Hej! Jag funderar intensivt på om jag ska beställa nya BMW iX3 som personalbil, men snubblar på en del detaljer som kanske är larviga att snubbla på men som ändå stör mig.
Som: det går inte att få eluppvärmd framruta. Men det kanske inte är så himla big deal? Min fråga är nog, till er som kan starta bilens AC via mobilen men inte har eluppvärmd vindruta: brukar det räcka för att slippa stå och skrapa rutan sedan?
Det låter som en dum fråga men på alla bilar där jag kunnat starta AC på distans har jag också haft eluppvärmd vindruta.
Sedan stör det mig också att den har 12,1 m vändcirkel men det är inte så mycket att göra åt.
Jag tror över 12 meter är ovanligt mycket faktiskt och iD.7 GTX med 12,3 är något av en anomali, men visst, jag kollade just upp Skoda Superb iV som jag hade för ett par år sedan och den har 11,7. Det tyckte jag iofs var lite bängligt men det kanske går att leva med 12,1.
Har en BMW i4 och att svänga med den är som att ofrivilligt köra lastbil, du tar ut kurvorna rejält! I garaget på jobbet behöver jag göra 2 u-svängar för att köra upp på ramperna och håller jag inte ut så kommer jag inte runt
Stör det mig 98% av tiden? Nä, men ibland är det uppenbart hur dålig den är.. speciellt eftersom jag kör så många andra bilar och gör samma u-svängar med dem
Gällande rutan är det inga som helst problem, det går riktigt snabbt
Kan glädja TS med att Polestar 2 LRDM också har vändradie som en lastbil. Krävs tre omtag för att backa in i min parkering i garaget. Med mustangen innan klarade jag mig med två omtag.
Missade denna fråga! Javisst. Med 51 % marginalskatt ligger beräknad nettokostnad på drygt 9000 kr per månad, inklusive förmånsbeskattning. Kalkylen räknar då med 59 % andrahandsvärde efter tre år, vilket jag tycker låter optimistiskt men kanske inte helt orealistiskt givet tidigt exemplar av ny modell som kan förväntas bli populär.
Kostnaden inkluderar i princip allt utom laddning, men det är bara en prognos och jag tror det kommer bli lite dyrare i praktiken. Storleksordningen några hundralappar till i månaden.
Jag säger inte att det är dyrt, men hua vad mycket pengar.
Edit: då gäller det en grundmodell där jag lagt på Fully Charged-paketet för 50 kkr och ingenting annat. Jag tror att jag kommer vilja lägga till ett års extra garanti sedan och eventuellt även betala hutlöst för deras internettjänst men det kommer separat.
Ja, 59% restvärde låter starkt efter 3 år. Är det efter rabatt? Annars skulle du få ut ca 470 tkr (baserat på 800 tkr), och då skulle en handlare sälja den för 530 tkr ungefär. Det är få personer som köper tre år gamla bilar för de pengarna. Men som du säger, kanske går det med en helt ny modell.
Antagligen efter rabatt, ja. Men det är ett väldigt trubbigt prognosverktyg som bara ansätter 59 % på BMW rakt av. Som sagt, kan kanske stämma i det här fallet, men allmänt tror jag det är för optimistiskt. Det är inte mycket rabatt på den här modellen heller, till ingens överraskning.
Jag som aldrig haft bil via företag undrar lite vem det är som tar smällen om det inte blir 59% restvärde efter 3 år? BMW, leasingbolaget, ditt företag eller du som anställd?
Det är jag som tar smällen då. Personalbil skiljer sig från tjänstebil på så sätt.
Vårt upplägg är så här: det görs en prognos för vad bilen borde kosta under leasingperioden, inklusive i princip allt utom laddning. Det görs ett bruttoavdrag på lönen i enlighet med prognosen. Och eftersom avdraget görs brutto så förmånsbeskattas man. Så både faktiska kostnader och förmånsvärde på bilen är viktiga.
Sedan efter leasingperioden säljs bilen på auktion, och dess andrahandsvärde är vad man faktiskt fick på auktionen. Sedan sammanställs alla kostnader och intäkter på bilkontot. Blir det ett underskott blir jag skyldig mellanskillnaden. Blir det ett överskott får jag det utbetalat till mig.
MEN under-/överskott är fortfarande bruttopengar (alltså oksattade), så effekten både på plus och minus blir betydligt mindre än om det varit nettopengar. Jag tar risken, men riskamplituden är mindre än om jag skulle gjort det privat.
Otroligt intressant. Vad händer om du under leasingperioden väljer att byta jobb? Säljs bilen då omedelbart om ingen annan på företaget vill ta över ditt avtal om pesonalbil?
Rimlig fråga! För leasingavgiften är konstant över de tre åren, men värdeminskningen är ju vanligen inte linjär.
Man har tänkt på det. Jag kommer inte ihåg exakt hur det funkar, och hinner inte ta reda på det just nu, men man betalar en liten avgift för en försäkring som träder in om man byter jobb och som ska se till att man inte blir drabbad av den olinjära värdeminskningen.
Finansbolaget räknar fram restskulden och den är troligen högre vid tidigt avbrott av avtalet. Mellanskillnaden ska betalas. Oftast får den anställde ta smällen.
Om det är bolaget som vill avbryta avtalet, tar de smällen.
Så har det funkat i bolag jag arbetat i, men det inte sagt att alla finansbolag har den policyn.
Har du jämfört med att ha den på privatleasing istället? Jag har inte satt mig in i upplägget mer peronalbil fullt ut, men en fördel förutom att betala bilkostnaderna före skatt har väl varit att få bra rabatter. Nu när privatleasing har blivit förmånligt prissatt upplever jag att personalbil inte är lika attraktivt, men det kan såklart skilja sig från fall till fall.