Navigator och ruttplanerare

Kommer så väl ihåg förfarandet, eftersom jag fortfarande gör det när jag planerar platser hemma för semestertrippen :slight_smile:
Jag tror/drömmer såhär.
Ruttplanerare på stora skärmar i bilen minskar i framtiden, men man förplanerar rutten i högre grad via app i mobilen och sedan pratar man i högre grad med bilen om/när man vill göra förändringar i rutt m.m.
Jag hoppas att de stora infotaimentskärmarna med navigation och allt möjligt annat de proppar in i dessa i framtiden försvinner och att man bara har mindre skärmar för föraren och HUD som visar det viktigaste för navigeringen. :slight_smile:

Jag känner nog att Google redan vet mer om mig än vad jag egentligen är bekväm med. :joy:

1 gillning

Ärligt talat, behöver vi ens ruttplanerare i dag? Tycker personligen att det finns laddare överallt. Och bilens ruttplanerare har sällan samma preferenser som mig själv.

Jag kör bara med Apple Kartor och kollar möjligtvis upp vägen i ChargeFinder innan om behov finns.

2 gillningar

Jag har sedan länge gett upp kampen kring att försöka skydda min integritet efter att ha förstått hur mycket man redan har i hemmen som man ogärna vill vara utan, men som i vissa fall inte ens avstägda är skyddade om nån vill missbruka detta. Sedan tror jag att jag är ganska ointressant att lägga tid på också att kartlägga :smiley:

2 gillningar

Det funkar förstås även bra utan ruttplanerare, men jag tycker tekniken borde vara bättre i bilarna 2024 än den var 2010 då jag köpte min nuvarande bil.
Bilarna kostar idag såpass mycket att det borde finnas ett bättre sätt att planera sina färder utan att behöva använda externa appar eller 3:e parts produkter utanför bilens eget system.

Men skulle leverantörerna plocka bort sina infotaiment och navigationssystem och sänka priserna motsvarande vad de tar betalt för dessa i bilarna, så är jag den förste att köpa den bilen!

Av nyfikenhet, är det operatörer som du menar eller vart man ska stanna?

Ja, mest operatörerna som jag tänker på. Jag vill t ex inte hamna vid någon Eon-laddare i ett industriområde. :smiley:

Misstänkte det, du åker VW va?

Som exempel så har jag denna listan med operatörer att välja på i BMW-appen :man_shrugging: Då blir det enklare att hitta den operatör man vill ladda på :slight_smile:

Jo, precis. Där är det mycket bättre hos BMW. Borde funka så hos alla!

Återigen saknar gamla trafikmagasinet fast kanske mera i en global kontext för att kunna påverka leverantörerna mera.

BTW Saknar nåt liknande råd&rön fast på elbilar där man fokuserar uteslutande på funktion i bilarna. Funktion före design där många tyvärr gör tvärtom.
Hade varit intressant om det fanns någon som testade och följde upp utvecklingen på navigatorer och ruttplanerare t ex som denna tråd handlar om.
Så har ni några tips på bra tidskrifter eller siter (svenska eller utländska spelar ingen roll) så tar jag gärna emot tips :slightly_smiling_face:

Tenderar att hålla med @Bankiren om ruttplanerare…

Låter ju som en trasig skiva men kan man förenkla något ska man väl göra det

Jag har tre bilar alla har Android Auto i någon form ID.BUZZ har det en bil har telefonen som skärm i en OG Blaupunkt en bil har en 6.6" skärm och alla har samma funktionalitet Röststyrt gör dom allt jag behöver jag har all min samlade musik poddar och nyheter på Spotify TuneIn och SR Play i Google Maps har jag under åren samlat laddstationer (bara med kortbetalning) bensinstationer kaffe mat hotel butiker etc så nu kan jag sätta mig och styra kosan mot Copperhill Stockholm Berlin Antwerpen Milano eller bara till BorderShop i Puttgarden helt oberoende av vilken bil jag väljer för allt jag behöver finns i min telefon som jag oftast inte släpper mer än en meter ifrån mig

Visst någon gång har jag dragit igång ChargeFinder när jag behövt det men det är otroligt sällan lika med att hitta 98 oktanigt då är VW appen oumbärlig

Med en dåres envishet Android Auto

Alla kör inte Android. Google Built-in från början så har man ju samma funktionalitet :slight_smile: Så länge batteriförvärmning inte är en grej via Google Maps så ser jag inte det som ett alternativ utan snarare som en omväg

Det där är säkert en dealbreaker för många men är man en lite till åldern kommen man behöver det uppsökas en toalett lite oftare än dom som har bråttom genom livet Mellan laddningarna blir det ofta inte så långt så tiden vid laddaren blir precis lagom förvärmt batteri eller ej något jag egentligen inte ens reflekterat över däremot en kopp bra kaffe det känns viktigt

1 gillning

Kul att det fungerar för dig och med din bil. Inte alla har samma situation och då måste det finnas andra lösningar.