NIO elbilsetablering i Europa

Kollade in en video på en bil som NIO hoppas ska frälsa Europa!

Är det en spindel, eller är det nyaste Iphone modellen i bilformat. Nej det är en bil som heter Firefly (Eldfluga). :slight_smile:
Fyndigt namn och lite udda design, men frågan är om det blir nåt för Europa?!

En liten bil som hamnar i Morris mini cooper storlek och troligen också hamnar i den högre prislappen. Liksom mini cooper lär den nog få svårt att sälja många av i Sverige tror jag.

Plus ändå för smarta förvaringslösningar och tvåfingers funktioner på skärmen i avsaknad av fysiska knappar. Men ack så ovisst med batteribytarframtiden och batteriet i bilen är ju inte så mycket att skryta med vad gäller WLTP heller.
Funkar dessutom inte att byta batterier i de redan etablerade batteribytarstationer som finns i Sverige.

Är detta sista chansen för NIO att försöka slå sig in på allvar i Europa?

Känns lite Lorry: Tänkte inte på det…

Kanske varför Nio bara sålt en handfull bilar i Sverige
Vem vill satsa på en bil som det verkar som ingen kollat marknaden för innan man börjar sälja bygga flashiga showrooms och batteribytesstationer men ingen eftermarknad/serviceorganisation
Vilken kund vill ha det egentligen?

Ska dom börja bygga Firefly batteribytes holkar nu?

Tydligen skall det fungera med nästa generationens batteribytarstationer, men helt klart ett bekymmer med generationsskiften och fortfarande osäker standard för dessa stationer som du är inne på. Flera andra leverantörer har ju samarbeten kring batteribyte med NIO, bl a Geely gruppen. Nu vill CATL dessutom köpa upp NIO’s batteribytarstationer, så intresse verkar ju finnas.
Jag är mycket tveksamt dock om de någonsin kommer ha stor framgång i Europa med sina bilar och batteribytarstationer, ens om man kommer fram till en gemensam standard, infrastruktur och en affärsmodell som håller för Europa!

Ja det också

Men det som går över mitt förstånd och över 40år i fordonsbranchen är hur någon kan lägga ut 500-800.000 på en bil utan att ha undersökt på djupet vem står för service vem lagerför reservdelar vem hanterar garantier

Ett helt hypotetiskt exempel: Jag köper en Zeeker efter ett eller två år är det dax för service då ska jag vända mig till Mekonomen inget ont om Mekonomen Magnus på min lokala Mekonomen servar byter olja och filter ibland bränslefilter och tändstift på mina ICE men när vi pratar elbilar säger han “Aldrig det får någon annan göra” ska jag då behöva dra till Malmö för service får jag då en lånebil under tiden En dag går värmepumpen kaputt och det är ett garantiärende hanteras det också av Mekonomen har dom en värmepump på sitt centrallager finns det ett Zeeker centrallager i Sverige eller Europa eller måste delarna komma från Kina håller då Mekonomen med en elbil lånebil. Jag drar vänstersidan i en stolpe i ett garage så illa att en dörr måste bytas och en del plåtskador och lack måste fixas mitt försäkringsbolag hänvisar till ett skadecenter i närområdet dom säger Nej Tack då får jag en annan hänvisning 20 mil hemifrån till ett skadecenter som tar emot den ska dom då vänta på en dörr från Mekonomen som dom tar gud vet var ifrån och sen ska hantera bilen Försäkringsbolaget står för del av hyrbilen i 60-90 dagar och har man otur tar det längre tid och då kommer den kostnaden ur min ficka (typ snubben med Teslan) Jag kan tänka mig ett antal situationer som kan bli minst sagt knepiga som ägare av en Zeeker det känns som i YouTube recensioner är det fokus på Flash infotainment styr assistenter fräcka funktioner som V2L V2G & V2H All Wheel Drive Plug & Charge mm men oerhört sällan man hör hur bilens eftermarknad/service/garantiorganisation ser ut och hur och vem det hanteras av

Hedin har tagit åt sig ett antal “nya märken” dom har ju iallafall vana av att hantera service och garantiärenden i sina egna verkstäder men Hedin står idag inte på stadig mark och vad händer om Hedin säljs eller inte klarar av det dom utlovat

Polestar har utarbetat ett samarbete med Volvo Verkstäder/ÅF men inte alla jobbar med EV men det måste vara ett mindre riskabelt köp

