Vi har inte fått detta särskilt ofta, MEN det verkar som att kartor har uppdaterats för någon månad sen. för nu är det en sträcka där frun åker till jobbet där den säger 70 helt plötsligt utan skyltar i närheten.
Goolge maps visar också 70 på sträckan faktiskt.
Annars är vi nöjda med GPS en. Vi hade en hyrbil i helgen pga att vår bil var på verkstad och skulle till Halmstad, En Volvo V60 med Google inbyggt och Google maps. Den kartan var kass… Skulle till en Camping som lågn bredvid motorvägen, den skulle ha av oss på ett obskyrt ställe och sen märkte vi att den ville att vi skulle hoppa ner från en bro ner på en väg under. Fick plocka fram Apples kartor för att hitta sista biten…
Det verkar verkligen vara ”lokalt” där vägarbeten eller omdragningar skett.
När vi åkte upp till Vildmarksvägen och tillbaka i förra veckan hände det kanske en max två gånger att hastigheten ändrade sig fel, och det hade det säkert gjort med Mercan också.
Navigatorn för navigering är bra tycker jag. Hade velat ha lite mer filter och val. Att tex. kunna välja bara Ionity (eller annat nätverk om man föredrar det) samt justera SoC vid laddningarna.
Använder ABRP som ”mall” och lägger in manuellt i bilen de gånger jag behöver planera längre sträckor så det funkar bra.
Ps. Sträckan som sänker hastigheten har haft vägarbete tidigare. Men kartan verkar ha uppdaterats till den hastigheten när det var slut.
En sak som funkar jättebra annars är att man får info om tillfälligt stängda vägar, vägarbeten mm väldigt fort. Nästan live.
Jag gör samma som du. Använder ABRP som mall och lägger in vissa laddare manuellt. Minns att det finns filtren bilen för Wechsege och IONITY. Men det verkar inte funka att den tar bara IONITY om den planerar själv.
Säker att detta inte går, talat med ÅF?
Borde vara en av de mest användbara basfunktionerna och kollade noga att navigeringen i C40 fixade detta vid demon innan köp.
Åker på första långturen idag med C40’n, men fick nya mjukvaran innan leverans. Har de ändrat detta blir jag ledsen!
Någon som vet om man kan ha taktält på en VW id7 Sedan med glastak?
Jag får tvetydiga svar från olika håll ska gå bra enligt vissa. Vissa säger att glastak ej funkar oavsett. Viktmässigt klarar taket 75 kg har jag för mig dynamiskt. Så det är väl bara att den inte är fäst i rails utan på dörrkarmen. Takbox går ju bra. Varför en taktält k så fall
Jag har vw original takräcke.
@cgullin kanske vet något om du har bra kontakt med vw eller snappat upp nåt när du semestrar med taktält.
Detta har varit ett problem med alla id modeller. Den tror det är hastighets begränsning som upphör. Så skyltar de nere på kontinenten… men vw borde kunna lösa detta då det ju inte fungerar så i vårt land…
Körde upp till Idre igår med fullastad bil och takbox med 5 pers + katt. Temp mellan -6 - 0 så inte jättekallt och inte motorväg men jag trodde ändå att bilen skulle dra mer än den gjorde.