Ny elbil - VW iD 7

Vi har en V40 CC Diesel från 2021 rätt välutrustad. Vi tänkte egentligen behålla den 1 till 2 år till.
Sedan har frun starta eget konsultbolag och då började tankarna att hon kanske på ett av uppdragen hade behövt köra 2000 mil på 6 månader. Vilket vi tänkte att det vill vi inte slita på vår bil med så den blir gammal i förtid. Tankarna böjande formas, att vi tar en billig liten elbil i firman… Men sedan växte tankarna vidare och efter att ha varit ute och provat bilar och tittat så blev vi sugna på att byta v60n och köpa en enda större bil som passar familjen och har packning och komfort att ta oss till fjälls. Ungdomarna är vuxna och nästan vuxna så det behövs åkas bekvämt därbak.

Vi fastnade rejält på en lätt begagnad ID7 coupé som stod i hallen. Vi kände samma känsla som när vi köpte vår förra bil, att denna vill vi ha. Utan att ens ha kört. :blush:
Så hela helgen har det räknats fram och tillbaka, upp och ner med kalkyler för kostnaden i företaget inklusive förmån, beskattning mm kontra privat osv.

Provat lite bilar. Sedan har man såklart bra koll på elbilar då man troget lyssnar på Elbilsveckan.
Hann de några vdieos av Gullin om id7 i helgen innan vi körde och det lät inte dumt.

Just nu sitter vi och funderar på att ta en rätt fullutrustad begagnad id7 (2024 men med 3500 mil på mätaren. Dynamisk chassi, panoramatak, ventilerade sätern osv.
Jämför just nu kalkyler på helt ny id7 med tillval på allt som den begagnade hade förutom dynamiskt chassi och panoramatak, säkert nåt mer. Och en GTX där man får dynamiskt chassi som standard och övrig extrautrustning som vi lagt till i id7 Pro
Körde den idag och den var lika härlig som förväntat. Bäst och tystast av det vi provat. Det är någon viss känsla i id7 som saknas i de andra. enligt vår smak.
Svårt att välja mellan dessa faktiskt just nu, vad säger ni? Är dynamiskt Chassie ett must have? Ska man välja den begagnade trots miltalen? är en id7 utan aukustirkutor märkbart mer högjudd?

Körde en Mache GT idag, med massa hästar. Helt brutal men ett förmånsvärde som var skyhögt. Hedin har kampanj på dem för 699 000. 2023 årsmodell. Kikade på Capri
Testkörde q4, Id4 och Hyundai Iconic 5 i helgen. Samt Kia EV3 och EV6 förra veckan…
Känner att även om vår bil håller ett tag till så är andrahandsmarknaden på diesel rätt gynnsam just nu…

Absolut på ID.7 det är en deal breaker IMHO

GTX blir tung i nosen och tappar körglädje bor man inte i Åre eller spenderar vinterhalvåret där går den bort IMHO

1 gillning

Håller med.
På alla MEB bilar är det dynamiska chassiet värt varenda krona.

Vad gäller GTX så har nyare bilar möjligheten att stänga av traction control och då känns det som en bakhjulsdriven är fullt tillräcklig även på vintern.
Och de går riktigt stabilt.

Första modellerna var lite speciell där då den typ stängde av drivningen vid stillastående i riktigt hala väglag och man kunde bara stå still med plattan i matten utan minst reaktion från bilen. (Det var en feature så vag) :zipper_mouth_face::rofl:

1 gillning

De flesta recensionerna jag såg innan jag beställde sa tvärt om, att GTX ger mer körglädje och inte bara pga. aktiva chassit. Kanske var pga. det mer kraften. Kommer inte riktigt ihåg.
@Esse @cgullin vad är er känsla. Har för mig att ni båda nämde det i era recensioner.
Sen är det som alltid. Smaken är som… :slight_smile:

Sen vet jag inte om man behöver bo/vara runt Åre för 4-hjulsdrift. Skulle nästan säga tvärt om och att det är i mellansverige man har nytta av 4-hjulsdrift.
Norrut är det oftast snö och där vet man hur man plogar och tar hand om vintern. Runt Sthlm och upp till Sundsvall brukar det vara riktigt tråkigt när det snöar och töar med oplogat och is. För att inte tala om söderut (från Sthlm) när det väl snöar. Lika mycket kaos som i Sthlm vid snö/tö.
Kan man välja dagar man inte behöver ut och åka så kan man skippa en vecka eller två när det är kasst men annars är 4-hjulsdrift riktigt behagligt.
Dessutom eftersom GTX sägs ge extra körglädje. :wink:

1 gillning

Dt låter ju bra… provkörningsbilen var ju med DCC så vi har inte testat utan.

