Ny elbil - VW iD 7

En fråga bara ang farthållaren blev begränsad till 210 km/h?

Vad är topp hastigheten då? Id7 GTX T.

Det tar stopp vid 180km/h, så det är tur att den adaptiva farthållare är begränsad till 210km/h

1 gillning

Det kanske finns en bugg i bilen så den kanske går fortare på farthållaren. Vorenikte första gången.

Håller med till 100% efter 3 år i ID.3 och snart ett år i ID.BUZZ så sitter funktionerna i ryggraden och jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt Åkte ett tag 2025 Passat som har funktionerna på exakt samma ställen men är fysiska knappar och det gav ingen mervärdeskännsla över dom haptiska Skoda Enyaq har en designmässigt tilltalande ratt med fysiska knappar och riktigt snygga scrollhjul men ergonomiskt är den inte bra funktionerna är helt ologiskt placerade Senaste tiden har jag haft en 2025 Range Rover SV för en bra bit över 2 miljoner och den ratten är helt hopplös faktiskt så känns hela UI inte i närheten av 2 miljoner

Min ID.BUZZ har utvecklat ett irriterande fel ibland slår den bara av alla funktioner i vänster knappsats och den blir stumm det har nu lokaliserats till ett glapp i knappsatsen och på måndag går den in för utbyte Jag har blivit lovad en VW Amarok Aventura V6 TDI några dagar något jag inte kört förut

Bästa ratten all time Momo Prototipo Jag har den i fem av mina bilar det blir inte mycket bättre än så…

1 gillning

Ja, det hade varit en kul lösning. Men tror att elektroniken fick fnatt när jag trök på bromsen utan att sitta på stolen. Har någon annan lust kan man ju kolla vad som händer på deras ID.7:a.

Gällande ratten så förstår jag inte heller problemet, hade samma ratt i min Arteon och kan nog räkna feltrycken på enhand under 2,5år. Tycker denna är mycket snyggare än den med vanliga knappar.

Jag har haft en ID 4 sedan november 2022 och jag blir förbannad varje gång jag använder touchknapparna.

Jo jag har kört SUV i 15 år så kan väl också känna lite våga-prova-nåt-annat liksom. SUV är dock jag och passar min användning bäst då jag mest kör i och runt stan. Dessutom är jag kortväxt så skönt att sitta lite högre när jag kör. Tvivlar inte på att jag skulle gilla ID7an om jag väl hade den, bara det att vill-ha-känslan inte finns.
För två månader sen hade jag noll koll på elbilar, fanns liksom inte på kartan. När jag började kolla lite efter min nästa bil så fastnade jag för tre bilar, alla laddhybrider. Efter att ha läst på lite så gav jag besviken upp laddhybrider och tog stora klivet in i elbilsdjungeln. Mitt bilintresse har sen dess nått oanade höjder, har blivit lite av en hobby.
Så i år ska jag köpa min första elbil. Ska bara bestämma mig för vilken. Valet i nuläget står mellan ID7 eller en beg Audi Q8. Förnuft vs känsla typ.

Då har jag varit i fjällen på premiärtur med elbil. Intressant efter bara ägt elbil i några dagar. Var hyfsad förberedd, lite hickups på vägen upp, men hemresan oerhört smidig.
Vilken långfärdsbil detta är. Helt magisk. Var inte trött efter 92 mil i bilen.
Vill man läsa om resan så har jag “bloggat” om den på ett annat forum. Bubblan TEknikveckan.

Rekommenderar er som inte hänger där att även hitta dit om man är techintreserad och elbilsintresserad. Eller bara vill hänga med ett gött gäng
och hitta trådar om allt möjligt.

Bulldog76:s roadtrip till fjällen med elbil - Bilar - Bubblan - Teknikveckan

1 gillning

Spännande första långtur, tråkigt med lite problem med bilen hoppas det löst/löser sig.

Ang din förbrukning så med en fullastad bil med takbox med de temperaturer och väglag ni hade måste jag säga var ganska bra. Förvärmningen av batteriet går ju också in i de siffrorna som drar upp snittet lite.

1 gillning

Lite sugen på att skaffa en Frunk till ID7 an.

Man kan köpa till end el bilar här Frunk | Trunk extension for your electric car - frunk.at

Jag har fått 4 st OTA updateringar till min ID7 som jag tog ut i aug 2024

Hm, har du gått från version 4.xx till 5 då? Jag har fått småuppdateringar, men ingen uppgradering av hela infotainmentsystemet.

Nä ID7 Hadde 5. när jag fick bilen.

1 gillning

IDAg märkte jag att en ruta inte vaor ordentligt stängd när jag tittade i appen. Gick ut i bilen och skulle stänga fönstret. Böjer mig in och trycker på startknappen för att starta tändningen och kunna rulla upp rutan. Då började larmet att tjuta. Hur jag än gjorde så stängdes det inte av.
JAg stängde dörren, låste, låste upp osv flera gånger.
Gick in och börajde googla, under tiden tjöt den.
Testade fruns nycklar samma resultat.
Öppnade bilen och hoppade in i den en tredje gång och täntke kansk en soft reset på infotainment systemet löser problemet. Men då tystnade bilen såf ort jag rörde on off knappen på skärmen. Är det där man stänger av tjutet eller ahde jag bara tur som fick den att sluta?

Denna bil har lite märkliga småsaker för sig ibland tycker jag med mjukvaran. funkade i helgen inte att dra upp den till 90% ladening . Det stod att jag hade gjort det i appen, men Tibber vägrade ladda mer än 80.
Till slut funkade det när jag hoppade in i bilen och ökade stapeln på skärmen. Där hade den inte ändrats till 90% trots att jag ändrade via skärmen dagen innan. Så det och lite andra småsaker man har reagerat på händer-
Men att larmet inte gick att tysta var lite jobbigt. Det tjöt så jäkla högt

Ja teknikens under kan öka blodtrycket ibland , men vi är ändå roade och intresserade trots allt . Min fru som är ointresserad av bilar brukar säga att en sån bil ska jag aldrig ha , när jag svär över liknande problem .

@Esse och @cgullin
Ni som kört många mil i olika varianter av ID7, visst är det skillnad i körkänsla mellan Pro och GTX? Jag tänker på känsla i styrning och respons i gaspedal (och eventuellt annat). Jag har provkört båda men med viss tid mellan och fått den uppfattningen, men vill gärna få bekräftat. Sportläget i GTX tyckte jag var ”tillräckligt” kul efter förutsättningarna, men minns inte att det var samma i Pro när jag la den i sport.

Ja GTX:en är piggare, roligare och faktiskt också perfekt satt med Sport DCC-chassit (som du i sig sätter i komfort)

2 gillningar

Pro och Pro S har ett annat chassi som är mjukare än GTX från start så visst är det skillnad :slight_smile:

Kört Pro S en hel del och gillar DCC Chassit skarpt kört GTX under en dag och inte fått chassit att funka som jag vill lite stummt och stötigt visst GTX har mer pulver men jag gillar den bakhjulsdrivna ID.7 bättre

Har en ID 7 GTX Tourer om några veckor så vi får se vad jag tycker efter det…