jag även då planerat mina laddstopp i förväg på hemmaplan. Inte låta bilen bestämma detta när väl jag och familjen är inpackade och skall dra iväg.
Men full respekt för att andra kanske lever sitt liv på annat sätt.
Jag kör ofta till Italien och Tyskland första resan efter byte från ID.3 till ID.BUZZ så kollade jag upp laddare i förväg längs vägen med en ruttplanerare så nu vet jag var vi kan stanna ladda och få en bra kaffe så en ruttplanerare nu känns onödig däremot har jag alltid Waze och Google Maps igång så jag får uppdaterad info om olyckor vägarbeten omdirigeringar fartkameror tillochmed poliser längs vägen
Navigerar även här hemma med Google Maps och Waze med Android Auto känns det som det Volkswagen stoppat in är lite överflödigt Android Auto sköter det jag behöver bakom ratten ringer tar emot och skickar SMS läser upp SMS/mail navigerar spelar poddar musik och radio ger mig senaste nyheter allt röststyrt Jag vet inte om det blir mycket bättre med Android Automotive den enda erfarenheten jag har av det i Polestar 2 är att det är småstruligt att sätt upp men säkert bra när man får till det
Gissar att ruttplanerare om något år gjort sitt Kommer någon ihåg att på ICE-tiden suttit med kartbok och planerat bensinstationer på vägen till Åre…
1,2,4 & 5 gör Mercedes mycket bra i navigatorn. 3:än kan man bara välja mellan Mercedes me Charge-anslutna eller alla. Det funkar bra för mig som har Mme Charge med fast pris på alla anslutna. Tider, procent och lediga laddare funkar alltid bra tycker jag. Man kan också ta bort och manuellt välja andra laddplatser om man vill det pga matpaus eller så.
Tack jag har förstått att Mercedes har bra navigator och ruttplanerare, men trodde inte nån elbil idag checkade av så många av mina drömfunktioner på funktioner.
Kanske får jag kolla in Mercedes lite extra framöver, men får nog gå på en begagnad isåfall med tanke på vad de kostar en del. Är förstås funktioner som jag gärna betalar lite extra för.
Jag har kollat på Mercedes hemsida och det verkar som att även de något lägre prissatta EQA och EQB 250+ modellerna verkar ha det, åtminstone från årsmodell 2024. Prisnivån springer väl ändå upp till runt 600k, men nåt/några år begagnat så får man mycket för pengarna de kostar då i slutet på nästa år.
Har inte kollat vilka tilläggspaket man måste ha, men 5-sätes EQB 250+ är nog den isåfall som passar mig bäst.
Återigen tack för informationen och har även sett @cgullin test av EQB med tummen upp även därifrån efter testen, så helt klart en tänkbar kandidat som jag ska prova under kommande år!