Jag är inte ute efter att pissa på Zeeker Mekonomen Hedin eller andra importörer av mestadels Kinesiska EV jag bara förstår inte hur man kan lägga 500-800.000 (ofta en förmånsbil so who cares) på en bil där man inte gjort djupare research än att nya uppdateringar kommer OTA Sen tycker jag att YouTubers och influencers kunde lägga till information om vem som hanterar eftermarknad/service/garantier för bilen i sina recensioner om man vill kalla det konsumenupplysning

Det finns ju bilar från legacy automaker som har serviceorganisationer i Sverige som går tillbaka till 40 och 50talet varför tilltalar inte det?

Just my two cents

Edit: Jag ska vara transparent med att jag inte tittar på YouTubers och Influencers filmer men jag har en hel del kontakter i branschen som kollar på allt som det går och dom tycker som jag om otillräcklig konsumentupplysning

1 gillning

Ingen värmepump i den bilen är jag rädd.

Kloka ord på ett sätt om nya mindre bilmärken, men skulle alla tänka så hade väl aldrig Tesla kunnat etablera sig i Sverige dom heller ? . Vad dom pratar om på YouTube har jag ingen aning om , men i podden här har dom väl pratat om det ? .

Är väl inte spikat ännu vad den Europiska versionen får för specifikation. Men skulle den komma hit utan värmepump, så vore det ju dubbelfel!

Källa: Telescope

Han brukar ju ha koll.

Måste hålla med @J.Erasmie att det är förnuftigt att köpa en bil där man vet att möjlighet finns för service och reparationer nära. Jag har även märkt att många svenskar verkar tycka detsamma. När tex Porsche Center öppnade nere i Umeå så blev det rejält mycket fler Porsche på vägarna i trakterna, samma sak efter MG öppnade i fjol. Tror jag hade sett en MG5 och en ZS innan, nu ser jag nästan dagligen minst en MG.

Sedan kan jag förstå att vissa tycker det är värt att åka 120 mil ToR för service/reparation för att få köra just den bilen som de verkligen vill ha (jag hör inte dit då det gäller bruksbil)

Det som är värre är när företag vill ge sken av att ha service och verkstad nära men i realiteten kan visa sig att man själv måste ombesörja och bekosta transport 60 mil bort om man har fel fel på bilen.

Men för att något märke som Nio i detta fall ska ha en chans att slå i Sverige så tror jag att de måste ta kostnaden att bygga ut ett väl “täckande” verkstads nätverk före annars kommer folk inte välja de bilarna. Och jag tror inte att det bara räcker med den lokala verkstaden för att nå tipping point, det behövs även att man ska känna sig trygg på resan att kunna få hjälp “nära” oavsett om man är i Lappland eller Skåne.

Jag skulle tveka på köp av Nio med flera av den anledningen . Men jag skulle inte hänga upp mig på batteribyte . Att en Landrover kan klättra i berg betyder ju inte att man måste göra det . Att en Elbil kan ladda snabbt är ju bra , men betyder ju inte att man måste göra det . Att man kan byta batteriet är en möjlighet , men betyder ju inte att man måste göra det , osv . Lite för dyra dock .

Jepp, jag såg också den videon. Återstår att se hur konfigurationen ser ut i Sverige om/när den lanseras.
Utan värmepump är det som sagt dubbelfel och tillräckligt tufft ändå att försöka slå sig in i Europa!

Är inte problemet med service att vi numera behöver vända oss till ett servicenätverk kopplat till märket? Låt min lokala verkstad gå en utbildning och standardisera komponenter och verktyg så det inte behövs någon märkesservice för Zeekr eller andra märken.

Där har du så rätt.

Nios satsning i sverige är ganska chanslös i konkurrensen de står emot, och det blir en riktigt dyr historia och lite ett moment 22 att skapa en bra servicestruktur för en handlfull kunder i Sveriges avlånga land.

Nio gör jättefina bilar och de två jag provat satte ganska snabbt åsikten att det är en bil att köra men absolut ingen en bil att äga.

