Jag ställer mig i kön för inbördes beundrar, tycker ID.7 Tourer GTX ser bra ut för det mesta. Men finns vinklar där den ser ut som en klump och där den ser ut som en sticka.
Har en vitmetallic, gillar kontrasten mellan svart och vit. Tycker det bara är svart som blir tråkig, blir som en svartklump. Har även jag svarta vinterfälgar, men funkar bättre än förväntat. Är fortfarande nöjd efter första 860 milen.
Enda problemen är en punktering i mellandagarna och massa spöklarm vid tvätt av bromspedal. Tror inte den gillad att jag tröck ner bromsen utan att sitta i stolen. Vilket genererade ca 15st larm, med bland annat felpå drivlinan och att den adaptiva farthållare blev begränsad till 210km/h. Men det löstes med att stänga och låsa bilen i ca1min, sen var alla larm bort. Min valda facoritverkstad ringde på måndagen efter och frågade om bilen funkade och om jag ville komma förbi för en felsökning. Blev en notis i min historik på bilen och gemensam överenskommelse att en gång ingen gång.
Lycka till med nya bilen
Se den som en ren duk att måla på Med väldigt enkla designer kan man få till något som väcker uppmärksamhet glada leenden vinkningar och folk som kommer fram och vill prata Jag lät mina folieringsgrabbar gå lös på ID.BUZZ som mest påminner om en Elektrolux frysbox med instruktionen Carnaby Street Swinging London 60tal Flower Power och det blev IMHO perfekt inte för mycket men ändå min egen och responsen har varit oväntad från ett par Tyskar på Systembolagets parkering som fotograferade den till leenden vinkningar tummen upp och Pernilla August som ville krama den och Volkswagen har lånat den till ett antal Demovisningar av ID.BUZZ LWB för att visa hur bilen kan anpassas
Kanske inte för alla som inte vill sticka ut
Trodde du klistrat den full med förstamajblommor! Vi klistrade våra bakrutor fulla med förstamajblommor, en ny varje år och så sa jag till barnen att när det är fullt får vi byta bil. De påpekade då raskt att det fanns fler rutor att klistra på…
Då var den hemma nu.
Vinterhjul och lasträcke monterat vid utjämning. Redo för fjällen.
Var visst en så här nödladsare som låg i bakluckan. Så jag kan stödladda fram tills laddbox en installeras.
En fråga, Mjukvaruversion, någon som vet hur man kan få tag i Version 5 av ID software till sin bil? Hittar inget att uppdatera i min id7 som har version 4.
Eller är det begränsat till enbart gälla för modellår 2025? @cgullin har du någon info/koll på ID software versioner och hur VW tänker med uppdateringar. Svårt att hitta någon info
Verkar inte finnas någon. Battery life, som leasar en ID7, har inte fått någon.
I den här videon pratar han om OTA till ID bilar.
Vet att nya Tourer GTX och Pro S kommer med version 5 men har ingen koll på hur det är med äldre ID.7 tyvärr. Är det något Volkswagen inte klarar av så är det OTA och uppdateringar överlag, riktigt tråkigt.
Ja det verkar så tyvärr. Förstår inte varför riktigt. Hittat lite YouTubes och folk som aldrig får uppdatering. Inga planer heller från VW om OTA. Ringde verkstaden och frågade och de har inte tillgång till att ens kunna uppdatera om de skulle vilja. Går via VW supporten nu och skriver .
Där svarar de på ett sätt som gör att man kan tro att det ska funka och hoppa igång direkt med uppdatering. Frågar. Massa om jag har godkänt OTA villkoret, ber mig att dubbelkolla, ta bilder å infotainment systemet osv. Medan verkstaden jag pratade med kollade i systemen och det finns inga upplagda OTA eller planerade sådana. Känns som typiskt VW att man säljer bil as is och så får den vara så i all evighet.
Jag hade så gärna haft ver5, animationen i HUD är så snygg i den. och enligt en video jag såg kan man faktiskt få anvisningar för navigering i HUD från sin telefon istället för bilens navigation om man vill.
Wellness appen finns inte heller. Massagen är den bästa featuren än så länge enligt övriga familjen.
Jag ska göra som de ber om och ta bilder mm och skicka, får se vad de kommer fram till. Verkar som att supporten inte förstår att de själva inte släpper iväg OTA uppdateringar som är problemet utan tror det handlar om inställningar i appen.
