Ni som har id7, upplever ni ett litet gnissleljud när man bromsar. Alltså egentligen bara i ögonblicket när man stannar helt. då niger bilen lite lätt och då uppstår ett litet knirr eller hur man ska uttrycka sig?
En annan sak vi upplevt är att om man sitter bak och gör över ett gupp eller sådant så känns det riktigt obehagligt i nacke i baksätet. Nästan wiplashvarning. Typ att det blir extremt stötigt. Trots Dcc chassi?
En tredje sak är att ibland när man vrider på ratten så är där också ett litet gnäll, gnissel eller knarrande ljud. Bara ibland, och verkar vara mest komma vid varmare väder. Ibland är det knäpptyst. Låter nästan som torrt gummit, packning eller något som jobbar när man vrider ratten.
Som jag förstår det har du köpt en lätt beggad ID.7 och du vet inte hur föregående ägare hanterat den
Jag förutsätter att den fortfarande är under garanti då skulle jag sätta mig ner och göra en utförlig lista på det du tycker dig känna/höra när du kör och sen uppsöka din verkstad hos din ÅF (förutsatt att du köpt den hos en VW ÅF) och sätta dig ner med en servicerådgivare/kundmottagare och gå igenom listan med dom och kanske ta med hon/han på en åktur och förklara Be dom också slå bilen och se att alla service bulletiner är åtgärdade och uppdateringar är gjorda Lika bra att ta tag i det på direkten
Efter lång väntan har jag äntligen fått ID.7an, i torsdags.
Tog min första längre körning idag. Sthlm-Gbg-Sthlm och kan bara säga att jäklar vad skönt det är att tvingas ta stopp för bensträck och toa!
Känner mig som en prins även efter många timmar i bilen. Massagen hjälper också till…
Köpt We Charge Plus så jag laddar Ionity för 3.50:-/kWh och Plug & Charge funkade perfekt de tre laddningar jag gjorde i Gränna, Ulricehamn & Mariestad.
Gillar verkligen ID.7an och elbil generellt så här långt i mitt korta ägande.
Nu har jag haft bilen i två veckor och kan redan nu säga att ALDRIG mer ICE!
Gillar verkligen ID.7an men har en sak som nästan gör att jag vill lämna tillbaka bilen.
Farthållaren som ändrar hastighet efter skyltar och kartan funkar verkligen inte bra. Skyltar är nog helt ok men Volkswagen har valt världens sämsta kartleverantör som har kartor från när Karl XII skulle in och ta Ryssland…
Tex. så låg jag på E20 utanför Arboga i 110km/h och helt plötslig ställde farthållaren in hastigheterna på 70. På motorväg!!!
Detta händer mer eller mindre hela tiden och oberoende av vilka vägar och hastigheter.
Ett val i meny att inte använda karta utan bara läsa skyltar tror jag hade räddat situationen.
Min två tidigare Mercedes C-klass har fixat detta galant men inte VW.
Var på kundbesök idag och där åker folk elbil från både VW och Skoda och alla har samma problem.
Sånt här tycker inte jag att man ska behöva acceptera på moderna rätt dyra bilar.
Ska kontakta VW men har låga förhoppningar på att få ens ett svar. Ogillar sånt här något så in i men får nog leva med det till nästa bil om tre år.
Förhoppningsvis har äldsta barnet flyttat hemifrån då så jag bara behöver en bil för 4 personer…
Som sagt, i övrigt en underbar bil men verkligen smolk i bägaren.
T.ex. BMW gjorde rätt här som visar ett förslag på hastighetsändring och inte gör något utan ditt godkännande med SET-knappen. Du kan ställa in att det ska hända automatiskt men det är inte standardinställningen iallafall.
Ja detta är ett otyg att man inte löser det. Tror inte heller det är kartornas fel. Verkar vara svårt för vissa att lösa det, men man önskar ju att de fick lite hjälp från de som fixar det.
Det är VERKLIGEN inget jag tänker göra med tanke på att efter 6+ år men bilar (Mercedes) som har fungerande system.
För mig är den funktionen ett måste. Tänker tex. inte åka på tre hjul för att hjulbultarna strulat på 1 av 4 däck. ”Plocka bort ett hjul.”…
Frågade specifikt om funktionen också och ingen säljare nämnde att det finns men fungerar rätt dåligt…
Jag tänker kanske inte hålla @Esse@cgullin ansvariga för att inte lyft detta med VW men har inte bestämt mig.
Men om någon av herrarna har kontakter på VW så fråga gärna.
Som redan nämns så går det att stänga av vill också säga att den bästa skyltavläsningen där bilen justerar hastighet finns i Mercedes i mitt tycke så du gick från bäst till sämst just gällande den punkten
100% kartor. Om vi kunde ändra så att vi bara ändrar hastighet på kameror så är problemet löst.
När bilen ändrar hastighet finns oftast inte en vägskylt på mils radie. Here som VW använder är så jäkla kassa och ingen anna kör med skiten.
Tror tom. Mercedes var med i starten men ansåg tydligen att det är skit för senaste Mercan jag hade så körde dom Google…
Nja, inte hundra på det. Har för mig att t ex Renault har problem med detta trots att de har google maps som är duktiga på att hålla kartor uppdaterade, men kan ha fel. @cgullin kanske har bättre koll på vilka bilar och kartsystem som det är problem med.