Och Firefly kan absolut flyga.
Om de sätter den hos Hedin bil, droppar priset lägst på marknaden och till det aggressiva kampanjer för privatleasing, dvs typ så MG gjort.
Alla landar alternativ är lönlösa att ens försöka sig på för svensken köper inte udda bilar på annat sätt. :man_shrugging:

Jag håller med och är just frågor jag ställt till Zeekr som i fallet med ditt exempel, där de i vanlig ordning bara säger att de jobbar på det. Håller också med om att det är bra att det tas upp och kan nog aldrig bli för mycket av den typen av konsumentupplysning från de som recenserar bilarna.

Personligen vågar jag inte köpa en dyr bil utan tryggheten med garantier och goda servicemöjligheter. Däremot kanske jag vågar testa en ny leverantör med en fördelaktig leasing om någon agent vågar ta in leverantören.
Men jag förstår också att som leverantör och agent så vill man inte heller ta för stora risker med att lägga stora pengar på infrastrukturutbyggnad och det är nog därför marknaden ser ut som den gör.

Återstår väl att se vad som händer i framtiden när ett antal leverantörer har städats ut och kanske nya regler och affärsmodeller för bilhandel är det som gäller!

Jag har i min bekantskapskrets ganska många Tesla early adopters som “har det bra” som köpte hela hypen om Tesla och betalade för FSD som dom aldrig fått dom stog ut med och skylde över problem och i början fanns ingen serviceorganistation i Sverige men dom hade alla druckit Elons Cool Aid och skulle aldrig beklaga sig över gnissel bromsar som fick bytas vart annat år dom var pionjärer i den nya teknikens bilar allt var bara fantastiskt “kolla när jag kör plattan i mattan fan va fort det går” sen att flera av deras bilar självdestruerade gjorde inget för nu kommer det en ny version och “då dumpar vi den gamla och så tar vi en sån och den har snart FSD fan va gött det blir”

En av mina äldsta kamrater och business partners tog betet hook line and sinker han bytte ut sin Audi S8 mot en av Sveriges första Model S p85 2 år senare kom p100 byte 2 år senare kom ännu en uppdatering byte sist kom Plaid byte men nu började jag se sprickor i fasaden han hade köpt en Audi R8 och använde den mer och mer tillslut efter 4st Model S så hade han tröttnat på löften (han la tillochmed en deposit på Nya Roadster) och ständiga problem med återkommande småfel och ett allmänt strul vid kontakter med Tesla så för 3 år sedan landade en Audi RS6 Avant i dubbelgaraget och livet var frid och fröjd igen

Många av dom i min krets som var Tesla Early Adopters har under resans gång tröttnat på Elons ständiga löften och bilar som inte håller måttet och gått vidare ofta till laddhybrider av dom sista 2 eller 3 så sålde Anders sin Model X Plaid under hösten och köpte en i5 Touring och sa sist vi sågs “fan va härligt med en riktig bil efter tre Model X”

Jag tror att hade Tesla lanserats idag hade dom aldrig fått fotfäste i Sverige precis som flera Kinesiska märken idag har svårt med att erbjuda en förtroendeingivande affärsmodell

Förstår att det lätt blir nostalgisnack i trådarna, men vi kanske ska försöka hålla oss till elbilar och i detta fallet nya märkens etablering i Europa iallafall. :wink:

Edit: Meningen var inte att klanka ner på någon och vet själv hur svårt det är att hålla sig inom trådämnet :blush:, men det spårar lätt ur när nostalgin kommer in i bilden.
Varför inte skapa en nostalgitråd för jag följer gärna en sådan, även om jag inte har så mycket att bidraga med?

1 gillning

Fick svar angående värmepump, vilket nog kan bli dödsstöten här i norden iallafall gissar jag! :roll_eyes:

“firefly is not equipped with a heat-pump as we focused on the car’s good efficiency in general as well as bringing more space in the cabin.
for the rest we will kindly ask you for a bit more patience with more news to come from Shanghai AutoShow this week – please stay tuned!”

Fast jag förstår inte varför det är så viktigt med värmepump.

Man ska va värmepump, fyrhjulsdrift, frunk och mycket innerutrymmer, vart ska man göra av alla prylar?

1 gillning

Återstår väl att se hur viktigt det är, men ett ganska litet batteri i kyla utan värmepump är kanske nåt som avskräcker många tänker jag.
Frunken kan man ju inte klaga på iallafall :slight_smile:

Värmepump är bra, frunk kanon så laddkabeln inte ligger under all packning där bak.
Resten onödigt, medhåll