Bor i Skåne och har haft 4 hjulsdrift många år på bilarna. Älskar det. Är inte bara snö som det hjälper mot, vattenplaning också. Vägarna i mitten av Skåne kan ofta vara moddiga och snöiga. Gillar att man bara kunde plöja fram på halvt oplogad modd. och sen körningarna till fjällen där man kan köra om på ställen där andra inte kan.
Men 4hjulsdriften är ingen dealbreaker. för elbilen känner jag. Ska räkna på TCO på både gtx ny (dyrare) och den begagnad Pro med DCC som är bra prissatt…

Hm vad skumt att jag bara har gjort mitt andra inlägg här. Trodde jag hade skrivit, har ändå haft konto här sen starten .:slight_smile:

1 gillning

ID7 är en mycket kompetent bil, har man som ni två stora barn och åker hela familjen finns det få andra bilar idag som svarar upp lika bra för det priset. Helt klart ska ni sikta in er på DCC-chassit, kostar inte mycket extra och gör mycket för komforten.

Tolkar det som att ni tittar på halvkombin där det finns en några begagnade som börjar på 500 tkr vilket är ett bra pris. De milen som den redan gått kommer ju alltid vara till nackdel när ni ska sälja den, men det kommer förmodligen ändå vara mer ekonomiskt än att köpa en ny.

Ifall ni vill ha en ny, eller om prisskillnaden inte blir för stor, så vill jag uppmärksamma er på att Volkswagen har en del lagerbilar som är nedsatta lite extra. Dessa bilar bör ni även få rabatt på när ni köper nya, nu hittade jag dock ingen halvkombi med DCC-chassi när jag kollade på Volkswagens hemsida, enbart ID7 Tourer som börjar på 686 900kr med DCC, panorama och dragkrok. Lycka till!

1 gillning

Ja, vi kikar mest på halvkombi, tycker den ser snyggare ut och vi har haft kombi så många år så det vore skönt med något annat. Fast kombin är också snygg.
Mest troligt är att vi inte köper utan en finansiell leasing till bolaget sen förmånsbeskattning på frun. Så leasing är beräknad på ett restvärde som verkar rimligt när vi ska lämna den om 36 månader.
på ny kan vi välja Business lease (liknar privatleasing eller finansiell.

Har du någon länk där du hittat en ny med lagerbil med DCC chassi? Vi har bett säljaren att kolla vad det finns för lagerbilar eller bilar på väg in. Vill ju ha bilen nu inte att den börjar byggas om några månader. :slight_smile:
Panorama är det brist på så där är leveranstiderna vädligt långa sa de.
den begagnade vi kikar på kostar 559, har inte letat efter så många fler så inte sett för jsut 500 (i alla fall inte med DCC och panorama, ventilerade stolar mm

På denna länk kan du kika, den billigaste begagnade börjar på 500 tkr, men nya med DCC-chassi hittar jag inga förens på 686 tkr och då Tourer.

1 gillning

Jag är verkligen old school när det gäller bilar som börjar väga över 2000kilo där räknas varenda kilo är det en sportigare sedan/kombi typ i4 i5 ID.7 så gör 4 hjulsdriftens extra vikt över framaxeln den till en överstyrd släpig oresponsiv styrningen blir mindre exakt och helheten haltar
Jag tycker absolut att ID.7 gör sig bäst som bakhjulsdrift med adaptivt chassi GTX blir som sagt sävligare när det svänger även om den har mer hästar och det adaptiva sport chassit känns kanske inte stummt med lite i styvaste laget det går inte att få det där Gungiga Amerikanare mood som bakhjulsdrivna gör så jävla bra men också styvare direktare med rätt inställningar

Jag ser inte YouTube recensioner och läser sällan recensioner jag lånar hem bilar jag är intresserad av att köra några dagar eller veckor så jag kan bilda mig min uppfattning om bilen på vägarna runt här på Österlen

Du kommer med största sannolikhet få många trevliga mil i din GTX jag önskar dig lycka till med ditt bilköp

Ska jag vara helt ärlig så klappar hjärtat mest för bilar i under 1000 kilos klassen tyvärr inte många elbilar där inte…

