Jag har haft en av dom tidiga ID.3 med den überbuggiga mjukvaran som efter ett par hela mjukvaruuppdateringar blev helt acceptabel det var inte förrän sista uppdateringen som något otroligt störande korrigerades Här på Österlen är det 40 i alla byar men många av dom är också huvudled när man körde in drog den ner till 40 men så fort den såg en huvudledsskylt drog den upp till 50 men som sagt när den gick tillbaka efter 3år hade den lärt sig även det
Jag har kört både ID.3 och nuvarande ID.BUZZ fram och tillbaka Stockholm Österlen så många gånger att jag inte minns och någon gång har dom läst en 70 skylt på någon motorvägsavfart men inte så man stört sig på det Dom har även rullat Österlen Italien ett otal gånger helt utan störningar inte ens i Italien där skyltstandarden är minst sagt ojämn gör den fel Jo nere på Amalfikusten där är det bara att stänga av för där verkar varken kartor eller skyltar funka
Jag har kört dom flesta VAG bilar på MEB plattformen både med gamla och nya mjukvarusystemen jag har också kört Audi & VW ICE bilar som använder sig av det och har inte upplevt det du beskriver det är ju skittrist om man känner att man inte kan lita på systemen som bara ska funka
Mitt tips är att ta kontakt med din servicerådgivare och beskriv problemet och be dom göra en full mjukvaruuppdatering på din bil det gjorde jag med min ID.BUZZ efter att en OTA uppdatering ställt till det och den inte gjorde det jag önskade efter mjukvaruuppdatering blev allt bra igen
Som gammal servicechef/rådgivare så tycker jag att kunden ska vara nöjd med sitt köp och kunde jag vara behjälplig så löstes det
Det verar tyvärr vara så. Hade varit bättre åt andra hållet och bli glatt överraskad än att ha åkt 6 år (två C-klass) i en näst intill perfekt (på den punkten) bil.
Synd på en så i övrigt jättebra bil och att just den här funktionen är högt på min måstelista. Jag får hoppas på en uppdatering från VW.
Fått svar av VW att dom ska titta på det men har små förhoppningar om att VW ens kommer orka bry sig.
Haha! I många av dina poster märks det att vi är från olika generationer.
Fördelen med bilens navigator är det är lätt att muta uppläsning av färdmeddelanden (vilket jag alltid gör i mina bilar).
Det är i stort sett omöjligt med en fru om stämningen resten av resan och livet ska vara god.
Den knappen har jag i huvudet / öronen men använder den inte så ofta då hon är väldigt trevlig att lyssna på . Men frågar du henne så använder jag den för ofta i andra sammanhang. Många moderna funktioner i bilarna är bra funktioner , men funktioner som mest skapar irritation och ibland trafikfara kan jag vara utan . Och jag vill gärna vara herre över min bil och dess framfart , och inte tvärtom . Adaptiv farthållare med skylt läsning hade jag på tidigare bil , men tyckte inte om det . Kör hellre med god framförhållning och rullar ikapp. Dessutom la funktionen av redan vid lätt snöfall. Du kan nog ha rätt i att det delvis kan vara en generationsfråga , men på min arbetsplats verkar det vara tvärtom. ”Ungdomar” under 30 kör min Lastbil på kvällarna, och varje morgon får jag sätta på lane assist då dom stänger av den . Riktiga Trucker behöver inte sånt kanske . Jag styr helst själv men blir gärna räddad från diket eller mötande bilar om det skulle behövas.
Gällande automatiska hastighetsinställningen så är det ett känt problem för hela VW-gruppen sedan länge. Och det är definitivt inte knutet till enbart gamla kartdata, det är uppenbart kamerabilden som också tolkas fel. Det gäller alltså inte bara MEB-plattformen utan har varit problem länge även på de andra bilarna.
Jag är faktiskt förvånad över att de släppte ut den funktionen i det vilda. Visst, de friskriver sig genom att lägga ansvaret på föraren, men kunderna borde bli mindre arga om funktionen bara inte funnits från början?