Jag bilade Västerbotten - Jönköping i maj i en id.7. Typ hela vägen med körassistent/farthållare och för mig var upplevelsen helt annorlunda bara 2ggr ändrade den till fel hastighet på 180+ mil. Båda gånger var norr om bron i Motala på väg 50 där man kör under 2 “lokalgator”, dvs rent teoretiskt kan den då trott jag magiskt förflyttade mig upp på vägen ovanför. Jag blev faktiskt förvånad hur bra den skötte sig.
Enyaq jag kört flera gånger på långtur uppförde sig som din id.7, tror att 70 skyltar som sitter på avfarter gäller motorvägen man är på så den bromsar osv.
Vad det kan bero på kan man fråga sig att det kan vara så stor skillnadpå bilar med samma mjukvaruversion, kan kameror vara dåligt kalibrerade/inställda tex? Sedan kan det var så att vi hade tur och bara körde vägar där kartan var korrekt uppdaterad också. Arboga tex passerade vi på E18 inte E20.
Jag kan förstå, men tycker det är fel, att bilen ändrar hastighet vid tex. en avfart där den kan läsa skylt på avfart. Men mitt i ”skogen” på en motorväg med inga avfarter, övergångar osv. så finns ingen anledning att ens läsa fel.
Som sagt. Mina senaste Mercedes 2 st har aldrig ändrat till fel hastighet på EXAKT samma sträckor, men min och andras VAG-bilar gör det. Jag ser ett samband.
Du säger ju det jag menar indirekt men ändå inte.
Jag vill att det ska finnas ett val att bilen BARA ska gå på inlästa skyltar och strunta i kartan, oavsett kartleverantör. Men hade VW haft Google så tror jag att det hade varit ett ickeproblem.
Att en fransk bil har problem tar jag mer för givet än att den inte skulle ha problem.
Nu var min “bara” 2 mer referens mot den Enyaq (MEB bil precis som id.7) jag kört som tex envisades med att så gott som varje avfartsramp på E4an efter norrlandskusten som hade 70 skyltar tolkades som att det gällde mig som låg kvar på 110 sträckan.
Men jag håller absolut med dig i grundproblemet att alla biltillverkare, inte bara VW, borde ha högre krav på sig att uppdatera kartor oftare med dagens körassistenter. Samt säkrare skylt avläsning.
Tyvärr är min erfarenhet av “moderna” Mercedes begränsad, dvs som har körassistent som automatiskt ändrar hastighet. Provkörde EQA för två år sedan och den egenhet den hade var att den sänkte hastigheten först efter man passerat hastighetsskylten. Så med den hade jag fastnat i många fartkameror, men kan ju varit någon inställning som inte var igång på demobilen som hade behövts ändras så den bromsar innan. På 30 mins provkörning hinner man inte grotta ner sig i alla inställningar som finns.
Tråden fick mig att reflektera lite över hur jag upplevt Enyaq och ID.7 (2 olika) då det gäller travel assist.
Kartrelaterade fel: inträffade 2 gånger med Enyaqen på E4an någonstans mellan Skellefteå och Luleå där det först kom upp varning om kurva längre fram och sedan började bilen bromsa mjukt. Men ingen av fallen känndes det som korrekt hantering av relativt raka kurvor. Så antingen ej uppdaterad karta av kurva som kan ha gjorts om eller rent felaktig data. På andra betydligt kurvigare vägar så har funktionen kännts mer befogad.
Kamerarelaterade fel: Enyaqen var inte bra, parallella vägars och avfarters hastighetsskyltar kunde tolkas som att de gällde vägen jag körde på. En id.7 jag körde i höstas som jag skrev om i forumet i en annan tråd. Med den hände det också men minns inte om det var 1 eller 2ggr på 50 mil, på samma sträcka hände det oftare med Enyaqen. ID.7an jag körde i maj hände det aldrig med, varav då 50mil på samma sträcka som de andra två. Så här är det frågan om dåligt kalibrerade kameror eller mjukvaruuppdateringar som gör skillnaden. Här bromsade bilarna betydligt kraftigare, dvs lite som att den blev chockad av en hastighetsgräns som den inte väntat sig och får “panik”.
Dålig logik: Det som jag nämnde ovan då man körde under långsammare väg, logiken i gpsen/travel assist borde förstå att man inte magiskt hoppat upp på vägen ovanför, även hänt med Enyaqen. Inträffar dock inte vid varje vägbro man kör under, relativt ovanligt men inträffar. Tror det hände ett par ggr med Enyaqen på runt 2000 mil. Även i de här fallen bromsade bilarna relativt kraftigt.
Har dock inte fått uppleva Ymmots problem att bilarna ändrat hastighet utan felaktig skyltläsning eller varning om kurva. Det kom inte upp någon förvarning som tex “70 längre fram” innan den börjar bromsa? Då menar jag samma meddelande som kommer upp innan bilarna börjar bromsa in för korrekt hastighetssänkning.
Min erfarenhet inom IT utveckling är att det väldigt sällan HW fel som orsakar problem. Större delen fel härrör från SW.
Vad gäller MEB bilar och dess problem ska man nog i första hand söka felen i mjukvaran, även om både kartor och kameror har en viss betydelse om det är skräp de utvecklar emot.
Kanske finns en anledning till det i att man kickar Cariad och tar in en ny utvecklare av mjukvaran framöver!
Min Fru är min travel assistent när hon är med . Funkar alltid utan problem . Se upp för …. Nu får du sänka farten … osv . Trevligare än en korkad tjatig bil . Väldigt trevlig Färdbeskrivning också när hon sitter med kartan i knät , Siris tjat vid varje trafikplats man passerar orkar jag inte med . Spar pengar och sänk blodtrycket - kör bilen själv .