1 gillning

Tack, lusläste några spelar på de billigare bilarna, och jag hittade några som hade exakt samma spec som den som jag tänkt men med lägre pris. Blir nog till att förhandla ytterligare. Vinterhjul inkluderat har jag nog redan förhandlat mig till och lasträcke. Varför ska ens lokala dealer vara så dyr…

Nu verkar du lyckats förhandla till dig lite extra redan, men annars använder sig Volkswagen av en agent-modell när de säljer nya ID-bilar. Det innebär att priserna sätts centralt och handlaren bara förmedlar bilen, därför kan de inte ändra priset. Rabatten styrs därför centralt och ett sätt är rabatt på lagerbilarna de lagt upp på hemsidan. Ett annat sätt är rabatt via centralt förhandlade ramavtal. För småföretagare som ni verkar vara kan ett sätt vara ett nyttja medlemsorganisationer, tror till exempel att företagarna har ramavtal som medför 6% på ID7. Dessa ramavtal är kombinerbara lagerbilsrabatter.

1 gillning

Tack för tipset. Lutar mest åt begagnad variant just nu.

Begagnat till skillnad från nytt sätter ÅF priser på och där finns det alltid förhandlingsutrymme är det dessutom en Demobil har ÅF fått en extra rabatt på bilen och nu när 2025 börjar rulla in så ska 24orna bort och där finns det deal att göra

Lycka Till

Jahapp. Det tog inte lång tid. :slight_smile:
från att för att runt en och en halv vecka sedan bilbyte inte ens fanns på kartan på ett tag så var allt klappat och klart nu, :upside_down_face:

Gjorde affär idag och köpte den begagnade id7 vi hittade i helgen. Priset blev rimligt då jag visade några exemplar som var lägre pris på som var exakt samma spec på. Dem hittade jag via länken längre upp från @tobias . Tack för det.

Fick rimligt betalt för vår bil. Troligtvis lär vi väl få hem den slutet på nästa vecka. :slight_smile:
Kommer bli ett äventyr att som första resa hemifrån ta sig runt 85 mil till fjällen. :scream:
Nu måste jag bara snabbt hitta en laddbox

8 gillningar

Inne på andra veckan med mycket bilkörning i Skåne Blekinge och Småland

Men det jag noterar är hur många ID.7 det helt plötsligt rullar på vägarna övervägande sedanen men även en och annan Tourer
Nu kommer jag väl trampa några på tårna men absolut sämsta färgvalet måste vara svart med svart tak och tonade rutor ser den ut som en svart monolit tappar alla former trist den blågrå med svart tak är min absoluta favorit och i vitt ser Tourer riktigt bra ut den mörkblå och mörkröda är sobra färgsättningar såg även en GTX i den röda färgen som varken är Ferrari Rosso eller Porsche Guards Red men ett knepigt mellanting Och vad är det med svarta fälgar jag vet att alla jag såg var på vinterdäck och man troligtvis beställt så billigt det går men svarta fälgar är bara så 2020

ID.7 är absolut en av dom snyggaste bilarna på våra vägar Sedan eller Tourer den ser väldigt elegant och exklusiv ut och faktiskt större än den känns när man sitter och kör den Alla ni som valt en ni har verkligen gjort ett val att försköna våra Svenska vägar

Varför bländar alla Tesla

Åker nytt stort dyrt ICE så det får bli någon annanstans

Den är absolut fin i många vinklar, men jag har lite svårt för baken och framför allt bakljusen :smile:

Grattis och kul att kunna hjälpa till! :slightly_smiling_face:

1 gillning

Håller med 100 procent. Jag gillar sedan utseendet mest. JAg har inte varit mycket för vit, men här blev det en vit med svart tak och svarta speglar.
Vi testkörde en svart kombi med svarta färger. rätt tråkigt utseende.
Vi får svarta vinterfälgar till vår, men man få ta det man får helt enkelt. Såg den vita i kombi första gången idag och där såg den rätt konstig ut bakifrån, inte snygg medan baken är snygg i annan färg. Bakifrån är sedanen snygg i vit. Sedan blev kombin ännu tråkigare av att den var helt vit inget svart tak på det exet

Den är riktigt rymlig inuti.längtartills den står här hemma

Bak och fram ljusen gillar jag men är tveksam till belysta VW loggan bak och fram men dom ska tydligen går att släcka

Lite för Kardashian för min smak

Om det är den som heter Stonewashed så är det den jag valt. Gillar din smak. :grinning:

Börjar också se en hel del ID.7 på vägarna nu vilket inte hjälper att dämpa min längtan till maj/juni.

1 gillning