Intressant nog så nu hände nog samma/liknande sak för mig som Ymmot tog upp. Var på tjänsteresa igår och hade möjlighet att ta samma Id.7 som jag körde i maj.
Körde ett parti där det förut var 70 och 90 väg blandat fram till för några år sedan då hela sträckningen ändrades till 80. Där det då varit 70 så kom det upp varningen för 70 längre fram och sedan började bilen bromsa. Där det sedan varit 90 så ökade bilen hastigheten utan att jag upplevde någon varning. Så man har en chans att hinna kompensera med gasen eller hastighet inställningen vid hastighetssänkning men inte vid höjning.
Men absolut dåligt uppdaterad hastighetsdata i kartorna. Dock är det så att betydligt nyare vägar som inte ens fanns då denna väg ändrades till 80 finns med i kartorna men hastighetsdatan uppdateras inte korrekt på gamla vägar…
Kartor är bra, men de blir snabbt gamla, då hastighetsgränser ändras och den administriva kvarnen ska mala. Olika leverantörer är också olika bra på att uppdatera sånt till bilarna. Här håller jag till viss del med @Ymmot att det kanske borde vara prioriterat att kameraavläsning av hastighetsskyltar ska gälla i mjukvaran. Det råder då bot på att man ibland också temporärt ändrar hastigheter på vägar, men samtidigt kanske det då blir större problem med att bilen anpassar hastighet ibland till angränsande vägars skyltar.
Klurigt att lösa detta är det minsann, men det vore önskvärt man spanade in Mercedes då som verkar ha fått till det väl med sin mjukvara att ta beslut vad gäller att anpassa hastigheten.
Dålig kartdata med dåligt programmerad ACC. Har åkte samma sträcka till en kund nu i tre daga.
Har två ställen där den byter till 90 från 70 utan hastighetsskylt. Har däremot uppmärksammat att när det händer så finns den skylt att omkörningsförbud upphör.
Det verkar vara boven i det här fallet. Tillsammans med att det nog är felaktig kartdata tror bilen att det är 90-väg fast det är 70.
Här kan man se att det inte finns andra hastighetsskyltar än 70 men däremot omkörningsförbud.
Körde samma sträcka idag igen men idag hade jag
Förberett med att köra appen från Here på telefonen samtidigt.
Enligt Here’s app så är det 70 km/h när bilen byter till 90.
I det här fallet verkar det alltså vara bilens fel till 100%.
Och jag gissar på att något slit när omkörningsförbud upphör.
hmmm, varför prissänker man en bil som säljer bäst i Sverige, utan egentlig konkurrens?
De lär ju inte sälja så vansinnigt mycket flera genom att prisa ner sig själv på en redan populär bil, som ligger under sina få konkurrenter på kombisidan redan, eller är jag helt ute och cyklar i hur marknadsekonomi fungerar.
Det är väl främst GTXen som sålt bra, vad jag förstått är det Pro versionen de sänkt medan Pro S och GTX ligger kvar i pris. Enligt carinfo är fördelningen ca 70% GTX, 20% Pro S och 10% Pro på de som registrerats i år. Är tex “bara” 9.000kr skillnad mellan Pro och Pro S innan denna SWE edition kom.
Står även på Volkswagens hemsida att priset inte är kombinerbart med ramavtal. Får man spekulera så har priserna mot företag redan varit ungefär denna nivå, och att det framför allt är ett sätt att få fler privatköpare att beställa bilen under sommarmånader när företagskunderna troligen inte beställer så många bilar.
Skatteverkets lista släpps väl bara två gånger per år och priset måste gälla under hela den tiden? Tror man ska se detta som ett ”färdigprutat kampanjpris” snarare än en permanent prissänkning. Som jämförelse var ID4 GTX var prissänkt 35000kr under Q1 men är nu tillbaka på samma pris som innan. Men vi får se vad som händer med ID7…