Navigator och ruttplanerare

Det blir så korta laddsessioner när man kommer in med 25% men på tillbakavägen blev det en burgare hos Jureskog i Gränna (tror jag det var) och en halvtimme shut eyes

Sen är det dåligt med Ionityladdare i Skåne.

Jösses va gammal jag känner mig . Jag har numera börjat sova med plast skenor i käften , för att orka köra numera 40 mil om dagen på sena arbetstider . Trötta Gumman och trötta Gubben har mer ofta börjat välja charterresor efter vilka som erbjuds från Jönköping AirPort för att slippa köra till Landvetter på obekväma tider . När jag körde ner till Moseldalen förra sommaren med övernattning i Lübeck , stannade jag och för första gången i livet och drack energidryck för att klara att fortsätta . Monster vill jag minnas att den hette .

Stämmer bra på min äldre brorsa. Han har easypark och står och svär varje gång vi ställer oss på en parkster parkering, så jag får alltid rädda honom då vi åker tillsammans.
Ovetskap troligen, men jag utesluter inte att han spelar dum, bara för att jag ska stå för parkeringsnotorna :slight_smile:

Så länge en kund inte förstår/ kan utföra det, är det för krångligt.
Detta kommer lösa sig med tiden!
Ny teknologi = ska mogna lite..

1 gillning

Ladda med app har jag inte haft anledning att prova , trots två år och 6800 mil i Elbil . Däremot tankat bensin med app som alltid funkat utan problem. Men parkerings appar används naturligtvis ofta då inga andra alternativ finns i regel . Men är ju också otroligt mycket lättare och bekvämare jämfört med förr i tiden , när man skulle springa runt och leta efter betalstationer för kort betalning. Och ännu tidigare se till att man hade mynt , som ofta inte fanns utan springa runt i butiker för att om man hade tur få växla , och samtidigt hoppas på att man inte skulle hinna få böter under tiden . Älskar parkerings appar .

Det är redan löst på Circle K där kopplar man in kabeln sveper kortet knappar in pin-koden och den laddar precis som när man tankar fossilt på macken varför måste man envisas med att uppfinna hjulet om och om igen när tillochmed äldre damer och herrar klarar av proceduren har man någon gång tankat på en automatstation är det precis samma rutin

Ett tips till CK här är att de skulle kunna låta sin Autocharge även gå att aktivera genom skärmen på laddaren.

Koppla in laddkabeln, Välj betalning, Få frågan om du via detta betalkortet vill aktivera autocharge.

och vips så har de tagit bort ytterligare ett moment för att starta laddning :slight_smile:

Har du laddat med kortbetalning på Circle K? Det involverar inte pillande på den stora skärmen det sköts via den svarta lilla kortläsaren som sitter nere till höger på laddaren det enda meddelandet du får är vilket nummer du valt på kabel sen slår du pin-koden inget hokuspokus

Jag är inte så förtjust i att koppla kort till företag Jag har ett kreditkort som jag bara använder till att ladda med och får en faktura i månaden precis som på den gamla goda tiden när man som 18åring med första bilen skaffade ett Gulf bensinkort så gör jag

Har svårt att förstå varför man ska behöva gå igenom onödiga moment och det ska vara krångligare bara för att det är Ny Teknologi

Är väl en motvalls gubbe

Inte snabbladdning, men däremot väldigt många gånger indirekt genom EasyPark på AC laddning . Också det otroligt smidigt och har funkat varje gång . Betala parkering och laddning med samma app :+1: . Inte så många gånger med Elbilen , men väldigt ofta med laddhybriden . Är av åsikten att kör man Laddhybrid så känns det bra om man försöker att använda den som den är tänkt att användas .

Gjorde i veckan en längre körning Skåne till Sala via Örebro och Vimmerby Växjö på hemvägen en 130mila tripp Jag testade något nytt körde Waze på telefonen för vägledning vägarbeten poliser mm i Android Auto körde jag Google Maps utan något bestämt mål

Jag började som vanligt med 100% SOC hemma när jag närmade mig 20% eller kände det var dax för färskt kaffe toalettbesök och ladd sa jag till Gemini “navigera till en Circle K laddare innom 5 mil” (hade jag haft manuell förvärmning kunde jag startat den) den lyckades med det vid varje laddning Änn en gång nästan tomma laddare hos Circle K inga köer blippa kortet och det laddar bra bryggkaffe och rena toaletter snabbt in & ut

Tyvärr kan inte Waze lägga till mer än ett laddstop i taget mellan start och mål men det ska tydligen komma man kan välja elbil och laddkontakt men den kan inte räkna ut när du behöver ladda den går inte att röststyra och vägvisning dyker inte upp i förarskärmen För mig är Waze oumbärlig när man ska hitta en gata plats adress i en helt okänd stad med sitt avskalade UI

Har ruttplanerare nu blivit helt överflödiga

Nej absolut inte, en riktigt bra ruttplanerare som är integrerad med de andra systemen i bilen är övelägsen, istället för att ha en massa olika appar.
Jag tycker istället att det ska bli skönt när man slipper mobilen med alla appar för att tanka, parkera och hantera ruttplanering!

1 gillning

Medhåll!
Min EQS föreslår “vill du parkera här” då den läser av skyltar (ihop med GPS tror jag) där jag tidigare reggat mig och bilen.
I Mercedes-Me kan man lägga in betalkort…för laddning och parkering.
Bilen och app kan även föreslå och navigera till Parkering.

Kanonbra tjänst.

@cgullin kan du reda ut hur P-funktionen fungerar. Bilens kamera ihop med GPS?

Waze var kungen av navigering tidigare, men de har enligt mig stått helt stilla i utvecklingen sedan 4-5år och det enda de är bra på idag är ett hyfsat snyggt gränssnitt och trafikinformation, inkl att planera morgondagens resa i Stockholmstrafiken

Allt annat ligger de ljusår efter på.

Har varit med i deras Beta grupp i många år nu och kan inte räkna på mina fingrar och tår hur många ggr de påpekat att ”snart” finns det en funktion även för elbilar. :rofl:

En inbyggd fungerande navigator är här överlägsen när det gäller att hitta dit man skall och eventuellt ladda.

På tal omCirkel K så har jag helt slutat att ladda där framöver

299A Max när man är själv på stationen och så sjunker det till 150A så fort det är mer än en bil inkopplad, tredje gången detta hände nu i fredags så efter det är deras laddare bannade hos mig. :face_with_peeking_eye:

Hmm, har inte testat parkeringsfunktionen i bilen, brukar vilja hantera det manuellt i Parkster eftersom jag ibland parkerar i tjänsten och har ett företagakort reggat i Parkster. Easypark använder jag en art om jag blir tvingad, makalös app att vara dålig trots så stor som den är. För laddning har jag ju laddkortet med 14 000kr i krediter :slight_smile:

1 gillning

Dessa appar skapa tyvärr böter, genom sin brist på användarvänlighet.

Laddade ner ruttplanering app innan Elbil . Tog bort den oanvänd efter 3 långresor av Totalt 8 med behov av DC laddning . Använder ytterst sällan GPS heller , men bra när jag verkligen behöver . Inte större behov av sånt på Elbilen än på Bensinbilen för mig .