Något för journalister att trycka på VW att se till att göra uppdateringar, inte vara livrädda för det.
Nån som sett den här exteriörkombon på nån ID bil? Silverlisten börjar dyka upp på vägarna men ej i kombination med svart tak också. I konfigurationen Pro och GTX får man antingen färg/silverlisten eller färg/svart tak. Både och som på bilden går inte och silverlisten finns inte ens som alternativ på GTX. En GTX i den här färgen skulle nästan vara en dealbreaker för mig.
Den där kombon får du bara på en Pro med panoramataket, annars är det som du säger.
Även Pro S med panorama.
Synd, man kan ju i Pro versionen välja svart tak utan silvret mot extra kostnad men inte tvärtom GTX med silvret. Blått, silver och svart tak klart snyggaste men kanske ensam om att tycka det.
Vi har svart tak och silverlist, men den har ju panoramatak Bilen är vit visserligen. Men när jag hämtade ut den så hade jag inte tidigare lagt märke till att den har svarta lister nertill också.
Riktigt snyggt. Längtar tills jag tar bort lasträcken så bilen får se riktigt snygg ut .
Valfrihet är bäst och gör bilarna lite mer individuella. Jag är dock glad att silverlisten inte är standard på GTX Tourer nu när det inte finns valmöjlighet.
Jag har beställt en Stonewashed och tycker silverlisten ger bilen lite av ett lapptäcke. Som en gammal 240 som fått en av dörrarna från skroten i en helt annan färg.
Men som sagt, bäst hade att vi kunnat välja eftersom smaken är som…
Inte en GTX väl? Var inne på en vit först men ändrat mig till ljusblå. Om valet blir en ID7. Enligt säljaren 6 månaders leveranstid nu.
Ja du har en poäng faktiskt kanske ser snyggare ut på bild och avstånd än i verkligheten.
Nice Sedan ett alternativ helt klart men lutar åt en Tourer ändå. Har väldigt svårt att bestämma mig men har fått ner valen till två.Tror jag…
Ni är fullt nöjda med era ID7or antar jag? Jag tycker själv att det är den jag borde köpa. Den har nästan allt jag vill ha. Förutom att det inte är en SUV…
Vi båda ville ha något annat än kombi, haft nästan enbart kombi genom åren, var bara innan barnen man hade något annat känns det som. Jag gillar exempelvis Audi A5 Coupe och denna påminner om den, gillar inte helt vanliga sedaner. Hellre denna som jag mer kallar Coupé.
Och bagaget verkar tillräckligt stort för oss även utan kombi. Den liknar storleken på vår förra v60 CC. Kravet var ungefär samma utrymme att packa till fjällresan som den.
Kombin är snygg den med, men superskönt att äntligen ha ”något annat”.
Supernöjd. Och här är jag tvärtom, äntligen en icke SUV. Har haft XC60 också och är lite trött på att nästan alla elbilar är suv eller varianter på det.
Stolarna är extremt sköna, bilen är supertyst, bullrar klart mindre än andra elbilar vi har testat. Och helt annan komfort/lyxkänsla. Jag tycker VW har lyckats.
Och journalister sågar gärna touchknapparna på ratten å VW bilar, men jag älskar den, när man är lite van så är det så nice. Körde en ICE VW med vanliga knappar några dagar tills det var dags för leverans av bilen och det kändes mest smäckigt med gammaldags knappar.
Enda smolket i bägaren är att jag bara har ID software 4 och man verkar kunna se sig om i himlen efter att få en uppdatering…… Sedan har jag lite småfel på den då 12 volts batteriet är dåligt. Så vi får det bytt på onsdag. Just nu går det inte att styra den online eller något annat när bilen är avstängd. (Vi köpte en begagnad demo). Brukaren som inte körde den längre hade koll på att det var något fel på batteriet, så där låg en arbetsorder på det redan.
Vet dock inte om de tär vanligt att VW batterierna fallerar efter bara något år. Bilen har gått 3500 mil och knappt ett år i trafik.
Upplever dock fortfarande att vi gjorde en riktigt bra deal. Fick allt vi ville ha plus lite till, Panoramataket var ett litet plus som jag ogärna ville släppa.
Skulle vi beställt en ny så är det brist på panorama just nu hos VW så det går knappt att beställa eller väldigt lång lev tid.